Vandaag weer wat gedaan, al is het niet veel.
Het is allemaal weer stap voor stap en niet alles vastlijmen omdat alles nog gespoten moet worden. Eigenlijk heb je soms gewoon handen tekort.
De ( aangedreven ) achteras is vastgelijmd aan de ophanging die verder nog niet aan het chassis gelijmd wordt. Wel makkelijk is het dat dat geheel in de gaatjes geklikt kan worden en zo ook blijft zitten.
En ook de ophanging van de voorloopas verder gebouwd zodat de luchtbalgen nu op goede hoogte zitten. Ze zijn iets ingekort en aan de onderzijde moet nog wat weggevijld worden omdat de stuurstang net aanloopt.
Ik heb dus een tekening liggen op de juiste schaal maar ik moet er van afwijken. Volgens die tekening zitten de achterassen op 5 cm van elkaar. Dat leek me meteen erg weinig en heb voor de test even de spatschermen erbij gepakt en kwam tot de conclusie dat het te weinig is. Ik zet ze 5,5 cm van elkaar af en hoop dat het zo beter uitkomt. Ik weet dat ik enkele spatschermsteunen moet aanpassen om ze zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen maar ga er van uit dat het goed komt. Hopelijk dan niet te weinig ruimte tussen vooras en voorloopas om alle chassisonderdelen nog kwijt te kunnen.
Verder heb ik het stuurhuis veranderd. Het wordt zowieso iets verder naar voren en iets lager gemonteerd. Idee komt van een tekening ergens in een bericht hierboven.
De stuurarm is ook aan de hand van die tekening:
Zoals op de laatste foto hierboven te zien is heb ik ook het bij stuurhuis wat weggevijld. Uit andere bouwverslagen had ik begrepen dat de stuuruitslag te klein zou zijn. Hiermee is het hopelijk genoeg.
De stuurstang moest dan ook aangepast worden en zo geschiedde:
Hij is ingekort maar hoelang ie precies moet worden is nog onbekend. Wordt bepaald als het stuurhuis op zijn definitieve plek zit. WEL monteer ik de stuurstang aan de ONDERzijde van de zwenkarm aan de vooras. Waarom? op de een of andere manier is er te weinig ruimte tussen die zwenkarm en schokdemper. EN het komt denk ik ook meteen iets beter uit. De stuurstang mag namelijk niet teveel in hoogte veranderen tijdens het indraaien.
Al met al heel veel denkwerk. Eerst denken en dan doen en dan ook weer lang wachten totdat de lijm droog is om uit te proberen en daarna eventueel aan te passen.
Ben er nog niet helemaal zeker van of de tweede as wel genoeg "minder" meestuurd. Maar het gedoe rond de vooras laat ik zo en als blijkt dat er nog aanpassingen nog zijn dan probeer ik die bij de voorloopas aan te brengen. Waarschijnlijk is dan een andere stuurarm nodig en eigenlijk ook redelijk simpel te maken. Maar eerst moet er een basis zijn om te kijken hoe en wat. En van daaruit wordt verder gedacht. Het gaat toch ( bijna ) nooit in één keer goed.....
gr Jeroen