Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kenworth K100
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Hallo iedereen,
ik heb bewust de titel van dit topic wat vaag gehouden, dat laat voor mij meerdere opties open wat betreft de uiteindelijke uitvoering van het model.
Na mijn enigszins uitgebreid exposé in het topic van APK (Albertjan) voelde ik vanuit die hoek een lichte druk om hem te vervoegen.
Ik had al heel wat van mijn ideeën laten zien, maar stille waters hebben diepe gronden zeggen ze, dus er zit ook nog wat anders in de pipeline.
Om met Albertjan mee te doen, ga ik me ook wagen aan een wrecker.
En aangezien hij géén flatroof wil bouwen, ga ik dat dan maar doen hé :wink:
Dit is een idee van wat gaat komen.
Afbeelding
De kraan wordt niet dezelfde. Ik heb wel een gelijkaardige kraan liggen, maar dat is een diecast afkomstig van een First Gear Mack B61 en die durf ik omwille van het gewicht niet op een plastic chassis zetten. De kleuren worden ook niet dezelfde, daar ben ik nog niet over uit.
Dus deze cabine komt erop:
Afbeelding
In een ver verleden had ik ooit eens de achterassen van een amt Kenworth T600 omgebouwd op luchtvering (revell) en al die tijd is het voorste stuk chassis blijven liggen in de onderdelendoos:
Afbeelding
Er lag ook nog een revell W900 chassis bij (door revell verkeerdelijk als K900 aangeduid: K = frontstuur, W = torpedo).
Afbeelding
Eventjes de meetlat erbij en de zaag erin, fluitje van een cent:
Afbeelding
De wielen eraf:
Afbeelding
Bedoeling is om de assen te doorboren en daar een metalen staafje doorheen te steken. Ik doe dat met al mijn Italeri modellen ook. Het gat boor ik wat naar boven en onder meer uit, voordeel is dan dat de as nog wat op en neer kan bewegen zodat alle wielen altijd op de grond staan, dit durft soms wel eens tegenvallen bij een 3-asser (niets is lelijker dan een truck met een wiel in de lucht, doet mij altijd denken aan een hond op 3 poten.............).
Die plastic asstompen van Revell zijn wel van een behoorlijke diameter, normaal gebruik ik altijd een spaak van een oud fietswiel, hier ga ik iets zwaarder moeten gaan, maar dat had ik al voorzien: vorige zomer op een rommelmarkt heb ik een pak oude breinaalden gekocht in alle diameters. Of misschien vul ik de opening in de velgen met alu buisjes die ineen schuiven tot ik een kleinere diameter heb. Probleem voor later.
De opbouw had ik ook nog liggen, had ik vroeger al zo goed als het ging gedemonteerd:
Afbeelding
Na wat gefriemel is nu ook de kraanarm losgekomen, na wat heel voorzichtig gefriemel zijn ook de hefcilinders losgekomen, die "toren" en die traanplaat kreeg ik niet los, die moeten er dan maar op blijven.
Afbeelding
En als laatste even deze gordiaanse knoop ontward:
Afbeelding
Decals verwijderen doe ik normaal met wat schilderstape, goed aandrukken en dan met 1 ruk en meestal komt de decal mee (als je hem niet meer nodig hebt, want hij plakt wel aan de tape).
Deze van revell weigerden los te komen.
Alles gaat nu in de eerste dagen in een sopje, kwestie van de oude verf en de decals weg te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Nou hoor ik natuurlijk als eerste te zeggen dat ik het een mooi project vind :lol: . Is ook zo!! Maar ik had toch voor het hoge dak gekozen :twisted: :twisted: .

Succes ermee.

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 aug, 2006 9:46 am
Berichten: 4720
Woonplaats: zierikzee
Dit gaat ik volgen.

_________________
Check ook mijn FB pagina
https://www.facebook.com/CoStickyscalecarmodels
"The Human Contradiction"
Normal is not the norm,Its just an uniform,forget the norm, Take off your uniform.
http://www.delainfans.nl/fanclub/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Zeg Gerdi, wordt je nieuwe nickname nu FLATROOF ipv Aerodyne?

:lol: :roll: :lol: :wink:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 22:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Leuk project Gerdi.
En inderdaad hoort zo'n towtruck gewoon een plat dak te hebben.
Je weet ook waar de K en W aanduidingen voor de trucks vandaan komen??

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
rolf mulder schreef:
Zeg Gerdi, wordt je nieuwe nickname nu FLATROOF ipv Aerodyne?

Ik denk dat die platte daken eigenlijk geen naam hebben/hadden.
Aerodyne is de Kenworth benaming voor dat hoog dak, net zoals Eurocab bij Mercedes, Space Cab bij Daf, Globetrotter bij Volvo enzovoort.
Ik noem hem nu flatroof om een onderscheid te maken met de Aerodyne van Albertjan.
Een Aerodyne blijf ik trouwens een prachtige auto vinden hoor, ook op de W900 (torpedo) trouwens, maar alleen in combinatie met een hoge oplegger.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Arjan Ouwendijk schreef:
En inderdaad hoort zo'n towtruck gewoon een plat dak te hebben.

Ha, eindelijk iemand die me begrijpt .......... :wink:
Arjan Ouwendijk schreef:
Je weet ook waar de K en W aanduidingen voor de trucks vandaan komen??

Ik had altijd gedacht dat het de K van Kent en de W van Worthington was (de twee oprichters van de firma, alhoewel de eerste KW's Gersix noemden), maar waarom precies K voor frontstuur en W voor torpedo, dat weet ik niet.
Verbeter me maar als ik verkeerd ben, of als jij weet waarom K en W en niet andersom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kenworth K100
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Aerodyne schreef:
En als laatste even deze gordiaanse knoop ontward...


Weet je zeker dat het geen Gerdiaanse knoop was...? :lol: :lol:

Leuk projectje, ook vanwege het hergebruik van onderdelen. Ik heb misschien nog wel een ideetje voor een kleurtje, maar dan moet ik even wat foto's opzoeken op de andere PC en op Image Shack plaatsen.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2010 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Deze dan? Is wel een Freightliner, maar ik vind het persoonlijk een vreselijk lief takeldoosje. En de kleurencombinatie staat hem erg goed.

Foto (Florida, 2009) is van mijn goede vriend Arie van Urk.

Afbeelding

Jan 8)

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kenworth K100
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2010 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Astran 141 schreef:
het hergebruik van onderdelen

Raar maar waar, ik doe dit liever dan een nieuwe kit bouwen. Ik heb door de jaren heen een mooie voorraad slopers aangelegd, dat geeft me nu wat meer "vrijheid" (in de portemonnee alvast) in de keuze van onderdelen. Kitbashing economy dus.............
Alhoewel ik me bij de europeanen altijd strikt aan de merken hou, bij mij ga je nooit geen Scania ophanging zien op een Mercedes.
Bij de Yanks heb je meer vrijheid al zal ik ook nooit een Peterbilt luchtvering op een GMC monteren.
Misschien ben ik te streng voor mezelf...........
Astran 141 schreef:
Ik heb misschien nog wel een ideetje voor een kleurtje

Laat maar komen, want meestal blijf ik daar steken, door mijn daltonisme is het voor mij hééééééél moeilijk om te oordelen welke kleurencombinaties bij elkaar passen.
Misschien daarom ook dat ik niet val voor iets té flashy.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement