Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rob doet 'n Opel Blitz
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Goedemorgen vracht vervoer modellerts,

Ik ben Rob en doe voor het eerst een verslagje van een brouseltje in het vracht-auto deel.

Het gaat tenslotte om een Opel Blitz en dat is vrachtauto(tje).

Een en ander is gaan rollen tijdens de verherbouw van een VW T1 busje. Daar heb ik een dak-rekje op gezet met een paar kratjes erop.


Afbeelding Afbeelding
Waar ik die vandaan had? Nu heb ik een heleboel jaren geleden eens een Opel Blitz modelletje gekocht van het merk Pola. "Wetterfeste Gebaudemodelle". Voor de grotere tuintrijnbaan dus.

Om nu een lang verhaal kort te maken heb ik het onderhavige ding uit de tuin :shock: gevist en eens onder de does gezet.

Afbeelding Afbeelding
En daar kan ik wel wat mee. Vraag me niet waarom ik ooit zandkleur over het blauwe jasje gegooit heb maar dat zal wel zijn in het kader van "verdektopstellenkleurtje".


Afbeelding Afbeelding
En niet zeuren over het feit dat het ding in de tuin staat. Bij ons kan dat.

Goed. Dussss. Was nu weder jetzt. Wat zou ik er van maken. In eerste instantie wilde ik er een "gerestaureerd" Opeltje van maken dus de boel goed schoongewassen en laten drogen. Het bekendste kleurtje voor een Opel Blitz is dus blauw, wat dan ook onder het zandkleurtje zit.
Nou wilde ik er niet te veel werk van maken dus een klats blauwe spuitbus erover en klaar. Njet.

De onderliggende zandkleurige lak vrat op een aantal plaatsen de blauwe lak weg dus geen "gerestaureerde" Opel Blitz.


Afbeelding Afbeelding
En toen ging het rap. De delen waar de lak weggevreten was heb ik vrij ruw opgeschuurd en ben ik gaan weatheren.
In dit geval heb ik direkt een probeersel geprobeert :? Hoe maak je de mooiste roest? Met roest. Roestpoeder (verkrijgbaar bij werkgevert in het lashok) inclusief wat grotere schilfers.
Men neme een dopje matte blanke lak, dopje oranje en een dopje bruin of zwart. Smeer het objekt in met de blanke lak en strooi er roestpoeder overheen waarbij het mooi is om op taktiese plekken wat groterde schilferts te positioneren.


Afbeelding Afbeelding
En dan is het een kwestie van kleurtjes en vlekjes en zo. Het wordt dus een soort van goede restauratiebasis. Moet nog wel heel wat matterder maar dat is voor later zorg. Voorlopig ga ik nog even verder met het kabinetje. De deurtjes, het motorkapje en frontje zijn nu aan de beurt.

Ik hoop dat jelui het leuk vinden. Zo'n oud geroest Opeltje. Bladerend bij de vrachtwagens is mij weinig "oud" spul opgevallen dus laat maar weten wat je er van vindt.


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
He leuk, ik ga ervan uit dat je dan ook een LGB baan in de tuin hebt liggen of was de Blitz alleen te decoratie van de tuin.

Maak er wat moois van je valt wel op met deze Opel tussen alle Daf en Scania geweld.

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Rob,

Leuk dat je met zo'n project hier komt binnenvallen.
Erg mooi gedaan ook, het laten verroesten van de cabine.

Grt SAM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Apk en Sam, bedankt voor de belangstelling.

Ik ben ook eigenlijk geen vrachtwagen man :shock: maar meer Harley-Davidsons en zo. En Ouwe volkswagentjes. Ook. Dusss. Reeds.
Eigenlijk alles wat een redelijk oudheidsgehalte heeft en er uit ziet alsof het een waardevol en goed leven heeft gehad. En al jaaaaaren met pensioen. In een prachtige staat van ontbinding.

Afbeelding Afbeelding
De ene keer zoals links en de andere keer zoals rechts.


Afbeelding Afbeelding
Maar meestal zo links en soms echt kapot. Heeeelemaal nettjes kan ik niet. Dan heeft het niet "geleefd".

Effin, het is inderdaad net iets anders dan zo'n grote jongen van de grote weg.

Seeyou

Rob.

En oja, @ APK, ik heb geen trein in de tuin. Dat dan weer niet. Wel nog een Renault 4 1/18, een Eend 1/18 en nog een paar blikken auto's die daar best wel mooi staan te wezen. Dat dan weer wel. Dusss.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Laatst bijgewerkt door rob floor op di 19 jan, 2010 14:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
hallo Rob,
Wat voor schaal is dit?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Oepsiepoepsie Johannes, dat staat d'r zo effe niet op. Wat voor schaal is zo'n tuintreinbaan? Kwenie presieps maar het zal om en nabij de 1/25 zijn.

Staat wel op maat te wezen bij een T1 busje en een kevertje maar ik heb geen andere vrachtwagen om te vergelijken. :oops: .


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Gaaaaf :shock: Als mede roestliefhebber vindt ik dit weer super om te zien Rob.
Ik blijf je zeker weer volgen..



Karel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 15:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
ingzagers schreef:
hallo Rob,
Wat voor schaal is dit?

Johannes


Klopt het dat de schaal van dit soort treinbanen ( en dus ook accessoires ) 1/22,5 is?......ik heb tenminste van Pola ooit eens wat voertuigjes gezien in deze schaal.
Wel leuk om te zien dat er ook nog eens lekker geviezerikt gaat worden :lol:
Succes Rob!!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Lgb dat zijn die modeltreinen die door de tuin kunnen rijden zijn inderdaad 1 op 22,5

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Luistert naar het springen van de kikkert en je ziet d'r niks van tussen 1/24 of 1/25 gebakjes. Komt wel goed uit voor wat betreft de "lading". Schroot dus.

Of wat anders :D .


Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement