Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 12:47 pm 
Eigenlijk was ik niet meer van plan om nog een posting te doen bij één van mijn projecten...Nadat ik alles in alle rust heb overdacht, ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn ergernissen voor 90% te maken hebben met 1 persoon. Wie de schoen past, trekke hem aan! Daardoor moet ik me dus ook niet mijn (lees ons) forum laten ontnemen. Mede daarom dan ook deze "special"...Een bouwverslag zoals ik het "vroeger" ook deed en een MotoGP machine neerzetten met hart en ziel! De rest komt na deze special wel weer, omdat ik eerst moet afrekenen met de kwaadheid die in mij broeit. Mede daardoor zal het resultaat alleen maar beter zijn, dan ik ooit heb laten zien. Dit bouwverslag is voor mij dus simpelweg een missie!
**************************************************************************************************************************

Terzake! :wink:

De Yamaha YZR-M1 "Special Edition" van Colin Edwards.
Het model is van Tamiya en de schaal is 1/12.

De "brouwschuur" is nog niet helemaal klaar, maar er kan al gewerkt worden. Aan de muur van de werktafel de voorkant van de doos...Als het eindprodukt straks op deze werkbank staat met de boxart er achter en het resultaat is super, dan kan ik zeggen: "Mission completed!" :twisted:

Afbeelding

Gentlemen start your engines! There's a bike that has to be build!!! :P

De eerste stap is de basis van het motorblok. Deze is aan de binnenzijde met dunne secondenlijm aan elkaar gezet. Grote voordelen: Je knoeit nooit aan de buitenkant en de kieren lopen vanzelf vol. Verder wordt het goedje zo hard, dat het echt nooit meer los zal laten. Zelf werk ik graag met secondenlijm. Er zit natuurlijk een risico aan vast, want fouten herstel je niet zo eenvoudig, maar er bestaat geen modelbouwlijm die de handel beter aan elkaar zet! :D

Afbeelding

Waar ik wel voor ga waken bij dit project is om met één onderdeel niet te snel te gaan werken. Dus ga ik voor de afwisseling tussen diverse delen van deze machine, zodat er voor ieder deel rust genoeg is wat betreft droogtijden en dergelijke.

Daarom ben ik verder gegaan met de tank. De naad is al geschuurd en de donkere lijn die je ziet komt door het schuren. Ook deze is aan de binnenzijde gelijmd met secondenlijm, waardoor de naad keurig is volgelopen. Na het schuren zie je dan dit lijntje, maar deze zal na het spuitwerk volkomen onzichtbaar worden.

Afbeelding

De basis van het frame is ook klaar. Voordeel van meerdere delen die als basis klaar zijn, is dat je je dan beter kunt richten op je spuitwerk. Dit met name voor de primer. Je kunt dan rustig de onderdelen stapsgewijs in lagen spuiten en zo krijgt ieder deel weer voldoende rust.
Voor het frame ga ik geen primer gebruiken. Het is al zwart en hij moet ook zwart worden. Het beste kun je dit zonder primer doen. Een paar flinterdunne laagjes volstaan dan n.l. om de "plastic-look" volledig te laten verdwijnen en het resultaat wordt dan altijd superstrak! :idea:

Afbeelding

Ditzelfde geldt ook voor de velgen. Helaas zit ik even zonder zwart, dus dat wordt even shoppen...geen probleem! De winkel zit in mijn huidige woonplaats op loopafstand! :D

Wel heb ik alvast de achterband geschuurd. De meest eenvoudige manier om dit te doen is een grof schuurpapiertje op je werkblad te leggen, de band vast te houden en als het ware over het schuurpapier heen te rollen. Zo kun je meer druk uitoefenen. Gewoon schuren werkt vaak minder, omdat de naad vrij lang zichtbaar blijft. Je verliest wat rubber, maar dan heb je ook wat. Een echte machine verliest tenslotte ook genoeg tijdens een GP! 8)

Afbeelding

Ik zal in dit verslag zoveel mogelijk tot in detail blijven plaatsen en uitleggen in de hoop dat anderen hier ook echt iets aan hebben. Aangezien ik zondag a.s. 2 weken vakantie krijg, zal de volgende update niet lang op zich laten wachten! :wink:

Wilko :P


Laatst bijgewerkt door The Wasp op do 09 aug, 2007 10:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 28 jul, 2006 21:25 pm
Berichten: 357
Dit is een mooi model dat ik zelf ook heb gemaakt, maar dan in de Rossi uitvoering.
Ik blijf je volgen! :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi Wilko

Mooi verslag en ik ben blij dat je niet uit het lood laat slagen door wie dan ook, want dit forum wordt rijker met goed onderbouwde bouwverslagen.

Het is een mooie kit waar veel van te maken is. De tips vind ik leerzaam een nodigen weer uit om een motorkitje van de stapel te pakken. Met veel genoegen zal ik het vervolg lezen en wens je veel bouwplezier!

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 10 jun, 2007 17:08 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Moorsele(Wevelgem)
hallo Wilko

ik heb deze kit ook liggen maar die moet even wachten :D dus kan ik hier wat bij jou afkijken :lol:
veeel succes met de kit

mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 0:48 am
Berichten: 286
Woonplaats: Maassluis
Mooi model, ik ga dit verslag zeker volgen.

Ik moet binnenkort nodig weer aan de slag met de M1 intercoloring edition (gelukkig zit mijn vakantie er ook aan te komen...) en één van de eerste dingen die ik beet ga pakken is het frame en de wielen.

Twijfelde al over een laagje primer, omdat je er dan eerst een veel lichtere kleur op gaat zetten om vervolgens er weer zwart overheen te spuiten.
Weet je zeker dat het zwart goed zal hechten zonder primer :?: In dat geval zal ik het ook zeker op jouw manier doen.

Verder ziet die band er goed uit. Heb je hem om de velg gedaan bij het schuren :?:

Ennuh: hou ons verder op de hoogte. Ik lees alle verslagen in dit gedeelte van het forum met veel interesse en er is altijd wel wat te leren van anderen :!:

gr.
Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 21:44 pm 
Natuurlijk blijf ik jullie op de hoogte houden! :wink:

Jogy schreef:

Citaat:
Mooi verslag en ik ben blij dat je niet uit het lood laat slagen door wie dan ook, want dit forum wordt rijker met goed onderbouwde bouwverslagen.


Met het tweede deel van deze zin geef je precies aan waar de essentie ligt. En daarbij vooral heel, heel veel plezier in onze hobby.

@Hans: Ook zonder primer hecht het prima, hoor! Je moet alleen wel zorgen dat de ondergrond vetvrij is. :idea:
De banden kun je gewoon schuren zonder de velg te gebruiken. Gaat prima. Ik heb hem er alleen voor de foto bijgelegd. Stond wat leuker... :roll: :wink:

Inmiddels staan het frame, de tank en het blok in de eerste lagen. Ik zal straks nog even een update plaatsen. Misschien ook wel eens goed om dat in stappen te zien. Ziet er nu even niet uit, maar het heeft een reden. Is onderweg. Voor middernacht staat de update er wel...

Wilko :P


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 22:17 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Hee Wilko :wink: gaaf om eens een MotoGP machine van jou te zien !
Bovendien een pracht van een kit, mooie fiets en een aardig coureur, the Texas Tornado.. :)

Mooie livery; die van de GP in Valencia..
Al gaat de mijne toch ook lekker in de Rossi-uitvoering :P

Persoonlijk vind ik het werken met secondelijm wat minder... ken het wel; voornamelijk voor het lijmen van RC-bandjes of PE-onderdeeltjes..
Maar het is maar net wat voor jou het fijnste werkt natuurlijk !
Je frame, band en brouwplekje zien er erg goed uit.. 8), ik zou persoonlijk de band nog wel even wassen (gewoon.. met een sopje :P ) en dan laten drogen.. hij lijkt zo grijs op de foto (de flits :roll: )

Maar ja; zoals ook Jogy al zei; gaaf dat er een mooi topic in dit hoekje bij komt.. het is dat ik nog 3.465.893 andere projectjes heb lopen, maar het jeukt bij mij echt om ook de motorkitjes eens ter hand te nemen...
Go for it ! :D

~Erix :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 22:59 pm 
Meteen maar even doen dan, die update...

@Erix: Thanx!
"Live" is de band super...komt inderdaad door de flits! :wink:
Ja ja, de "Texas Tornado" verdient het naar mijn mening ook wel om eens een fietsje op dit forum te krijgen en al helemaal in deze bijzondere uitvoering. Ook ik heb nog 1.367.412 projecten lopen, maar die pak ik weer vrolijk op na deze missie! :wink:

Om even terug te komen op Hans:
De verf hecht prima en de lagen worden superstrak, maar elk voordeel heeft ook een nadeel! (Johan Cruyff) En zo is het hier ook! Ik zal je precies uitleggen wat ik bedoel:

Dit is het frame in de eerste laagjes, geen probleem. Nog een paar laagjes erop en klaar is Kees!

Afbeelding

Dit gaat tot nu toe dus zonder problemen. De flitsfoto's zijn altijd minder, maar daar kan ik nu ook even niets aan doen...
Het frame moet je rustig opbouwen, omdat er ontzettend veel hoekjes en gaatjes aan zitten. Om alles goed te raken en geen zakkers te krijgen (des te dunner de verf, des te groter de kans), wordt dit dus een geduldsklusje.

De voorvelg is super gelukt. Retestrak en een mooi glad velgje. Het grote voordeel van deze manier is tevens, dat je meer detail behoudt. Des te meer verf (primer en dan meer laklagen), des te minder detail je overhoudt! :idea: Bij het frame blijven zo b.v. de lasnaden veel mooier, dan met lagen primer en verf...

Afbeelding

De sprue heb ik er even achter gelegd om het verschil in zwart te laten zien. Nu zie je ook mooi het verschil tussen een originele band en een opgeschuurde.
Ik heb de andere velg er niet bij kunnen leggen, want...die ligt in de Mr. Muscle! :lol: En daar is dus dat nadeel van deze methode. De verf is dusdanig dun, dat de kans op zakkers groter wordt. Het is maar net waar je voor kiest. Ik kies bij zwart/ zwart duidelijk voor deze methode, omdat het resultaat strakker is en als ik dan een onderdeel eens twee keer moet doen...so be it! :P

De tank staat ook in de eerste laagjes. De tank is wit en moet wit worden, dus...je raadt het al. Geen primer! Precies! 8)

Afbeelding

Bij wit zijn flitsfoto's helemaal hopeloos, maar ach...een fotootje erbij breekt je verslag zo lekker!

Bij de tank hebben we dus het bekende naadje. Werkwijze is als volgt: Eerst een paar laagjes wit er op. Dan met tussenpozen de volgende lagen aanbrengen, waarbij het accent ligt op de plek van de naad. Als deze gedekt is volgen de definitieve lagen.

En dan het blok...Kijk en huiver (niet schrikken, dit is precies wat ik in dit stadium van het blok wilde! :wink: )

Afbeelding

Het gaat erom om alles zo reeël mogelijk te maken. (dat wordt weer een leuk klusje met de uitlaten...heb er nu al zin in! :D )
Het blok is eerst gespoten met dun zwart. Daarna is er meteen een laag Alclad aluminium aangebracht. Omdat de zwarte verf nog niet droog was krijg je dit effect. Dit werkt goed met Revell of Humbrol enamel, maar niet met watergedragen verf of Tamiya verf! :idea: Precies wat ik wil. Als dit is uitgehard, komen de definitieve lagen erop. Stap voor stap, zodat er een soort schaduweffect overblijft, maar de oppervlakte toch strak is. Het is om de kleur te breken en hier nuances in te krijgen, om zo het eentonige te vermijden en dichter bij de realiteit te komen. Bij de tank moet dit natuurlijk weer niet. Die moet gewoon superstrak en superwit worden! 8)

Nu ik met dit verslag bezig ben realiseer ik me weer hoe prettig het is om op deze manier te werken. Terwijl je schrijft word je jezelf weer bewust van allerlei dingen en komen er weer nieuwe ideeën naar boven, omdat je er bewuster mee bezig bent. Je kunt natuurlijk ook gewoon plakken, spuiten en de foto's op het net pleuren, maar dan werkt het niet! :lol:

Je hebt ook het voordeel dat je foto's hebt van de hele gang van zaken omtrent je model. Zelf maak ik er een mooie cd-rom van als het model klaar is, zodat ik de foto's en dus het bouwproces altijd nog eens terug kan kijken! :idea: Natuurlijk kan dat hier ook, maar wat is er nu leuker dan van elk model een cd-rom te hebben met de gehele fotosessie? :wink:

Dit weekend moet er nog veel gewerkt worden en zondagavond om 22.00 uur krijg ik twee weken vakantie, dus heel even geduld voor de volgende update...dan twee weken vakantie, dus eindelijk heel even...tijd genoeg! 8) Behalve dan de eerste dinsdag (Slagharen met vriendin, kids en vrienden van ons) en de laatste zondag (Rizzla Racing Day :!: :!: :!: )

Wilko :P


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2007 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Wederom interessant verslag om te lezen. Zo krijg ik ook een aardig idee want de gesloten bouwdoos hier bij mij kan opleveren.

Zelf vind ik het voordeel van een verslag dat het makkelijk terugzoekt, als je later iets in dezelfde geest wil doen. Ook onthoud je beter wat er fout ging :wink:

Ik spuit zelden met primer en spuit heel veel kleine dunne laagjes, want dat geeft een beter beeld van de details. Goed ontvetten, ik laat meestal de gebouwde stukken een paar uur staan in een ontvettende sopje en de lucht mag dan vervolgens een etmaal het droogproces vorm geven.
Als je verder netjes schuurt, hoef je eigenlijk ook geen primer gebruiken. Een klein beetje zeer dunne vloeibare putty is wel eens handig, maar meestal passen de kits van Tamyia netjes.

Succes!

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2007 0:38 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
The Wasp schreef:
@Erix: Thanx!
"Live" is de band super...komt inderdaad door de flits! :wink:
Ja ja, de "Texas Tornado" verdient het naar mijn mening ook wel om eens een fietsje op dit forum te krijgen en al helemaal in deze bijzondere uitvoering. Ook ik heb nog 1.367.412 projecten lopen, maar die pak ik weer vrolijk op na deze missie! :wink:

Wilko :P


[duh-modus] er zijn meer bands die live super zijn [/duh-modus] :wink:

Ik zie dat er niet zoveel verschil zit tussen de bewerkte en niet bewerkte band Wilko, en dan valt het reuze mee inderdaad !
Ik heb trouwens even gekeken en gezien dat Tamiya een Pearl White (TS-45) aangeeft in de handleiding.. misschien een laagje pearl clear er over of heb je hier al rekening mee gehouden ? (stiekem dan :roll: )

~Erix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement