Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 2:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2012 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb twee onderwerpen ingebracht voor deze groepsbouw. Ik wilde aanvankelijk beginnen met de Friedrichshafen FF33, maar een te schrijven kitreview voor het IPMS van WNW's 1/32 Rumpler C.IV zorgt voor enig oponthoud. Echter gezien de duur van deze groepsbouw verwacht ik de FF 33 echt wel op tijd af te ronden.

Op mijn werk kan ik ook een uurtje of twee modelbouwen (als ik geluk heb :wink: , want de ene keer is de modelbouwclub rustiger dan de andere keer) en vandaar dat ik tijdens deze uren de CANT Z 501 wil gaan bouwen van Italaerei (zo heette Italeri in de jaren '70 nog).

Afbeelding

De Cant Z.501 Gabbiano (meeuw) lichte verkenningsvliegboot deed in relatief grote aantallen dienst bij de Regia Aeronautica toen Italië in juni 1940 ging deelnemen aan de Tweede Wereldoorlog. De begin jaren dertig door Filippo Zappata ontwikkelde vliegboot vloog in 1934 voor het eerst te Monfalcone, Triëst, en vestigde later dat jaar een nieuw wereldafstandsrecord voor vliegboten van 4120 km met een nonstopvlucht van Monfalcone naar Massawa in Eritrea. In juli van het volgende jaar verbeterde de Gabbiano dat record tot 4957 km door van Monfalcone naar Berbera in Somaliland te vliegen. De Z.501 werd in 1935 in productie genomen en de eerste exemplaren gingen het jaar erop naar de maritieme verkenningssquadrons (squadriglie da ricognizione marittima) van de Regia Aeronautica. De Z.501 was geheel van hout en had met linnen beklede stuurvlakken. Het was een parasoldekker met een enkele Isotta Fraschini twaalfcilinder vloeistofgekoelde lijnmotor voorin een lange gondel op de vleugel boven de romp. Opmerkelijk was de rugkoepel met een enkel 7,7-mm Breda-SAFAT machinegeweer op de gondel. Vroege productietoestellen waren eveneens bewapend met enkele machinegeweren in gedeeltelijk gesloten boeg- en rugposities. Bij latere varianten werd het boeggeschut weggelaten en werd de rugpositie in een lichte koepel veranderd. Aan ophangpunten aan de stijlen tussen vleugel en drijvers konden tot 250-kg bommen worden meegevoerd. Ook de bodem van het toestel had een eigenaardige holle sectie. In juni 1940 had de Regia Aeronautica 202 CANT Z.501's voor patrouilles langs de Adriatische kust en het midden van de Middellandse Zee, waar ze reddingswerk en andere korte-afstandstaken uitvoeren. Er zijn meer dan veertig confrontaties met geallieerde toestellen bekend en er werden heel wat Z.501's neergehaald, al pikten ze ook regelmatig neergeschoten RAF-bemanningen op.Na de wapenstilstand met Italië in september 1943 bleven negentien CANT Z.501's in dienst bij de Italiaanse Co-Belligerente Luchtmacht. Anderen bleven vliegen bij de Aviazione della RSI.
(Bron: http://nl.escertico.wikia.com/wiki/CANT_Z.501_Gabbiano)

Ik wil de mijne in Spaanse Burgeroorlog versie doen, en dan zou ie zo volgens de bouwbeschrijving moeten worden:
Afbeelding

Het is een kit uit de vroege jaren '70, maar voor zijn tijd een zeer goede kit. Nu vinden velen opliggende panneellijnen bezwaarlijk, maar persoonlijk zie ik dat meer als een modeverschijnsel en ga ik niets aan doen.

Afbeelding

Omdat ie dus op mijn werk gebouwd gaat worden, zijn de mogelijkheden voor extra detaillering beperkt, en wordt het dus een OOB model. Ik hoop wel dat de decals het nog doen, ze zijn los leverbaar, maar da's wel weer flink extra poen!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op wo 28 maart, 2012 16:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jan, 2012 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Mooie kist.

Heb hem ook nog liggen ( exact dezelfde sprue's, iets andere doos ). Alleen lijkt mijn decal-sheet iets uitgebreider. Als je ze wil mag je de spaanse decals van mij ook wel hebben.

Alleen kan ik hem niet bouwen in de tijd van de baas :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2007 23:07 pm
Berichten: 263
Woonplaats: Ingelmunster, België
Zoals we van jou gewoon zijn weer een zeer leuk en apart onderwerp.

Wou dat ik het kon, bouwen op het werk, maar aangezien ik tuinman ben zou dit wel enige problemen met zich meebrengen :lol:

Veel succes!

_________________
Trance Is A Natural Drug That Will Heal Us All


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jan, 2012 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Wat een geluk dat je op het werk ook kan bouwen ,als ik het goed begrijp bouw je de Friedrichshafen FF33 thuis
en de CANT Z501 op het werk .
Ik hoop dat je ze allebij afkrijgt Nico , gezien jouw bouwtempo moet het kunnen lukken .

Succes met de bouw

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 20:21 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Nijmegen
Nico Heeft aan zijn CANT gewerkt en ik heb dus foto's voor hem gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
Nico was vrolijk aanwezig :mrgreen:

Afbeelding
Het is hem ook goed gelukt om de romp te sluiten

Groet Martijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo zie je maar weer, handig om een fotograaf aan te stellen :wink: ..

Nog bedankt Martijn! En zoals ie te zien is, gaat deze tot nu toe lekker.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2012 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Vandaag weer wat verder gebouwd. Zat me tijdens het bouwen af te vragen waarom ik dit toch zo'n leuk vliegtuig vind. En ineens wist ik het: "ik heb nauwelijks vliegboten gebouwd in mijn leven". Na lang nadenken leek me een Supermarine Stranrear de laatste kandidaat en een goede gok zegt me dat deze een jaartje of 15 geleden in mekaar is gezet. In een véél verder verleden als kiddo ooit de Do24, Do 18 en een Walrus.

Kortom goed voor me eens een beetje af te wijken :) Verder best een gecompliceerde kit qua struts en dergelijke, maar zeker niet onoverkomelijk.

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 11 jan, 2011 20:21 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Nijmegen
Het schoot me net te binnen dat ik hier hier nog foto's moet plaatsen :roll:

Hier de resultaten van afgelopen donderdag.

Afbeelding
serieuze arbeid
Afbeelding
bouwbeschrijving is altijd handig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier word gewerkt aan een duitse kruiser als ik het goed heb
Afbeelding
Deze is net begonnen aan een Lancaster van Airfix
Afbeelding
Ik zelf ben met een Mig ferret bezig
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nog even wat tekst en uitleg: passing van de romp was al met al vrij redelijk, en zelfde geldt voor motorgondel met vleugels. D'r moes wel wat plamuur bij aan te pas komen, maar niets onoverkomelijks. De bovenvleugel met motorgondel lijkt nu net een heel klein vliegtuigje met enorme vleugels. Vandaar die foto met het pilootje er bij. Pasvorm van cockpitkap ging gepaard met kleine kiertjes heb deze opgevuld met gel secondelijm.

De foto waar met de bouwbeschrijving zit, illustreert het harde nadenken over de vleugelbevestiging en de juiste strategie, daarover later meer.

Verder natuurlijk een kleine impressie van de activiteiten van mijn modelbouwclubje, altijd leuk om te zien!

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2012 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Leuke foto,s Nico , Als je al die modellen moet begeleiden zal je er wel een dagtaak aan hebben
maar ik ben evengoed stinkjaloers (geintje) dat er mensen zijn die van hun hobby hun werk gemaakt hebben.

Je CANT ziet er in ieder geval al goed uit .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement