Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 10:35 am
Berichten: 38
Woonplaats: lommel,belgie
INHOUD AANGEPAST OP 29-3
Afbeelding

m'n oorspronkelijk idee om deze in een stedelijke setting te plaatsen heb ik maar laten varen.
't is ondertussen bijna 20 jaar geleden dat ik nog een plastiek model in elkaar gezet heb en de eerste diorama ga ik het dus rustig aan doen.
eerst leren wandelen voor ik ga lopen,he!

Afbeelding


1)-eerst een schets gemaakt om de layout nadien beter in te kunnen schatten
2)-op een plaat de hoofdlijnen aangebracht en in piepschuim een rechthoek met de grondoppervlakte van de sherman uitgesneden.
3)-het verhoogde middenstuk van de weg in het ruw aangebracht
4)-de rest van de weg gemoduleerd en karresporen aangebracht
5)-het geheel uit een andere hoek(eigenlijk de achterzijde van het diorama waar later het muurtje komt).
het potdekseltje heb ik gebruikt om de karresporen te maken.deze heb ik niet te diep ingedrukt vermits de grond daar erg hard is
6)-op de foto lijkt het (weeral)ruwer dan in't echt,waarschijnlijk door de belichting
7)-de rode lijn geeft aan waar het muurtje komt.rechts daarvan komt nog een laag klei die vlak moet worden en een veld voorsteld.
8 )-even bang geworden...dus snel een paper sherman gemaakt op 1:35 en gekeken of ie past(de inzet was om de trackbreedte te controleren)

_________________
nog steeds niet Afbeelding


Laatst bijgewerkt door yveswouters op ma 29 maart, 2010 19:57 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
dit wordt interessant...ben benieuwd wat je der van gaat maken...^^

plaats je trouwens ook een brouwverslag van de Sherman in de 'tankafdeling' van het forum of niet?

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 10:35 am
Berichten: 38
Woonplaats: lommel,belgie
de tank,eens ik eraan begin zet ik ook wel op't forum!ik hoop dat me dit beter afgaat dan de dio totnutoe...

_________________
nog steeds niet Afbeelding


Laatst bijgewerkt door yveswouters op ma 29 maart, 2010 19:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Yves,

Nu maar hopen dat de Sherman er in past.....
Die Sherman weegt nog al wat en ik denk dat je de weg nog wel moet aanpassen aan de Sherman, niet vergeten dus.
Het begin is er, ziet er goed uit.

Succes verder, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
ziet er al goed uit! wat voor spul gebruik je voor je ondergrond?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 10:35 am
Berichten: 38
Woonplaats: lommel,belgie
de ondergrond is een laminaat klickplaat(20x35cm) waar ik de lipjes van verwijderd heb vermits het geheel achteraf nog ingekast moet worden aan de onderkant komt achteraf ook nog een mdf plaat voor de stevigheid.
als bouwmateriaal gewone hobby klei (6€ voor 10Kg).
de stenen muur wil ik met kurk gaan maken maar da's nog niet zeker.
het wegdek en delen van het talud worden met fijn zand bedekt.
gras zoek ik nog uit wat daar het beste voor is.

vraagje;voordat ik de boel ga schilderen moet ik eerst een laag primer zetten en welk type verf gebruik ik daarna het beste voor de grondtonen?

_________________
nog steeds niet Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 10:35 am
Berichten: 38
Woonplaats: lommel,belgie
INHOUD AANGEPAST OP 29-3
het lijkt erop dat ik helemaal verkeerd begonnen ben.niet omdat ik eerst de dio wil maken an daarna het model(dat nog onderweg is) maar eerder de fundamenten die ik had moeten gebruiken.
de grondplaat op zich is in orde en de klei is ook OK maar doordat ik geen verhogen in bv. piepschuim heb gemaakt voor de bermen is tijdens het drogen het geheel beginnen scheuren en barsten,geen leuk zicht "the morning after"...
klei is een gemakkelijk materiaal maar om scheuren te vermijden moet je er proberen een dunne laag van aan te brengen in plaats van met massieve blokken te werken.
door bovenstaande link eens na te lezen over de waspe in de bocagne heb ik het een en ander opgestoken waar ik eerder niet aan gedacht had;vooraf gaten maken om later de boompjes in te planten en ruwere flanken gebruiken.ik herinner me van toen ik in die streek was dat het midden van de weg hoger lag dus dat ellement wil ik wel behouden.uiteindelijk ga ik het geheel ook wat kleiner maken,het moet een dio worden en geen makette,he.

ik ben dus maar begonnen met de hele diorama opnieuw op te bouwen.

1-basisplaat is een kliklaminaatplaat(de achterzijde)
2-in piepschuim de helling aangebracht en locaties voor vegetatie met een verwarmde boor(niet geboord maar gewoon geduwd) aangebracht
Afbeelding

3-schillen klei over het geheel gedrapeerd nadat ik reeds het relief met een ruw stuk naruursteen had aangebracht,en aan elkaar gepast
4-overstekende stukken afgesneden en het verhoogd stuk op het midden van de weg aangebracht
Afbeelding

het leek beter te werken maar na 9 uur drogen(nog niet volledig uitgedroogd)verschijnen er alweer barsten ondanks dat de klei nergens dikker is dan 8mm! :?

_________________
nog steeds niet Afbeelding


Laatst bijgewerkt door yveswouters op ma 29 maart, 2010 19:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ik weet zelf niet welke grondtonen enzo je kan gebruiken

maar één van de medebrouwers heeft zijn Wespe ook in de Bocage geplaatst...miss dat je iets van zijn topic kan opsteken...;-)

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=24198&start=60

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2010 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 maart, 2010 10:35 am
Berichten: 38
Woonplaats: lommel,belgie
goeie link!heb ik,wat het visuele betreft zeker wat van opgestoken.
twee van m'n eerdere posts heb ik aangepast vermits het eerste "experiment" op een sisser is afgelopen...de klei was na een nacht drogen beginnen barsten en een tweede poging(zie hogerop) werkte beter maar toch verschijnen er weer barstjes in de klei door het drogen.
ik heb ter referentie een stuk klei van 30cm lengte en 4mm dikte op een zelfde ondergrond gelegd en dit was bijna een cm korter geworden en in het midden gebroken na 6 uur drogen.
tot ik eruit ben hoe ik dit moet oplossen plaats ik hier dus maar even geen verdere updates...

_________________
nog steeds niet Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ik heb hier en daar op het forum gelezen dat sommigen onder ons allesvuller gebruiken...misschien is dat een optie?

(en ondertussen leer ik hier ook van...weet ik wat wel en wat niet te doen voor men dio ^^)

succes alleszinds, en niet opgeven he ;-)

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement