Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 412 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2010 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Arie Kabaalstra schreef:
men gebruikte toendertijd "spanten"tekeningen.. er werd als het ware een raster op de auto geprojecteerd, en dat werd op tekening gezet..


Zoiets wil ik ook gebruiken om de body te maken. De 3D tekening heeft 50 dwarsdoorsnedes in de lengte richting en 30 in de breedte. Maar dat kan worden terug geschaald anders moet ik zoveel mallen maken. Maar dat ligt nog in het verre verschiet.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart, 2010 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
in 't grote blauwe boek staan alle tekeningen.. kwestie van tig keer kopieren, en uitknippen.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2010 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Voor alle 917 enthousiasten een poster voor boven hun bed

http://www.raceline-feustel.de/

even zoeken onder downloads.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2010 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Mooie posters!
Heeft die site nou Brothers In Arms van Dire Straits op de achtergrond aan het spelen?

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2010 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
die Gele.. da's de Kremer 917.. de derde met een Dakspiegel, de éérste was 917-021 van AAW racing, de tweede was van Zitro Racing...

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Hallo allemaal

Na een lange periode van stilte hier op het forum toch nog even weer een berichtje.
Het zat wat tegen. Nu ja wat is een beetje zwak. Ik was er helemaal klaar mee.
Ik ben een hele poos bezig geweest met het maken van tussenschotten van de caterhelften waar de krukas, de aandrijfas en de as voor de fan in gelagerd zijn.
Toen het zover was dat de assen met de lagers op zijn plaats konden, bleek dat er ergens iets fout was want de drijstangen kwamen bij het draaien van de krukas tegen de de beide assen.
Dus kon de krukas niet draaien. Al mijn tekeningen doorzocht maar kon geen niets vinden wat er de oorzaak van zou kunnen zijn. Jammer dus.
Onverwacht kreeg ik via een van mijn digitale kennissen eenn prachtige set foto's van het open blok.
Deze persoon is van beroep fotograaf en is zeer nauw betrokken bij de restaturatie van een Porsche 917.
Hij heeft het hele blok tot in het kleinste detail gefotografeerd.
Het resultaat was dat ik erachtergekomen ben wat de reden van de mislukking was.
Voor de techneuten zal ik proberen het even uit te leggen.
Ik had in de bigends van de krukas gemaakt met een bus in het centrum zodat deze hiermee in de krukwangen vast gezet kon worden.
Wat bleek echter. In werkelijkheid zit deze deze bus zit niet in maar net buiten het centrum (1.3 mm).
Het gevolg was dat de slag van de krukas te groot werd en dus ook het draaipunt van de drijfstangen.
En deze liepen dus tegen de assen aan.
Nu had ik gewoon door kunnen gaan maar dan zou de techniek niet kunnen functioneren (lees draaien) en dat was me toch net iets teveel.
De grote STOP was daar. Ik was van plan er de brui aan te geven en heb in een vlaag van frustratie de plaatjes uit het topic gehaald.
Maar het bleef toch knagen. De buitentemperaturen zijn laag en dus toch maar weer achter de computer gekropen.
Vrijwel alles wat ik getekend had in de digitale prullebak gemieterd. En toch maar weer opnieuw begonnen met tekenen.
Alleen nu nog een stapje verder aangezien ik nu behoorlijk veel meer informatie heb.
Maar eens kijken waar tot dit toe zal leiden in de praktijk. Ik weet wel dat er opzijn minst een nieuwe krukas moet komen.
En waarschijnlijk dan wel uit een stuk maar dan moet ik eerst eens flink gaan oefenen want dat is nogal gecompliceerd draaiwerk.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Gecompliceerd draaiwerk?.. ach.. kwestie van excentrisch in spannen, en hier en daar een brilletje op de reeds gedraaide tappen.. makkie toch?..

Ik zou ook al die info wel willen hebben.. om eens een perfect schaalmodel neer te zetten.. CNC freesbank heb ik staan.. Draaibank is in aanbouw.. de rest?.. is ook wel te regelen..

Ik zou zeggen.. schepje frisse moed in het koffiezetapparaat, met een flinke schep Robusta en Mocca.. wolkje melk, scheppie suiker d'r bij.. en Doorgaan.. :)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2011 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 jan, 2011 17:05 pm
Berichten: 13
:D Hallo RHB, op het gemak draaien in de 4-klauw met steun van de vaste bril. Kijk anders eens op de site van Kozo Hiraoka "Building the Shay". Bij het bouwen van LiveSteam modellen is zoiets verplichte kuur. Succes ermee, groetjes Peter :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2011 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Soms loopt het in deze wereld anders dan je je had voorgesteld.
Aan het begin van deze topic had ik nog het idee om eerst een model te tekenen van de 917 en vervolgens de onderdelen te fabriceren. Voor zover ik mij herinner heb toen ook nog eens geantwoord op de vraag of het dan via CNC gemaakt zou gaan worden met een duidelijk NEE. Ik wilde alles op de conventionele manier doen.
U voelt de bui waarschijnlijk al hangen want ik praat al even in de verleden tijd. Door omstandigheden ben ik tegen een 4-assig CNC-freesbankje aangelopen. En de uitdaging was te groot om daaraan voorbij te gaan. Na een wat vluchtige introductie van de (on)mogelijkheden heb ik toch maar besloten om de uitdaging aan te gaan en eens te zien of ik mij hierin kan bekwamen. Maar gelukkig is alles niet simpel in deze wereld want wat je aan de ene kant denkt te winnen, verlies je aan de andere kant.
Het kleine probleempje is echter dat alle tekeningen van de Porsche vrijwel onbruikbaar zijn.
Deze waren alleen gemaakt met de bedoeling om de maten te kunnen aflezen van de grootte en plaats van de diverse onderdelen. Nu echter moeten al de onderdelen als enkelstuks worden behandeld zodat zij in G-code (stuurcode voor de freesbank) kunnen worden omgezet. En dat vereist een iets andere manier van tekenen. Ik ben dan ook van plan om alles wat er tot nu toe ligt aan tekeningen vrijwel helemaal te vergeten en niet gehinderd door het kleine beetje voorkennis wat ik heb met betrekking tot het CNC werk te proberen om het project op deze manier van de grond te kunnen tillen.
Ergens op Youtube staat een video van een Italiaan die er 13 jaar over gedaan heeft om een Ferrrari model te bouwen. Dat leek me ontzettend lang maar misschien haal ik hem nog wel in.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2011 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Mocht je hulp/advies nodig hebben omtrent het omzetten van tekeningen naar G-Code, geef maar een brul..

Ik weet niet welke besturing er aan je machine hangt?.. post eens een plaatje van de machine?..
Welke software heb je tot nu toe?

Ikl weet even niet meer welke tekensoftware je gebruikte, maar in elk geval weet ik wel een paar programma's waar je je 3D modellen mee kan vertalen naar G-Code voor de machine..
Zoals je weet ben ik zelf "redelijk handig met CNC machines" en weet ik ook het nodige van besturingen en software..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 412 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement