Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt voor het aanbod, Sjaak. :brouw: mijn blikkie is aardig leeg maar als het meezit heb ik hooguit nog wat nodig voor bijtipwerk.
Het geel is zeker opvallend maar het staat het Ottertje goed. het Insignia Yellow is duidelijk een andere tint dan Trainer Yellow.

Voor wat betreft de aanpak van de spandraden was het mijn bedoeling om met vislijn aan de slag te gaan.
Met dat breien met elastiek of EZ-line heb ik (helaas) geen ervaring. Ik zou het graag 'ns proberen.
Het wordt dus ouderwetsch drupje lijm links, draadje erin en laten drogen en vervolgens drupje lijm rechts draadje erin, beetje afspannen en laten drogen.
Het wordt een beetje de methode die ik ook bij de Koolhoven FK-51 heb toegepast en dat is nog best een redelijk modelletje geworden.

Maar goed, eerst moeten de decals op de SeaOtter. We hebben slechts nog een maandje te gaan en er moet nog het nodige gebeuren voor ie af is.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ah, decals plakken, naar mijn bescheiden mening echt een leuk werkje! Enige nadeel is het mooie weer, ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij op zolder is het momenteel gewoon heet. Met de ventilator aan is het goed uit te houden, maar dan waaien de decals weer van het bureau :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De decals zitten erop. Op de romp is her en der nog wat stencilling aangebracht. De Azur-decals zijn erg dun en gevoelig voor scheuren en reageren direct op Sol&Set.
Om dit model net even iets anders te laten zijn , heb ik ervoor gekozen om de 18*7 te maken.
De zevens zijn afkomstig van een Modeldecalsetje en iets aangepasty in de hoogte en breedte:
Afbeelding

Omdat het weer in deze contreien minder werd, toch maar de zolder opgezocht en begonnen met het schilderen van wat details.
Voordat ik met de spandraden in de weer ga, wil ik nl. zoveel mogelijk afgewerkt hebben om de kans op schade te verkleinen.

De uitlaatring, de propeller de banden en de neusreling staan in hun basiskleur:
Afbeelding

Tegen de tijd dat het schilderwerk is afgerond, zal ik de gebruikte kleurtjes even opnoemen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2012 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ziet er goed uit. Hoe krijg je het voor elkaar om alles zo netjes te verfen als het al gemonteerd is. Of heb je bijv de wielen nog los zitten.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2012 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het verfwerk ziet er zeer strak uit Paul , kanariegeel is niet lelijk .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2012 17:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Ah, de kanariegele DAF van Freek de Jonge
:lol:
Hij is fijn.
Ik hoop wel dat je hem nog verweert!

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2012 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt, Jongens.

@Biggles: ik heb zoveel mogelijk onderdelen gemonteerd meegespoten zo ook de wielen.
Zonder de wielen rust de kiel van de bootromp op de grond en dat is voor het spuiten niet handig.
Consequentie is wel dat je alles met de nodige omzichtigheid moet schilderen.
@Jan: nee, ik ga 'm niet verweren. De belangrijkste reden is dat het gaat om een MLD kist en die werden goed schoongehouden.
Niet alleen vanwege de corrosieve bedreiging van zout water maar wat dacht je van de dienstplichtige maatjes, die moesten ook wat te doen hebben :mrgreen:
Je ziet maar weinig MLD kisten die er als een baggerschuit uitzien. Hooguit vlak na de oorlog toen alles nog karig was en wat toestellen die van kleur verschoten waren door de tropenzon.
ik heb diverse foto's van SeaOtters bekeken en op wat lichte gebruikssporen na valt er weinig te verweren.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Voordat ik ga beginnen met het aanbrengen van de spandraden, heb ik nog wat details toegevoegd.


Markering op de wielen en om de cockpitbeglazing:
Afbeelding

De uitlaatring en de stencilling op de propellerbladen geschilderd:
Afbeelding

Sjor-ogen aan de kiel van de drijvers uit fotonegatief:
Afbeelding

En onder de achterkant van de motorgondel nog een oog:
Afbeelding

En dan het leuke werk, het aanbrengen van de spandraden oftewel rigging in goed Brouweriaans.
Omdat de draden uiteindelijk geel worden (alles werd gewoon meegespoten) heb ik voor een donkere vislijn van 0,12 mm gekozen.
De donkere draad is goed zichtbaar bij het aanbrengen.

Afbeelding

Eerst de Otter op een houten klos geplaatst en gefixeerd met tape. Zo ontstaat er wat meer vrijheid om de draden af te spannen:
Afbeelding

Dit werkt beten dan op een paar verfpotjes. Je wilt tenslotte niet dat je model in dit stadium een neusstandje oploopt...
Afbeelding

Eerst zij de kruisdraden onder de motorgondel aangebracht en vervolgens uit 0,3mm rod twee diagonale draden geplaatst.
Op de foto's zijn deze duidelijk dikker dan de rest:
Afbeelding

Daarna heb ik de draden getrokken die niet eindigen bij de motorgondel. Die breng ik pas aan na het plaatsen van de vleugel.

Lekkere warboel zo:
Afbeelding

Zodra alles vast zit, gaat de gele kwast erlangs. Dan de bovenvleugel erop en de rest van de spandraden vastzetten.
Vervolgens met het soldeerpistool de boel onder spanning brengen en tenslotte nog wat verbindingen op de kruisingen aanbrengen.

De bovenvleugel wordt nog spannend want de lengte van de struts komt niet zo mooi uit vanwege mijn actie om de V-stelling te vergroten,
we gaan het wel zien.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 10:30 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat gaat een hele mooie worden!
Succes met het breiwerk
:lol:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jun, 2012 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Dat ziet er best een ingewikkelde poespas uit :lol:
Mijn eigen ervaringen met het verven van visdraad is dat het er nogal rafelig uit gaat zien...

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement