Na veel dingen die gedaan moesten worden en die veel tijd kosten maar die niets met modelbrouwer te maken hebben zoals vakantie en zo heb ik de gang van het metaalwerk er weer een beetje in gekregen.
Al weer een hele poos geleden had ik al eens een proefcilinder gemaakt. Maar die was eigenlijk niet helemaal gelukt dus op dezelfde manier kon ik er geen gaan maken. Laat staan 12 stuks. Dus nog maar eens diep nagedacht.
Het probleem zit in het opspannen en toch nog kunnen bewerken van je werkstuk waarbij de maatvoering geen geweld wordt aangedaan.
Ik denk dat het gelukt is met een heel klein beetje andere maatvoering dan ik oorspronkelijk van plan was. En dus ben ik er alvast aan begonnen omdat ik ook nieuwsgierig was of het allemaal zou kunnen gaan zoals ik dat bedacht had. Het lijkt er wel op.
Dus dan hier het recept voor het seriematig vervaardigen van een luchtgekoelde cilinder voor een Porsche 917.1 op 5
• Draai allereerst een cilinderbus die de gewenste afmetingen heeft om als mal te kunnen dienen. Zoiets als die
midden op de foto staat
• Schaf je vervolgens een stukje aluminiumplaat aan en vind iemand met een knipschaar voor metaal die 120 plaatjes voor je kan(wilt) knippen. Zo niet dan moet je het zelf doen. Kost wat meer tijd en afval maar het kan wel.
Op de foto staan een aantal van de koelribben in verschillende staat van wording. De letter die eronder staat komt overeen met de letter in onderstaande beschrijving .
A. Aluminium plaatje Afmetingen 30 x 26 x 1,5 mm
B. Maak een malletje zodat het plaatje min of meer gecentreerd kan worden ingespannen op de draaibank. Boor vervolgens een gat van 6 mm in het centrum.
C. Plaats vervolgens een stapeltje van 3 plaatjes in een verdeelkop en span ze op in het centraal geboorde 6 mm gat. Stel de straal van een cirkel van de te boren gaatjes in en boor 4 gaatjes van 2,2 mm gelijk verdeeld over die cirkel (om de 90 graden dus)
Maak bovendien een mal voor de draaibank met dezelfde 4 gaatjes en monteer daarin 4 stukjes staf van 2 mm diameter bij 5 mm lang
D. Span de plaatjes op de 4 stukjes staf in de mal op de draaibank en draai het centrale gat uit op 18,5 mm
E. Maak nog een mal om de plaatjes op te kunnen spannen maar nu in het vergroote centrale gat . Draai dan de buitenzijde af op een 4 tal verschillende diameters.
F. Span vervolgens het plaatje in de freesbank en frees beide zijkanten. De totale breedte moet 22,6 mm worden.
G. Span plaatje op nieuw in op in een mal op de draaibank en breng de dikte van 1,5 mm gedeeltelijk terug tot 0,9 mm en wel zodanig dat er aan de kant van de cilinder een borstje blijft staan van 0.5 mm breed.
Eigenlijk hartstikke simpel maar er gaat veel tijd in zitten. De bewerkingen op zich vallen wel mee maar het steeds opnieuw opspannen van je werkstuk is de bottleneck. Zoals gezegd voor een aantal bewerkingen kun je meerdere plaatjes nemen maar bijvoorbeeld de laatste stap ( het draaien van het borstje) moet dat dus voor elk plaatje afzonderlijk.gebeuren.
Het bedenken van een malletje is op zich niet moeilijk maar als je 120 plaatjes moet bewerken die het liefst allemaal van de zelfde nauwkeurigheid zijn, is het wel gewenst om daar de nodige aandacht aan te besteden. Want het is zeer frustrerend (zeg maar lullig) als het ergens halverwege fout gaat omdat het malletje het laat afweten..
Maar goed .Het stapeltje plaatjes links vooraan op de foto is al op maat gemaakt. De rest moet nog.
Vervolgens moeten alle plaatjes worden afgebraamd en licht worden opgeschuurd.(niet gepolijst ze moeten niet glimmen want in het echt worden de cilinders gegegoten) .Dan kunnen er een aantal van die plaatjes op een cilinderbus worden gestapeld en aan elkaar worden vastgelijmd. Dit alles zodanig dat de geboorde gaatjes recht boven elkaar zitten zodat later de cilinders op hun tapeinden die in het carter zitten kunnen worden geschoven.
En daar moet dus ook nog eens een malletje voor gemaakt worden.
Ik denk dat ik onderhand maar een houten kistje ga maken met daarin alle gebruikte malletjes. Kan ik ze misschien wel gaan verhuren aan andere geïnteresseerde modelbrouwers.
mvgrijk