Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 0:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hopelijk kan ik ook nog in de rij aanschuiven met een subprojectje. Ik was al eens aangesproken over deze groepsbouw toen ik Revell's 1/32 Arado 196 begonnen was. Dat was helaas te laat, ik was voor de datum al begonnen pet plakken en had ook geen zin om in de regenmaanden te gaan spuiten. Nu heb ik via een andere bouw twee watervliegtuigen in de aanbieding voor de prijs van één, die ik ook nog eens een stuk sneller af ga kunnen werken.

Ik ga een diorama maken met twee 1/700 slagschepen, HMS Rodney en HMS Duke of York. Van beide vind je al een bouwverslag hier: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=34745
Eerst wilde ik de Rodney van Tamiya alleen van een lege katapult voorzien wegens niet voorzien in de bouwdoos. Het diorama en De Duke waren toen zelfs nog niet in mijn gedachten opgekomen. Het was pas toen ik de Revell Duke of York had gekocht, waar wel een Walrus watervliegtuig bij zat, dat ik zin kreeg om die wel te voorzien. Omdat beide schepen uitgerust zijn met hetzelfde type vliegtuig besloot ik om een tweede exemplaar te scratchen met behulp van de onderdelen van het ene.

Afbeelding

Op de Rodney.

Afbeelding

Op de King George V, zelfde klasse als de Duke of York

Ondertussen ben ik zo ver gevorderd dat ik de scratchversie gebouwd heb en aan de originele kan beginnen. Deze moet ik echter nog behoorlijk bijwerken omdat er zaken niet up to scale zijn, zoals de vleugels. Hier een foto van die onderdelen van toen de scratch nog in aanbouw was. De verhoudingen van de onderdelen lijken wel OK.

Afbeelding

Ik begon met de vleugels over te nemen op dunnere Evergreen stukjes. Deze heb ik aerodynamisch gemaakt met een scalpel. De struts uit koperdraad heb ik aangebracht door gaatjes in de beide vleugels omdat ik dit stevig genoeg wilde om te kunnen verbuigen. De romp maakte ik van lagen Evergreen 1 mm restmateriaal. Dit is met een scalpel bijgeschaafd aan de randen om de scherpe hoeken weg te krijgen. De motorbehuizing en de drijvers zijn van Evergreen rod en de staartvlakken van flessenlood. Ook hier moesten vier struts komen. Uiteindelijk is de scratchbouw er zo uit komen te zien, in vergelijking met een bestaand model op het net:

Afbeelding

In vergelijking met een scalpelmesje nog even drie aanzichten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan deze maak ik geen propeller omdat hij op een draadje boven het diorama zal komen te zweven als verkenningsvliegtuig. De ander krijgt er wel een omdat hij op de katapult van de Rodney zal komen te staan. De koperdraden wil ik nog wat rechter proberen te krijgen. De drijvers zijn ietsje overscale want bij het drijven raakt de romp eerder het water dan de twee drijvers en bij de mijnen steunt hij op de drijvers... Zal wel niemand opvallen als hij in de lucht hangt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Nou nou, das wel modelbouw op microschaal maar het kan landen en opstijgen van het water
en dus staan ze prima hier.
Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen met de decals .

Succes ermee Steven .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vind ik leuk, lekker pielen op de vierkante millimeter. Zo moet ik nog een Sea King en een Sea Hawk in de schaal 1:800 in elkaar zien te zetten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
:shock: 1/700.. Je zal wel goede ogen hebben denk ik! Heb je ook foto's van de cockpit :wink:

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2012 0:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben eigenlijk van plan om voor de grap de rigging ook nog te gaan doen... Eerst maar eens kijken hoever we komen met de beschildering.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2012 14:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Walrus nummer twee is ook afgeleverd. Alle onderdelen zijn bijgeschaafd of vervangen en dat alles zo gelijkend mogelijk op het andere exemplaar. Ook zijn er nu wielen toegevoegd, die heb ik ook ontdekt op de foto hier bovenaan het verslag. Ik wist eerst niet dat dit toestel intrekbare wielen had.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het beschilderen doe ik met acryl. Ik ben begonnen met de toestellen in hun geheel in een potje P plus te dopen als een soort primer en beschermlaag voor als iets nog niet genoeg vast zat. De drijvers zijn al verschiullende keren gelost namelijk. Daarna een aantal lagen wit met een tikje groen en geel voor de onderzijde.

Afbeelding

Hierna kunnen we aan de camouflage beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2012 12:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Walrussen staan al in de verf. Ik heb hiervoor gewoon Acrylverf van ArtCreation gebruikt, da's vrij dikke verf dus er moest wat water door gemengd worden. Ik had eerst voor de groene camokleur groen met veel wit gebruikt, waardoor het te licht was. Toen ik het blauwgroen daar overheen schilderde, was dat lichtgroen dus veel te licht. Dan heb ik er groen met zwart overheen geschilderd. Daarna ben ik er nog eens met een lichter groen overheen gegaan. Klinkt wat chaotisch maar je zal zien dat het effect heel realistisch wordt, want het donkergroen is aan de kantjes nog wat zichtbaar waardoor je een soort van post-shade krijgt op heel kleine schaal. Acrylverf ziet er het mooiste uit als je verschillende kleuren overeen legt. Ook het blauw heb ik nog een tweede keer behandeld en daarna heb ik de onderkant waar nodig terug met bleekgroen aangestipt. Daarna konden de details aangepakt worden.

De roundels kwamen volgens afbeeldingen voor op de bovenvleugel, onder de onderste vleugel en op de zijkant van de romp. Ook waren er identificatievlaggen onder de staartvlakken, dus tussen de twee struts in. Dit kon ik alleen met een tandenstoker regelen. De eerste roundels op de bovenvleugel waren de gemakkelijkste, blauw met een rode stip. Toch merkte ik dat de verf er dik op ging zitten en bij de rode stip werd het wat te dik, ik doe namelijk deze roundels met onverdunde verf om wat controle te houden op het uitlopen ervan. Die rode stipjes heb ik achteraf lichtjes bijgeschuurd maar het is nog steeds goed te zien dat dit overeenliggende verflagen zijn. Ik herinnerde me van mijn Fairey Fulmars op de Ark Royal dat als je vier van die puntjes boveneen zet voor de zijroundels, het een bergje wordt. Daarom heb ik nu telkens als ik de volgende stip moest toevoegen, het midden van de vorige met een mespunt weggeschraapt. Het middenste rode puntje kon alleen met een aangescherpte tandenstoker gezet worden. De roundels op de onderkant kon ik zien op de referentiefoto bovenaan deze pagina, gelukkig zit die niet half onder de drijver ofzo. Hier zie je hoe die gezet is, het ding links is een tandenstoker die extra aangescherpt is. De zwarte rondjes zijn de ingetrokken landingswielen.

Afbeelding

Hier zijn de schilderfoto's. De volgende serie zal ook de spandraden tonen, die wil ik met haar gaan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat dit een aansporing is voor de andere groepsbouwers, er zijn er nog veel die in gang moeten schieten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2012 18:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat was het alweer, de spandraden zitten er op en de eindfoto's volgen nu. Een van de antennedraden naar de staart zit niet recht, dit is na de eindfoto's nog gecorrigeerd maar ik had geen zin om alles opnieuw te gaan fotograferen, ze komen toch nog op andere eindfoto's terecht als ze in het diorama zitten. De "spinnenwebben" zijn waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik even wat Armypainterlak erover gespoten heb, dat gaat er ook nog wel af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een Russische helikopter heb ik echter niet in de voorraad dus is het afwachten of ik een 1/700 Moskva of Kiev-class in handen krijg. Nee, die zou ik toch niet kopen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 maart, 2012 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Voor deze microschaal vindt ik dat je nog een fatsoenlijk resultaat hebt neergezet Steven ,
je zal nu wel schele hoofdpijn hebben van het getuur .
Ik zou het je niet na kunnen doen in ieder geval .
Je komt erbij te staan in de gallerij.

Mijn complimenten met de walrussen .

Citaat:
Ik hoop dat dit een aansporing is voor de andere groepsbouwers, er zijn er nog veel die in gang moeten schieten

geen commentaar

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2012 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
ik vind je doorzettingsvermogen knap. Je wil is sterk, maar ik vind dit niet veel meer met modelbouw te maken hebben.
Op deze schaal...is gewoon onmogelijk een goed resultaat te halen als je gaat scratchen. Doe het je niet na, maar ook niet omdat ik de verhouding tijd staat tot resultaat totaal onbevredigend zou vinden.
Klinkt bot, maar zo zie ik het nu eenmaal. Je kunt je tijd mijns inziens beter in een model steken waar eer te behalen valt.
Want echt mooi zijn ze gewoon niet, terwijl jij wel goed/netjes kunt bouwen.

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement