Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: M113 A1 ACAV
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2009 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 sep, 2006 22:07 pm
Berichten: 137
Beste bouwers!

Eindelijk ben ik begonnen aan de M113 A1 ACAV van Italeri in schaal 1:72.

Oftewel:

Afbeelding

Een tijd geleden had ik al een aankondiging gedaan dat ik met de bouwdoos van wilde beginnen.

Na een lange zoektocht naar informatie, foto’s enzovoorts is dit project eigenlijk voordat ik was begonnen al weer geëindigd.

Nu heb ik voor mijn idee de informatie die ik wil en ga ik eindelijk beginnen met het model.

Het gaat de uitvoering worden zoals hij heeft rond gereden in Vietnam.

Een min punt tot nu toe is dat Italeri de mogelijkheid geeft om een interieur te bouwen. Het vervelende is alleen dat het interieur van dit model niet geheel compleet is. Zo is er geen instrumentenpaneel/dashboard aanwezig en ontbreken ook de bestuurdersstoel, rugleuning, stuurknuppels, benzinetank en accubak ontbreken.

Aangezien foto’s meer zeggen dan woorden plaats ik hieronder wat foto’s van het resultaat tot nu toe (ik moet nog even leren om betere foto’s te maken).

De inhoud van de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zijn erg klein! Je moet erg oppassen met schuren/vijlen want voor je het weet is het onderdeel verdwenen.

De vorderingen tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto’s is nog niet heel veel te zien maar ik wil jullie toch even een indruk geven.

Wat ik sowieso wil doen zijn de hanglussen aan de binnenkant van het dak te maken en de poten van de banken vervangen.

Nou zijn er (voorzover ik weet) twee resin interieursets één van HQ72 Resin Products en één van Goffy Model. De set van Goffy komt eigenlijk al te vervallen omdat het hier om een interieur gaat van een IDF M-113. De set van HQ72 Resin Products is meer geschikt alleen is deze kit, voor zover ik weet, niet meer in productie. De laatste mogelijkheid is om te kiezen voor een PE-set van Eduard. Deze set is zeer gedetailleerd en compleet. Het enig wat mij hiervan afschrikt is de prijs.

Om het interieur toch een beetje compleet te maken heb ik via de website van Eduard PE heb ik de handleiding gedownload van de PE set voor de M113. Deze heb ik vervolgens op schaal geprint zodat ik een soort van mal heb om te zien wat ik moet scratchen.

Op internet heb ik wat rond gezocht met welk materiaal dit het beste te scratchen is. Voor de hand ligt natuurlijk Evergreen. Hiervan heb ik een aantal platen liggen maar ik vind het niet zo prettig werken en ik ben daarom dan ook opzoek gegaan naar een alternatief. Op Missing-Links kwam ik een topic tegen over een Junker J52 (?) welke was opgebouwd van pakjes sigaretten. Aangezien karton makkelijk te bewerken is ga ik hier eens mee aan de slag.

Binnenkort hoop ik weer een update te kunnen plaatsten.

Opmerkingen zijn hartstikke welkom omdat ik nog veel moet/wil leren.

Bedankt voor het kijken!

Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 9:17 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie uitdaging hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: interieur
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 dec, 2008 17:35 pm
Berichten: 138
Woonplaats: Zaandam
Hallo,

Het is ook wel een klein modelletje he, de kleur van het interieur is een beetje licht groen blauw, een kleine tip, verder een mooi voertuig om te bouwen, ik ga je volgen

Boreel

_________________
NE ME INCURRE



Volgende projecten:
Autoblinda
Sherman
King Tiger


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Leuk. Een M113.
Heb jaren bij 104 rondgerost in die ´bakkies´.

Kun je de stick´s niet maken uit een stukje Sprue?

Ik zal in ieder geval morgen eens voor je kijken in mijn scrapox of er wat bruikbaars tussen zit.
Ik laat het wel weten.

Ook ik sluit af met

BOREEL.

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 19 sep, 2006 22:07 pm
Berichten: 137
bermuda schreef:
Hallo,

Het is ook wel een klein modelletje he, de kleur van het interieur is een beetje licht groen blauw, een kleine tip, verder een mooi voertuig om te bouwen, ik ga je volgen

Boreel


Heeeeel klein. Op internet zag ik wel eens foto’s van het model langs komen en dan leek het wel mee te vallen. Maar als je hem in je handen hebt valt dat toch wel een beetje tegen.

De kleur van het interieur is inderdaad licht groen blauw oftewel Seafoam. Ik ga hiervoor Tamiya Sky gebruiken.

bravo104 schreef:
Leuk. Een M113.
Heb jaren bij 104 rondgerost in die ´bakkies´.

Kun je de stick´s niet maken uit een stukje Sprue?

Ik zal in ieder geval morgen eens voor je kijken in mijn scrapox of er wat bruikbaars tussen zit.
Ik laat het wel weten.

Ook ik sluit af met

BOREEL.


De M113 is wel één van mijn favorieten voertuigen. Misschien wel door de diversiteit. Ik weet niet hoeveel verschillende uitvoeringen er van zijn.

Een Nederlandse M113 staat ook nog op mijn lijst, maar eerst maar even kijken hoe dit gaat worden.

Ik denk dat de sticks wel moeten lukken, maar als je in je box zou willen kijken graag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2009 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Citaat:
De M113 is wel één van mijn favorieten voertuigen. Misschien wel door de diversiteit. Ik weet niet hoeveel verschillende uitvoeringen er van zijn.

Een Nederlandse M113 staat ook nog op mijn lijst, maar eerst maar even kijken hoe dit gaat worden.

Ik denk dat de sticks wel moeten lukken, maar als je in je box zou willen kijken graag.


Er zijn tientallen verschillende uitvoeringen van de m113 over de hele wereld. Een ongelooflijk sterk voertuig. Voor het eerst in dienst genomen in 1964 en nu nog steeds erg geliefd.

In Nederland zijn er zowieso al gebruikt, en misschien nog wel meer.
Natuurlijk de M113A1 als personeelsvoertuig, dan de M106, een mortiervoertuig, de M113A2 in Ambulanceuitvoering, de M579 Berging, de M577 Commandovoertuig, de m113c&v, eerst met een .50 en later met een 25mm Oerlikon. En we hebben ook nog een M113 gehad die als onderstel diende voor een raketlanceerinstallatie. Weet alleen de typeaanduiding hiervan niet meer zeker. Volgens mij de M163. Deze waren gestationeerd op Cyprus.

Das even alles wat ik je kan vertellen.

Morgen kijk ik even voor je door de reservebak of ik je kan helpen.

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement