Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 412 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 okt, 2008 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Model enthousiasten.

Op zoek naar een klusje wat voor mij technisch uitdagend lijkt, heb ik besloten om een model te gaan bouwen. Het is mijn bedoeling om inderdaad alle onderdelen zelf te maken. Ik heb gekozen voor een auto en wel in de schaal 1 op 5. Na wat rondzwerven op het web heb ik een redelijke hoeveelheid aan materiaal gevonden wat mij moet helpen om dit te realiseren.
Ik ben uitgekomen op een Porsche 917. Een luchtgekoelde 12 cilinder leMans auto van eind jaren 60 van de vorige eeuw.
Ik ben me ervan bewust dat het een langdurige klus zal gaan worden maar dat is ook de bedoeling.
Ik heb wat voorwerk gedaan om te zien of het zou kunnen lukken en ik heb er een goed gevoel bij.
Om te beginnen wil ik de op internet gevonden tekeningen (aangevuld met foto materiaal) omzetten in een 1 op 1 tekening in 3D. Als dat naar mijn zin is gebeurd, hoef ik deze alleen nog te herschalen en dan aan leveren aan een CNC machine, koffie drinken en klaar.

wordt vervolgd
mvgrijk


Laatst bijgewerkt door RHB op di 22 maart, 2011 9:54 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Ben zeer benieuwd naar de bewerkingsreeksen die je hier zal hebben.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 8:25 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Dat is een zeer uniek project (hier zo). Heb je dit al eens eeder gedaan> En zou je tijdens je project wat foto's kunnen maken, zodat we dit met je mee kunnen lezen :)

Succes
Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 9:04 am 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Welkom Rijk!

Wat je hier beschrijft klink heel erg uitdagend en spannend. Ga je de carosserie in messing uitvoeren?

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
........................................................










.................


Laatst bijgewerkt door crazyrichard op wo 12 nov, 2008 16:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 jun, 2006 22:41 pm
Berichten: 1316
Woonplaats: Tilburg
crazyrichard schreef:
klinkt erg veelbelovend :shock:


Daar ga ik in mee 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2008 12:35 pm
Berichten: 257
Even een beetje uitleg over dit project.
De Porsche 917 werd in 1969 geïntroduceerd met als bedoeling om de 24 uren leMans te winnen . Het was een directe afstammeling van zijn voorganger de Porsche 908.
De auto is een van de laatste die nog een echt chassis heeft. Maar dan uitgevoerd als spaceframe met buizen. De buitenkant zijn polyester vormstukken die direct aan het frame verlijmd zijn. De motor was een nieuw ontwikkelde machine en ontstaan door 2 zes cilinderblokken achterste voren aan elkaar te koppelen. Uiteindelijk resulteerde dit dus in een 12 cilinder. Het motorvolume is ongeveer 4,9 liter en er staat dan ongeveer 520 pk ter beschikking.. De cilinders van de motor staan in een hoek van 180 graden op elkaar waarbij zuigers van twee tegen over elkaar liggende cilinders dezelfde kruktap aandrijven.
Het mooie is ook nog eens dat deze twaalfcilinder lucht gekoeld is. Er draait bovenop het blok een grote ventilator die direct is gekoppeld aan de krukas. ( Volgens Enzo Ferrari was een dergelijke koeling niet mogelijk)
De motor heeft verder benzine-inspuiting en twee bougies (in totaal dus 24) per cilinder welke worden gevoed vanuit twee conventionele verdelers.
Er zijn nogal wat speciale materialen gebruikt. Zo is het motorcarter en de klepdeksels uit een magnesium legering gegoten. De cilinders zijn van aluminium met een hardchrome cilinderwand. De kleppen zijn hol en worden gekoeld met Natrium ( Ik heb geen idee hoe dat zou moeten werken ). Het spaceframe was ook uniek want het was geheel van aan elkaar gelaste aluminium buis. En aantal van de pijpen deden dienst als pijpleiding en transporteerden de olie vanuit het blok naar de vooraan de auto liggende oliekoeler. ( Er werd overigens gebruik gemaakt van 20 liter olie ). Een paar probleempjes waren erwel. De coureur was een integraal deel van de rolloverbar en ook zijn benen waren deel van de voorste kreukelzone welke bestond uit aluminiumbuis en polyesterplaat.
Maar als je een groot hart had en durfde met de wagen het circuit op dan kon je echt hard gaan. De hoogste topsnelheid door een auto ooit op leMans ( op het oude circuit ) gehaald , staat nog steeds op naam van deze wagen en bedroeg een dikke 380 km/u.

Waarom nu deze auto ??
Eigenlijk kun je het project opdelen in drie stukken. Het frame, de buitenkant en de motor.
Wat ik wil is om te proberen om alles in min of meer het juiste materiaal uit te voeren. ( ik heb helaas geen Magnesium legeringen). Het frame uit aluminiumpijp ( of misschien messing want ik moet solderen) De kap in polyester of epoxy. En de motor (krukas, zuigers, kleppen en nokkenassen ) uit Aluminium ( of wat er nog meer voor handen is). Het is mijn bedoeling om alles zo goed mogelijk na te bouwen en ga er niet van uit dat er ooit echt mee gereden zal worden.

Er zijn een aantal uitdagingen waarvan ik nog niet direct weet of het me gaat lukken maar niet gehinderd door enige vorm van mislukking wil ik het toch gaan proberen.
Wat ik in gedachte heb wat er uitgevoerd zou moeten worden.
Draaien , frezen,solderen, epoxy of polyesterwerk. Gieten van rubber banden en mogelijk ook het gieten van de aluminium carterhelften.

Maar zoals ik al geschreven heb moet er eerst een 3D tekening in de schaal 1 op 1 worden gemaakt van ALLE onderdelen voor ik ergens aan ga beginnen. Veel werk ik weet het maar ja het hoeft ook morgen niet klaar.

Ik zal proberen middels schrijfsels en foto’s hier op deze site mijn ervaringen weer te geven.

mvgrijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 apr, 2005 10:22 am
Berichten: 2702
Woonplaats: Izegem (België)
Respect voor zo'n ambitieus project! :shock:
Ik hou dit topic met argusogen in de gaten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 30 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 791
Woonplaats: Kachtem
Wauw, zo te lezen lijkt me dit een project die de moeite waard wordt
om volgen!

Sucses ermee..

Grtz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 okt, 2008 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 okt, 2007 18:42 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: heerhugowaard
Ik blijf dit projeckt zeeker volgen hoor.
Klinkt egt interesant!

_________________
Bekijk mijn Youtube Kanaal voor handige tips en video's van mijn builds
http://www.youtube.com/user/xrcflash
https://www.facebook.com/thescalemodelingchannel
Bekijk ook mijn online webshop
http://www.thescalemodeler.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 412 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement