Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 nov, 2009 22:42 pm
Berichten: 616
Woonplaats: Oudenaarde (B)
Een goeiemiddag!
Ik had me al lange tijd voorgenomen om ooit ook eens deel te nemen aan een BCC, en deze leek me wel eens een uitdaging! (daar ik me nog nooit aan volwaardige verwering gewaagd heb.)
Na een blik op mijn bescheiden stapeltje bouwkits geworpen te hebben viel mijn oog op de Volkswagen T3 Westfalia Joker van Revell, heruitgebracht in 2010. Waarom? In dit model kunnen kofferklep en schuifdeur naar keuze open of gesloten gebouwd worden. Ook het interieur met keukenunit en dergelijke laat veel aan eigen inbreng toe. Ook las ik in verschillende brouwverslagen hier op het forum dat deze kit geen (grote) pasproblemen met zich meebrengt, echter wel een hele hoop gietnaden, skinmarks en flash, wat natuurlijk eenvoudig te verwijderen is. :wink:
Wat zijn nu mijn concrete plannen met dit busje?
-1 platte band met defecte ophanging die negatieve camber veroorzaakt (rechtsvoor)
-ontbrekend wiel met zicht op ophanging en trommelrem (rechtsachter)
-aantal losse kabels in motorruimte
-1 of meerdere kastdeuren verwijderen en kast laten openstaan
-zicht op gasvuur en gootsteen
-'verdwenen' radio uit dashboard
-(eventueel) zicht op batterij, gepositioneerd onder passagiersstoel
-'gaten' in zetels met uitstekende materie
-deuken en krassen in carrosserie
-gebarsten ramen
-loshangende bekabeling op plaats van stopcontact (linkerbuitenzijde)
-loshangend tentzeil
-wat me nog invalt tijdens het brouwen :D
In het algemeen wil ik dit alles op het volgende laten neerkomen: dit busje werd een groot aantal jaren geleden aan zijn lot overgelaten en blootgesteld aan zowel natuurelementen als mensen die de technologie en de VW in het algemeen uiterst interessant vinden (op een negatieve manier dan...).
Uiteraard ben ik er al aan begonnen!
Hier was het chassis nog niet helemaal verroest:
Afbeelding
Hier wel, maar er moet nog eens een laagje opgelegd worden door het frequente vastnemen.
Afbeelding
Afbeelding
Hier wordt de roestkleur en -effect het beste weergegeven:
Afbeelding
Motorruimte met een groot deel van de bekabeling:
Afbeelding
De basis van het interieur:
Afbeelding
De keukenunit met uitgesneden deur en wat een beetje later de nieuwe deur zou moeten worden. (Rechts heb ik geprobeerd lichte beschadiging aan te brengen.)
Afbeelding
Afgewerkt deurtje:
Afbeelding
Ook de afdekkap voor het gasfornuis en de gootsteen werd uitgesneden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waaruit de gootsteen gemaakt werd, een ongebruikte velg van een Tamiya Austin Cooper:
Afbeelding
De bodem van de gootsteen met uitgeholde velg. Ook was ik van plan een stopsel voor de afvoer te maken, maar dat ben ik nog niet zeker:
Afbeelding
Gootsteen en begin aan gasfornuis:
Afbeelding
Grill voor boven het fornuis:
Afbeelding
Zoals het er ongeveer zal uitzien in het interieur, het rechtse deel van het fornuis werd vervangen door een 'gasleiding':
Afbeelding
De deuken en scharten in de carrosserie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier ging het even mis, maar dat gat wordt nog gedicht met plamuur. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
En bij deze VW zal een klein diotje horen, waar weliswaar niet al te veel zal opstaan, dit zal ik alvast gebruiken:
Afbeelding
De houtschilfers zal ik ook gaan gebruiken in de wagen zelf.
Wat betreft kleuren: het interieur zal er gaan uitzien als in de handleiding, vooral grijs dus. De carrosserie wordt hoogstwaarschijnlijk wit (ook zoals in de handleiding), dit is nogal standaard, maar eenvoudig mat te laten uitschijnen en ook het roest komt daar goed op uit (denk ik...). Verder ga ik proberen op de schuifdeur een deel rood te laten uitkomen vanonder het wit, wat wijst op het feit 'dat die deur al eens overspoten werd'.
Hopelijk vinden jullie dit wat. :wink:

Groeten, guus

_________________
Afbeelding
| Chevrolet Monte Carlo Landau Coupé | Volkswagen Karmann Ghia Coupé | Fiat Abarth 695 SS |


Laatst bijgewerkt door Guusssie op di 31 jul, 2012 0:26 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 aug, 2009 12:37 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: den Belgiek
Dit smaakt naar meer. Ik ben met name benieuwd hoe jij de platte band gaat aanpakken. Het begin ziet er al veelbelovend uit Guus, mijn aandacht heb je

Cor


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Mooie intro met vorderingen Guus , die onderkant ziet er zeer goed verweerd eruit !!!

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 nov, 2009 22:42 pm
Berichten: 616
Woonplaats: Oudenaarde (B)
Bedankt voor de reacties, het doet deugd zoiets te mogen lezen!
De platte band was inderdaad iets waar ik toch twee keer over nagedacht heb. Na wat referentiemateriaal opgezocht te hebben op internet,
kwam ik een aantal 'mooie' foto's tegen, wat me tot het volgende bracht:
Eerst en vooral een deel van de band afsnijden met een mesje:
Afbeelding
En vervolgens (nogal raar om uit te leggen) heb ik de warmte van een lamp (die als belichting diende tijdens mijn bouwbezigheden) gebruikt om de (nieuw gecreëerd) onderste rand van de band ietwat om te plooien:
Afbeelding
Afbeelding
De techniek zelf is eerder simpel, je houdt de band een 5-tal seconden +/- 2 cm van de lamp (dus niet té dicht), zodat de materie erg warm wordt en vervormbaar, zo kan je de onderste rand uitrekken. Echter ben ik nog niet helemaal tevreden met het resultaat aangezien de ruimte tussen de grond en de velg nog te groot is naar mijn goesting. Maar dat wordt dan nog wel aangepast. :wink:
Verder heb ik mij op het interieur gefocust, met gevolg dat de basis praktisch helemaal gereed is.
Hier was net de batterijruimte uitgesneden:
Afbeelding
De 'batterij' (één enkel plaatje dat deels zichtbaar zal zijn wegens overdekkende stoel en afdekkap) met de afdekkap:
Afbeelding
De zetels kregen een plamuurlaagje en werden voorzien van enkele gaten:
Afbeelding
Met wat de bedoeling zou worden, sponsmaterie in de gaten:
Afbeelding
Hier zijn beide zetels afgewerkt, eerst had ze niet voorzien van strepen, maar dan waren ze zo kaal. Ik ben nog steeds op zoek naar iets origineels om door de passagierszetel te steken, ik kon enkel op een ijzeren staaf komen...:
Afbeelding
De stuurkolom met stuur:
Afbeelding
En wat hier uiteindelijk de bedoeling is; loshangende bedrading die erop wijst dat iemand zonder sleutel graag eens een ritje wou maken:
Afbeelding
Ook de radio veranderde van eigenaar (ook de versnellingspook en handrem werden afgemaakt):
Afbeelding
En hiervan maakte ik een gaspedaal, volgens Revell was deze blijkbaar niet nodig in de T3...:
Afbeelding
De keuken werd grondig onder handen genomen:
Afbeelding
Afbeelding
Geverfd kastdeurtje, beetje 'geforceerd geweest', met een stukje ijzerdraad als scharnier:
Afbeelding
Eettafeltje:
Afbeelding
Hier hoe de compositie er zal gaan uitzien. Naast de bestuurderszetels ligt de afdekkap van het fornuis en het gasvuur met hittewerende folie die al wat begint 'af te pellen'. Ook het stopcontact naast de zelfgemaakte kastdeur werd vervangen door loshangende draden. Van de eettafel heb ik voorzichtig een stukje afgepeld met een cuttermes en de onderliggende plank bekleed met houtvezels, zoals een vezelplaat. Ook de hoofdsteunen werden aangepast, met ijzerdraad. Echter zien die er toch nog wat te dik uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de volgende foto's is het interieur nog wat meer uitgewerkt, weliswaar slechts enkele details:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je kan zien is alles (apart van de 'kapotte 'dingen) nog redelijk proper. Echter ga ik proberen wat vuiligheid en roest te creëren doorheen de hele keuken, over de kasten en dergelijke. En zoals eerder vermeld zal er op de vloer ook houtschors van Busch terechtkomen.
Er is dus nog heel wat te doen. :wink:

Groeten, guus

_________________
Afbeelding
| Chevrolet Monte Carlo Landau Coupé | Volkswagen Karmann Ghia Coupé | Fiat Abarth 695 SS |


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 jan, 2012 14:49 pm
Berichten: 360
Woonplaats: Arnhem
Dat ziet er al leuk uit. Wel veel werk om een 'wrak' te maken, een showroom auto is toch eenvoudiger als ik het zo zie.

Ik volg de vorderingen, heel leerzaam voor mij.

_________________
Onder handen: Even niets, druk bezig met verbouwen van mijn huis. Daarna heb ik een erg fijne hobbyruimte om al mijn modelbouw te kunnen doen.
Afgeronde projecten Repsol Honda RC211V '03 Valencia / Tamiya Toyota Supra en veel meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 apr, 2005 10:22 am
Berichten: 2702
Woonplaats: Izegem (België)
Guusssie schreef:
Afbeelding


Mijn diepste respect voor wat je hier aan het fabriceren bent.
Alleen jammer dat je die grote ronde "aanspuitpunten" niet hebt weggehaald :(

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Das ook wat mij opviel aan dit leuke project.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 22 nov, 2009 22:42 pm
Berichten: 616
Woonplaats: Oudenaarde (B)
Nogmaals erg bedankt!
HHBBXX: Het is inderdaad wat meer werk om een wrak te maken, eerst heb je bij veel zaken de gewone opbouw zoals een showroommodel, maar dan moet je dat alles ook nog eens zien te verweren.
Wheelin75r & Tsjopper bob: Die aanspuitpunten heb ik inderdaad niet weggehaald, grotendeels omdat ik de textuur van de vloer wou bewaren. Ik denk dat er slechts 3 of 4 direct in het oog springen, over de randen van deze aanspuitpunten zal ik houtschors plaatsen, of iets anders (stukjes stof, takjes,...). Als er over dergelijk decoratiemateriaal nog tips zijn, laat maar horen! :wink:

Groeten, guus

_________________
Afbeelding
| Chevrolet Monte Carlo Landau Coupé | Volkswagen Karmann Ghia Coupé | Fiat Abarth 695 SS |


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben voornamelijk in het vliegende topic te vinden, maar vond daar een techniek die je dan een volgende keer wellicht toe kan passen. Zo kun je eerst die vervelende plekken weghalen, om vervolgens via deze eenvoudige methode weer textuur terug te brengen.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=35825&start=20

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 aug, 2009 12:37 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: den Belgiek
Indrukwekkend werk Guus. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de vervuiling zal lukken, want de beschadigingen zijn geslaagd. Voor de rest niet te veel commentaar, ik wacht af wat je verder van plan bent :brouw:

Cor


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement