Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
De groepsbouw is al een tijdje onderweg dus het werd de hoogste tijd voor mij om zachtjes aan eens te gaan beginnen met mijn inbreng. Heb de laatste maanden veel te weinig aan modelbouw gedaan helaas maar ben sinds 2 weken weer lekker bezig met het afmaken van 3 modelletjes die nog op de werkbank liggen, 1 is er af en zal vandaag of morgen op het forum verschijnen en de andere 2 volgen na het weekend hoop ik.

Mijn inbreng voor de GB is de Arado 196 van Italeri, het is een redelijk nieuw model maar ondanks dat mankeert er nogal wat aan lees ik zo her en der... Cockpit kap te groot, vreemde knik in de vleugel, belijning die niet overal klopt, hout structuur op de beaching trolley te grof. Op zich allemaal niet zo erg als ie rond de 15 a 20 euro zou kosten maar hij is een stuk duurder dan dat.. Gelukkig heb ik hem via een ruil actie verkregen dus dat scheelt. Ik ga er verder ook niks aan doen om het te corrigeren, het enige wat ik toevoeg zijn PE riemen op de stoeltjes en rigging bij de drijvers. Ik ga ook niet de decals van Italeri gebruiken want ik maak er Bulgaar of een Roemeen van, weer eens wat anders dan wéér een Duitser. De decals komen van Kora Decals want dat zijn de enige die ik heb kunnen vinden voor een A196 in 1/48.



Wat foto's van de boxart en sprues:

Afbeelding
Afbeelding
Aangezien ik sinds mijn kindertijd geen Italeri meer heb gebouwd was de bouwbeschrijving nieuw voor me, foto's ipv van tekeningen :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De "super decalsheet" die ik niet ga gebruiken..


Maar voordat ik echt ga starten moeten eerst deze 2 knapen af:
Afbeelding

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mooie kit Erik , ben benieuwd hoe deze in elkaar valt ,het zou ook een mooie
toevoeging zijn aan mn ww2 1/48 jagers (ja ik kan ook kleine kisten bouwen )
Nooit geweten trouwens dat ze ook in de franse marine en in japan rondgevlogen hebben
aan de decals te zien.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Nou Henny, dat hebben ze ook niet echt, het zijn pseudo markeringen want de schepen waar ze vanaf vlogen waren gewoon Duitsers! Die Franse versie had volgens mij ook bovenop de vleugels gewone duitse kruizen moeten hebben als ik me niet vergis..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Hallo knetterik,

Mooi onderwerp!
Waar ik vooral door verrast werd was de Italeri bouwbeschrijving (net als jij).
Had deze nog nooit met foto's gezien.
Is dat duidelijker dan tekeningen?
(Kan me zo voorstellen dat een foto niet altijd even duidelijk is....)

Groet en suc6,

Marco (Oenckie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ha Marco,

Tja ik heb er tot nog toe geen problemen mee hoor. Het maakt weinig verschil denk ik. Maar ik had het nog nooit eerder gezien, volgens mij is het wel standaard tegenwoordig bij Italeri. Wat wel fijn is dat op de achterkant van de doos een 3 aanzichten tekening staat, én foto's van de sprues! Das op zich best leuk toch!


Ik ben ondertussen bezig geweest aan de Arado, heb wat cockpit delen in rlm2 gespoten en de vleugels op elkaar gelijmd. Tot nog toe geen problemen gevonden en als ik zo eens kijk lijkt dit een leuke kit te worden om te gaan bouwen.

Afbeelding

Uiteindelijk zal het een Bulgaar gaan worden omdat dat weer eens wat anders is dan Duitser en omdat er daar nog 1 van over is gebleven(ze hebben er 12 gehad als ik het goed heb). Die ene is te vinden in het museum in Plovdiv alleen verkeert ondertussen in een zeer beroerde staat: http://www.aircraftimages.net/display.php/Arado_11694

Ik ben er alleen nog niet over uit wat te doen met de camouflage, waren ze nu in het standaard duitse splintercamo zoals bij het decalsetje staat aangegeven of gewoon 1 kleur bovenop? Die in Plovdiv heeft duidelijk 1 kleur maar die zal wel een aantal keer zijn overgeverfd dus daar moet ik niet vanuit gaan. Op internet heb ik profiel tekeningen gezien en daar zie hem ook gewoon in 1 kleur bovenop, en wel in RLM72 of 73. In de weinige documentatie die ik thuis heb waar een Bulgaarse 196 in staat zie ik exact dezelfde profielen als op internet dus dat schiet niet op. Van zwart wit foto's van Bulgaarse 196s word ik ook niet wijzer..

Afbeelding
Afbeelding

Maar voorlopig eerst maar eens bouwen, de camo komt later wel!

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2012 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Aha,

Ook deze ga ik met veel belangstelling volgen want ik start deze avond nog
met mijn arado.
Maar dan wel een maatje groter :D

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Heb het cockpitje verder in elkaar gezet, lekker basic gehouden, heb alleen wat riemen op de stoeltje aangebracht en een decal gebruikt voor het instrumentenpaneel. Kwa kleuren ben ik er ook uit. Hij wordt aan de onderkant rlm65 en bovenop alleen rlm72 of 73, ik baseer mij op deze profieltekening:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het oude Heller kitje wat ik 18 jaar geleden heb gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

hoop dat deze wat mooier gaat worden, en minder stoffig :wink:


mvg erik


Laatst bijgewerkt door Knetterik op wo 22 feb, 2012 19:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Prachtig pitje Erik,

En dat oudje mag er ook best zijn, met een propje er op kan hij zo wegvliegen :wink:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat wordt een leuk vliegding! Ik zat vanmiddag nog met een schuin oog naar z'n grote broer te kijken, toen ik verf kocht :D

Is dit zo'n nieuwe kit van Italeri waar ook PE bij in zit? Ik las dat ze ook een Stuka nieuw hebben uitgebracht waar dat wel bij in zit namelijk.
En wat kost dit zo ongeveer in de winkel? (te lui om te Googlen jah :wink: )

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
@Nem,

nee er zit geen PE bij deze kit. Heb de riempjes van een PE setje met alleen riemen erop.



Ondertussen gaat het al op een A196 lijken:

Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig zit er een optie voor flaps down bij.

Afbeelding
Afbeelding
Er is nog wat plamuur en schuurwerk, en een reparatie :wink:

Afbeelding
De drijvers los in elkaar. Dat gaat nog wat worden met kabels spannen tussen de drijvers in want het is een fragiel geheel. Ze recht onder de romp plaatsen gaat ook nog wat worden denk ik..

Afbeelding
De motor in super macro..Tis een simpel geheel maar toch best aardig. In het echt glanst ie niet zo als op de foto maar het lijkt me wijs om er nog een matte laag op te doen.

Afbeelding
Beaching trolley.

Afbeelding
Hier heb ik de motor+kap er los op zitten en als ik goed kijk lijkt ie te ver naar voren te zitten. Het ziet er te lang uit zo. Dat wordt nog wat aanpassen.


mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement