Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Tja, als Zimmi zo begint kan de Cup niet achterblijven. :lol: Eigenlijk had er geen zin in om hem te bouwen, maar daar geen hond hem van me koopt doe ik het toch maar voor deze groepsbouw als 4e bijdrage: de Heinkel He 115 van Revell, dat wel, maar het is de oude Matchbox kit, die ik begin jaren 80 al eens bouwde. Dus stellen we het restauratiewerk aan de Gotha Go 242 uit en het verdere werk aan de Gotha Go 229 V3 ook en werpen ons op deze lompe jongen met panellines als ravijnen. Het wordt een OOB, anders red ik de deadline niet. Foto's van de kit en historische informatie komen later deze week.

vrGr :brouw:
jan

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 20 mei, 2012 16:22 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Nou Jan dat wordt nog stevig doorbouwen om hem af te krijgen .
Hopelijk lukt het je (ik denk het wel )

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 22:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik ga het proberen Henny. Een race tegen de klok vrees ik, om van die vliegende aanbouwkeuken een mooi model te maken.
Het wordt een OOB bouw, maar ik wil toch eens kijken of ik iets kan verzinnen op die lege broeikas....
Even wat plaatjes van de inhoud van de doos, gemaakt in het avondzonnetje:

Er zijn 3 gietramen. Het plastic is aan de harde kant en het is allemaal wat grof gegoten. Je kunt aan de ravijnen zien dat het vanouds een Matchbox kit is. Die gaan we natuurlijk volstorten met Schokbeton.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het glaswerk is aan de dikke kant, maar wel helder. Helaas heeft men hier ook de glazen neus in 2 onvoordelige helften gesplitst. Eens even kijken hoe Danny dat heeft opgelost met zijn Ar 234.

Afbeelding
Revell levert een prima instructieboekje met kleurenschema voor de He 115a van de Zweedse luchtmacht en de He 115B van de Luftwaffe. Ik maak de laatste en doe de wintercamouflage. Past mooi bij mijn Bv 138.

Afbeelding
Die decals zien er weer geweldig uit. Daar heeft Revell toch wel een slag gemaakt.

Je houdt nog wat historische info en oude fotoosch tegoed. Zo en nu eens kijken of er al wat te plakken valt.
VrGr
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 14 mei, 2012 22:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
en Jan ziet het duidelijk nog zitten :P , wat denk je te doen aan die gigantische paneellijnen ?? Een paar rondjes grondverf ??

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 1:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk! Ik wist trouwens niet dat Revell 2 verschillende uitgaves heeft gemaakt van de He-115. Ik heb de andere uitgave hier liggen, en die mallen zijn echt anders. Maar zeker niet makkelijker om te maken. Veel sinkholes op lastige plekken, etc.

Succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 12:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het werk aan de Heinkel He 115 is in volle gang en ik bouw hem samen met mijn Go 229. Als de een staat te drogen werk ik verder aan de ander. Doe ik anders nooit, maar voor je het weet is de deadline van 25 juni daar....
Eerst maar eens de drijvers verzwaard, zodat het wandmeubel straks niet achterover hangt. Vislood (2 x 20 gr) zou voldoende moeten zijn, volgens de handleiding. Dus houtlijm erin gekwakt en de loodjes erin:

Afbeelding

Ook het binnenwerk vast aan gepakt en Heinz, Ulli en Wolfgang van kleurtjes voorzien. Toen de te diepe paneellijnen maar eens bekeken. Overwogen om ze eerst met putty te behandelen, maar ik vrees dat er dan te weinig diepte overblijft. Dus alle lijnen maar gevuld met enamelverf. Misschien moet dat nog een keer gebeuren, maar dat weet ik pas na het schuren:

Afbeelding

Later! :brouw:
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2012 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik weet niet of je de drijvers al dicht hebt gemaakt Jan , maar als er 20 gram per drijver
in de beschrijving staat hou ik altijd het dubbele aan voor de zekerheid .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2012 1:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb dit model ooit eens gemaakt en ik denk niet dat ik er gewicht in heb gestopt, toen. Hij blijft mooi staan. Of is het de bedoeling dat de romp helemaal horizontaal hangt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2012 16:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mannen, ik heb hem al eens gebouwd in 1981, maar herinner me niet meer hoe hij er bij stond zonder gewichten. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen.
Even een updeetje.

De te diepe panellines heb ik nu ondiep gemaakt door twee lagen zwarte enamelverf aan te brengen. Misschien dat er nog zoiets als preshading zichtbaar zal zijn als alle kleurtjes erop gekwast zijn. Daarna alles afgeschuurd. Vanmorgen heb ik alle onderdelen opnieuw in hun geheel met fijner schuurpapier afgewerkt en vervolgens met een sopje ontvet. De onderdelen zijn erg glad. Hopelijk hecht door dat schuren en schoonmaken de verf ook beter:

Afbeelding

Om de kale cockpit toch wat aan te kleden heb ik een dashboard en een stuurknuppel uit een afgedankte Nakajima Kate een plekje gegeven. Met de ruimte tussen piloot en achterschutter heb ik niets gedaan. In het echt zat daar een kruiptunnel met daaronder het torpedoruim. Om de luiken van de ruim beter uit te laten komen heb ik die juist verdiept met de panel scriber.

Daarna verder gegaan met de romphelften. Eerst de binnenkant olijfgroen gemaakt en de stoeltjes RLM 02. Vervolgens de fröhliche Brüder op hun plaats gezet, waarbij de bommenrichter een ligkussen kreeg, zodat hij straks wat hoger in de neuskegel komt te liggen. Na het drogen van de lijm alles bijgewerkt en toen kwam het moment om de romphelften te sluiten.

Daarbij deed ik iets stoms: de linker romphelft was krom en toen ik probeerde hem bij te buigen brak hij doormidden, 1 cm voor de staart. :evil: Beginnersfoutje... Ik had het kunnen weten, omdat het plastic hard, dik en glad is, zoals we dat vroeger al van Matchbox gewend waren en ik had hem dus eerst onder de hete kraan moeten houden. Dus de stukken vastgelijmd en aan de binnenkant versterkt met een stukje sprue. Terwijl dat stond te drogen heb ik de cowlings en de cilinders vast geverfd:

Afbeelding

De helften pasten perfect op elkaar. Dus de lijm erop, romp sluiten en vast tapen. Hopelijk kan ik vanavond eventuele kiertjes en beschadigen vullen.

Afbeelding

Nog een maand voor de deadline....
VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 mei, 2012 22:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Terwijl de Gotha droogt werk ik verder aan de Heinkel en andersom. Eerst maar even de lossen onderdelen aangepakt. Drijvers en glaswerk moeten nog afgewerkt worden.

Afbeelding

Boven op de tunnel tussen piloot en schutter komt een radioset waar de antenne op komt. ik maak nog 2 brandblussers die een plek krijgen achter de piloot en de schutter.

Afbeelding

De assemblage van de romp en de bevestiging van de vleugels waren een fluitje van een cent. Het begint nu echt wat te worden. Als alles is uitgehard ga ik plamuren en schuren.

Afbeelding

Afbeelding

Net als bij mijn Spitfire Float Plane verf ik de drijvers vóór de assemblage.
Inmiddels ben ik ook uit de kleuren. ik gebruik het schema dat Revell suggereert: dondergroen/zwartgroen voor de bovenkant en lichtblauw voor de onderkant (RLM65). Maar omdat ik dolgraag de wintercamo wil toepassen gebruik ik het winterschema van Matchbox daar weer overhgeen. Het wordt een experimentje, omdat ik het zo wil doen dat het groen door de witte kalkpap heen schijnt, zoals op deze foto van Luftarchiv.de:

Afbeelding

Mij valt nu pas op dat vleugels en drijvers blijkbaar geen witte camo hadden... Nooit eerder gezien.
vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement