Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik het onderwerp van deze groepsbouw heel leuk vind was ik uiteindelijk niet meer van plan mee te doen omdat ik al met redelijk wat modellen bezig ben. Ik ben nu van gedachten veranderd, dus gooi ik een klein helikoptertje in de strijd :brouw: Het model is dezelfde als Tsjopper Bob aan het bouwen is, al wordt de mijne een schaal kleiner (1:72). De bouwdoos is van Italeri.
Helaas zitten bij deze bouwdoos geen drijvers inbegrepen maar gezien de simpele basisvorm ga ik die proberen zelf te maken aan de hand van op schaal gebrachte afmetingen van de drijvers van Tsjopper :brouw:

De bedoeling is om onderstaand helikoptertje na te bouwen, in de kleuren van de IJslandse kustwacht ofwel Landhelgisgæslan. Zij hebben met twee van zulke helikoptertjes gevlogen namelijk de TF-HUG en TF-MUN. De registratienummers verwijzen naar de raven Huginn ('Gedachte') en Muninn ('Geheugen') van Odin, een god uit de Noorse mythologie. Deze twee raven vlogen dagelijks rond om voor Odin informatie te verzamelen. Zoiets zal ook wel ongeveer de taak zijn geweest van deze helikoptertjes.
Afbeelding

Ik zal later nog wat inbox foto's laten zien.

groeten,
Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op di 21 feb, 2012 23:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 1:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey wat leuk, en dan ook nog één uit IJsland. Een erg mooi land, waar ik (en mijn vrouw) in feburari 2010 een paar dagen geweest ben. 'Wie is de Mol' speelt zich nu ook af in IJsland.

Ja, die Scandinaviers en hun zagen en legenden, vorige week nog Troll-Hunter (Noorwegen) gezien, ook een leuke film is Cold Trail (IJslandse film), maar goed, we dwalen af.

Het spreekt voor zich dat ik je ga volgen. Ik ben met die van mij nu wat aan het puzzelen met de staartboom. Er moeten toch wel aardig wat onderdelen samengevoegd worden om er een stevig geheel van te maken en dan moet straks het cockpit-deel er voor gemonteerd worden en de moter ergens erin. Maar even flink de kop erbij, lastig kitje die van mij.

De drijvers van mij zijn ontvet met alcohol, hebben een laagje primer (Action grijs) en zijn mat-zwart beneveld. Ook al 2 lagen P+, morgen nog een 3e en 4e laag P+ en dan de witte letters USCG en aflakken. Dan heb ik mijn drijvers klaar....

...waarom meld ik dit niet in mijn eigen topic? :?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
IJsland is officieel geen scandinavie he :wink: Al is de bevolking wel grotendeels afstammend van Noorse en Deense immigranten. Ik ben er afgelopen zomervakantie geweest, in de 'steden' Reykjavik en Akureyri en alles er tussenin. Ik weet zeker dat ik er ooit nog eens terugkom, wie weet voor langere tijd!

Dat helikoptertje is wel een priegelwerk met al die stangetjes trouwens.. het ding wordt 10 cm lang ofzo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ja, soms is 1:48 inderdaad wel handig, Maar goed, dan komen er weer andere dingen om de hoek kijken, allemaal kleine onderdeeltjes bij de motor bijvoorbeeld.

Plaats je wel even nog je box-art en in-box spullen? Kan ik even kijken wat jij moet brouwen, en doe ook even het kitnummertje erbij. Volgens mij heb ik ook nog zo'n 1:72 van Italeri liggen.

Nu ik bij WIe is de Mol de beelden weer zie en de foto's weer even terugkijk, bekruipt ook mij het gevoel om ooit weer eens naar IJsland te gaan. Ons avontuurtje speelde zich af in de driehoek: Reykjavik - Vik - Geisir. een aantal kilometers boven Geisir is een mooie waterval, verder mochten wij met onze auto niet landinwaarts. Daarvoor moest je een echte 4x4 hebben en wij hadden maar een normale Nissan Pathfinder (vond ik al een flinke bak).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wij hadden een gewone stadsauto (een Kia) met best wel lage bodem dus wij konden echt alleen op de hoofdwegen blijven. Bij wegwerkzaamheden blijft de weg gewoon berijdbaar omdat er nou eenmaal geen wegen voor omleidingen zijn dus af en toe moesten we over opengewerkte stukken weg rijden en daar had de auto al moeite mee :mrgreen: Een reis met een echte 4x4 door het binnenland lijkt me wel heel gaaf.

Afbeelding

De gietramen zijn wel al voor een deel leeggehaald omdat ik gisteren ben begonnen en vandaag pas een foto heb gemaakt.
Afbeelding

Cockpitje, nog niet af
Afbeelding

Een begin aan het kleine motortje
Afbeelding

En het framewerk tot nu toe.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even gezocht, ik heb deze kit ook. Ik zie heel veel gelijkenissen met de 1:48 van mij, alleen zijn bij jou de onderdelen een fractie kleiner. Ondanks mijn lastige kitje (de hoeveelheid onderdelen, het fragiele van de onderdelen), gaat het op zich wel hoor. Ik denk, dat als ik de cockpit en de motor in elkaar heb, dat het dan vlot gaat. Er zijn geen grote vlakken die geverfd moeten worden. Alleen de fase van het installeren van de motor is even lastig. Ik speel nog met het idee om de bedrading naar de staartrotor zelf nog aan te brengen met visdraad.

Mooi, die voorgevormde rotorbladen, dat heeft de 1:48 dan weer niet.

Denk wel even om je brandstoftank. Het lijkt alsof je 'IJslander' de andere tanks heeft. De boven- en onderkant van de tanks die je nu in elkaar hebt zijn van verschillend formaat en het lijkt alsof de 'IJslander' een egale tank heeft, zonder die sprong. Even goed de foto's bekijken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Citaat:
uiteindelijk niet meer van plan mee te doen

Toch leuk dat je dan wel meedoet aan de groepsbouw en je maakt tjopper bob er ook blij mee.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2012 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Nou echt heel veel moeilijks zit er niet aan. Een lastig punt was het aanbrengen van de bovenkant van het frame, dat moest wat worden bijgesneden anders paste het niet. Ook de motor wilde er niet goed in waardoor hij scheef kwam te staan en daardoor dus ook de rotor. Ik heb het opgelost door een stukje weg te snijden achterop en het frame waar de rotorkop uit komt een paar mm naar achteren te verplaatsen.

Dat van die brandstoftanks weet ik niet echt, het andere type dat bij de kit zit is duidelijk te plat om dezelfde te zijn als op de foto. Dus ik gebruik toch degene waarbij de onderhelft groter is.

De kabels binnenin het frame wilde ik inderdaad ook al aanbrengen. Ik heb een stukje visdraad gebruikt en dat zwartgekleurd met permanent marker. In het echt lopen er nog meer kabels maar ik vind dit mooi zat. Ook de cockpit is nog wat opgefleurd met gordels, twee headsets aan haakjes tegen de achterwand boven de bank en wat kabeltjes vanuit het instrumentenpaneel naar de accu (?)
Afbeelding

Die rode streep op de collective was niet de bedoeling overigens :shock:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2012 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er al leuk uit hoor, het lijkt al helemaal op een helikopter. Al lijkt het witte op je staartboom niet helemaal dekkend te zijn aangebracht.

Ook je extra's zijn leuk, draden naar de staartrotor en alle extra's in de cockpit. Wil ik ook.

Waar heb je de (weinige) decals vandaan om er een IJslander van te maken, of ga je ze zelf maken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jan, 2012 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De decals ga ik zelf printen. Het zijn alleen de registratienummertjes en een waarschuwingstekst op de staart, maar wat er staat weet ik niet. Ik denk dat ik het op 'Hætta' (Danger) hou.

Ik heb vandaag de drijvers gemaakt van 9 mm ronde houten staaf. Ik heb ze op maat gezaagd en een bolle kop gegeven. De rest is koper staaf en evergreen plastic strip.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement