Nog een allerlaatste project op de valreep. Het record houdende watervliegtuig van F. Agello.
Wat geschiedenis over dit supersnelle watermonster:
" ..The Macchi M.C. 72 was an experimental seaplane designed and built by the Italian aircraft company Macchi Aeronautica. The M.C. 72 held the world speed record for all aircraft for five years. In 1933 and 1934, it set a world record speed for seaplanes which still stands to this day.
The Macchi M.C. 72 was one of a series of seaplanes developed by Macchi Aeronautica. An earlier model, the M.24 was a twin-engine flying boat armed with machine guns and capable of carrying a torpedo. Later in the 1920s, Macchi focused on speed and on winning the Schneider Trophy. In 1922, the company hired aircraft designer Mario Castoldi to design high-speed aircraft.
In 1926, the company won the trophy with the M.39 which attained a top speed of 396 km/h (246 mph). Further planes (the M.52, M.52R, and the M.67) were designed and built but victory in the Schneider races kept eluding the Italians. Castoldi then designed the ultimate racing seaplane, the M.C. 72, a single seater aircraft with two floats.
The design of the Macchi M.C. 72 was unique with a fuselage partly metal to the cockpit and wood monocoque bolted to the front tubular portion by four bolts.[1] The streamlined nose contours enclosed an oil tank with its outside wall exposed to the airstream. The wing was all metal with flat tubular water radiators smoothly faired into the wings. The twin pontoons had three smoothly-faired radiators on the outer surfaces, the forward radiator for water and the centre and rear radiators for oil cooling.[1] The float struts also featured water radiators and another radiator was fitted during hot conditions under the fuselage running from cockpit to tail. [1]
It was built in 1931 with the idea of competing for what turned out to be the final Schneider Trophy race, but due to engine problems, the plane was unable to compete.
Warrant Officer Francesco Agello, test pilot of the Macchi M.C. 72
Instead of halting development, Macchi continued work on the M.C. 72. Benito Mussolini personally took an interest[2] in seeing development of the M.C. 72 continue and directed state funds to the company.
The M.C. 72 held the world speed record for all aircraft for five years. For comparison, the record holder for a land-based aircraft was held (for a time) by the Hughes H-1 Racer with a top speed of only 566 km/h (352 mph). Then in 1939, two German racing aircraft passed the M.C. 72. The first was a Heinkel He 100 which reached the speed of 746 km/h (463 mph). The second was a Messerschmitt Me 209 which set a new world speed record of 756 km/h (469 mph) in August – just days before the start of World War II. The current world speed record for a piston-engine aircraft is 528.33 mph (850.26 km/h) set by a heavily modified American Grumman F8F Bearcat named Rare Bear over 3 km in 1989. However, the M.C. 72 record still stands today as the world's fastest propeller-driven seaplane..."
De keuze van bouwdozen voor dit model zijn niet heel groot. Delta2 heeft een model in 1/72 uitgebracht en verder zijn er een aantal resin varianten. Smer heeft het meest toegankelijke model maar dan moet er wel geklust worden, aangezien we hier met oost-europese kwaliteit te maken hebben die oorspronkelijk van Artiplast afkomstig is:
Smer uit Tsjechië heeft dit model opnieuw uitgebracht met nieuwe decals, een gevouwen a4 met instructies en een dun stukje doorzichtig plastic voor het windscherm:
Als eerste maar eens begonnen met de cockpit. Daar moest alles worden opgebouwd aangezien Smer er niets mee had gedaan. Gelukkig is het watervliegtuig goed gedocumenteerd en in een museum terecht gekomen zodat er ook cockpit referenties te bewonderen zijn:
Ik heb het allemaal niet exact nagebouwd, maar een impressie van het echte werk is het wel geworden. Zelfs schaal 1/48 blijft het priegelwerk..
Vervolgens een ander probleem..De uitlaten in de romp, en dat zijn er nogal wat. Die moeten per uitsparing twee uitgangen krijgen:
Handig toch zo'n boortje! Helaas had Smer meer hindernissen opgeworpen bij dit model:
De propellors van de MC-72 zijn tegengesteld gemonteerd. Dit is echter bij de kit NIET zo. Daar moest het mes dus in. De propellers waren ook niet goed van vorm. Ik heb er zo goed en kwaad als dat ging een vervanging voor gevonden.
Weer een hindernis genomen. Nu konden de cockpit worden afgerond en de drijvers en de romp dicht worden gemaakt zodat er naar de hoofdvorm kon worden gekeken.
Nadat alles nagekeken was en bij-geschuurd, paneellijnen getrokken, konden de drijvers gesteld worden.
Een behoorlijke rotklus omdat de steunen voor de drijvers de enige houvast zijn in het begin. De latere ondersteuning komt pas als de bekabeling wordt geplaatst. Die steunen zijn echt heel slecht gevormd en het vereist het nodige passen, schuren, passen, schuren etcetera...totdat het goed zit en gelijmd kan worden. Ik heb wat LEGO gebruikt om het geheel te stutten tijdens het drogen. Daarna was het tijd om te vissen..ehh..te bekabelen ofwel riggen. Het moment waar elke brouwer naar uitkijkt
Vooral het doorsteken van de romp en drijvers was een beproeving. Gelukkig hielp het wel heel erg met het verstevigen van het model. Tijd om een aantal mooie lagen Italian racing red op te kwasten:
Op dit moment hoeft er alleen nog een juiste radiator koperkleur aangebracht te worden en dan wat afwerking. Hopelijk red ik het voor het einde.