Hallo iedereen,
ik heb bewust de titel van dit topic wat vaag gehouden, dat laat voor mij meerdere opties open wat betreft de uiteindelijke uitvoering van het model.
Na mijn enigszins uitgebreid exposé in het topic van APK (Albertjan) voelde ik vanuit die hoek een lichte druk om hem te vervoegen.
Ik had al heel wat van mijn ideeën laten zien, maar stille waters hebben diepe gronden zeggen ze, dus er zit ook nog wat anders in de pipeline.
Om met Albertjan mee te doen, ga ik me ook wagen aan een wrecker.
En aangezien hij géén flatroof wil bouwen, ga ik dat dan maar doen hé
Dit is een idee van wat gaat komen.
De kraan wordt niet dezelfde. Ik heb wel een gelijkaardige kraan liggen, maar dat is een diecast afkomstig van een First Gear Mack B61 en die durf ik omwille van het gewicht niet op een plastic chassis zetten. De kleuren worden ook niet dezelfde, daar ben ik nog niet over uit.
Dus deze cabine komt erop:
In een ver verleden had ik ooit eens de achterassen van een amt Kenworth T600 omgebouwd op luchtvering (revell) en al die tijd is het voorste stuk chassis blijven liggen in de onderdelendoos:
Er lag ook nog een revell W900 chassis bij (door revell verkeerdelijk als K900 aangeduid: K = frontstuur, W = torpedo).
Eventjes de meetlat erbij en de zaag erin, fluitje van een cent:
De wielen eraf:
Bedoeling is om de assen te doorboren en daar een metalen staafje doorheen te steken. Ik doe dat met al mijn Italeri modellen ook. Het gat boor ik wat naar boven en onder meer uit, voordeel is dan dat de as nog wat op en neer kan bewegen zodat alle wielen altijd op de grond staan, dit durft soms wel eens tegenvallen bij een 3-asser (niets is lelijker dan een truck met een wiel in de lucht, doet mij altijd denken aan een hond op 3 poten.............).
Die plastic asstompen van Revell zijn wel van een behoorlijke diameter, normaal gebruik ik altijd een spaak van een oud fietswiel, hier ga ik iets zwaarder moeten gaan, maar dat had ik al voorzien: vorige zomer op een rommelmarkt heb ik een pak oude breinaalden gekocht in alle diameters. Of misschien vul ik de opening in de velgen met alu buisjes die ineen schuiven tot ik een kleinere diameter heb. Probleem voor later.
De opbouw had ik ook nog liggen, had ik vroeger al zo goed als het ging gedemonteerd:
Na wat gefriemel is nu ook de kraanarm losgekomen, na wat heel voorzichtig gefriemel zijn ook de hefcilinders losgekomen, die "toren" en die traanplaat kreeg ik niet los, die moeten er dan maar op blijven.
En als laatste even deze gordiaanse knoop ontward:
Decals verwijderen doe ik normaal met wat schilderstape, goed aandrukken en dan met 1 ruk en meestal komt de decal mee (als je hem niet meer nodig hebt, want hij plakt wel aan de tape).
Deze van revell weigerden los te komen.
Alles gaat nu in de eerste dagen in een sopje, kwestie van de oude verf en de decals weg te krijgen.