Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2009 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 feb, 2008 16:19 pm
Berichten: 938
Woonplaats: vollenhove
Hallo leute,

Even een oud groepsbouw model uit de kast gepakt en weer verder mee aan de slag gegaan.

Aan gezien dat de rus glimt als een keutel in de maneschijn, heb ik bedacht dat ik hem wat stoffig wou maken. Dit heb ik geprobeerd doormiddel van regenstrepen en het stoffig maken met pigmenten. Aan gezien ik dit nog nooit eerder gedaan heb wou ik jullie mening graag weten bij deze tussen stand.

Ik moet sommige plekken nog wel nalopen aan gezien de camara de naakte waarheid naar boven haalt.

Daarom hier bij een aantal foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet Reitze

_________________
Projecten: Sherman M4A4 75mm , Pak 40


Laatst bijgewerkt door bierma1984 op zo 16 aug, 2009 19:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2009 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hoi Reitze,

Ik vind het nu wel heel stoffig, het zou best wat minder mogen vooral in de middendelen.

Wat ga je nog verder doen aan het model?
Gr Jogy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2009 22:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Als je regenstrepen maakt bedenk dat hoe die ontstaan. Nl vanaf een vuil punt of plek loopt het water naar beneden, vaak waaiert het iets uit doordat water toch iets de neiging heeft te verspreiden, je krijgt dus, overdreven gezegd, een uitgerekte pyramide. Gebruik de volgende keer een dunnere kwast, begin boven aan en laat de strepen naar onder toe vervagen. Nu kan dit nog wel als ondergrond diene dus maak nu gewoon weer wat brede strepen met de basiskleur, dan wat bruine, gele en rode strepen maken, verdun de verf heel goed of zet, zoals ik altijd doe (al is dat weer een tijdje terug) hele stipjes bovenaan en trek deze met een vochtige schone kwast naar beneden uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2009 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 maart, 2008 22:09 pm
Berichten: 461
Hey Reitze,

Het ziet er inderdaad erg stoffig uit, hier en daar kan het wel wat afgezwakt worden.

Ben wel benieuwd hoe je de strepen op de toren gemaakt heb, ik probeer dit effect ook bij mijn M109A6 Paladin maar het lukt mij niet echt :?

En heb je dit direct op de matte lak aangebracht"?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2009 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 sep, 2007 16:39 pm
Berichten: 1451
Woonplaats: Tilburg
Hoi Reitze, het siert je dat je probeert je technieken wat verder te ontwikkelen. In dit geval vind ik net als de anderen dat het stof te veel van het goede is. Het zou kunnen in een DAK setting, maar in Europa...
In de middelste delen kun je het wel wat weghalen, daardoor zal er meteen een mooier accent ontstaan. En diepte. Probeer met wat verschillende kleuren te werken, verschillende tinten en bouw dan zo subtiel mogelijk meerdere lagen op. Bijv door oud stof wat donkerder eronder te leggen.
Je kunt dit doen met een kwast en pigmenten, maar dit is een moeilijke techniek. Kan ook met de airbrush, met zeer verdunde lichtbruine verf licht nevelen. Daarna verder met pigmenten lokaal.

Regenstrepen, daar heeft Bert een heel goed punt. Ik zou dit eens proberen met olieverf of enemal. Eerst de koepel wat nat maken met verdunner. Dan 5-6-7 kleuren stipjes zetten en met een natte platte kwast uitvegen verticaal!!. De verf wordt veel minder monotoon. Door lokaal juist wat anders te werken, kun je regenstrepen krijgen.
Werk ook met vuil- en roestlopertjes onder beugels etc. Dit breekt ook weer. Probeer ook hier weer meerdere tinten te pakken. Dus oude roest is donker en jonge roest meer oranje. Maar dit kun je natuurlijk weer mengen met wat zand of bruin bijvoorbeeld.
Ik heb het idee dat je nog iets te grof werkt, met een te grote kwast?
Rustig en klein werken even stoppen en eens goed kijken.

Dan zie je ook je eigen fouten. Kijk eens goed naar de klinknagels aan de voorzijde. Alleen als ze verzonken liggen zullen ze geel oplichten als rondjes. Liggen ze erop, dan moeten de randjes met zand. Want, zand en stof kruipt in naden en kieren en niet als ophoping in de hoger delen, dat kan gewoon bijna niet. Zo zou ik ieder deel beredeneren, wat ligt hoog, wat ligt laag en hoe ga je dit aanpakken. Deel voor deel werken.

Succes verder.

_________________
Panzergrenadier 1:16 zien?
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20165

Panther kijken?:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18851
Theres nothing like the smell of a wash in the morning.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2009 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 feb, 2008 16:19 pm
Berichten: 938
Woonplaats: vollenhove
@jogy: Ik ben inmiddels begonnen met het reinigen van de bovenkant van de hull en turret. Als ik dit schoon heb ga ik het stippenpatroon zoals bert en john zeggen toe passen op de turret.

@Bert Takken: Ik ga het stippen spektakel proberen als ik de turret schoon heb, deze moet ik eerst schoonmaken. Zou dit ook kunne met enamelverf en terpetine? de kleuren die je op noemde kunnen die hier voor worden gebruikt? En in welke volgorde of kan het willekeurig

@ Aapje en marijn: Ik heb de strepen aan gebracht met pigment en water. Verhouding van gewoon kleurig water er hoeft niet veel pigment erin. En dan met een platte kwast langs de toren te strijken en te laten drogen.

@ John:het pigmenten verhaal over kleuren zal ik proberen toe te passen op de fenders en op het wielwerk. Verder heb ik het gedaan met een te groffe kwast en zal dit in vervolg proberen te vermijden. Ieder geval voor het uitleggen van de stippen techniek en die van de roest ik zal dat zeker proberen op mijn model.

_________________
Projecten: Sherman M4A4 75mm , Pak 40


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2009 17:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Uiteraard kan dit met enamels, het principe blijft het zelfde, kijk ook eens in mijn Dragons M2 Halftrack topic, ik ben momenteel ook bezig. Kleuren kunnen redelijk lukraak,ik heb bij mijn model de sporen aan de motorkap doelbewust iets donkerder gehouden vanwege de olie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2009 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 feb, 2008 16:19 pm
Berichten: 938
Woonplaats: vollenhove
Hoi Bert,

Ik heb gekeken en zag dat je de stippen vooral laag houd het vlak is doe je dit doel bewust om de vuiligheid zich laag op hoopt ,of heb je dat zo maar gedaan?

Gr, Reitze

_________________
Projecten: Sherman M4A4 75mm , Pak 40


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2009 12:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Die stippen zijn voor het filtereffect van de grote vlakken, ik poets ze dan helemaal uit, voor de regenstrepen zet ik de stippen helemaal bovenaan. Wil je het goed doen zou je ook vanaf scharneren, de grotere ophangpunten etc dit moeten doen, maar op deze schaal vind ik dat prima, want op 50 cm kijkafstand zie je amper

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2009 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 feb, 2008 16:19 pm
Berichten: 938
Woonplaats: vollenhove
Hallo mensen,

Ik ben van het weekend bezig geweest met het schoonmaken van mijn rommeltje. Na dit gedaan te hebben heb ik me bezig gehouden met feading door middel van verf stipjes. Dit heb ik gedaan met de kleuren geel wit en twee verschillende tinten bruin

Hierbij een paar foto's en ik wacht jullie reactie graag af,
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Reitze

_________________
Projecten: Sherman M4A4 75mm , Pak 40


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement