Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Hallo brouwers,

Voor de verandering en ter verfraaiing van mijn diorama (http://www.modelbrouwers.nl/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=25160&postdays=0&postorder=asc&start=150) ga ik eens proberen (nog nooit zo'n grote ombouw gedaan) een Amerikaanse short-nose refuse truck te bouwen op basis van de Peterbilt ''Alaska Hauler'' uit mijn sloopbak. Het is alleen jammer dat ik er geen chassis meer bij heb :cry:

De neus heb ik al ingekort, de grill heb ik aan de binnenkant moeten plaatsen omdat de neus smal toeloopt:
Afbeelding

Ik heb nu wel een probleem met de motor, een motor uit een truck past niet, en zelfs een motor uit een pick-up past niet! Weet iemand waar de motor in het echt zit bij dit soort trucks?
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Hey

kan je misschien eens een foto van een echte plaatsen? dan weten we wat je wil gaan maken.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 jul, 2009 23:12 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: hengelo OV
als ik dat zo zie denk ik onder de cabine of er achter. Want ik denk niet dat een truck zo'n licht motortje heeft

_________________
project: chevy bell air 57 1/12 duobuild
aankomende projecten :T1 nieuwstaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Dit bedoel ik, maar dan een short-nose waar geen afbeeldingen van te vinden zijn:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
General Custom schreef:
maar dan een short-nose waar geen afbeeldingen van te vinden zijn


Die zul je ook niet gauw vinden denk ik. De refuge trucks zijn er zoals op je foto en in een zogenaamde lowprofile cabover. Bij de laatste worden de container over de cabine heen in de bak geleegd. Vandaar de lowprofile versie (o.a. Mack en White tegenwoordig)

De short nose conventional die jij wil maken is in dit geval niet nodig. In het verleden waren short nose conventionals nodig in verband met de maximale lengte van combinaties en in bepaalde staten in de VS. Onder andere autotransporters waren vaak short nose conventionals.

Wat in het verleden ook werd gedaan bij mixers en dumpers is een "extreme" setback axle. Hierbij werd de cabine en (al dan niet ingekorte) "neus" boven of voor de vooras geplaatst. De zogenaamde "bridge formula" modellen. Hierbij was de BBC (bumper to back of cab) afstand van belang in verband met het maximaal haalbare gewicht met maximale aslasten en asafstanden.

Eigenlijk lijkt jouw project daar het meeste op. Misschine kun je er een mixer van maken met hoger geplaatste cabine zodat je je motor kwijt kan. Beetje googelen moet wel wat opleveren.

Voor zover ik weet biedt geen van de fabrikanten tegenwoordig short nose conventionals aan. Cabovers zijn ook nagenoeg passé trouwens (helaas) omdat er geen noodzaak voor is en Amerikanen nu eenmaal van "neuzen" houden.

Groet,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 mei, 2009 16:40 pm
Berichten: 943
Woonplaats: Culemborg
Dit is een hele ouwe shortnose:

Afbeelding

Ik denk dat de bouw van de motor gewoon heel anders is dan jouw motor (in de breedte ofzo), anders zou hij nooit passen.

Sjoerd

_________________
Bezig met:
-Mercedes Actros MegaSpace (weathering)
-Iveco 190.38 Bakwagen
-Restauratie Fuel Tank Trailer (tijdelijk gestopt)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Bouw van de motor is gewoon in de lengte. Er hoeft ook niet zo'n joekel in als in die Pete :D

Dit is een Medium Duty truck, grotendeels gebaseerd op de pickups van die tijd. De motor en bak liggen "gewoon" in de lengte waarbij de bak waarschijnlijk helemaal onder de cabine zit.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga er zeker wat mee doen. Verder weet ik dat short-nose trucks eigenlijk niet meer voorkomen, bij mij was dit echter een leuk project omdat deze kit toch in de rommelbak lag met een neus die aan de voorkant niet meer te redden was :wink:

Dit project komt uiteindelijk ook neer op een grotendeels verzonnen truck, maar die moet er wel ''echt'' uit zien. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Heb je nergens op je sloop een V8 motor liggen? Zo een Detroit bijvoorbeeld? Die kan je dan ombouwen naar een V6 (lijkt me meest logisch voor dit kaliber truck), dus dan wordt het blok maar ongeveer half zo lang als jouw 6 in lijn. De cabine een klein beetje hoger plaatsen (zie de foto van Sjoerty, niet van hemzelf natuurlijk, maar van "zijn" truck) en de bak moet onder de cabine passen.
Veel succes met je projekt!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Ik ga deze middag eens kijken of ik nog zoiets heb liggen, maar ik ben bang van niet omdat Amerikanen meestal een 6 in lijn hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement