Naast de rode DAF Longline in de kleuren van Carsten Hansen, ben ik ook bezig met een witte Deen. Het is er een van Klaus Sörensen uit het plaatsje Fredericia aan de Oostkust van Denemarken.
Klaus Sörensen is een transportbedrijf met ongeveer 20 trucks waarvan het merendeel DAF's zijn, de meeste zijn tandemas trekkers. Veelal rijdt men met landbouwmachines door geheel Europa. Tevens rijdt men geregeld windmolen-onderdelen voor de fabriek van Vestas in het noordelijke gedeelte van Denemarken. Vestas is de grootste producent ter wereld van windmolens.
Deze jongen wordt een 4-assige speciaal transport trekker, een zogenaamde XF95.530 FTM. Zoals typerend is bij alle Deense trucks, zijn de verschillende attributen netjes weggebouwd in een kast achter de cabine.
Het origineel:
Het model, zijn kleine broer:
Ook aan dit model wordt nog gewerkt.
Zoals je ziet is de kast achter de cabine te laag. Ik ga een hogere bouwen.
Kasten maak ik altijd van LEGO met er om heen plastic plaat om het netjes af te werken. Vervolgens komen de decals er op, afkomstig van Adrie Gomes.
In het weekend heb ik de traanplaatdelen gemaakt die over het chassis komen om alles af te dekken.
De binnenzijde van de cabine heb ik redelijk standaard gehouden.
Alleen het interieur heeft o.a. als extra een kastenwand tegen de achterzijde van de cabine gekregen. Hier heb ik een afbeelding van een magnetronnetje opgeplaatst;
Waarschijnlijk krijgt deze DAF de dieplader erachter van Nooteboom, de Pendel-X uitvoering gemaakt door MAD Modelle uit Duitsland. Tenminste als deze eens uitgeleverd gaat worden, want die stond al gepland voor september 2007.
Bas