Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2007 19:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Gert,

Ik hoop niet dat je je goede moed gaat opgeven, je bent al een heel stuk op weg.
Wel moet ik Bert gelijk geven dat je bijna niet aan styreenplaat gaat ontkomen, ik weet niet of je het kent maar dit dit is eigenlijk een soort bouwdozen plastic, in verschillende dikte's(0,5-1mm) wat net zo goed "lijmt" als je gewend bent.

Het grote voordeel hiervan is wel dat je niet meer zo maat gebonden ben als met de aangepaste onderdelen uit de doos, denk hiebij bijv. aan de hoogte van je motortunnel,die je op deze manier hoger kan plaatsen zodat je cabine ook weer iets meer "zakt"

Ik hoop dat je hier iets aan heb en veel succes met dit bijzondere
model :wink:

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2007 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mag ik je wat tips en ideeën aandragen?

Tijdens het verbouwen/aanpassen lijken heel vaak de verhoudingen zoek. Je weet pas of je het goed gedaan hebt of niet als het model helemaal klaar is. Dus gespoten en in elkaar gezet. Ik spreek uit ervaring. Soms MOET je eerst iets bouwen om te zien of je het goed gedaan hebt. Zo ja, dan zo laten en zo nee, dan aanpassen tot tevredenheid.

Zelf heb ik eens een Volvo FM gemaakt uit een Volvo FH. Alles volgens echte afmetingen ( wagen bij ons op het werk dus opmeten was geen probleem ) maar hier en daar heb ik gefoeteld. De wielbasis is bewust kleiner gemaakt dan in werkelijkheid omgerekend.

Ik weet zeker dat wanneer de voorkant aan de cabine zit je al een heel ander beeld krijgt van het geheel. Ik zie trouwens ook dat je de bodemplaat van de cabine aan het aanpassen bent. Deze is op jouw model te laag vastgelijmd en daarom zal ook de stoel te laag uitkomen. Het gedeelte waar je je voeten neer zou zetten moet net onder de deur vastgelijmd worden. Dat is bij alle cabines van DAF hetzelfde. Heb je ook meteen de motortunnel wat hoger.

Verder doe je het echt niet verkeerd. Je MOET gewoon eerst veel proberen en dan aanpassen. Vergeet gewoon niet dat zo'n ombouw veel tijd en vooral geduld vraagt.

Zelf ben ik nu weer met iets nieuws begonnen omdat het toch geen fatsoenlijk weer is om aan het spuitwerk te beginnen. Dat spaar ik op tot mooi weer volgend jaar. Maar waar gaat het om? Ik ben een vrachtwagen aan het bouwen en ombouwen en zelfbouwen. Zelf twijfel ik ook veel of ik alles wel goed doe. Ook hier zal ik pas kunnen zien of alles klopt als het model in kleur staat en afgemonteerd is. Kijk daarom niet teveel naar foto's maar naar echte afmetingen. Foto's zijn altijd anders gemaakt dus van de verhoudingen op de foto kun je niet echt uitgaan.

Is er nergens een cabine tekening van zo'n DAF te vinden? Deze dan uitprinten in schaal 1:24 en je kunt de afmetingen precies bepalen.
Ook een chassis tekening moet toch wel ergens te vinden zijn?

Verder zou ik géén 1:24 figuur gebruiken om afmetingen te bepalen. Ik heb er in 1 model eentje zitten maar omgerekend zou die best eens groter dan 2 meter kunnen zijn... Niet echt ideaal om mee te gaan vergelijken.

Zie deze tekst aub als hulpmiddel zoals IK over het projekt denk. Dit is geen kritiek maar juist extra hulp omdat ik op sommige punten je op de goede weg kan helpen. Ik wil niet als superkenner of bemoeial neergezet worden maar wil alleen dat jij je model tot een mooi resultaat af kunt werken.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2007 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
bert schreef:
Gert, ik neem mijn pet af voor de pogingen die je doet.
Zou het mischien niet beter zijn om bijvoorbeeld de cabine vloer geheel "nieuw" te maken van styreenplaten, het lijkt me zelf vrij lastig om in de vloer van de 2800 te zagen, precies op de juiste manier.


Groetjes Robert


In feite is elke cabinevloer van dit type cabine hetzelfde. De DAF 2000 werd in 1968 ( ? ) geïntroduceerd als eerste DAF met kantelcabine. Daarna kwam er een DAF 2800 in 1974. Bij deze wagen staat de cabine gewoon hoger op het chassis en is de ruimte boven het voorwiel opgevuld met wat staalplaat zodat het spatscherm lager gemonteerd kon worden. Volgens mij is alleen ( omdat de cabine dus ook breder is ) de ruimte over het motorblok wat breder ( en misschien iets anders van vorm ) dan bij de smalle cabines.

Ik bedoel dus te zeggen dat de gedeeltes links en rechts van het motorblok waar de stoelen staan gewoon hetzelfde zijn zoals het in de bouwdoos zit. Alleen het gedeelte OVER het motorblok moet dan aangepast worden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 nov, 2007 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 20:38 pm
Berichten: 58
Afbeelding

Op deze foto kun je goed zien op welke hoogte de cabine vloer in de cabine zijkant zit.


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: haai jeff
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
mohhh Jeff ,


ik ken het materiaal , ik had de spatborden er al van gemaakt , met 0.4mm ik moet zeggen het lijmt goed en je kan er wel wat vormen mee maken/vijlen schuren , ik heb ook een andere tip gekregen om met heet water aan de gang te gaan om het te buigen maar het lukt me niet . Ik ben eigenlijk ruwe vormen aan het zoeken van verpakkingen , ik zag een brandalarm ding liggen bij een zaak die zo verpakt zat in plastick ,dat het een mooie vorm kon zijn voor de spoiler .

leuk dat jullie zo mee leven , en hints geven :D

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: re
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
mohh jeroen ,inderdaad , de cabine vloer zat veel te laag , ik had het niet goed gezien, daarom wilden ik hem proberen los tamaken ,en tja nu is hij echt helemaal stuk ,jammer moet een nieuwe 2800 gaan kopen ,en veel netter en preciezer te werk gaan . Alles zat zo vast gelijmd dat alles af brak , maar mogmaals moet meer geduld hebben , ennnnnn met beter licht gaan werken . ik ga me nu maar storten op het chaccies

de poging is dus niet gelukt einde verhaal .

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: re
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
by the way jeroen heb jij oook foto's van de bouw van de fm ?

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 19:04 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Gert,

Stuur mij ééns een pb-tje met wat je nodig heb, ik heb zelf aardig wat Daf onderdelen over :wink:

Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Bowtie schreef:
Afbeelding

Op deze foto kun je goed zien op welke hoogte de cabine vloer in de cabine zijkant zit.


Is dat een echte of een model vrachtwagen??

En veel plezier met verderbouwen :D
Vind hem nu al mooi :twisted: :evil: :evil:

Mitchell:P.


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 nov, 2007 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 20:38 pm
Berichten: 58
De bovenstaande foto is een scan uit een DAF folder.


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement