Het tweede projekt in de groepsbouw ;
De Dornier X van revell :
De Dornier Do X was een Duits watervliegtuig en op het ogenblik van zijn productie het grootste vliegtuig ter wereld. Met de constructie van dit toestel werd begonnen in 1924. De vliegboot maakte zijn eerste vlucht op 13 juli 1929 vanaf het Bodenmeer en viel direct op door zijn uitzonderlijke constructie. De romp was in drie dekken onderverdeeld, het bovenste dek als piloot/navigatieruimte, het middelste als passagiers en vracht en het onderste dek als ruimte voor de brandstoftanks. In zes grote gondels op de enorme draagvleugel werden de twaalf watergekoelde Siemens twaalfcylindermotoren (elk 525 pk) paarsgewijze geplaatst. Elke gondel had zo twee motoren met een trek- en duwschroef configuratie. De machine kon in totaal 170 personen vervoeren.
Drie toestellen werden door Dornier gebouwd waarvan er twee aan Italië werden geleverd. Overal waar een dergelijk toestel opsteeg of landde, verzamelden zich grote mensenmassa's. De eerste landing in de haven van New York in 1931 was voor de stad het evenement van het jaar.
Een Dornier Do X maakte een wereldreis waarvoor men drie jaar nodig had. Op 5 november 1930 startte de Do X voor een lange-afstandsvlucht van Europa over Afrika naar Zuid- en Noord-Amerika.
Van daaruit vloog zij in mei 1932 naar Berlijn terug en legde daarbij een afstand af van 45.000 kilometer af.
Velen beschouwden het toestel als te groot voor de motoren die op dat ogenblik ter beschikking waren.
De Do X was bepaald geen commercieel succes en werd verdrongen door (passagiers)vliegtuigen die van de grond opstegen.
Het duitse toestel werdt op het einde van de tweede wereldoorlog vernietigd toen het in een museum in berlijn stond.
Van het lot van de 2 italiaanse toestellen ben ik niet achter gekomen.
12 motoren van elk 525 pk (391 kW) in push-pull configuratie
Afmetingen: vleugelspanwijdte 48,00 m , lengte 40,10 m
Gewicht: 56.000 kg (geladen)
Maximumsnelheid: 211 km/u (op 1000 m hoogte) ;
Passagiers: 150
Eerste vlucht: juli 1929
Op het internet zijn er niet zo heel veel foto,s van te vinden maar de foto,s die er wel zijn spreken elkaar tegen
bijv. de motoren , op 1 foto zien ze er zo uit
en op een andere foto zien ze er zo uit
Hetzelfde geld voor de props , op bovenstaande foto heeft de duwprop 2 bladen
en hier hebben ze 4 bladen
In ieder geval als hij klaar is moet het zoiets gaan worden
Dan nu de kit, een doos met een irritante zijflap
de boot van het vliegboot gedeelte
en de vlieg van het vliegboot gedeelte
staart ,struts en radiators
6 motoren en 12 props
een standaard
glaswerk waarvan alleen het cockpitdeel gebruikt gaat worden
decals alleen voor het duitse toestel
en dan natuurlijk de howto om het allemaal in de juiste volgorde in elkaar te zetten.
Voor de oplettende kijkbuiskindertjes zal misschien opgevallen zijn dat er geen interieur in zit,
zelf geen cockpit .
Door de miniscule raampjes ga je er toch niets van zien ,daar ga ik dus ook geen moeite in stoppen
De standaard ga ik ook niet gebruiken in plaats daarvan gebruik ik een standaard die bij de heinkel 111z zit.
Sommige onderdelen hebben wel wat sinkmarks maar zien er toch wel goed uit met deels ingegraveerde panellines
en opliggende panellines.
Tot zover de intro
Groet Henny