Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2012 3:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Hallo Allen,

de geruchten voor deze groepsbouw gingen geloof ik al halverwege 2011 in de rondte, en het sprak mij wel aan. Ik had wel wat leuke Japannertjes in de planning, echter, na ESM zo'n beetje kwam ik in een aardig bouwdipje terecht, waar ik langzaam uit omhoog krabbel momenteel. Priegelwerk met drijverkisten of dubbeldekkertjes zoals de Sea Otter worden hem dus niet. Een beetje rondsnuffelen in de collectie leverde deze kit dus op!

Dus, here we go!

Geschiedenis
(dit is elders verplichte kost, maar zou hier een verslag ook completer maken, dus plaats ik het hier ook)

De Martin P-5 Marlin was een door ontwikkeling uit de Martin PBM-5 Mariner. Vergeleken met de Mariner had de Marlin onder andere een verbeterde vorm van de romp en zwaardere motoren (de Mariner was namelijk zwaar "underpowered").
Het eerste prototype maakte zijn eerste vlucht op 22 Juni 1951. Vanuit het protortype werden nog enkele veranderingen door gevoerd, onderandere werd de neuskoepel verwijderd en vervangen door een radar dome, en werd de cockpit sectie verhoogd voor meer zichtbaarheid. Ook werd de rugkoelen verwijdered en werden de drijvers onder de vleugels verder gestroomlijnd.
Van deze eerste versie, de P5M-1 (P-5A) werden er uiteindelijk 160 gebouwd. Van deze 160 werden er later weer 80 omgebouwd en uitgerust met electronische apparatuur vor het opsporen en bestrijden van onderzeeboten, en werden aangeduid als P5M-1S (SP-5A).
De ontwikkeling van het toestel ging ondertussen ook door, en zo onstond de P5M-2, welke uiteindelijk ook de electronische apparatuur onving voor de onderzeeboot bestrijding. Het grootste verschil tussend e P5M-1 en de P5M-2 was de staart sectie. De P5M-2 had een conventionele opstelling van de horizontale staartvlakken, in de zogeten T opstelling, welke toenderniet niet veel voorkwam nog.De reden voor deze opstelling was door de hoge opstelling de staartvlakken geen last hadden van de opspattende spray bij het opstijgen.
Ook kreeg het toestel een AN/ASQ-8 MAD boom aan het einde van de staart. Van de P5M-2 zijn er in totaal 112 gebouwd. Naast de 172 toestellen voor de US Navy zijn er nog 9 toestellen voor de US Coast Guard gemaakt. deze heeft er echter maar kort gebruik van gemaakt. Met vond het toestel lastig in onderhoud. De 9 USCG toestellen gingen na enkele jaren dan ook over naar de US Navy. Ook de Franse Marine heeft in Senagal enkele jaren gebruik gemaakt van enkele Marlin's. in 1959 werden 10 US Navy kisten opgeknapt en door de Franse Marine overgenomen om de Short Sunderlands te vervangen. 5 jaar later werden ze weer terug gegeven aan de Amerikanen.
De laatste operaties van de Marlin waren in Vietnam, daar vlogen ze patrouilles tussen Phú Quốc en Vung Tau. De Laatste Officiele vlucht van een Marlin in dienst van de US Navy vond plaats op 6 November 1967 toen het toestel met Bureau nummer 135533 lande in de haven van San Diego.

Afbeelding
SP-5B 155533 tijdens de laatste landing in de haven van San Diego

Afbeelding
SP-5B 155533 na de landing in de haven van San Diego

Op 12 july 1968 was uiteindelijk de aller laatste vlucht van een Marlin, toen vloog de 135533 van San Diego naar Naval Air Station Patuxent River in Maryland, om uiteindelijk tentoon gesteld te worden in het National Museum of Naval Aviation in Florida.


De Kit

De Kit die ik hiervoor gebruik is tevens de enige kit voor een Marlin die er is, namelijk de SP-5B versie van Hasegawa. Deze is, als ik me niet vergis ergens begin jaren 70 voor het eerst uit gegeven.
Afbeelding

In de doos vinden we 5 licht grijze sprues en 1 clear spure.

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen hebben fijne opliggende details. De cockpit onderdelen zijn echter zeer basic, wat kenmerkend was voor die tijd, van de release van deze kit. De Decalsheet van deze doos was een een zeer slechte conditie, maar gelukkig had ik nog een 2e kit ooit eens gekocht, waar al half aan begonnen was, van die kit waren de decals van een betere kwaliteit.

De versie die ik ga maken is dus de 155533, met modex nummer 10, het toestel welke de laatste officiele US Navy vlucht maakte. voor de nummers zal ik gebruik maken van losse serial sheets.
De kit zal verder straight out of de box gebouwd worden.

De Bouw

Er werd begonnen met de cockit, deze bestaat uit wel geteld 4 onderdelen! een vloerplaat, een achterwand, en 2 stoelen! omdat je er grotendeels niets van ziet, behalve de stoelen (weet ik uit ervaring met soort gelijke toestellen) laat ik die basic cockpit voor wat het is. De binnenzijde werd grijs gespoten, en de instrumenten panelen kregen een zwart kleurtje. Daar laat ik het dus bij.

Afbeelding

De kleine ronde ramen in de romp ga ik uiteindelijk met kristal klear doen. Echter de vierkante ramen zijn vermoedelijk net te groot, dus die werden wel gebruikt, en afgeplakt.
Afbeelding

Vervolgens konden beide rompdelen op elkaar geplaatst worden. omdat de rompdelen licht verbogen waren, was er wel wat hulp van klemmetjes en tape nodig. Omdanks de kracht die her en der nodig was, is de passing behoorlijk goed.

Afbeelding

Terwijl de romp lag te drogen ben ik verder gegaan met de vleugels. Deze bestaat uit een midden sectie en 2 vleugels. De vleugels hebben losse flaps. Deze worden in de hangende positie geplaatst later in de bouw.

Afbeelding

De vleugels zelf hadden ook enige hulp nodig van klemmetjes.

Afbeelding

Vervolgens werden beide vleugels aan de midden sectie bevestigd, wederom met hulp van een beetje tape.

Afbeelding

En als laatste werd de vleugel sectie, en het horizontaal staartvlak op de romp geplaatst, en, zoals te zien is, wederom met enige hulp van tape en klemmetjes.

Afbeelding

Ondanks dat er dus hulp van tape en klemmetjes nodig is, is de passing van deze kit super! (zeker voor een kit van deze leeftijd). Het enige wat ik een nadeel vind is de bevestiging in de sprues van de vleugels, ondanks dat ik de vleugels heel voorzichtig uit de sprues verwijderde ging er toch weer te veel plastic mee, wat het 1 en ander aan plamuurwerk oplevert.
Maar goed, tot op heden mag ik niet klagen! Hij bouwt lekker weg :)

To Be Continued!

Cheers
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2012 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Da's een apart model, wel een mooie. Ben benieuwd wat je ervan gaat bakken!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2012 18:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Nem schreef:
Ben benieuwd wat je ervan gaat bakken!


Naar het schijnt een vliegboot.....

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2012 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nem schreef:
Da's een apart model...


Zeg maar gerust dat deze niet had misstaan in de HOS / Gedrochtengroepsbouw.

Maar goed, Niels is weer los. En nog wel in 1:72, zijn favoriete schaal :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hallo Niels ,

Leuk dat je ook meedoet met deze groepsbouw en dan ook nog met een aparte kist .
Je naam heb ik dan ook maar bij de deelnemers gezet .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Hops en Niels is ook van de partij, en nog wel met een zeer interessant ding, alvast goed bezig, ga je'm ook afmaken Niels ?? :lol: grapje wegens dat je al zoveel projecten hebt lopen

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Afbouwen ga ik hem zeker, alle andere projecten die nog lopen (behalve die ik recentelijk begonnen ben) staan op hold, en sommige verdwijnen naar het ronde archief misschien!

Straks in ieder geval nog wat doen aan deze kist :)

Cheers
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
het ronde archief is zonde, ik heb er zo ook een aantal liggen waarvan ik denk ???? maar ze blijven lekker in de kast liggen, wachten tot misschien ooit op een blauwe maandag

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
daar zal absoluut het meerendeel ook belanden hoor, weggooien vind ik over het algemeen ook zonde, maar sommige kits.....

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 dec, 2004 19:46 pm
Berichten: 367
Woonplaats: Veenendaal
Is een interessante kit Niels en gelukkig is bij mij het ronde archief gesloten :lol:

_________________
MVG,

Gert

Van het gene wat ik verloren heb, mis ik mijn verstand het meest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement