Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Deuken
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Je zult in dit geval bij "onderwerp" toch perongeluk een typefout maken zeg.
Hallo Kees,
Ik heb van Foxbat te horen gekregen hoe je deuken kunt maken en ik heb nog een stel tankhelften gevonden van zo eenzelfde Indian model.

AfbeeldingAfbeelding

Hierop ga ik oeffenen en als het mislukt, heb ik nog een stel in een rotzooidoos liggen. Ik merk nu dat dit soort rotzooidozen een schatkamer zijn geworden. Deze hobby gaat opeen vreeselijk uit de hand lopen.

Het resultaat zal ik zsm laten zien. Als het wat geworden is dan is het hek van de dam en gaat de Indian waarschijnlijk direkt onder het mes.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Foto's Indian.
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
rob floor schreef:
Goedenavond Snowy,

Sorry, ik ben vergeten te kijken wat je echte naam is. Foto's van het complete model heb ik. Hieronder de linker en rechterzijde.


AfbeeldingAfbeelding

Deze foto's zijn gemaakt nadat ik het orginele model van Guiloy (schrijf ik dat goed?) heb aangepast.
Orgineel was het model groen met beige. Door zonlicht wat de ene kant groen met beige en de andere kant groennig met bleek wit.
In de bieb een plaatjesboek gehaald over Indian en toen besloten het beest Indian Red (in mijn geval ral3000 geloof ik) te spuiten en dan ook helemaal, zoals men dat toen bij Indian blijkbaar deed. Dus ook velgen en spaken.
De whitewall banden hebben ongeveer een jaar in een plantenbak in de tuin gebivakkeerd maar dat heeft uiteindelijk niet het gewenste verweerde resultaat opgeleverd. (zitten er nu overigens wel op)

De tank logo, de sierlijk geschreven naam op de tank, was nu dus weg. Vanuit een motorblad heb ik het logo ingescand en ongeveer op schaal uitgeprint op erg dun maar kleurvast papier. Met blanke lak eropgelegd en 't ziet er niet sclecht uit.

Hij stond op 't laatst te glimmen als een hondekeutel in de maneschijn. En dat was nou wel mooi maar niet de bedoeling.
Ik heb toen in een half jaar tijd zitten prutsen met tetoond resultaat.

Telkens wat verouderen, weer op de kast zetten en er naar kijken. Dat doe ik nu ook tijdens de bouw van de Harley serial number one.
Je ziet dan al aan het algemene plaatje dat er iets niet klopt en kun je op wat gedetaileerder niveau gaan rommelen. Kijk maar naar het nummerplaatje. Komt uit een Tamiya big scale kit. Ik heb er m'n best op gedaan. Hij zit vastgeschroefd met horlogeschroefjes.

Afbeelding

De vervuiling op het blok en de beplating bijvoorbeeld is gecreeerd door het opbrengen van Humbrol mat zwart en daarna met een flitspuit, gevuld met terpentine, buiten, het model afspuiten en op laten drogen. Verder niks meer aan doen.

AfbeeldingAfbeelding

Als dat eindelijk droog is, dan ga je op detail kijken wat er niet klopt in het vervuilingsproces. Hier te veel, daar te wienig. De mooiste stukken zijn die plekken waar ik niks meer aan heb hoeven doen. Spot on zouden ze in Engeland zeggen.

AfbeeldingAfbeelding


Hierboven voorbeelden van het detailwerk, zoals een roestige ankbodem, onderkanten van de spatborden, vliegroest en vuil op de kettingkast, stront op het kickstarterpedaal en het pas vervangen rubber van het rempedaal, want dat is ook een truuk. Laat iets zien wat men niet verwacht, maar wat wel zou kunnen. Het is de echte motor in 't klein.

AfbeeldingAfbeelding

Als je er foto's van maakt, zie je ook fouten. Kijk hierboven eens naar de verschrikkelijk schone koppen en voetpakking, terwijl het onderblok er toch echt luchtig uitziet. Dit kan echt. De sierstrippen in het voor en achterspatbord zijn allemaal nog heel. Da hak nie verwacht. Overigens heeft het achterlicht wel een dreun gehad maar dat zie je niet zo. Ga ik ook nog veranderen.

Afbeelding[img]

De aansluiting van de olileidingen op het carter heb ik niet mooi gemaakt en de verdeler en bougie kabels zien er mijns inziens niet uit. Dit is o.a. de reden dat ik deze Indian nog een keer onder handen ga nemen.

En deze waarschijnlijk ook nog wel. Waarschijnlijk wel zeker als ik de foto's bekijk.

AfbeeldingAfbeelding
Dit is ook een Indian. Gekocht bij de Shell voor een paar euro. Was een Indian legermotor. Nu niet meer dus.
De balhoofdhoek is al vergroot. Komt later wel. Eerst de Harley en de rooie Indian.

Ik heb nog twee Indian foto's gevonden. Dit was een ekspierement met een nieuwe kamere waar je ook zwart/wit en zelfs sepia opnamen mee kunt maken.

AfbeeldingAfbeelding

Ik zie dat deze foto's gemaakt zijn in het begin van de "vervuiling".
Misschien een leuk idee als fotoserie, zwart wit of sepia.

Ik hoop dat je wat hebt aan de totaalfoto's en de uitleg van de ombouw.

Gegroet,

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2008 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Vreemd zo, je laatste bericht dubbel te lezen maar het is niet anders.

Ik ga van 't weekeind beginnen met de Indian. Voorzichtig slopen en daar waar nodig eea aanpassen. Deuken in de spatborden zullen moeilijk worden want de hele zooi is van resin gemaakt. Zie wel wat 't wordt.

Garoeten

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: De Sloop
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2008 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedendag jelui,

Vanmiddag het plan opgevat om uiteindelijk eens te starten met de "sloop" van de Indian. Blijkt de nummerplaat er al af te liggen. Scheelt weer. Er is in dit huis iets of iemand welke regelmatig modellen optilt. Waarna ik dus wel eens wat onderdelen tegen kom op plaatsen waar ik ze niet verwacht had. Maar goed.

Afbeelding

Deze dus.

Omdat het er al zo vaak is afgevallen, er weer opgelijmd en ik het toch onderhanden ga nemen, ben ik daar alvast mee begonnen.
Het achterlicht had ik al eens, in een speelse bui, een dreun gegeven. Wellicht dat daar een ietwat uitgeleefde kentekenplaat bij past. Leuk, want als dat niet zo is, kun je niet meer terug.

Zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb de kentekenplaat voorzichtig van de houder gewrikt en deze zo dun als ik durfde afgeschuurd. Hete vingers!!! De onderkant heb ik zilver 91 gekwast.
Daarna de houder met ietwat zwart/bruin bewerkt en beide met een klein tussenplaatje op elkander geplakt zodat er tussen plaat en houder ruimte overblijft.
En dan zo bewerken zodat het lijkt alsof diegene welke de Indian steeds oppakt, de erafgevallen kentekenplaat weer heeft teruggeduwd.


Afbeelding Afbeelding
En dan krijg je dit.

Het achterlicht komt nu ook beter uit de verf.

Afbeelding

Het is niet veel, maar toch wel het begin van de "sloop" tot een goed einde gebracht.
Dat geeft de burger moed. En het interessante van het verhaal is, dat als je kentekenplaat er al zo uitziet, wat moet je dan met de andere 99,9 procent van 't model.
Spannend.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: De sloop
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2008 11:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Vanochtend vroeg met de sloop van de Indian begonnen. Ik moet altijd een zetje hebben om ergens aan te beginnen en dat was, bij nadere inspectie van het model, een afgebroken achterwielophanging links.

AfbeeldingDat kan nu eenmaal een keer gebeuren.

Ik ben dus maar meteen met de ontmanteling begonnen en na een stief halfuurtje werk en het losdraaien van 2 schroeven had ik onderstaand resultaat.

Afbeelding Afbeelding

Lang leve Hertog ijs. Ga eens vragen of ze ook 2 liter dozen willen gaan verkopen. Dan passen de onderdelen van mijn modellen d'r tenmindste in.

Alles is er verder heel afgekomen en ik ga het spul maar eens goed met een zeepie wassen en en zo.
Daarna kan ik beginnen met het egaal wetheren van het frame en het blok. Er zijn nu nog delen die schoon zijn omdat ik de poging tot wetheren gedaan heb terwijl het model inelkaar zat.
En eens een mannier bedenken om een deuk te maken in zamak? of hoe dat gietmetaametaal dan ook mag heten. Zowel spatborden als tank als frame zijn uit metaal gegoten en ook redelijk looig, zwaar dus.
Een volgende uitdaging is het gemis van een bodem in de tank. Ik denk dat ik een andere plastic tankset (die waar ik deuken op heb uitgeprobeerd) ga gebruiken om tankbodems te creeeren. Werk zat dus.
Lekker ontspannen rommelen. Dit model kan er alleen maar beter op worden.

Ik houdt jelui op de hoogte.


Groet, Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: bezigheidjes
BerichtGeplaatst: wo 30 apr, 2008 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goed, 5 dagen geen werk, geen bezoek, geen verplichtingen en het eenstige thuiswonende kind op vakantie.
Samen met Marjo effe boodschappies gedaan en dan, verder aan het rode gevaarte.

Ik heb de cylinderkoppen wat bijgewerkt en omdat het blok een vrij groot geheel is ook de bijbehorende rode plaatwekdelen aangepakt.

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Het voordeel, blijkt achteraf, van het gewoon overelkaar heenspuiten van diverse kleuren is dat je met een stukkie polijstpapier leuke dingen kunt doen.

AfbeeldingAfbeelding

Overigens zijn er meer zaken stuk aan het model. Buiten de afgebroken achterwiel ophanging, kentekenplaat en koplamp is ook het balhoofd niet aan een plakbeurt ontkomen.

Afbeelding


Je ziet er niks meer van maar de schokbreker, middenop de foto, was afgebroken. 2K lijm doet wonderen. (waarom geen K3 lijm?)

En de bovenbus van de linker achterschokbrekert.

Afbeelding

En daar doet ik dus lekker niks meer aan. Ziet er wel spenning uit dacht ik zo.

De tank is van een bonk resin gemaakt. Weegt een tonnetje of drie en er is met geen mogelijkheid een deuk in te maken. Of iemand moet een luminieus idee hebben?

AfbeeldingAfbeelding

En dat geldt eigenlijk voor alle rode delen van het gevaarte. Behalve de wielen. 't Is maar goed dat er van die loeierige spatborden opzitten want het achterwiel mis een paar spaken. Geen probleem. Ik heb nog een setje.

Dit was het vandaag voor wat betreft de Indian.
Vandaag eens het statieffabrieksel proberen met de HD#1. De "eindfoto's" ja.

tot forums

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Een paar jaar te laat.
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2008 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Geachte medebrouwers, we zijn een paar jaar te laat. De Indian heeft een deuk. Gehad.
Het niet goed repareren en afwerken van een deuk in 1/1 schaal heeft meestal een roestig effect op de omgeving. Dus tadaaaaa.

AfbeeldingAfbeelding

We zijn een paar jaar te laat om de deuk te kunnen bewonderen.

AfbeeldingAfbeelding

Het spleetje in het achterlicht moet nog verzwinden.

Afbeelding

En dan als kers op de taart, daar het onooglijke kentekenplaatje nog op.

Volgende keer meer. Kan zomaar snel gebeuren.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2008 13:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 dec, 2006 15:33 pm
Berichten: 406
Woonplaats: Veldegem, Belgie
Hoi. Je kan ook beschadigingen aanbrengen met een goed warme soldeerbout. misschien eerst even oefenen op een dik stuk plastic en misschien lukt het hiermee om een deukje in die volle tank te krijgen ??
Hang er niet boven met je neus, zal een flink schadelijk geurtje opleveren...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: deuk
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2008 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Hallo, beste Johnny D.

De kit is gemaakt van metaal. Resin noemen ze dat gelooft ik. Al het plaatwerk en frame. Dus ook de tank. Een vlammetje, soldeerbout of iets anders heets geeft geen resultaat. Te heet wordt smelten denk ik en een hamer ga ik misschien nog uitproberen.
Bedank voor de reaktie. Ik houdt jelui op de hoogte.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2008 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 dec, 2006 15:33 pm
Berichten: 406
Woonplaats: Veldegem, Belgie
Ah OK dan, maar bij mijn weten is resin dus plastic :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement