Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Omdat het winter is en mijn werkplaats en gereedschappen de temperatuur van buiten hebben aangenomen is het naast mijn tekenwerk ook weer een uitstekende tijd om mij vast voor te bereiden op het nieuwe seizoen.
Een van de eerste dingen die ik wil gaan doen is het frezen van de tandwielen die nodig zijn voor het hele blok.
Om een tandwiel te maken moet je eigenlijk gewoon gleuven zagen in de rand van een cirkel. Dat zagen doe je met een frees in de vorm van de tandwielen. Het grote probleem is om nu iedere keer nadat je een tand hebt gefreesd je werk iets verder te draaien voor de volgende. Dat moet gebeuren in gelijke stapjes en wel zodanig dat je precies het aantal tanden krijgt en dat je ook nog eens precies uitkomt als je een het rondje van de cirkel heb gemaakt. Gelukkig heb je daar gereedschap voor . Zoiets heet een verdeeltafel.
Dat is eigenlijk een schijf die je in de rondte kan draaien door middel van een slinger aan de zijkant. De overbrenging gaat door middel van een wormtandwiel en levert een vertraging op. In mijn geval is die vertraging 1:72. Dus ik oet mijn slinger 72 x ronddraaien om de schijf 1 x rond te laten gaan. Precies goed als je dus een tandwiel met 72 tanden wilt maken. Ook 36 is fantastisch want dan draai je 2 maal om een stap te maken. Omm nu ook nog andere aantallen te kunnen krijgen bestaat de mogelijkheid om op de slinger een verdeelschijf te plaatsen. Dit is een schijf met een verschillend aantal gaatjes op een aantal cirkels.
Maar nu komt een mijn probleem. Voor het grootste deel is de verdeelschijf voor de tandwielen die ik wil maken niet bruikbaar. Dus moest ik eerst eigenlijk verdeelschijven gaan maken. Dat trok me niet.
Waar nu aangewerkt word is dat er in plaats van de slinger, een stappenmotor op tafel is gezet. Deze kan de tafel laten draaien als je hem met een computer aanstuurt. Als je dan uitrekend (of laat uitrekenen) hoeveel pulsen er nodig zijn om 1 stap van je gewenste tandwiel je tafel te verdraaien, heb je dus de verdeelschijf niet meer nodig.
Dit is niets nieuws want alle CNC machines werken zo maar ik wil toch proberen het bij de verdeeltafel te laten.


mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2010 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Hoe hou je je gereedschappark draaiend? Met deze temperaturen zal je ook wel last hebben van vocht. De slechte kwaliteit van mijn schuur (doorslaand steen, loszittende stenen, lek dak) houdt mij tegen uberhaupt machines te kopen. (eerst de schuur afbreken en een nieuwe geisoleerde neerzetten.)

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2010 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Brouwer schreef:
Hoe hou je je gereedschappark draaiend? Met deze temperaturen zal je ook wel last hebben van vocht. De slechte kwaliteit van mijn schuur (doorslaand steen, loszittende stenen, lek dak) houdt mij tegen uberhaupt machines te kopen. (eerst de schuur afbreken en een nieuwe geisoleerde neerzetten.)


Niet dus. Ik heb een gedeelte in de tectyl een gedeelte in het vet en alles ingepakt in een stel oude hoeslakens en gordijnen.
Het grote probleem met machines is dat ze slechts langzaam van temperatuur veranderen door hun hoeveelheid metaal. Met als gevolg dat als de temperatuur in eens stijgt het vocht uit de buitenlucht gaat conderseren op alle delen. Met roest als gevolg.
Bovendien is het werken met machines die een dergelijke temperatuur hebben heel vervelend. Het vet is dik de olie is dik. Het draait en schuift niet lekker. Maar de machinist is ook heel vaak zelf het probleem. Koude handen en vooral koude voeten.
Nu kun je wel de ruimte gaan verwarmen maar dan geniet de hele omgeving mee want halfsteens muren zijn slecht te isoleren.
Dus dan maar even geduld tot de natuur weer in een andere fase beland.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2010 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Misschien dacht U dat ik in mijn winterslaap nog niet uit had maar niets is minder waar.
Zoals gezegd al weer even geleden was ik van plan om mij bezig te gaan houden met het maken van tandwielen.
Inmiddels zijn we alweer een stap je opweg. Zeg maar heelveel stapjes. Want ik heb nu inderdaad een verdeeltafel die aangedreven wordt door een stappenmotor. Het gevolg is echter wel dat het nu wel heel druk wordt op mijn freesbank met 2 laptops. Maar ook daar vinden we wel iets op.
Het was wel een heel gedoe. Zo'n verdeeltafel is bedoeld om met de hand te draaien. Dat ging te zwaar voor de motor die ik had. Dus een wat sterkere. Maar ook deze liep niet echt soepeltjes. Het probleem was de as die de worm laat draaien. Deze liep niet lekker. En dus is er een nieuwe as gemaakt die op kogellagers draait. Een stuk beter en toen lukte het ook om de motor de as te laten roteren. Echter toen zat er nog teveel slack op (de speling die er is als je eerst vooruit en vervolgens achteruit draait) omdat de as van de worm iets slingerde. Maar ook dat is opgelost en toen ging het super.
Je toetst gewoon het aantal graden in dat je je werkstuk wilt verdraaien op de laptop en hup de motor laat de tafel naar de juiste plek draaien. Dan even een tand frezen , opnieuw stappen en frezen . En dat net zo lang totdat je rond bent.

En aangezien het nu allemaal functioneerde moest ik toch even een dryfit proberen met een stukje kunststof.
En ik moet zeggen het ziet er aardig uit.


Op naar het echte werk dus.

mvgrijk


Laatst bijgewerkt door RHB op wo 22 dec, 2010 14:56 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2010 23:14 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Welkom terug uit de winterslaap .....na het hiberneren wordt het draaien. Ik ben benieuwd naar het resultaat maar ik denk dat het wel goed komt :D

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2010 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 0:28 am
Berichten: 377
Woonplaats: Lelystad
Ben ook zeer benieuwd naar de vorderingen die je nu gaat maken Rijk. Verheug me nu al op de onderdelen die van de draaibank gaan komen.

Eric

_________________
Water is om eieren in te koken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2010 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Na veel dingen die gedaan moesten worden en die veel tijd kosten maar die niets met modelbrouwer te maken hebben zoals vakantie en zo heb ik de gang van het metaalwerk er weer een beetje in gekregen.

Al weer een hele poos geleden had ik al eens een proefcilinder gemaakt. Maar die was eigenlijk niet helemaal gelukt dus op dezelfde manier kon ik er geen gaan maken. Laat staan 12 stuks. Dus nog maar eens diep nagedacht.
Het probleem zit in het opspannen en toch nog kunnen bewerken van je werkstuk waarbij de maatvoering geen geweld wordt aangedaan.
Ik denk dat het gelukt is met een heel klein beetje andere maatvoering dan ik oorspronkelijk van plan was. En dus ben ik er alvast aan begonnen omdat ik ook nieuwsgierig was of het allemaal zou kunnen gaan zoals ik dat bedacht had. Het lijkt er wel op.

Dus dan hier het recept voor het seriematig vervaardigen van een luchtgekoelde cilinder voor een Porsche 917.1 op 5


• Draai allereerst een cilinderbus die de gewenste afmetingen heeft om als mal te kunnen dienen. Zoiets als die
midden op de foto staat
• Schaf je vervolgens een stukje aluminiumplaat aan en vind iemand met een knipschaar voor metaal die 120 plaatjes voor je kan(wilt) knippen. Zo niet dan moet je het zelf doen. Kost wat meer tijd en afval maar het kan wel.

Afbeelding

Op de foto staan een aantal van de koelribben in verschillende staat van wording. De letter die eronder staat komt overeen met de letter in onderstaande beschrijving .

A. Aluminium plaatje Afmetingen 30 x 26 x 1,5 mm
B. Maak een malletje zodat het plaatje min of meer gecentreerd kan worden ingespannen op de draaibank. Boor vervolgens een gat van 6 mm in het centrum.
C. Plaats vervolgens een stapeltje van 3 plaatjes in een verdeelkop en span ze op in het centraal geboorde 6 mm gat. Stel de straal van een cirkel van de te boren gaatjes in en boor 4 gaatjes van 2,2 mm gelijk verdeeld over die cirkel (om de 90 graden dus)
Maak bovendien een mal voor de draaibank met dezelfde 4 gaatjes en monteer daarin 4 stukjes staf van 2 mm diameter bij 5 mm lang
D. Span de plaatjes op de 4 stukjes staf in de mal op de draaibank en draai het centrale gat uit op 18,5 mm
E. Maak nog een mal om de plaatjes op te kunnen spannen maar nu in het vergroote centrale gat . Draai dan de buitenzijde af op een 4 tal verschillende diameters.
F. Span vervolgens het plaatje in de freesbank en frees beide zijkanten. De totale breedte moet 22,6 mm worden.
G. Span plaatje op nieuw in op in een mal op de draaibank en breng de dikte van 1,5 mm gedeeltelijk terug tot 0,9 mm en wel zodanig dat er aan de kant van de cilinder een borstje blijft staan van 0.5 mm breed.

Eigenlijk hartstikke simpel maar er gaat veel tijd in zitten. De bewerkingen op zich vallen wel mee maar het steeds opnieuw opspannen van je werkstuk is de bottleneck. Zoals gezegd voor een aantal bewerkingen kun je meerdere plaatjes nemen maar bijvoorbeeld de laatste stap ( het draaien van het borstje) moet dat dus voor elk plaatje afzonderlijk.gebeuren.
Het bedenken van een malletje is op zich niet moeilijk maar als je 120 plaatjes moet bewerken die het liefst allemaal van de zelfde nauwkeurigheid zijn, is het wel gewenst om daar de nodige aandacht aan te besteden. Want het is zeer frustrerend (zeg maar lullig) als het ergens halverwege fout gaat omdat het malletje het laat afweten..

Maar goed .Het stapeltje plaatjes links vooraan op de foto is al op maat gemaakt. De rest moet nog.
Vervolgens moeten alle plaatjes worden afgebraamd en licht worden opgeschuurd.(niet gepolijst ze moeten niet glimmen want in het echt worden de cilinders gegegoten) .Dan kunnen er een aantal van die plaatjes op een cilinderbus worden gestapeld en aan elkaar worden vastgelijmd. Dit alles zodanig dat de geboorde gaatjes recht boven elkaar zitten zodat later de cilinders op hun tapeinden die in het carter zitten kunnen worden geschoven.
En daar moet dus ook nog eens een malletje voor gemaakt worden.


Ik denk dat ik onderhand maar een houten kistje ga maken met daarin alle gebruikte malletjes. Kan ik ze misschien wel gaan verhuren aan andere geïnteresseerde modelbrouwers.

mvgrijk


Laatst bijgewerkt door RHB op wo 22 dec, 2010 14:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jun, 2010 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Wauw het is echt geweldig om te zien wat het resultaat is na een bewerking.
Wat mij betreft een lust om te blijven volgen.
Ook puur omdat het een grotere schaal is om te zien dat er echt heel veel werk in zit.

Ga zeker door zo :brouw:

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2010 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 11:48 am
Berichten: 587
Woonplaats: Utrecht
wauw Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 aug, 2010 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Toen ik vorig jaar naar de brouwersdag ging had ik snel even de krukas met secondelijm in elkaar gelijmd.
Maar dat was echt niet sterk genoeg. Dus het geheel uitelkaar gehaald en schoon gemaakt. Vervolgens eerst het hoofdtandwiel gefreesd en daarna stuk voor stuk alle kruktappen uitgelijnd en weer in elkaar gelijmd maar nu met profesionele epoxy lijm. Zoals je kunt zien is alleen de laatste nog niet klaar.
Wat wel klaar is zijn de cilinders en die heb ik er dus maar even voor gezet.


Nu komt het echte werk De lagers van de krukas in het blok. Dat wordt nog even een gepuzzel.

mvgrijk


Laatst bijgewerkt door RHB op wo 22 dec, 2010 14:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement