Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
wicked!!!!


Denk wel ff aan het feit dat er zeldzaam nederlandse pantsers op een duitse oplegger staan.
dus, ga een duitse leopard bouwen. Maakt het ook weer makkelijker want er zit nogal wat verschil tussen een duitser en een nederlander.
maar met dat boek over pantservoertuigen zal dat wel goedkomen.
Let ook even op hoe een tank op een oplegger staat, met name de pantserplaten (3 vooraan) die naar beneden hangen, de bolderhaken zijn los en daaraan zit kruislings de kabels vanaf de oplegger.

Eventueel heb ik nog mooie foto's van hoe een leo2a5 op een nederlandse oplegger staat. Heb in mn diensttijd mooi wat foto's van gemaakt.

Laat maar weten of je interesse hebt.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Ik ben er nog niet uit hoe dat allemaal gaat moeten. Zowel de Faun als de Leopard zijn Duits, dus dat klopt. Maar ik ben nog niet zo goed in cammo spruiten, dat dan weer niet.

Naar foto's ben ik zeker benieuwd, ik weet in ieder geval al wel dat bij rijdend transport de tank in de rijrichting op de trailer staat, maar dat de turret naar achteren is gedraaid. Hoe het zit met panterplaten en dergelijke wil ik ook graag weten.

Overigens leuk dat je het boek opmerkt, het is echter alleen over pantervoertuigen, niet over tanks. Daarvoor heb ik wel een soortgelijk boek op het oog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
ik zal vandaag of morgen wel even met mn scanner bezig om wat foto's te uploaden. Alle foto's zijn gemaakt in de tijd dat enkelen slechts het geluk hadden hun foto's digitaal te maken met een megacamera met maar liefst 1.1 mp. (anno 2000)

over de pantserplaten...
er hangen 3 links en 3 rechts. Deze dienen als extra pantser. maar tijdens transport op tropco's of treinen zijn de tanks te breed. dus hangen deze naar beneden.
Verder moet een tank uiteraard vast gezet worden op ieder soort van transport. Op opleggers worden er voor en achter stalen balken e.d. vast gezet aan de 4 punten waar normaliter de bolderhaken hangen.
Denk verder aan uitstekende delen. Dus geen antennes, zwaailampen, e.d.
rubbertje om de schietbuis heen.
Vaak zaten alle luiken met een hangslot vast waarvan alleen de ladersluik van buiten te openen is, dus alleen daar een hangslot aan hangen. De bakken aan de buitenkant achterop met een hangslotje.
Dat zijn allemaal dingen die me na 8 jaar niet op een tank gereden te hebben zo in me op komen.

Begin ontzettend heimwee te krijgen in dit soort dingen. Het was vaak een enorm saaaaaaiiiieee dag om een bataljon tanks op een trein of vrachtwagen te laden. Vooral treinen laden was boring. de hele dag wachten en maar roken om 2 of 3 tanks p.p. op een trein te zetten. Zeker omdat het zo ontzettend precies kwam. Wanneer een tank 2 cm te veel rechts op een trein wagon stond kon het soms voorkomen dat je bij een station een compleet perron aan gort reed. Vooral de duitser waren daar zeer punctueel in.

Affijn, genoeg geluld. Ik zal snel voor je bezig...

oh ja, volgens mij bestaat er geen leo2a6 zonder camo patroon, dus wil je correct bouwen zul je wel moeten...

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Eerst maar even wat plaatjes uploaden, praten we daarna weer verder.

Afbeelding

Een overzichtje, deze keer met een net achtergrondje. Niet eens genoeg voor de hele Faun met trekdinges, maar het gaat om het idee. Die tank hoort er natuurlijk niet bij, staat er alleen maar op voor.... juist, het idee.


Afbeelding

Nog maar eens het trekgeval met bestuurscabine. In al het gedoe achter die cabine ging nog de meeste tijd zitten, veel onderdeeltjes die samen weer een gereedschapskist, lier of accu moeten vormen. Wel interessant plakken, al was het nog mooier geweest als er een complete motor in had gezeten. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Afbeelding

Hoe het sleurplatform vastzit, ook niet simpel met een trekhaakje van de Kwikfit maar met deze brug. Is volgens mij ook nog hydraulisch te bedienen. Zo iets licht je niet even op, het is geen Kip caravan.

Afbeelding

Het sleurplatform dan maar, met een boel wieletjes en de oprijplaten in de opgehesen stand. Als alles gespoten is komen er nog kabels aan die de boel op zijn plaats houden.


Afbeelding

Die platen zien er dus zo uit aan de achterlant, ook weer met wat pe, ik ben het rechterbeugeltje helaas kwijt want er viel iets op de grond. Morgen bij daglicht maar eens ged vegeren, hopelijk komt het dan weer tevoorschijn.

Afbeelding

Een blik op van onderen, ook een boel veel werk geweest, beetje saai, steeds dezelfde wieletjes, asjes, stuurdingetjes enzovoorts. Ja, er komen dubbele bandjes, dit is alleen maar even voor.... het idee, inderdaad.


Afbeelding
Als je de lieren de olietank en de accu er vanaf haalt krijg je dus dit. Ik weet niet hoe het gaat worden met de cammo, of die over dit soort onderdelen heengaat of dat deze gewoon groen worden. Zien we later wel weer.
Wat er nog op zit aan weerskanten zijn de luchtinlaten met filters en wat electrische dingen. In de midden zit een plaat waar wij de motor onder vermoeden. (maakt mentale notitie: moeten nog handgreepgevalletjes op die plaat.)

Zover zijn we nu dus. Ik ga even een dagje pauze nemen, heb de tafel nodig voor de financiele administratie, daarna trekken we de Leopard eens uit zijn doos. Darna doe ik de kleine dingetjes an de Faun nog even. Er moeten nog wat lampjes en reflectortjes aan de zijkant (stuk of 20 geloof ik) er is een speigel af aan de ene zijkant en er moeten nog wat, zoals ik al zei, beugeltjes en greepjes hier en daar en de geleide-ogen voor de kabels van de lieren. Klein spul, maar toch ook weer een avondje werk.

Op en aanmerkingen zijn van harte welkom. Ik wil de tank erop zeten zoals hij staat als er gereden wordt, ik heb al steun toegezegd gekregen van Darka, ben heel benieuwd naar de foto's! ALvast bedankt voor je hulp!

Groeten,

Korneel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 jun, 2007 19:04 pm
Berichten: 1774
Woonplaats: Berkel-Enschot
Ziet er al goed uit. Ik was er zelf ook aan begonnen en het "assenstelsel" begint iderdaad snel te vervelen.

Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Vanmorgen wou de hond er al vroeg uit, het was koud en guur en dus dacht ik: "Kom, laat ik die luipaard eens een beetje gaan bekijken. Alvast. Niet om te brouwen, want er moeten andere dingen gebeuren vandaag."

U kent dat wel, enkele uren later staat er al een heel aardig luipaardje achter op de Faun. Voorlopig alleen het loopwerk en de koepel, de rest is proefpas. Ik heb begrepen dat er een en ander van zo'n luipaard werd afgesloopt (zou Dick zeggen, is oneerbiedig) vooraleer (ben in Belgisch Limburg geweest) de tank op trekplatform danwel treinstel gedeponeerd werd.

Hoe gaat dit nu met dit kitje uitpakken? Gaat het zich lenen tot "sloopwerk" als daar zijn het verwijderen van kisten, pantserplaten en dergelijke. Geen antenne of zwaailicht is geen punt, die laten we gewoon weg.

Voorlopig staat alles dus in de droogpas met plakkertjes. Tja, en is het een haastklus en moet zo'n tank gewoon rappelings van het slagveld af, dan mikken we hem achterop en zien we wel hoe ver we komen.

"Rubbertje om de loop heen" vind ik trouwens ook een beetje richting 18+ gaan, maar dat zal mijn dirty mind wel wezen, ingegeven wellicht door Dick's boerenmeid met pumps in plaats van klompen, die zich venerisch laat bedruipen (5 op de 100 Canadezen had een druipert of erger, Amerikanen slechts 1,2 op de 100, die moesten namelijk echt vechten) die achteraf toch ook liever dat rubbertje om de loop had gezien gedaan doen geworden.

Goed, plaatjes mensen, niet zo heel goed want het plastic is donker groen en glimt nogal.

Afbeelding

De doos dus, met een Leopard in de sneeuw, een sneeuwleopard dus. (sorry, ben een beetje flauw vanmiddag)



Afbeelding

Een eerste proefpas van een en ander. Wieletjes komen er nog niet onder want die moeten apart geverfd en van een metaalkleurig randje voorzien worden.

Afbeelding
Tja, een hoop wieletjes dus. Bakkie van de filet schoongemaakt en ze daar zolang maar in opgeslagen. 16 loopwielen en 10 geleidewieltjes. Tanks, u kent dat wel. Begint met wieltjes.

Afbeelding

Kijk, dit is dus zo'n zijkant, hier zou dus een en ander afgesloopt moeten worden omdat meneer Luipaard anders niet door tunneltje doorkan of zoiets. Snap ik niet, volgens mij zijn bij de Faun zijn buitenspiegels de norm. Wat daarbuiten steekt is te breed, maar Leo Paard blijft daar wel binnen. Darca mag zeggen hoe het allemaal zit, hij is de man met ervaring.

Afbeelding
Zetten we een en ander nu even op elkaar, dan krijg je dus dit, nog even zonder loop. En nu allemaal hoofdje schuin en kijken wat voor boekjes Korneel zoal leest.

Morgen weer verder!

Groeten,

Korneel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 jun, 2007 19:04 pm
Berichten: 1774
Woonplaats: Berkel-Enschot
Leuk modelletje. Persoonlijk vind ik zo'n kleur groen irritant om te bouwen.

Vergeet niet de koepel 180 graden te draaien als hij op de Faun staat.

Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 21:58 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Ik vind het zo een indrukwekkend geheel...die ga ik ook eens bouwen...lijkt mij erg leuk

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2008 3:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Darka heeft mij een aantal gescande foto's gestuurd, helaas in pdf formaat, dus ik kan ze wel zien en printen, maar helaas niet op het forum posten. Ik weet niet hoe/of ik een pdf formaat kan overzetten naar een gewoon fotoformaat.

In ieder geval, het eerste dat inderdaad opvalt is de turret die achteruit kijkt. Verder zijn de bakken aan de zijkant open/naar beneden geklapt. Dit om het geheel smaller te maken. Is met dit model lastig te scratchen, ben ik bang. Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat en wellicht vind ik later nog eens een andere Leopard met meer detail.

Verder ben ik heel blij met een foto van darka waarop een ongelofelijk vieze Leopard staat te pronken op een bijna net zo vieze transporter. Het spul is zo vies, dat je zelfs de cammo niet meer ziet. Kijk, dat geeft de burger moed. Volgens mij heeft darka het grootste deel van zijn diensttijd poetsend doorgebracht. Verder een Leopard die van een besneeuwde weg is gegleden en half boven een steile helling hangt, leuk voor de diorama bouwers.

Ik zie ook iets boven op de turret dat lijkt ingepakt in een soort zwart plastic of zo iets. Geen machinegeweer, dat is zeker. Wat dan wel weet ik niet. Iemand een idee?

Het donker groene plastic is inderdaad niet prettig werken, zeker niet bij kunstlicht. Het glimt en is niet goed te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2008 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 sep, 2007 12:30 pm
Berichten: 1845
Woonplaats: Burgum
hooooooohooooooo, Mooie grote bak Korneel. Ik weet niet hoe het bij de Faun is met het spuiten. Bij de Draak was het soms een drakenklus. Al die hoekjes en gaten...

Gr.
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement