Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2012 22:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Afbeelding

De enige drijverversie van de Spitfire, die in 1:72 verkrijgbaar is, is die van PM-model uit Turkije. Gekocht voor een habbekrats op de ESM in oktober. De wens om eens een bijzondere Spitfire te bouwen waarvan er maar een handvol gevlogen hebben en de kans om een derde bijdrage te leveren aan de groepsbouw watervliegtuigen zijn twee redenen om deze kist te bouwen. Daarnaast vind ik het één van de mooiste driivervliegtuigen uit WOII met bovendien een bijzonder verhaal.

The Narvik Nightmare
De eerste Spitfireconversie tot drijvervliegtuig was een Mk. 1, gebouwd in april 1940 ten tijde van de Duitse invasie in Noorwegen. Engeland steunde de Noren met een expeditieleger, vlooteskaders en squadrons van de RAF. De wens om vanuit de fjorden tegen de Duitsers te opereren en het gebrek aan bruikbare vliegvelden in midden Noorwegen waren redenen om deze conversie te bouwen. Het toestel werd uitgerust met drijvers van de Blackburn Roc maar de trials waren geen succes en het toestel zou nooit de gewenste Narvik Nightmare zou kunnen worden: het plan verdween in de ijskast.

Afbeelding

Island hopping?
Het plan werd echter weer nieuw leven ingeblazen toen Engeland in de Stille oceaan een offensieve rol tegen Japan ging spelen. Een jager op drijvers zou goed van pas kunnen komen als ondersteuning bij het veroveren va de talloze eilanden, op weg naar Japan. (Om die reden ontwierpen de Amerikanen de F4F-3S Wildcatfish).

Folland Aircraft bouwde nu een conversie van de Spitfire Mk. VB met drijvers van Supermarine. Met registratienummer W3760 werd dit vliegtuig het onderwerp van de PM-modelkit. Het prototype bleek een onmiddellijk succes: prima aerodynamische eigenschappen en een topsnelheid van 324 mijl per uur, maar bracht diverse tekortkomingen aan het licht. Zo bleek de overlangsstabiliteit onvoldoende en naast de staartvin, die het staartwiel verving, werd nu ook het staartvlak erboven vergroot. Een ander probleem was de waternevel,die via de luchtinlaat bij starten en landen in de carburateurs terechtkwam, waardoor men vermogen verloor. Dat probeerde men op te lossen door de driebladige prop te vervangen door eentje met vier, kortere bladen. De grootte van de luchtinlaat werd veranderd en hij werd meer naar voren geplaatst. Eerst experimenteerde men met het bekende Vokesfilter om de waternevel tegen te houden, maar dat ging weer ten koste van de snelheid. Uiteindelijk bleek de Aero-Vee filter de juiste keuze. Tenslotte werden de drijverpylons iets naar binnen geplaatst.

Afbeelding
De W3760 na haar tweede verbouwing.

Naar het Midden Oosten
Inmiddels moesten de Geallieerden alle zeilen bijzetten in het Midden Oosten om Rommel te verslaan. Folland kreeg opdracht diverse sets drijvers te maken en verbouwde nog 2 MK V’s met de nummers EP751 en EP754. Samen met de W3760, die inmiddels een tweede aanpassing had ondergaan, werden ze in 1943 verscheept naar Egypte en daar geassembleerd. Doel was om d.m.v. “harassment missions” rond de Dodecanese eilanden voor de Turkse kust de Duitse luchttransporten naar Afrika te verstoren. Maar toen de Duitsers deze eilanden veroverden zat er niets anders op dan ze terug te trekken naar Egypte waar ze een basis kregen in de Bittermeren. Daar deden zich steeds problemen voor het de drijvers, die teveel water maakten, waardoor de Spit op het land moesten worden getrokken om ze leeg te laten lopen. Tenslotte belandden alle Mk. V’s in de opslag.

Afbeelding
De Mk.V EP751 in Egypte.

Van Mk. V naar Mk. IX
Een verdere ontwikkeling was de conversie van een Mk. IX in 1944 (MJ892). Dat leverde een fantastisch vliegtuig op, dat met haar 377 mijl per uur het snelste drijvervliegtuig van WOII werd:

Afbeelding

Het plan om drijver-Spitfires in te zetten ging definitief van tafel later in 1944 door aard en verloop van de oorlog tegen Japan. De MJ892 werd werd teruggebracht in haar staat van landjager. In totaal zijn er 5 Spitfires drijverconversies gebouwd, die geen van alle operationeel zijn ingezet. In 1945 werden ze allemaal gesloopt:
Mk I - R6722
Mk Vb - W3760
Mk V - EP751 en EP754
Mk IXb - MJ892

Kritische informatie over deze bouwdoos (want er mankeert nogal wat aan...) met foto’s komt volgende week, alsmede een toelichting op mijn versiekeuze. Eerst mijn Wildcatfish afwerken....

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 26 apr, 2012 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 12:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dag mannen,
Terwijl de Wildcatfish staat te drogen kan ik mooi even een berichtje posten over deze kit. De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De doos en het model zijn gebaseerd op de enige foto die er bestaat van de Spitfire floatplane W3760 met de Vokes-tropenfilter, een experiment om de waternevel zoveel mogelijk uit de motor te houden:

Afbeelding

Dat was de eerste verbouwing van het prototype. De tweede, definitieve versie van de W3760 had een aangepast staartvlak en een nieuw ontworpen intake (zie de foto in het voorgaande bericht).

Zoals boven te zien is stelt de Spitfire niet veel voor: te weinig details om het interessant te maken. Bovendien zitten er fouten in de vleugel en de cockpitkap en zijn niet alle inlaten en koelers correct weergegeven. Als je de onderdelen bekijkt kun je zien dat ze hun eerdere Spitfire VB kit (kitnr. PM-101) hebben gebruikt en de drijvers hebben toegevoegd. Er zitten bijvoorbeeld wielen bij....

Diverse beoordelingen op het web, met name op het Airfix-forum, kraken de Spitfire uit deze kit helemaal af. Ook de panellines en de kwaliteit van het plastic laten te wensen over. De decals zijn inferieur, niet van de goede kleur, out of register en schijnen spontaan in water uit elkaar te vallen. Toen ik nadacht over welke de versie die ik van de W3760 wil bouwen en de kritieken las besloot ik een andere Spitfire VB te kiezen en daar een drijverconversie van te maken. Mijn keuze viel daarbij op die van Airfix (aan die van Revell en Italeri mankeert van alles), waar ik alleen maar positieve berichten over las. Een nieuwe tool, met verfijnde details en decals van een uitstekende kwaliteit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit de PM-kit gebruik ik wel enkele onderdelen, zoals de staartvin, wieldeuren, en de vierbladige propeller, waarvan de bladen korter worden gemaakt. Ik kies voor het eerste prototype van de W3760, zoals die in 1943 gebouwd werd, dus met de originele VB-inlaten onder de neus en het standaard staartvlak. Het kleurenschema van PM lijkt goed overeen te komen met de foto. Wat de kleuren betreft volg ik de consensus op het Airfix forum: extra dark sea grey i.c.m. dark green. De onderzijden worden geel, zoals wel vaker bij prototypes voorkwam.

U hoort nog van ons :brouw:

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 07 apr, 2012 17:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Wees voorzichtig met de decals van PM die zijn vaak uitgedroogd. Dus seal ze eerst even met P+ als je dat hebt of met een blanke lak. Ik heb er nu 2 gebouwd van PM en bij beide scheurden de decals als je ze in het water legde, met P+ erover ging het goed.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is dit de voorloper of een variant op de racer?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 13:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Racedees: dank voor de tip. ik zat zelf al te denken aan een laagje decalfilm van Microscale. Maar misschien werkt P+ beter. ik probeer het wel uit met wat ik niet gebruik van de decals.
@ Tsopperbob: deze Spit is een conversie en op zich geen familie van de racers uit de dertiger jaren. Maar met hun kennis van drijvervliegtuigen zullen zebij Supermarine ongetwijfeld hun voordeel hebben gedaan.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mooie intro Jan , ik ben benieuwd hoe het samenvoegen van de onderdelen van 2 verschillende kits
gaat uitpakken .
Meestal zit er wel verschil in vorm en afmeting tussen de verschillende kits ook al is het
hetzelfde vliegtuig .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 apr, 2012 17:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Updeetje van mijn eerste 'kitbash', zoals de Engelsen dat noemen.

Eerst maar eens even de drijvers aangepakt. Er is helaas geen karretje bij en foto's daarvan heb ik niet gevonden. Zonder gewichten zakt het model achterover. Dus eerst maar even vislood gescored en met houtlijm vastgezet:

Afbeelding

Toen werd het tijd voor het betere zaag- en breekwerk. Dat ging niet helemaal zoals ik wilde: geen rekening gehouden met het verlies door de zaaksnede. Die staartvin is trouwens veel te dik, dus schuren maar...:

Afbeelding

Daarna maar even de wielen in ingeklapte toestand aangebracht. Bij de echte floatplane waren daar nieuwe platen bevestigd en was van wieldeuren niets te zien. Dat moet hier dus ook gebeuren. De propellerbladen moeten 2 mm korter: wat nu de gele tips zijn, gaat er nog af. Net als de staartvin zijn ook prop en dop van Amodel. Romp en vleugels pasten als een zonnetje en hebben tal van details die je op de foto's nauwelijks ziet. Bravo Airfix!

Afbeelding

Om het straks echt mooi te laten worden heb ik de romp wel geplamuurd, hoewel de pasvorm bijna perfect is. Bij de staartvin en de onderkant van de vleugels is de eerste plamuurlaag aangebracht. Ik doe dat in fasen om krimpscheuren te voorkomen:

Afbeelding

Vanavond weer lekker verder.
Later!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 12:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Twee avonden besteed aan het lijmen, schuren en plamuren van romp en vleugels. Vooral de staartvin vroeg veel aandacht. De wielen/deuren zijn in 3 lagen plamuur weggewerkt en gladgeschuurd en verder gladgemaakt met verdunde houtlijm. Hierna volgde een secuur klusje: precies uitmeten waar de pylons van de drijvers aan de vleugels moeten worden bevestigd. Met Tamyatape de exacte plek afgeplakt. Door de vorm van meeuwenvleugel moet het lijmvlak van de pylons in een hoek worden afgeschuurd. (De Spit van PM-model heeft gewoon een rechte vleugel. Ben ik effe blij dat ik die Airfix kit gebruik...) Inmiddels zijn ook de drijvers afgeplakt. Lastige klus met al die buigende lijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Later!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ziet er goed uit Jan ,maar wat me wel opviel was de breedte van de pylons van de drijvers,
op de foto,s van het echte vliegtuig lijkt er verschil te zijn in de breedte .
Op een paar foto,s lijken ze door te lopen tot de voorkant van de vleugel en op
andere foto,s niet .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
3 lagen plamuur en dan verdunde houtlijm......? daar ga je spijt van krijgen houtlijm wil niet echt schuren voordat je verder gaat zou ik eerst een controle laagje spuiten-kwasten over het geplamuurde gedeelte zodat je zeker weet dat het glad is zo niet een laagje putty erop en weer schuren.
Als je de controle laag zwart doet en daarna schuurt kun je precies zien waar nog gaatjes deukjes zitten aangezien de zwarte verf hier nog blijft zitten. Of je blijft schuren todat de zwarte verf in zijn geheel verdwenen is.
Dit kun je ook met de kwast aanbrengen, tamiya XF1 matt zwart gebruik ik altijd.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement