Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2008 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Naast de rode DAF Longline in de kleuren van Carsten Hansen, ben ik ook bezig met een witte Deen. Het is er een van Klaus Sörensen uit het plaatsje Fredericia aan de Oostkust van Denemarken.

Klaus Sörensen is een transportbedrijf met ongeveer 20 trucks waarvan het merendeel DAF's zijn, de meeste zijn tandemas trekkers. Veelal rijdt men met landbouwmachines door geheel Europa. Tevens rijdt men geregeld windmolen-onderdelen voor de fabriek van Vestas in het noordelijke gedeelte van Denemarken. Vestas is de grootste producent ter wereld van windmolens.

Deze jongen wordt een 4-assige speciaal transport trekker, een zogenaamde XF95.530 FTM. Zoals typerend is bij alle Deense trucks, zijn de verschillende attributen netjes weggebouwd in een kast achter de cabine.
Het origineel:
Afbeelding

Het model, zijn kleine broer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook aan dit model wordt nog gewerkt.
Zoals je ziet is de kast achter de cabine te laag. Ik ga een hogere bouwen.
Kasten maak ik altijd van LEGO met er om heen plastic plaat om het netjes af te werken. Vervolgens komen de decals er op, afkomstig van Adrie Gomes.
In het weekend heb ik de traanplaatdelen gemaakt die over het chassis komen om alles af te dekken.

De binnenzijde van de cabine heb ik redelijk standaard gehouden.
Afbeelding

Alleen het interieur heeft o.a. als extra een kastenwand tegen de achterzijde van de cabine gekregen. Hier heb ik een afbeelding van een magnetronnetje opgeplaatst;
Afbeelding

Waarschijnlijk krijgt deze DAF de dieplader erachter van Nooteboom, de Pendel-X uitvoering gemaakt door MAD Modelle uit Duitsland. Tenminste als deze eens uitgeleverd gaat worden, want die stond al gepland voor september 2007.


Bas


Laatst bijgewerkt door Bas Romme op wo 27 mei, 2009 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 2:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Even een aanvulling op de witte DAF van Klaus Sörensen.

Ik ben er de afgelopen dagen mee bezig geweest en heb wat details aangebracht aan het model.
1. dak-airco; de airco is wit gespoten, decals van Bycool en het logo van KS erop
2. traanplaat over het gehele chassis; achter de cabine is een vlonder van traanplaat gekomen. Aan de zijkanten is 't traanplaat gebogen. Een hoekprofiel is hieronder gelijmd om de hoek goed te krijgen. Verder traanplaat bij de koppelschotel tot aan de achterbumper
3. ophoging van de Deense kast; omdat in eerste instantie bleek dat de kast achter de cabine te kort was, heb ik 'm moeten ophogen. Door middel van een "trapje" is de kast bijna 2 cm hoger komen te staan
4. daklampenbeugel; de beugel is chroom gespoten en de glaasjes zijn blauw geverfd. Morgen worden deze glaasjes in de lampen geplaatst en kan de beugel definitief gelijmd worden.

Ik heb enkele foto's als bewijs:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er moeten nog enkele kleine zaken gebeuren (o.a. side-skirts en spiegels), maar hier wordt aan gewerkt :P :P :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi,
je bouwt de ene na de andere zwaar transport trekker. :shock:
Mooi, mooi, je hebt het interieur mooi aangepast, de extra unit is ook fraai... Een mooie 4asser!
Nog veel succes.
Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 17:52 pm
Berichten: 885
Woonplaats: antwerpen (belgie)
hoi bas,
ik kan alleen zeggen echt mooi gedaan alles mooi af gewerkt,echt
proper gedaan.
maar die ardie gomes maakt hij ook decals voor anderen of niet ?
en die traanplaten waar haal je die, bij kfs maar dat adres heb ik niet
ga zo maar door met het bouwen.
greetz reddog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2008 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
@ Philipe: dank je voor je complimenten.
Mocht je dit jaar naar Jabbeke komen (15 en 16 maart) kunnen we elkaar daar wel spreken. Er zijn genoeg modellen te zien, met name in schaal 1 op 24. Hier zitten echte kunstenaars bij :shock: :lol: 8)

En ja, zwaar transport is één van de sectoren die ik bouw. Want je weet, naast deze witte DAF komt er een verlengde DAF, maar ook nog de Nooteboom MWT.

Enne: check maar eens bij het STEBA-forum: http://www.bakker-out.nl/bakker/phpBB2/ ... c.php?t=17 (even naar beneden scrollen)

Hier staat NOG een project van me. Ook met deze truck ben ik bezig (pfffffffffffffffffffffffffffff) :oops:

@ Reddog

Adrie heeft een heel scala aan stickers van diverse Nederlandse en buitenlandse (zwaar) transportondernemingen. Je kunt ze bij 'm afhalen tijdens de reguliere beurzen van de NAMAC in het Euretco-gebouw in Houten.

Het traanplaat heb ik van Evergreen, gehaald bij BEMO in Baexem bij Roermond. Hij heeft ook veel andere soorten Evergreen te koop. Maar in bijna elke modelbouw-winkel hebben ze wel Evergreen..

Wat betreft KFS: www.kitformservices.com. Bij het item "scratch supplies" kun je diverse soorten plastic vinden. En natuurlijk heeeeeel veeeeeeel andere onderdelen voor de modelbouw.

Bedankt in ieder geval.




Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2008 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
reddog1880 schreef:
hoi bas,
ik kan alleen zeggen echt mooi gedaan alles mooi af gewerkt,echt
proper gedaan.
maar die ardie gomes maakt hij ook decals voor anderen of niet ?
en die traanplaten waar haal je die, bij kfs maar dat adres heb ik niet
ga zo maar door met het bouwen.
greetz reddog


@ Reddog1880.

Ik heb laatst bij Adrie Gomes enkele lijsten meegenomen waarop de firma-namen staan vermeld waar hij decals van kan maken. Mocht je interesse hebben, kan ik er wel eens eentje opsturen aan je.
Adrie verstuurt de decals niet per post, dus ik vrees dat je dan toch vanuit Belgie eens naar het midden van nederland moet komen, naar het plaatsje Houten bij Utrecht.
Ook heeft Adrie geen Internet site of zoiets dergelijks.


Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2008 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 17:52 pm
Berichten: 885
Woonplaats: antwerpen (belgie)
hey bas,
als het alleen van zwaar transport is ,ben ik er niet veel mee.
want ik zou decals moeten hebben van dellemans, voor mijne scania141.
maar toch bedankt voor de moeite die je deed :)
greetz reddog :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2008 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Ik ben nu bezig om de laatste hand te leggen aan deze dikke witte DAF.

De afgelopen weken heb ik de Deense kast gemaakt, van een stuk MDF hout. Deze is beplakt met plastic plaat (Evergreen) en gespoten: rood (RAL 3002). Ook zijn de deurtjes nagemaakt en handgrepen geplaatst om op het loopbordes te klauteren. Tevens zijn er bovenop luchtketels geplaatst.
Een spatlap, besteld bij Flemming Pedersen in Denemarken, is ook gemonteerd.
Nieuwe side-skirts zijn gemaakt en voorzien van de juiste witte belijning, wat een heel priegelwerk geweest is.

Al laatste ben ik bezig met de spiegels. Hiervoor heb ik nieuwe spiegels van een XF105 besteld bij Overbeek in Vlaardingen. Deze spiegels zijn namelijk helemaal dicht.

Maar alle verb(r)ouwactiviteiten gaan samen met die voor de Volvo VN780 in de rode Carsten Hansen-kleuren.

Foto's volgen zo snel mogelijk.


Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
EINDELIJK:


Het einde is in zicht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2008 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
En nog meer fotos:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De spiegels moeten nog geplaatst worden, maar de witte verf staat nog te drogen in de schuur.
Verder moeten de koplampen er nog in.



Bas


Laatst bijgewerkt door Bas Romme op ma 13 okt, 2008 12:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement