De enige drijverversie van de Spitfire, die in 1:72 verkrijgbaar is, is die van PM-model uit Turkije. Gekocht voor een habbekrats op de ESM in oktober. De wens om eens een bijzondere Spitfire te bouwen waarvan er maar een handvol gevlogen hebben en de kans om een derde bijdrage te leveren aan de groepsbouw watervliegtuigen zijn twee redenen om deze kist te bouwen. Daarnaast vind ik het één van de mooiste driivervliegtuigen uit WOII met bovendien een bijzonder verhaal.
The Narvik NightmareDe eerste Spitfireconversie tot drijvervliegtuig was een Mk. 1, gebouwd in april 1940 ten tijde van de Duitse invasie in Noorwegen. Engeland steunde de Noren met een expeditieleger, vlooteskaders en squadrons van de RAF. De wens om vanuit de fjorden tegen de Duitsers te opereren en het gebrek aan bruikbare vliegvelden in midden Noorwegen waren redenen om deze conversie te bouwen. Het toestel werd uitgerust met drijvers van de Blackburn Roc maar de trials waren geen succes en het toestel zou nooit de gewenste Narvik Nightmare zou kunnen worden: het plan verdween in de ijskast.
Island hopping?Het plan werd echter weer nieuw leven ingeblazen toen Engeland in de Stille oceaan een offensieve rol tegen Japan ging spelen. Een jager op drijvers zou goed van pas kunnen komen als ondersteuning bij het veroveren va de talloze eilanden, op weg naar Japan. (Om die reden ontwierpen de Amerikanen de F4F-3S Wildcatfish).
Folland Aircraft bouwde nu een conversie van de Spitfire Mk. VB met drijvers van Supermarine. Met registratienummer W3760 werd dit vliegtuig het onderwerp van de PM-modelkit. Het prototype bleek een onmiddellijk succes: prima aerodynamische eigenschappen en een topsnelheid van 324 mijl per uur, maar bracht diverse tekortkomingen aan het licht. Zo bleek de overlangsstabiliteit onvoldoende en naast de staartvin, die het staartwiel verving, werd nu ook het staartvlak erboven vergroot. Een ander probleem was de waternevel,die via de luchtinlaat bij starten en landen in de carburateurs terechtkwam, waardoor men vermogen verloor. Dat probeerde men op te lossen door de driebladige prop te vervangen door eentje met vier, kortere bladen. De grootte van de luchtinlaat werd veranderd en hij werd meer naar voren geplaatst. Eerst experimenteerde men met het bekende Vokesfilter om de waternevel tegen te houden, maar dat ging weer ten koste van de snelheid. Uiteindelijk bleek de Aero-Vee filter de juiste keuze. Tenslotte werden de drijverpylons iets naar binnen geplaatst.
De W3760 na haar tweede verbouwing.Naar het Midden OostenInmiddels moesten de Geallieerden alle zeilen bijzetten in het Midden Oosten om Rommel te verslaan. Folland kreeg opdracht diverse sets drijvers te maken en verbouwde nog 2 MK V’s met de nummers EP751 en EP754. Samen met de W3760, die inmiddels een tweede aanpassing had ondergaan, werden ze in 1943 verscheept naar Egypte en daar geassembleerd. Doel was om d.m.v. “harassment missions” rond de Dodecanese eilanden voor de Turkse kust de Duitse luchttransporten naar Afrika te verstoren. Maar toen de Duitsers deze eilanden veroverden zat er niets anders op dan ze terug te trekken naar Egypte waar ze een basis kregen in de Bittermeren. Daar deden zich steeds problemen voor het de drijvers, die teveel water maakten, waardoor de Spit op het land moesten worden getrokken om ze leeg te laten lopen. Tenslotte belandden alle Mk. V’s in de opslag.
De Mk.V EP751 in Egypte.Van Mk. V naar Mk. IXEen verdere ontwikkeling was de conversie van een Mk. IX in 1944 (MJ892). Dat leverde een fantastisch vliegtuig op, dat met haar 377 mijl per uur het snelste drijvervliegtuig van WOII werd:
Het plan om drijver-Spitfires in te zetten ging definitief van tafel later in 1944 door aard en verloop van de oorlog tegen Japan. De MJ892 werd werd teruggebracht in haar staat van landjager. In totaal zijn er 5 Spitfires drijverconversies gebouwd, die geen van alle operationeel zijn ingezet. In 1945 werden ze allemaal gesloopt:
Mk I - R6722
Mk Vb - W3760
Mk V - EP751 en EP754
Mk IXb - MJ892
Kritische informatie over deze bouwdoos (want er mankeert nogal wat aan...) met foto’s komt volgende week, alsmede een toelichting op mijn versiekeuze. Eerst mijn Wildcatfish afwerken....
VrGr,
Jan
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden