Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Nog een allerlaatste project op de valreep. Het record houdende watervliegtuig van F. Agello.

Afbeelding

Wat geschiedenis over dit supersnelle watermonster:

" ..The Macchi M.C. 72 was an experimental seaplane designed and built by the Italian aircraft company Macchi Aeronautica. The M.C. 72 held the world speed record for all aircraft for five years. In 1933 and 1934, it set a world record speed for seaplanes which still stands to this day.
The Macchi M.C. 72 was one of a series of seaplanes developed by Macchi Aeronautica. An earlier model, the M.24 was a twin-engine flying boat armed with machine guns and capable of carrying a torpedo. Later in the 1920s, Macchi focused on speed and on winning the Schneider Trophy. In 1922, the company hired aircraft designer Mario Castoldi to design high-speed aircraft.
In 1926, the company won the trophy with the M.39 which attained a top speed of 396 km/h (246 mph). Further planes (the M.52, M.52R, and the M.67) were designed and built but victory in the Schneider races kept eluding the Italians. Castoldi then designed the ultimate racing seaplane, the M.C. 72, a single seater aircraft with two floats.

Afbeelding

The design of the Macchi M.C. 72 was unique with a fuselage partly metal to the cockpit and wood monocoque bolted to the front tubular portion by four bolts.[1] The streamlined nose contours enclosed an oil tank with its outside wall exposed to the airstream. The wing was all metal with flat tubular water radiators smoothly faired into the wings. The twin pontoons had three smoothly-faired radiators on the outer surfaces, the forward radiator for water and the centre and rear radiators for oil cooling.[1] The float struts also featured water radiators and another radiator was fitted during hot conditions under the fuselage running from cockpit to tail. [1]
It was built in 1931 with the idea of competing for what turned out to be the final Schneider Trophy race, but due to engine problems, the plane was unable to compete.

Warrant Officer Francesco Agello, test pilot of the Macchi M.C. 72
Instead of halting development, Macchi continued work on the M.C. 72. Benito Mussolini personally took an interest[2] in seeing development of the M.C. 72 continue and directed state funds to the company.

The M.C. 72 held the world speed record for all aircraft for five years. For comparison, the record holder for a land-based aircraft was held (for a time) by the Hughes H-1 Racer with a top speed of only 566 km/h (352 mph). Then in 1939, two German racing aircraft passed the M.C. 72. The first was a Heinkel He 100 which reached the speed of 746 km/h (463 mph). The second was a Messerschmitt Me 209 which set a new world speed record of 756 km/h (469 mph) in August – just days before the start of World War II. The current world speed record for a piston-engine aircraft is 528.33 mph (850.26 km/h) set by a heavily modified American Grumman F8F Bearcat named Rare Bear over 3 km in 1989. However, the M.C. 72 record still stands today as the world's fastest propeller-driven seaplane..."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keuze van bouwdozen voor dit model zijn niet heel groot. Delta2 heeft een model in 1/72 uitgebracht en verder zijn er een aantal resin varianten. Smer heeft het meest toegankelijke model maar dan moet er wel geklust worden, aangezien we hier met oost-europese kwaliteit te maken hebben die oorspronkelijk van Artiplast afkomstig is:

Afbeelding

Smer uit Tsjechië heeft dit model opnieuw uitgebracht met nieuwe decals, een gevouwen a4 met instructies en een dun stukje doorzichtig plastic voor het windscherm:

Afbeelding

Afbeelding

Als eerste maar eens begonnen met de cockpit. Daar moest alles worden opgebouwd aangezien Smer er niets mee had gedaan. Gelukkig is het watervliegtuig goed gedocumenteerd en in een museum terecht gekomen zodat er ook cockpit referenties te bewonderen zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het allemaal niet exact nagebouwd, maar een impressie van het echte werk is het wel geworden. Zelfs schaal 1/48 blijft het priegelwerk..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens een ander probleem..De uitlaten in de romp, en dat zijn er nogal wat. Die moeten per uitsparing twee uitgangen krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Handig toch zo'n boortje! Helaas had Smer meer hindernissen opgeworpen bij dit model:

Afbeelding

De propellors van de MC-72 zijn tegengesteld gemonteerd. Dit is echter bij de kit NIET zo. Daar moest het mes dus in. De propellers waren ook niet goed van vorm. Ik heb er zo goed en kwaad als dat ging een vervanging voor gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer een hindernis genomen. Nu konden de cockpit worden afgerond en de drijvers en de romp dicht worden gemaakt zodat er naar de hoofdvorm kon worden gekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles nagekeken was en bij-geschuurd, paneellijnen getrokken, konden de drijvers gesteld worden.
Een behoorlijke rotklus omdat de steunen voor de drijvers de enige houvast zijn in het begin. De latere ondersteuning komt pas als de bekabeling wordt geplaatst. Die steunen zijn echt heel slecht gevormd en het vereist het nodige passen, schuren, passen, schuren etcetera...totdat het goed zit en gelijmd kan worden. Ik heb wat LEGO gebruikt om het geheel te stutten tijdens het drogen. Daarna was het tijd om te vissen..ehh..te bekabelen ofwel riggen. Het moment waar elke brouwer naar uitkijkt :)

Afbeelding

Afbeelding

Vooral het doorsteken van de romp en drijvers was een beproeving. Gelukkig hielp het wel heel erg met het verstevigen van het model. Tijd om een aantal mooie lagen Italian racing red op te kwasten:

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment hoeft er alleen nog een juiste radiator koperkleur aangebracht te worden en dan wat afwerking. Hopelijk red ik het voor het einde.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op za 30 jun, 2012 14:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is toch nog een leuk ombouw-project voor de valreep.

Succes er nog maar mee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2012 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Mooi gedaan met die cockpit hoor, complimenten.

Ik hoop dat je deze af krijgt, want dat gaat mij waarschijnlijk niet lukken.

GJ

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Allereerst respect dat je nog met zo een vrij moeilijk model nog zo laat begint in de GB
en dan is hij in 1 update ook nog bijna af .
Ik ben benieuwd of je het gaat halen .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
David, was dat een beetje te doen dan, dat rood schilderen om de spandraden heen?
Het lijkt mij best lastig.
Het resultaat ziet er goed uit en ik ben benieuwd hoe het model er uit ziet na het schilderen van de metaalkleuren.
Blijft leuk om te zien hoe je van die rudimentaire kits iets fraais maakt.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de kleur rood in 5 keer opgebracht. Heel erg verdund zodat het goed rond de draden kon vloeien.
Dit weekend hopelijk de laatste stapjes plaatsen.

Wellicht had ik beter eerst de hele zaak kunnen schilderen en daarna pas de spandraden doen maar de drijvers zaten zo zwak onder de romp dat bespanning eerste noodzaak leek.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2012 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Deze groepsbouw loopt nu ten einde dus het word opschieten.
Inmiddels zitten de radiatoren in de kleur. en is er ook een windscherm bevestigd.
Eerste laklaag aangebracht en een lijntje wit op de staart zodat de vlag-decal niet doorschijnt met het rood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu alleen nog decals aanbrengen, lakken en laatste kleurdetails bijtippen en groeven inkleuren.
Verder nog de tuigage afwerken en dan is ze net op tijd klaar hoop ik.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Helaas de deadline net niet gehaald. Inmiddels wel klaar, dus hier de eindfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Supermarine Walrus en MBR-2 Beriev zijn helaas erg gevoelig gebleken voor tegenslag dus die zal ik op het algemene forum tzt de revue laten passeren. Al met al toch een uitstekende groepsbouw geweest. Complimenten voor Henny!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik vindt je luchtracer erg mooi geworden david , jammer dat je net de einddatum niet gehaald heb.
Nu weet ik niet wat ik moet doen , moet ik deze kist nog in de gallerij zetten of niet .
Aan eenieder die dit bericht leest ,laat even je stem achter dan wordt het democratisch beslist
laten we zeggen dat er 1 week de tijd is hiervoor .

Ik stem op ja .

Mijn complimenten voor deze Macchi Castoldi M.C.72 Francesco Agello record plane David

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, deadline is deadline, ik heb de laatste week voor de deadline ook tijdens de nachtelijke uurtjes zitten bouwen. Maar het zal ook een dilemma zijn, waar ik straks ook mee zit. Wellicht een goede les voor mij voor het eind van het jaar.

Het is een knap resultaat, maar door de regels, toch een nee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement