Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Paul,

Toch heeft het z'n charme, vind ik, zo'n kit waar je wat aan moet corrigeren. Persoonlijk vind ik het niet echt motiverend als alles zo maar precies in elkaar valt.

@ Shake: Ik maak vaak malletjes om iets goed te assembleren. Het gemak en de kwaliteit van het eindprodukt maakt die investering van te voren echt de moeite waard. Bovendien dwingt het je na te denken hoe je het precies wilt hebben en hoe je dat moet realiseren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2012 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Ps. was het niet handiger om de propellerbladen na het spuiten te monteren?


Neuh, ik denk van niet omdat de spinner toch ook zwart wordt. Het zijn trouwens geen losse bladen als bij jouw Spit.

robh schreef:
Toch heeft het z'n charme, vind ik, zo'n kit waar je wat aan moet corrigeren. Persoonlijk vind ik het niet echt motiverend als alles zo maar precies in elkaar valt.


Mee eens, dit geeft mij ook meer voldoening.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoewel niet bijster spannend toch nog wat foto's van de plamuuravonturen.
Ook aan deze Sea Otter zit het nodige werk op dat vlak. Het probleempje met de propeller heb ik ook maar met Alabastine opgelost:

Afbeelding


Na de eerste plamuurgang en het opnieuw graveren van de paneellijnen, loop ik altijd alles nog een keer na.
Van de opliggende lijnen rond het neusluik was weinig meer over.
Door wat kadertjes te maken met afplaktape en deze af te strijken met plamuur wordt dit hersteld:

Afbeelding


Omdat paspennen e.d. volledig ontbreken, heb ik pennetjes in de horizontale staartvlakken aangebracht.
De pennetjes zijn contra aan elkaar afgeschuind zodat ze makkelijker in de gaatjes gaan en elkaar versterken:

Afbeelding


De gatposities worden overgehaald van de staartdelen en de boel kan in elkaar. Wel even opletten wat de bovenkant van de staartdelen is:

Afbeelding


Tja, we zijn er nog niet. Na het bestuderen van een aantal foto's kwam ik twee nieuwe aandachtspunten tegen.
De eerste betreft de verdeling van de ailerons en de flaps in de ondervleugel, daar is nogal wat variatie in geweest.
De azurkit wijkt hier in af van de Warpainttekening.
Gelukkig trof ik een goede foto van de kist die ik wil maken en daarvoor hoef ik gelukkig niets aan te passen.

Tweede puntje was de V-stelling. Azur heeft voor beide vleugels dezelfde V-stelling gehanteerd maar deze is alleen correct voor de bovenvleugel.
De ondervleugel heeft een grotere V-stelling. Onderstaande foto maakt e.e.a. duidelijk:

Afbeelding


Omdat ik dit een typerend detail vind aan de Sea Otter, wil ik hier toch wat aan doen.
Op zich is het aanpassen niet zo heel spannend. Gewoon de zaag er in :mrgreen:.
Wat wel mee gaat spelen, is de lengte van de struts. Die zullen iets korter worden omdat de afstand tussen de vleugeltip van de boven- en ondervleugel kleiner uitvalt na
het vergroten van de V-stelling van de ondervleugel.

Dus voorlopig blijven we dus nog even bezig met het constructiewerk en komen we nog niet aan schilderen toe.


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2012 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Na het inzagen van de vleugels om de V-stelling te vergroten en het nodige plamuur- en schuurwerk, zijn de drijvers erop gegaan:

Afbeelding

De drijverstruts uit de kit heb ik vervangen omdat ik ze wat te dik vond. Bovendien hoef ik dan geen aangietpunten en naadjes weg te werken.
De lengte heb ik overgenomen met een schuifmaat want deze zijn alle vier verschillend.
Om ze uit elkaar te houden heb ik ze in volgorde op een stukje tape geplakt.

Afbeelding

Voordat ik de struts heb geplaatst heb ik de locaties met een klein boortje gemarkeerd. Het uitlijnen van de drijvers is een delicaat klusje.
Neem daar even de tijd voor. Van voren gezien staan alle struts in dezelfde v-stand en van de zijkant gezien staan de parallel aan elkaar en aan de ribben van de bootromp.
Je kunt de paneellijnen als referentiepunt houden.

Afbeelding


Volgende onderdeel is de motor. Bij de kit zit een keurige resinmotor met losse cilinderkoppen. Het is wel aan te raden om de motor voor het schilderen even te passen in de motorkap.
Ik heb nog wat van de cilinders af moeten vijlen.
Ook goed kijken welke luchtinlaten nodig zijn voor de motorgondel want er zijn diverse varianten bijgeleverd. voor de MLD-versie heb je de twee grote nodig.
Voor de binnenkant van de motorbeplating heb ik Zinc Chromate primer gekozen (Humbrol H81).

Afbeelding

Ter voorbereiding van het plaatsen van de vleugelstruts heb ik in het hart van de locaties een gaatje geboord. De struts van de kit zijn verder goed bruikbaar en
worden van een klein, rond pennetje voorzien om een stevige verbinding te krijgen i.v.m. het trekken van de spandraden.

Ik ben er nog niet over uit of ik al gaatjes aanbreng voor de spandraden. D'r zitten er best een paar op.
Misschien slimmer om te wachten tot na de primerlaag.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2012 2:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een interessant model. En wat een tempo :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2012 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Goed werk, Paul!

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2012 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Weer goed bezig. Zoals gebruikelijk weer netjes en met oog voor detail gebouwd.
Ik zie dat je het juiste referentiemateriaal bij de hand hebt, dus dat gaat wel goed komen. De draadjes worden nog een hele uitdaging, ik zie dat er ook bij de drijvers spandraden aan te pas komen.

Trouwens zin in een MLD groepsbouw? :mrgreen:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2012 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ziet er super uit, echt tot in detail uit gewerkt! Wauw!

En Sjaak: Ik doe mee ;)

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2012 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ondanks allerlei andere fijne bezigheden (cursus, overwerk, lekkage, belastingaangifte :cry: ) nog een paar dingetjes gedaan:

Eerst maar 'ns de Bristol Mercury XXX geschilderd aan de hand van wat foto's op het www.
De binnenzijde van de uitlaatring heb ik ingekleurd met een potlood:

Afbeelding


Vervolgens geprobeerd om het ding in zijn behuizing te krijgen hetgeen niet lukte wegens toch te groot.
Na het wegschrappen van de verdikking aan de binnenzijde van de motorkap ter hoogte van de uitlaat lukte het wel.
Belangrijk bij het positioneren van de motor is dat er twee cilinders bovenin staan en eentje onderin.
Voor de oplettende lezer op de bovenste foto zit de motor nog los in de gondel :wink: .
Bij de MLD-versie moet de lange luchthapper bovenop de gondel worden aangebracht:

Afbeelding

De plantenkas had reeds in een badje van echte P+ gelegen dus die kon alvast mooi afgeplakt worden.
Meestal ploeter ik met Tamiyatape al die pokkeraampjes dicht hetgeen best veel tijd zou gaan kosten.
Nu huldig ik het principe van de gezonde luiheid ook bij het brouwen dus heb ik de Verkadereep uit de voorraadkast gekaapt om 'ns de chocoladefoliemethode uit te proberen. Lekker hoor!

Afbeelding

Na het splitsen van de folie deze in kleine delen op de kap aangebracht en aangewreven met een wattip.
Dat ging eigenlijk best redelijk goed al heb ik de helft overnieuw gedaan omdat ik de raamstijlen niet netjes uitgesneden had , vond ikzelf.
Na het afplakken is de kap op de romp gelijmd.

Afbeelding

Nou de raamrandjes nog bijwerken en dan verder met de struts.
In de volgende update zal ik ook even aangeven welke onderdelen voor de MLD-Sea Otter volgens het referentiemateriaal ook niet nodig zijn.
Dat scheelt tenslotte ook weer kostbare vrijetijd.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 maart, 2012 4:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Snijd je dan de folie van tevoren op maat van de ruitjes, of wrijf je het erop en snij je het dan uit?

Dit is weer zo'n vliegtuig dat mooi is van lelijkheid Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement