Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jan, 2006 15:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Etten-leur
He hallo mede brouwers

Zoals ik al uitgelegd had in mijn introductie ga ik mezelf bezig houden met het bouwen van paardenwagens.
Ik ben dus op pad geweest voor een kit en nu kom ik tot de conclusie dat er dus bij geen een merk bakwagens te krijgen zijn. Alleen maar trekkers.(mocht het anders zijn laat mij dit dan horen aangezien ik hier niet echt blij mee ben)
Dit betekend dus gelijk een radicale verbouwing van een trekker naar een bakwagen.

Mijn voorkeur ging uit naar de volgende wagens:

Scania 3 serie (iet meer verkrijgbaar)
Scania 4 serie (alleen in topline versie te krijgen en die wil ik dus niet)
Daf XF ( als enige te vinden in de richting dat ik wil maar dus een trekker)

Het is dus een kit van Revell geworden:
Kit nr 07560
Type Daf 95 XF spacecab.

Mijn eerste indruk van de kit is dat het er allemaal netjes uitziet.
Er was 1 ding wat mij tegen viel en dat is dat er geen motorblok inzit.

Deze kit ben ik volgens mij al meerdere keren hier op het forum tegengekomen.

Hieronder een paar fotos van de kit zelf.

Dit is de doos van de kit die ik ga gebruiken.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

En nu gaan we aan de echte klus beginnen.
Als eerste ga ik via internet aan de benodigde gegevens voor de ombouw zien te komen.

Kan iemand mij trouwens ideeen geven voor het maken van een dubbellucht sleepas (dus niet aangedreven) aangezien dit model een enkelasser is. Ik heb nog wel een tandemstel van een ouder model liggen maar deze is dubbel aangedreven.

En nu ga ik mezelf nuttig maken voor de kit.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gr Dennis

_________________
er komt een dag en dan..............


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: succes
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 sep, 2005 10:12 am
Berichten: 1270
Woonplaats: beers
Hey,
Allereerst succes met dit speciale modelwerk.
Onaangedreven assen zijn er niet in 1:24 van de daf.
Misschien eens proberen bij kitformservices?
Groeten Fred

_________________
daf 1900 4×2 bakwagen met dagcabine (willems transport)
volvo f12 6×2 bakwagen met aanhanger(duyvesteijn wagen van '81)
scania p114-340 (hsf logistics)
volvo fh12 globetrotter(vd bosch transport)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
even in me'n archief zitten spitten en dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
www.cesaro.nl
Afbeelding

weer iemand geholpen

hulp voor de bouw, ik heb wel verstand van brandweercarrosseriebouw, en theoretische vraagjes, practische vraagjes, bert helpt ook graag met het scratchen...

iig succes!! ik ga dit volgen, altijd leuk om wat het specialistische werk te zien 8)


edit:

ik las je vraag over de dubbelucht sleepas, daf heeft inderdaad een dubbellucht sleepas, ook een enkellucht.
praktijk verschil: dubbellucht is breder dus een betere wegligging, en rijcomfort ivm sporen e.d.

bouw, ik heb totaal geen ervaring met dubbellucht sleepassen ik ga vanavond is een brainstormen, ik heb wel wat ideen. alleen moet ik ze in een duiderlijkere versie vertalen aan allen die het lezen :wink:

ik zit zoiezo te denken aan een los asje en deze te verbinden met de vooras, maar de vooras in de kit kan ook niet sturen.
zoiezo moet het dubbellucht zijn, en dat tandemstel die jij hebt is denk ik van een 95 of iig die tijd dus gewoon bladgeveerd. als ik het niet goed heb moet je het zeggen he


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 dec, 2005 10:31 am
Berichten: 1017
Woonplaats: Bissegem - België
Succes divigo. Ik ben benieuwd. :wink:

_________________
Mijn huidig project.
viewtopic.php?f=31&t=28784
en recent afgewerkt.
viewtopic.php?f=31&t=8431
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 19:25 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Hoi Dennis, mooi en ambitieus project wordt dat.
Tip 1 (en de belangrijkste) neem de tijd hiervoor en stel jezelf zeker geen tijdslimiet in waarvoor deze af moet zijn, dit voorkomt teleurstellingen.

Zorg voor voldoende referentiemateriaal, Mattijs leverde je al enige foto's van paardenwagens, en je gaf al aan dat je voor jouw werk er ook regelmatig mee te maken krijgt, dus dat wordt fotocamera meenemen en zo veel mogelijk foto's maken zowel buiten ,binnen, als onderkant.

Een ding vroeg ik mij gelijk al af, je geeft aan dat het een dubbelasser moet zijn. Terwijl enkel as volstaat, hoe groot de wagen ook is, juist omdat er alleen paarden vervoerd worden, dit tesamen met nog een woonunit die er vaak bij inzit, zorgt dus voor een laag totaalgewicht.
Kijk maar eens goed naar foto's van paardenwagens, vaak een hele lange opbouw met maar een enkele (dubbellucht) as achteraan.

De vrachtwagenkeuze, de scania 3 serie schaal 1/24 is nog vollop verkrijgbaar, en gaat doorgaans op marktplaats weg voor niet meer als 25 euro. Voordeel bij deze is dat hij als trekker wordt aangeboden, maar dat het chassis al op bakwagenlengte is (hoef je dus zelf niet meer te verlengen).

Bakwagens in 1/24 zijn er wel nog, maar hoofdzakelijk op marktplaats en in de uitgebreidere modelbouwzaken, meestal ook niet zo goedkoop.
De opbouw kun je dus beter zelf maken met bv. evergreen of plasticcard, verkrijgbaar bij de Brouwersshop (winkel gekoppeld aan dit forum) of bij de beter model cq hobbyzaken.

De eerste stap die je waarschijnlijk zal nemen is het verlengen van het chassis, how-to kun je vinden http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... c&start=30 , hier heb ik het zelf toegepast op blz 4, 30 oktober.

Zo, ik heb nu al een heel verhaal neergetikt en laat dit eerst eens even rustig bij je bezinken.
Tip, voor referentie materiaal, zoek eens op google met afbeeldingen.

Vragen? stel ze gerust, er zijn voldoende brouwers die je kunnen helpen.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
hier een simpelere opbouw, makkelijke kantelbare cabine e.d.
dit is alleen een superspacecab. en een 3aser.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2005 20:52 pm
Berichten: 1502
Woonplaats: wergea friesland
een heel leuk projektje
dit volg ik maar eens even

doe je best

gr johan

_________________
wat u niet wilt dat u geschied
doe dat ook een ander niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 22:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Als ik zo die paardentrailers zie, denk ik dat je ook eens de wagens in de gemotoriseerde racewereld moet gaan zoeken, misschien dat je daar meer in kan vinden dan in de paardensport. Het zijn bijna dezelfde wagens als ik de foto's zo bezie
BertUS (die zich afvraagt welke van de 4 Bert's Mathijs bedoeld :lol: )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2006 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 12:29 pm
Berichten: 164
Woonplaats: schoonhoven
Dit ga ik zeker volgen lijkt me een erg leuk bouwproject en een gaafe uitdaging.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2006 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jan, 2006 15:43 pm
Berichten: 85
Woonplaats: Etten-leur
Waaaa lees lees lees.

Ik had al wel door dat de mensen bij dit forum leuk reageren maar zoveel reacties en tips had ik zo snel niet verwacht.

@ Mathijs: bedankt voor de foto's ik had er toch wel een tijltje en een doekje bij nodig zo erg als ik aan het kwijlen was. De laatste foto die je geplaatst hebt is een beetje het idee wat het gaat worden (bij een 1:1 is dit een goedkopere en betere bouwwijze. Door de vrijstaande cabine is het makkelijker om de bak eventueel over te zetten op een nieuw onderstel en je moet toch een beetje toekomst gericht denken.)

@ Robert: Er zijn 2 redenen waarom er een tandemasser moet komen.
1- Aangezien het voor algehele transporten geschikt moet zijn en ik niet 1 soort paard vervoer moet ik uitgaan van het zwaarste soort paard en dat is de shire. Dit paard heeft een gewicht van ongeveer 1000 tot 1100 KG.
Er kunnen hiervan totaal 8 stuks geladen worden waardoor je op een gewicht van +/- 8500 kg uitkomt. Doordat er voor een Living gaat komen komt er dus een behoorlijk gewicht op de achteras te staan wat de rijomstandigheden negatief kan beinvloeden. Door er een tandemstel van te maken ligt de wagen vaster op de weg.
2- Door juist een tandemasser enkel aangedreven te nemen kan leeg de as omhoog wat brandstof en banden bespaard. Ik ga hier als extra in de 1:1 versie een robson drive op laten zetten wat ervoor zorgt dat het juist weer een dubbel aangedreven tandemstel word wannneer nodig. Dit heeft weer voordelen wanneer je op concours terreinen moet zijn.

@ Robert: Bedankt voor je link ik ga zeker even kijken en ook bedankt voor de tip van de scania 3 serie. Ik ga zeker even opzoek aangezien dit echt mijn laatste project niet zal zijn en er nog meer paardenwagens bij zullen komen.

@ Mathijs: ik heb nog even gekeken naar het tandemstel wat ik heb liggen en dat is van een Scania T143m de australische uitvoering. Deze is dus bladgeveerd en dubbel aangedreven dus die zal ik niet makkelijk kunnen gebruiken.

Even een korte update:
ik heb een gedeelte van de cabine en interieur gebouwd aangezien ik toch eerst wat referenties moet hebben ivm het verlengen van het chassis.
op deze wijze kon ik toch alvast wat werkzaamheden uitvoeren.

Daarnaast ben ik begonnen met de laadbak. Hiervan zijn de afmetingen voor mij bekend waardoor dit al wel gedaan kon worden.
in de 1:1 versie word de laadbak totaal 7 meter lang. De eerste 2,4 mtr word living en word 2,2 mtr hoog. De ruimte waar de paarden komen te staan word 2,4 mtr hoog. Tussen deze 2 hoogtes komt er schuinvlak om een soort spoiler te worden.

Duidelijke foto's kon ik niet maken aangezien het te donker was.
Ik zal morgen foto's maken van de stappen die ik nu gemaakt heb.

Ter info nog naar iedereen:
Deze wagen word later dit jaar in een 1:1 versie nagebouwd (lol ik doe het een keer andersom).
Ik probeer dus zoveel mogelijk toe te passen bij dit model wat ik straks ook op de 1:1 wil hebben.

Nu ga ik lekker verder neuzen op internet (dit forum voornamelijk) en ik laat jullie nog meer weten tijdens mijn bouwproces.

Gr Dennis (die echt geschrokken was van alle positieve reacties)

_________________
er komt een dag en dan..............


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement