Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2012 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het tweede projekt in de groepsbouw ;

De Dornier X van revell :
De Dornier Do X was een Duits watervliegtuig en op het ogenblik van zijn productie het grootste vliegtuig ter wereld. Met de constructie van dit toestel werd begonnen in 1924. De vliegboot maakte zijn eerste vlucht op 13 juli 1929 vanaf het Bodenmeer en viel direct op door zijn uitzonderlijke constructie. De romp was in drie dekken onderverdeeld, het bovenste dek als piloot/navigatieruimte, het middelste als passagiers en vracht en het onderste dek als ruimte voor de brandstoftanks. In zes grote gondels op de enorme draagvleugel werden de twaalf watergekoelde Siemens twaalfcylindermotoren (elk 525 pk) paarsgewijze geplaatst. Elke gondel had zo twee motoren met een trek- en duwschroef configuratie. De machine kon in totaal 170 personen vervoeren.
Drie toestellen werden door Dornier gebouwd waarvan er twee aan Italië werden geleverd. Overal waar een dergelijk toestel opsteeg of landde, verzamelden zich grote mensenmassa's. De eerste landing in de haven van New York in 1931 was voor de stad het evenement van het jaar.

Een Dornier Do X maakte een wereldreis waarvoor men drie jaar nodig had. Op 5 november 1930 startte de Do X voor een lange-afstandsvlucht van Europa over Afrika naar Zuid- en Noord-Amerika.
Van daaruit vloog zij in mei 1932 naar Berlijn terug en legde daarbij een afstand af van 45.000 kilometer af.

Velen beschouwden het toestel als te groot voor de motoren die op dat ogenblik ter beschikking waren.
De Do X was bepaald geen commercieel succes en werd verdrongen door (passagiers)vliegtuigen die van de grond opstegen.

Het duitse toestel werdt op het einde van de tweede wereldoorlog vernietigd toen het in een museum in berlijn stond.
Van het lot van de 2 italiaanse toestellen ben ik niet achter gekomen.

12 motoren van elk 525 pk (391 kW) in push-pull configuratie
Afmetingen: vleugelspanwijdte 48,00 m , lengte 40,10 m
Gewicht: 56.000 kg (geladen)
Maximumsnelheid: 211 km/u (op 1000 m hoogte) ;
Passagiers: 150
Eerste vlucht: juli 1929

Op het internet zijn er niet zo heel veel foto,s van te vinden maar de foto,s die er wel zijn spreken elkaar tegen
bijv. de motoren , op 1 foto zien ze er zo uit
Afbeelding

en op een andere foto zien ze er zo uit
Afbeelding

Hetzelfde geld voor de props , op bovenstaande foto heeft de duwprop 2 bladen
en hier hebben ze 4 bladen
Afbeelding

In ieder geval als hij klaar is moet het zoiets gaan worden
Afbeelding

Dan nu de kit, een doos met een irritante zijflap
Afbeelding

de boot van het vliegboot gedeelte
Afbeelding

en de vlieg van het vliegboot gedeelte
Afbeelding

staart ,struts en radiators
Afbeelding

6 motoren en 12 props
Afbeelding

een standaard
Afbeelding

glaswerk waarvan alleen het cockpitdeel gebruikt gaat worden
Afbeelding

decals alleen voor het duitse toestel
Afbeelding

en dan natuurlijk de howto om het allemaal in de juiste volgorde in elkaar te zetten.
Voor de oplettende kijkbuiskindertjes zal misschien opgevallen zijn dat er geen interieur in zit,
zelf geen cockpit .
Door de miniscule raampjes ga je er toch niets van zien ,daar ga ik dus ook geen moeite in stoppen
De standaard ga ik ook niet gebruiken in plaats daarvan gebruik ik een standaard die bij de heinkel 111z zit.
Sommige onderdelen hebben wel wat sinkmarks maar zien er toch wel goed uit met deels ingegraveerde panellines
en opliggende panellines.


Tot zover de intro

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Laatst bijgewerkt door henny op zo 19 feb, 2012 17:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Deze heb ik ook liggen.ben dus erg benieuwf way et van te maken is. Het is zeker een kist die tot de verbeelding spreekt.groot en impossant..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 18:10 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Misschien is de variant met de stermotoren voor de export bedoeld, aangezien er geen D- registratie op staat. Verder zie ik ook dat de versie met de stermotoren minder raampjes heeft.
Om dit toestel hysterisch correct te bouwen zal je zo te zien 2 bladen van de duwprops moeten verwijderen, ga je dat ook doen?

Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk project!

De Duitse Do-X is in 1930 na 106 vluchten voorzien van de sterkere Curtis Conqueror lijnmotoren, ipv de Siemens stermotoren. Dat klopt dus wel. De 2 Italianen hadden Fiat A-22R lijnmotoren en zijn te herkennen aan de gestroomlijnde fairings om de motordragers. Dat ontbreekt op de Duitse Do-X. (na de ombouw)

De Italiaanse X2 I-REDI;

Afbeelding


En de D-1929 met allemaal 4 blads props;

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dit is nou een van de weinige 1:144-modellen die ik wel eens zou willen bouwen. Geweldig bakbeest.
En dan natuurlijk de kist die ooit in Nederland op bezoek is geweest.

succes ermee,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Om maar even op de motoren en de props door te gaan haal ik deze foto nog even naar voor
Afbeelding
6 linksdraaiende 4blads props en 6 rechtsdraaiende 4 blads props , wat dus overeen komt met de foto
die Biggles geplaatst heeft
Afbeelding

Om 2 blads duwprops te maken zal ik niet alleen 2 bladen weg moeten snijden maar ook de andere 2
bladen andersom moeten zetten aangezien de duwprops hier ook rechsdraaiend zijn.
(let ook even op het aantal luchtinlaten 2 of 4 )
Afbeelding

En dan nog het andere punt wat Danny aan haalde de Italiaanse versies hadden ook minder ramen in de zijkant
en ook geen ramen bij het onderste dek waar de voorraden lagen en de brandstoftanks stonden.
En hiermee heb ik denk ik wel de vraag van Danny beantwoord ,ik ga dus niet de propbladen weghalen
en blijft het evengoed hysterisch verantwoord .
En Paulus ,dit is dus de kist die op bezoek in Amsterdam is geweest tijdens de wereldreis ( D-1929)

Vanwege de driehoekvorm van de romp bestaat die uit 3 delen die vrijwel naadloos aansluiten,
jammer dat er geen cockpit in zit dus heb ik er met een stuk evergreen een vloer en een achterwand
in gemaakt zodat ik later niet dwars door het toestel kan kijken .
In de voorkant van de kist zitten een paar foutjes

Op het onderste dek horen 4 raampjes te zitten in het verlengde van de drijver
tevens hoort er aan de rechter kant van de "boeg" een anker te hangen ook horen er 2 luchthappers te zitten
aan de romp (net voor de drijver tussen het onderste en middelste dek )
Dus orgineel
Afbeelding

En aangepast
Afbeelding

Met de vleugel dryfit begint het al een aardig dame te worden ,erg jammer dat dit model alleen
in kabouterschaal te krijgen is .
Afbeelding

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Voor de vleugel gelijmt kan worden moeten er eerst gaatjes in de drijvers en romp
geboord worden om later de spandraden in vast te kunnen zetten.
Nadat de vleugel met de romp verlijmt is blijft er toch wel een behoorlijke kier over
aan de onderkant van de vleugel en ook de aansluiting met de cockpit is niet helemaal
jofel , plamuren dus en het overtollige weghalen met nagellakremover.
Na droging kunnen de 6 struts geplaatst worden tussen drijvers en vleugel .
Ze zijn alle 6 een fractie te lang (beter als te kort) en moeten dus op maat worden gemaakt.
Afbeelding

Vervolgens komt de staart aan de beurt ,een klein bouwpakketje opzich met 16 onderdelen .
Ook hier heeft revell weer gemakshalve onderdelen weg gelaten , o.a. de twee dwars verbindingen
tussen de verticale staart vlakken (op de foto omcirkelt)
en ook hier zegt revell niets over spandraden die er toch wel horen te zitten .
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat zelfs de kleine hoogteroeren ook nog spandraden hebben.

Dit is zoals het er nu bijstaat ,de 2 dwarsverbindingen zijn stukjes evergreen .
De 4 onderste struts zijn in de kit alle 4 te kort en zijn dus ook gemaakt van evergreen.
Afbeelding

Hoe ik dit allemaal egaal kan spuiten weet ik nog niet ,met al die kleine hoekjes zal dat nog een uitdaging worden,
maar eerst ga ik me bezig houden met de 12 motoren .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
mooi scratch werk :brouw:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 feb, 2008 18:32 pm
Berichten: 748
Woonplaats: Enschede
Heej Henny,
Begint er goed uit te zien :D
Leuk dat je ook de kleine ontbrekende details toevoegt aan deze kist :D
Ga je de spandraden ook nog op deze kit bouwen?!
Veel plezier met de verdere bouw :D
Grtz
Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2012 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Op de props , de antennedraad en enkele bijwerkplekjes is de dornier x bijna klaar.
Het was nogal veel werk om de motoren redelijk te krijgen door de lijmnaad die over de
onder en bovenkant loopt , plamuren en schuren op de vierkante milimeter dus.
En dan ook nog de voorste radiators die te groot waren maar ook dit is weer goed gekomen.
Het model zelf is gespoten in revell 99 aluminium , normaal zou ik humbroll 11 aluminium hebben
gebruikt maar revell glanst iets minder en dus ook een mindere bling-bling uitstraling.
De onderkant is gespoten in revell 9 antraciet .
De standaard is afkomstig uit mn heinkel 111 z projekt en gespoten in revell glanzend zwart .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement