Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2010 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Hallo iedereen,
dit is een hééééél oud project, maar het is compleet vastgelopen.
Om te beginnen: over de cabine was ik nog niet uit: ofwel een NG, ofwel een SK88 ofwel een SK94. De basis van die cabines is dezelfde, alleen de deuren, de bumper en de grille verschillen (en nog wat kleinigheden, maar dit zijn de bijzonderste uiterlijke kenmerken).
Maar ik vond de italeri takelopbouw veel te kort, zeker op een frontstuur truck.
Dus dacht ik: ik verleng die takelarm en maak hem uitschuifbaar door middel van een tweede
Afbeelding
ik maak 2 zijdelingse hefcilinders in plaats van die ene onderaan, de bevestigingskappen zijn reeds gemonteerd
Afbeelding
ik maak een nieuwe (dubbel zo lange) kastopbouw
Afbeelding
Afbeelding
en ik bekijk het plaatje eens van boven af (vogelperspectief heet dat zeker).
Ik kreeg dit voor ogen....................
Afbeelding
In de bijbel staat: God keek en zag dat het goed was, maar in dit geval was het: Gerdi keek en dacht dat het niet goed was :shock:
Een boel vragen kwamen op: Was dit wel realistisch? Was die arm niet te lang? Zou die kraanarm in het echt niet plooien als er wat kracht werd opgezet? Of het chassis van de truck? Wat dit? Wat dat? ..............
Uiteindelijk ging het project weer de doos in en eigenlijk was ik hem al half en half vergeten tot ik in de "wreckerbak" snuffelde voor die Kenworth, toen kwam hij weer boven.
Intussen had het opeengestapelde gewicht aan onderdelen zijn vernietigende werk gedaan en waren de twee uiteinden van de vooras afgebroken. Maar dat kan gerepareerd worden, dat is geen onoverkomelijk probleem.
Dus via dit forum wil ik nu achterhalen of die kraanarm goed is, er zullen hier wel genoeg bergingsspecialisten zitten die me deskundig advies zullen kunnen geven (misschien kijkt Erik Fontein stiekem mee).
Desnoods kort ik hem weer in en maak de opbouw volledig dicht vooraan (waar nu die inham is om de winch omhoog te laten komen).
Voor iemand hierover een opmerking maakt: de openingen in de deuren zijn bewust niet vierkant, zoals gezegd is dit een oud project en toen had KFS zijn "slamlockers" nog niet, dus was ik van plan uit een oude Peterbilt deur die handle uit te snijden en zelf af te gieten in resin.
Dus: laat maar komen die reacties en misschien wordt dit project toch nog tot een goed einde gebracht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Je kan de hel opbouw weer aanpassen en inkorten maar is dit geen leuk project??

Afbeelding

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
hey gerdi

van wreckers heb ik niet zo veel verstand, maar misschien dat Jeff je wel wat meer kan vertellen..

succes in ieder geval

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 19:08 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Danny Weytjens schreef:
hey gerdi

maar misschien dat Jeff je wel wat meer kan vertellen..

succes in ieder geval


Dat kan ik inderdaad wel :wink:

Je hebt gekozen voor een vrij lange opbouw waar in principe niks mis mee is, de "maar" zit hem in kraan zelf. Je hebt de kraan nu zo verlengt als de opbouw wat echter veel te lang wordt waardoor je een knikpunt in je kraan krijgt. De Italeri kraan kan je ongeveer tot 2-3cm verlengen, dit omdat het een hefbare lepel is. Wil jij wel deze lengte behouden van je kraan dan zal je moeten kiezen voor een kraan die bovenop de opbouw staat en niet "erin" valt. Wat je wel kan doen om je bergingsarm te verlengen is een uitschuifbare mast in dearm te maken, dat moet je doen aan de achterkant waar je nu twee liergeleiders achter elkaar hebt zitten,eentje moet je daar zo-ie-zo weghalen omdat dit de "treklier" is, deze moet kort achter het chassis in een hoek kunnen werken, op de manier hoe jij nu de geleiders hebt zitten zou je de onderwagen krom kunnen trekken. Wat jij wel met deze opbouw zou kunnen doen is er een autolaadkraan tussen zetten welke binnen de opbouw valt, zo klopt je basis ongeveer weer en de opbouw is mooi gevuld, vergeet dan niet je stempelpoten tussen cabine en opbouw, achter heb je deze niet nodig omdat de truck gestabiliseerd kan worden door lepel en grondschoppen :wink:

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 17:52 pm
Berichten: 885
Woonplaats: antwerpen (belgie)
mooi retauratie werk heb je.
heb ook nog een wrecker liggen( de op bouw toch.
bij word het een scania van het zweedse berging bedrijf ( karen)
ik kan zeker wat :idea: op doen bij je :D
want de opbouw moet ook zeker langer worden bij mij
verder ga ik je zeker volgen.
succes met je berger :)

grtz reddog
------------------------------------
BEZG :
- verbouwing mb actros showtruck
- daf xf 105


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Waw Jeff, dat is pas informatie!!! Ik heb het al 2 keer gelezen, ben nu de kraan van het chassis aan het slopen, straks ga ik wat foto's nemen en posten en dan ga ik je tekstje nog een paar keer lezen, want dat is zoveel informatie dat ik het nog eens goed moet doornemen.
@Albertjan, zoiets moet het ongeveer worden, dit is een SK94 (Schwere Klasse van 1994), maar het wordt dezelfde cabine, misschien een oudere versie (SK88). Die kraan achter de cabine doe ik niet, ik wilde een mooie lange opbouw. Maar ik heb nog plannen voor een nog ouder model MB, de eerste NG, dus met de smalle slaapcabine, maar dan in 6x6 uitvoering met zo'n legertakelkraan (die ga ik copiëren van die 1/32 revell depanneur). En die zou wel een kraan achter de cabine krijgen (de italeri kraan zonder veel verbouwingen).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2010 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Voila, de kraan is eraf gesloopt
Afbeelding
Sommige stukken waren wel een beetje koppig (of was de lijm vroeger sterker dan nu?) wat resulteerde in een ferme scheur in en een stuk uit het chassis
Afbeelding
dat wordt hersteld, de stukken heb ik zorgvuldig bijgehouden en gelukkig zit dit onder de opbouw en valt daar later niets meer van te zien
ik heb ook de kraan weer in stukken gedaan (was wel wat brute kracht voor nodig, want die kraanarm was van binnen ook versterkt, dat wist ik al niet meer). De losse stukken:
Afbeelding
Intussen nog een andere sloopkraan uit de "voorraad" gehaald en in zijn originele lengte op het chassis gepresenteerd samen de opbouw en een cabine
Afbeelding
misschien hou ik de kraan nu wel zo, ik had indertijd eerst de kraan verlengd omdat die italeri veel te gedrongen leek, en pas daarna de opbouw gemaakt, nu heb ik de opbouw al en bekijk ik de kraan erbij en het valt eigenlijk veel beter mee dan ik gedacht had.
En nog een voorproefje van de "oldtimer"
de opbouw in 1/24 naast het voorbeeld in 1/32
Afbeelding
hij is niet 100% hetzelfde, heb ik bewust gedaan, omdat die legerkranen uit de dump toch altijd aangepast werden aan de behoeften van de nieuwe eigenaar
en zo zal hij er ongeveer gaan uitzien
Afbeelding
MET kraan achter de cabine dus :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2010 10:57 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Gerdi,

Graag gedaan hoor, mocht je meer info willen weet je me te vinden :wink: Ik mag graag zien hoe een bergingswagen gescratcht wordt, de Italeri opbouw is eigenlijk bedoeld voor wagens met een neus zoals bijvoorbeeld de T 142 in combinatie met een flinke ballastbumper die zorgt voor voldoende voorasdruk en het het voorkomen van het "steigeren" van de wagen tijdens zware lier werkzaamheden of een zware last in de lepel. In Zweden is deze manier van opbouw jaren standaard geweest, de B.R.O opbouw is oorspronkelijk een oude EKÄ opbouw en die komt uit Zweden, het verschil is minimaal, je kan het zien aan de deuren van de bekisting, bij EKÄ liepen deze nog rond toe, bij B.R.O zijn de deuren met een rechte hoek gekomen.Mocht je meer info van het Zweedse willen moet je hier maar eens kijken,

http://www.sos-stockholm.se

Even klikken op bildgalleri en dan zie je vanzelf de afdeling "veteranbarging" Dezewagens reden bijna allemaal met een EKÄ opbouw of de eerste B.R.O opbouw.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes takelwagen
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2010 11:01 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
dubbel dubbel dubbel.... :roll:

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement