Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2007 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hey,

vandaag lekker "vroeg" opgestaan en besloten dat het vandaag maar eens moest gebeuren.
In de auto gestapt en eerst wezen tanken. Daarna iets verderop seconde- en houtlijm gekocht voor mijn Scaniaprojekt en daarna boodschappen wezen doen. Dit alles met de auto en ik moet zeggen dat het goed ging. Dus maandag weer werken. Officiëel mag ik niks tillen ( ook vanwege de ogen ) komende week dus ik zal een stageloper moeten meenemen die dat voor mij mag doen. Ik hoef alleen maar te rijden.....

En om zeker te weten dat het goed zal gaan ben ik maar eens naar Venlo gereden. Er zit daar een modelbouwzaak en ik had wat dingentjens nodig. Zoals al eerder gezegd: 2 vliegen in 1 klap!
Maar ben weer met teveel teruggekomen. Maar ja, je rijdt niet voor elk akkefietje naar Venlo toe dus maar meteen goed ingekocht.
Diverse stripmaterialen, kwastjes, plamuur en afplaktape. En ik zag hem liggen en wilde hem ook laten liggen..... maar ik zag de prijs en kon hem niet meer laten liggen: De bergingstruck van Revell Scania 142. Eerst dacht ik, ik koop hem vanwege de opbouw en de chromen velgen en de rest verkoop ik weer maar ik zie voor de toekomst toch weer plannen.
Een dikke torpedotrekker met daarachter een 4-as dieplader van Nooteboom. ( zelfbouw, ooit )

Dus zodoende deze dag weer nuttig gebruikt. Nu ga ik nog even stukkie fietsen. Heel Venray ligt op de schop dus eens zien wat er allemaal gaande is.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2007 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug, 2006 18:48 pm
Berichten: 802
Woonplaats: Hoofddorp, Holland
moddertrukker schreef:
Een dikke torpedotrekker met daarachter een 4-as dieplader van Nooteboom. ( zelfbouw, ooit )


Ohh :shock: ( kwijl,kwijl )

_________________
Afbeelding
I have harnessed the cosmic rays and caused them to operate a motive device - Nikola Tesla


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2007 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Vandaag weer wat gedaan, al is het niet veel.
Het is allemaal weer stap voor stap en niet alles vastlijmen omdat alles nog gespoten moet worden. Eigenlijk heb je soms gewoon handen tekort.
De ( aangedreven ) achteras is vastgelijmd aan de ophanging die verder nog niet aan het chassis gelijmd wordt. Wel makkelijk is het dat dat geheel in de gaatjes geklikt kan worden en zo ook blijft zitten.
En ook de ophanging van de voorloopas verder gebouwd zodat de luchtbalgen nu op goede hoogte zitten. Ze zijn iets ingekort en aan de onderzijde moet nog wat weggevijld worden omdat de stuurstang net aanloopt.

Afbeelding

Ik heb dus een tekening liggen op de juiste schaal maar ik moet er van afwijken. Volgens die tekening zitten de achterassen op 5 cm van elkaar. Dat leek me meteen erg weinig en heb voor de test even de spatschermen erbij gepakt en kwam tot de conclusie dat het te weinig is. Ik zet ze 5,5 cm van elkaar af en hoop dat het zo beter uitkomt. Ik weet dat ik enkele spatschermsteunen moet aanpassen om ze zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen maar ga er van uit dat het goed komt. Hopelijk dan niet te weinig ruimte tussen vooras en voorloopas om alle chassisonderdelen nog kwijt te kunnen.

Verder heb ik het stuurhuis veranderd. Het wordt zowieso iets verder naar voren en iets lager gemonteerd. Idee komt van een tekening ergens in een bericht hierboven.
De stuurarm is ook aan de hand van die tekening:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals op de laatste foto hierboven te zien is heb ik ook het bij stuurhuis wat weggevijld. Uit andere bouwverslagen had ik begrepen dat de stuuruitslag te klein zou zijn. Hiermee is het hopelijk genoeg.

De stuurstang moest dan ook aangepast worden en zo geschiedde:

Afbeelding

Hij is ingekort maar hoelang ie precies moet worden is nog onbekend. Wordt bepaald als het stuurhuis op zijn definitieve plek zit. WEL monteer ik de stuurstang aan de ONDERzijde van de zwenkarm aan de vooras. Waarom? op de een of andere manier is er te weinig ruimte tussen die zwenkarm en schokdemper. EN het komt denk ik ook meteen iets beter uit. De stuurstang mag namelijk niet teveel in hoogte veranderen tijdens het indraaien.
Al met al heel veel denkwerk. Eerst denken en dan doen en dan ook weer lang wachten totdat de lijm droog is om uit te proberen en daarna eventueel aan te passen.

Ben er nog niet helemaal zeker van of de tweede as wel genoeg "minder" meestuurd. Maar het gedoe rond de vooras laat ik zo en als blijkt dat er nog aanpassingen nog zijn dan probeer ik die bij de voorloopas aan te brengen. Waarschijnlijk is dan een andere stuurarm nodig en eigenlijk ook redelijk simpel te maken. Maar eerst moet er een basis zijn om te kijken hoe en wat. En van daaruit wordt verder gedacht. Het gaat toch ( bijna ) nooit in één keer goed.....

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 apr, 2007 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De onbegrijpelijke dingen in de modelbouw.
Ik heb dus die tekening op juiste schaal en de diameter van de wielen komt precies overeen met de diameter van de wielen die ik ga gebruiken.

Maar zoals ik hierboven al zei; zoals de tekening is kan ik het model niet bouwen. Komt niet uit met de spatschermen over de achterwielen. Dan zou ik de voorloopas verder naar voren kunnen zetten maar dan heb ik ( zojuist bekeken ) te weinig ruimte tussen voor- en voorloopas. Het chassis verlengen is geen optie maar ik weet nu waar het probleem zit.
O ja? Ja!
De achterspatschermen zijn te groot..... Scheelt 3-4 mm en zo kom ik dus wel uit met de tekening. Ik zit er dus aan te denken om 4 spatschermen in te gaan korten zodat het wel allemaal uitkomt. Maar ik denk er nog even over na.

WEL goed nieuws is dat de vooras netjes stuurt met de nieuwe onderdelen. EN de voorloopas is nu ook bijna klaar om afgebouwd te worden. Dan kijken of alles ook netjes stuurt zoals het hoort.

Maar dat is voor een andere keer want vanmiddag heb ik 2 verjaardagen. En morgen weer werken.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 apr, 2007 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Pfffff, geen bouwdoos blijft bij jou ook gespaard he, bij dit model doe ik het rustig aan zegt hij dan, er zitten nu al weer meer aanpassingen in als ik bij "al" mijn bouwdozen heb toegepast :D.
Wel gaaf om te zien hoe je alles precies tot in het kleinste detail na maakt en alles uit doktert.
Succes met deze dikke.... uhhh.... owja, SCANIA :P

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2007 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 feb, 2006 17:29 pm
Berichten: 406
Woonplaats: Barneveld (Kiependarp)
Allebastend ik doe je het niet na iedere detail :o

Grt, Erik V

_________________
Ik voel me kip lekker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Vandaag weer iets kunnen doen.
Wel eerst in mijn appartement in de woonkamer en keuken verlichting opgehangen. Mag ook wel na anderhalf jaar..... De verlichting moest wel aangepast worden omdat het maar op één manier bevestigd kon worden. Precies NIET de manier die ik in gedachten had. Maar door een paar gaatjes extra te boren kon ik ze onder een andere hoek monteren. Meteen een heel ander gezicht. Ook in de modelbouwkamer wat verlichting opgehangen. En dat moet natuurlijk wel overdag gebeuren want 's avonds is het donker en zul je de lampen aan moeten hebben om iets te kunnen zien. Maar ja, ook de stroom moet er eraf ivm veiligheid of iets dergelijks. Maar toen dat achter de rug was:

de voorloopas van de Scania aan de ophanging gelijmd. Maar wel los gehouden van het chassis ivm spuitwerk:

Afbeelding

Wielen zijn tijdelijk.

Een Scania wordt pas een Scania als er ook de juiste naven aan zitten. Nu heb ik wel een Scania 141 liggen maar om daar nu de naven uit te halen is ook niet alles. Dan zit er maar één ding op. Zelf maken.

Wat hebben we nodig? Dit:

Afbeelding

Inderdaad, een beetje van mezelf en een beetje van Maggi.

Stapje verder:

Afbeelding

Weer een stapje verder:

Afbeelding

Hoe ze worden toegepast:

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

Zo, voor een ieder die het ook eens zelf wil maken is dit een mooi stappenplan.

Niets te danken. Groeten van Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 15 okt, 2005 15:37 pm
Berichten: 1197
Woonplaats: Drønten Bedrijf: Jan Bakker landbouw
Gaaf dat je die dingen zelf maakt!!!
Maar wat gebruik je precies?

Gr Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Nou, het idee ontstond toen ik ooit in de Maggiflesdopjes een naaf voor een Scania meende te herkennen.

Dus voor hier 2 dopjes van een Maggifles genomen. 5 mm hoog.
De zwarte ringen zijn van de luchtvering van deze Scania. Bij de voorloopas moest de luchtvering ingekort worden en dit bleef er over.
De 4 witte ringen zijn rond 8,7 mm en passen precies in de zwarte ringen welke rond 10,5 mm zijn. Ze zijn 1 mm hoog.
De 2 witte rondes zijn rond 7,1 mm en zijn ( bij mij ) 6 mm hoog.
De 20 witte pennetjes en 20 puntjes zijn rond 1 mm en zijn respectievelijk 4 en 0,5 mm hoog. Bij elke naaf 10 gebruiken.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2007 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 17:16 pm
Berichten: 159
Woonplaats: eemnes
dat heb je mooi gemaakt met die dopjes, vind het erg vindingrijk dat je in een dopje een scanianaaf ziet dus mijn complimenten

gr Raimond


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement