Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt, 2011 23:33 pm
Berichten: 150
Woonplaats: mechelen
hey medebrouwers

even mijn tank aan de kant gezet om met deze groepsbouw mee te doen zodus ziehier mijn inbreng

namelijk een van de zovele arado's :p

even een stukje geschiedenis over deze toch wel leuke verschijning

de Arado AR 196

In 1936 startte het Duitse Ministerie voor Luchtvaart (Reichsluftfahrtministerium) een programma voor de vervanging van het verouderde maritieme toestel Heinkel He 50 als katapultvliegtuig voor aan boord van de schepen van de Kriegsmarine. De eisen omschreven een verkenningsvliegtuig met één of twee drijvers, twee bemanningsleden en een vermogen van tussen de 800 en 900 pk. Uit alle inzendingen mochten Arado en Focke Wulf ieder een prototype bouwen. Focke Wulf kwam met de FW 62 dubbeldekker en Arado met de 196.
Ontwerper Walter Blume was gekomen met een geheel uit metalen buis opgebouwde ééndekker, met metalen vleugels en twee drijvers. De romp was aan de voorzijde bekleed met metalen platen en aan de achterzijde overtrokken met linnen. De cockpit was voorzien van een dicht dak met twee openschuifbare delen voor de piloot en voor de waarnemer. De Arado 196 was niet veel beter dan het ontwerp van Focke Wulf, maar waarschijnlijk door het modernere uiterlijk werd toch voor de Arado gekozen.
In november 1938 was het eerste voorserie-exemplaar, de Ar 196 V1 klaar. De eerste vlucht werd uitgevoerd met een BMW 132 motor van 880pk en een tweebladige propeller. Kort daarop volgde het tweede exemplaar, de 196 V2, welke nagenoeg gelijk was maar op basis van de eerste vluchten met de V1 wat aanpassingen kende. Deze beide eerste toestellen vormden het prototype voor de eerste serie-uitvoering, de Arado 196 A. Om verdere testen uit te voeren volgden nog drie toestellen, de V3, V4 en V5 die, in plaats van met twee drijvers, uitgevoerd waren met één drijver midden onder de romp en twee stabilisatiedrijvers onder de vleugels. Deze uitvoering zou model staan voor de Arado Ar 196 B, welke nooit is gebouwd. De V-4 werd als eerste uitgerust met de bewapening die later zou worden toegepast op de serieproductie. Ten slotte werd er met een middendrijver nog een V5 gebouwd, waarmee de uiteindelijke motor werd uitgetest, de BMW 132K en met een driebladige propeller.
Arado Ar 196 A-0:
De eerste 10 toestellen werden eind 1938 geleverd en waren van het zogenaamde A-0 type. In feite waren het toestellen die vooral bedoeld waren om de piloten, die met de Ar 196 moesten gaan vliegen, te trainen. Deze toestellen hadden als bewapening alleen de mitrailleur achterin de romp voor de waarnemer, maar waren verder gelijk aan de A-3. Ze waren nog niet geschikt om met een katapult te worden afgeschoten.

Arado Ar 196 A-1:
In 1939 volgden de volgende 20 toestellen die speciaal bestemd waren voor de schepen van de Kriegsmarine. De gevoerde bewapening bestond nog alleen uit de beweegbare mitrailleur achter in de romp en men had de mogelijkheid twee bommen van 50 kg mee te voeren.Deze versie werd gestationeerd op onder ander de schepen Admiral Scheer, Admiral Hipper, Prinz Eugen, Graf Spee, Deutschland, Gneisenau en Scharnhorst.

Arado Ar 196 A-2:
Ondertussen waren ook de kustpatrouillewatervliegtuigen aan vervanging toe en daar de Ar 196 goed beviel werd een speciale versie hiervoor ontworpen. Naast de beweegbare mitrailleur werd er rechtsvoor aan de zijkant van de romp een vaste mitrailleur aangebracht en in iedere vleugel nog een 20 mm kanon. Het toestel werd iets zwaarder, maar verder veranderde er niets aan de specificaties.
Arado Ar 196 A-3:
Dit is uiteindelijk de meest gebouwde versie. Vanaf 1941 werd de A-3 met sterkere bewapening en versterkte constructie, in grote aantallen gebouwd. Tot aan 1944 is het in productie geweest, waarbij 23 toestellen in St.Nazaire bij de Franse SNCA zijn gebouwd en 69 bij Fokker in Amsterdam. De Duitse marine heeft het toestel op nagenoeg alle strijdtonelen ingezet, waarbij ze dienst deden bij de volgende eenheden: - Bordfliegergruppe 196, -Küstenfliegegruppe 706, Seeaufklärungsgruppen 125, 126, 130 en 131, III/KG100, 1 en 3/KG200. In het Zwarte Zeegebied is het toestel in onbekende aantallen ook gebruikt door het Bulgaarse 161ste kustsquadron en de Roemeense 101ste en 102e kust verkenningssquadron.

Technische gegevens:

Model: Arado Ar 196 A-3
Taak: Verkenner/licht aanvalsvliegtuig
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 12,40 m
Vleugeloppervlak: 28,40 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 4,45 m
Gewicht: Leeggewicht: 2990 kg
Geladen gewicht: 3730 kg
Prestaties: Max. snelheid: 310 km/u
Kruissnelheid: 253 km/u
Plafond: 7000 m
Bereik: 1070 km
Motor: BMW 132K met een vermogen van 960pk
Bewapening: één beweegbare 7,92mm MG 15 mitrailleur achter in de cockpit, één vaste 7,92mm MG 17 mitrailleur rechtsvoor in de romp,
twee 20mm MG FF kanonnen in de vleugels en twee 50 kg SC-50 bommen onder de vleugels
Productie: 493 stuks
Arado Ar 196 A-4:
Doordat de bewapening van de A-3 uitstekend beviel werd besloten de A-1 toestellen aan boord van de schepen te vervangen door de nieuwe A-4. In feite is de A-4 hetzelfde als de A-3 maar dan geschikt om met een katapult te worden afgeschoten. Er zijn 20 A-4 toestellen gebouwd.

Arado Ar 196 A-5:
Ten slotte is er vlak voor het beëindigen van de productie in 1944 nog een laatste versie ontwikkeld, de A-5. De specificaties bleven hetzelfde. De A-5 kreeg echter een verbeterde radio-installatie en een nieuwe beweegbare mitrailleur voor de waarnemer, nl een 7,92 mm MG2 dubbelloops. Hier zijn maar enkele exemplaren van gebouwd. Rond deze tijd was Hitlers vertrouwen in de Kriegsmarine (buiten de U-Boote) zo ver gedaald dat hij uitbreiding niet meer nodig achtte. Belangrijker was het ontwikkelen van nieuwe wonderwapens.

bij deze een kleine geschiedenis les over de arado bron : http://www.go2war2.nl/artikel/252/Ar-196-Arado.htm

groetjes krimh

_________________
the Love For Life Is Just Hatred In Disguise, A Carnival Creation With Masks Undone


Laatst bijgewerkt door krimh op ma 04 jun, 2012 20:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt, 2011 23:33 pm
Berichten: 150
Woonplaats: mechelen
na de geschiedenisles het project zelf


de doos
Afbeelding

een leuk uitziend watervliegtuigje

zo wat kun je zoal in de doos vinden
Afbeelding
uiteraard de handleiding
Afbeelding
decals
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
4 sprues met onderdelen die samen 1 arado moetten gaan vormen
Afbeelding
en uiteindelijk 1 doorzichtige canopy
Afbeelding
en de nodige verf voor de versie die ik wil gaan bouwen
nu hetgene ik al geplakt heb (niet veel maar al iets)
Afbeelding
Afbeelding
zoals meestal bij vliegtuigen begin je bij de cockpit (dit zal het enige onderdeel zijn dat NIET geschilderd gaat worden de rest wel)

grt Krimh

_________________
the Love For Life Is Just Hatred In Disguise, A Carnival Creation With Masks Undone


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk model! Ik heb net mijn Arado Ar-196 afgerond. Waarom ga je de cockpit niet schilderen? Door het vele glaswerk zie je er juist veel van terug. Gewoon doen, zou ik zeggen.

Succes!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt, 2011 23:33 pm
Berichten: 150
Woonplaats: mechelen
omdat ik daar het geduld niet voor heb en ik ook nog niet zo lang schilder

_________________
the Love For Life Is Just Hatred In Disguise, A Carnival Creation With Masks Undone


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Absoluut een leuk model, ondanks dat het al een gouwe ouwe Heller rebox is.
Ik kan me alleen maar bij Biggles aansluiten, je gaat het absoluut zien, en het gaat nog meer afsteken tegen de rest van het model als je het interieur blanco laat.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Tja krimh ,ik kan me alleen maar aansluiten bij Biggles en dave the doctor
je gaat het absoluut zien als je de cockpit niet schilderd , al zet je hem maar in 1 kleur
ziet dat al beter uit als een heel kale cockpit ,
bijv. in de kleur van het middelste potje (revell 46) en het stoeltje zwart .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
en ook het stuurknuppeltopje zwart maken.


gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt, 2011 23:33 pm
Berichten: 150
Woonplaats: mechelen
hey allemaal

@ allemaal ik ga zien of ik het interieur nog een beetje kan schilderen aangezien hij al dicht geplakt is!

zoals je zult zien in de update

AfbeeldingAfbeelding
de romp
AfbeeldingAfbeelding
de motor met propellor
Afbeelding
motor gemonteerd op de romp
Afbeelding
het staartvlak
Afbeelding
de vleugels
Afbeelding
de vleugels gemonteerd op de romp
Afbeelding
en tot slot de drijvers

_________________
the Love For Life Is Just Hatred In Disguise, A Carnival Creation With Masks Undone


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
ziet er al goed uit zo, pasvorm lijkt wel ok. Ik ga deze als tussendoor ook nog in deze groepsbouw gooien, maar dan de airfix versie, wordt mijn eerste airfix kit in 30 jaar, beetje nostalgie dus

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 0:16 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De bouw ziet er inderdaad al netjes uit. Als de Ar 231 op tijd af komt (lees: als m'n huis op tijd afkomt en ik kan op tijd aan de Ar 231 beginnen) wil ik de 1/48 variant van Italeri gaan maken.

Succes verder! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement