Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De V-stijlen tussen romp en middenvleugel gemonteerd (de achterstijl komt later). Niet alles paste zoals ik had verwacht; ik moest een van de dwarsstijlen een mm verlengen. Ook het kleine V-stijltje achter de bestuurderscockpit op zijn plek gefrummeld. Dat had ik toch beter eerder kunnen doen; nu kon ik er bijna niet meer bij.

Afbeelding

Als alles goed droog is, kan de WA uit de mal.

Afbeelding

Afbeelding

De achterstijl heb ik gemaakt uit de overbodig geworden oorspronkelijke N-stijlen. Trial and error om ze op maat te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Een van de voorstijlen is een beetje krom, maar dat ga ik niet corrigeren. Bij resin lijdt dat onvermijdelijk tot breuk, tenzij je ze in een warm bad doet.

Na het opboren van de 0,3 mm gaatjes in de vleugel kunnen de spandraden tussen de vleugelstijlen aangebracht worden. Strakt rekken en vastzetten met tape; zekeren met een druppeltje dunne secondenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu wachten tot het goed uitgehard is, daarna vislijn afsnijden, lijmplek glad schuren en de vleugel verder afwerken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ziet er goed uit, Rob. Zelf zou ik niet eens beginnen aan die resin struts maar meteen nieuwe maken.
Meestal gebruik ik plastic struts van Contrail maar voor de zwaardere constructies (Fokker T.IV etc.) heb ik ook metalen exemplaren aangeschaft.

Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Paul,

Waar zijn die struts te koop?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2012 18:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Beide ooit bij de LuchtvaartHobbyShop gekocht.
Volgens mij had/heeft Contrail twee verschikkende setjes met verschillende maten; de kleinere doorsnedes die het meest bruikbaar is voor 1:72 en de wat zwaardere profielen voor b.v. drijverkisten of grotere schalen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2012 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de spandraden afgewerkt. De stapjes staan op de foto's hieronder.

Afbeelding

Vlnr: Eerst de vislijn afsnijden met een scherp mes, dan de resten van het druppeltje lijm wegsnijden, waarvoor ik een scalpel gebruik, vlakschuren met 1200 schuurpapier, en aflakken. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook nog wat stofjes en zo weg te schuren. De bovenvleugel hetzelfde recept.

Afbeelding

Omdat de lak hier donkerder is, moet hij nog een derde keer gelakt worden.
Nu de vleugels in de glansvernis zetten voor het aanbrengen van de decals.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: di 06 maart, 2012 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De decals zitten er op en het hele model is afgewerkt met zijdeglans vernis. De rolroeren doe ik later (na de drijvers). Als ik die nu op hun plaats plak, is er een goede kans dat ze er weer afgestoten worden. Wel ga ik eerst proberen het windscherm voor de piloot op zijn plek te krijgen. Daar kan je nu al vrijwel niet meer bij. Ook de twee ramen onder de neus kunnen er nu in (Clearfix).

Afbeelding

Afbeelding

En dan de drijvers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: vr 09 maart, 2012 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met de drijvers. Als eerste stap de stijlen tussen de drijvers aangebracht.

Afbeelding

Die zijn erg dun met het gevolg dat het onderstel nu in elke stand doorbuigt. Dus maar weer malletjes gemaakt. Eentje voor de juiste afstand tussen de V-stijlen, een ander om de drijvers te kunnen plaatsen onder de romp.

Afbeelding

De V-stijlen onder de romp geplakt.

Afbeelding

Als dat goed droog is, kan de tweede mal op maat gamaakt worden voor plaatsing voor de voorste V-stijl en kan het slappe onderstel vastgelijmd worden aan de V-stijlen.

Afbeelding

Afbeelding

Weer goed laten drogen en op een paar doosjes van de goede hoogte gezet. Bij het passen van de N-stijlen tussen drijvers en romp blijkt de voorste stijl toch een milimeter te kort te zijn. Dus verlengen met wat plasticard en trial-and-error op de goede lengte maken.

Afbeelding

Nu ligt alles goed te drogen. Mogelijk was het makkelijker geweest eerst de drijvers met stijlen samen te bouwen en dan het geheel onder de romp te zetten, maar ik denk dat dan de kans groot was geweest dat het slecht zou passen onder de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2012 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de drijvers. De N-stijlen tussen romp en drijvers heb ik pasgemaakt en vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is te zien dat z niet precies aansluiten bij de V-stijlen tussen romp en drijvers. De (originele) gaatjes in de romp bvoor de drijverstijlen zijn dus niet juist.

Afbeelding

Ik heb dit zo laten zitten, Corrigeren zou te veel schade opgeleverd hebben. Wel is het duidelijk, dat het voor de bouw beter is eerst het drijveronderstel samen te bouwen en dan pas het geheel onder het vliegtuig te monteren. En de gaatjes in de romp dicht te plamuren en (vanaf tekening) nieuwe te boren. Hopelijk wordt dit door CMR beter gedaan bij de aangekondigde Van Berkel WA kit, maar ik vrees het ergste.
De struts tussen drijvers en buitenvleugels, een van de redenen dat deze kist zo weinig spandraden heeft (dit gaf een heel solide constructie).

Afbeelding

In deze positie het makkelijkst aan te brengen: gewoon laten leunen en fixeren met een druppeltje dunne secondenlijm. En de volgende verrassing.....

Afbeelding

De gaatjes in de ondervleugel zitten op de goede plek, maar de stijlen kloppen van geen kant. Die zou ik dus eigenlijk van stroomlijn profielstrip opnieuw moeten maken, maar dat is eventjes op. Laten zitten dus; het zal alleen de purist opvallen, denk ik.
Ik had de windschermen al gemaakt en met witte houtlijm op hun plek geplakt. Nu ook de brandstofleiding tussen de onderkant van de vluegeltank en het motorcompartment op zijn plek gezet.

Afbeelding

Ook begonnen met de karretjes, waarop de WA aan land getrokken werd. Alles gemaakt uit 0,5 mm Evergreen plaat. De onderdelen:

Afbeelding

Halverwege:

Afbeelding

En de kromme onderkant er aan lijmen.

Afbeelding

Ze liggen nu te drogen. Daarna schuren, wieltjes maken en afwerken.

Ik heb ook wat foto's van de andere watervliegtuigen op het forum gezet:

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=35884#p709223

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2012 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het karretje is afgemaakt. Frame gemaakt van Evergreen U-profiel.

Afbeelding

Wieltjes (gemaakt van stukjes Evergreen buis met opeenvolgende diameters) er aan gezet op asjes van 0,7 mm diameter en afgeschilderd in donkergrijs.

Afbeelding

De WA er op gepast. Ik heb intussen ook de ailerons vastgeplakt en de voetsteun onder de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga toch mijn andere camera maar weer gebruiken; deze foto's zijn niet zo best.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2012 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag begonnen met het echte kleine spul. Eerst de besturingskabels van het richtingsroer aangebracht, ook van 0,06 mm zwart gelakte vislijn. De eerste stap: vislijn vastlijmen in de 0,3 mm gaatjes.

Afbeelding

Daarna het vissnoer vastplakken op de uithouder aan het richtingsroer, wat makkelijk ging omdat de roeren in de kit voorzien zijn van vrij brede uitsteeksels. Na het drogen afsnijden met een scherp scalpel. Vervolgens de stijlen onder het horizontale staartvlak aangebracht (0,5 mm Evergreen). De bronnen zijn over het al of niet aanwezig zijn van die stijlen bij de houten WA niet eenduidig, de metalen WA's hadden ze allemaal wel. Op veel foto's van de houten WA staan ze niet, maar op een aantal toch wel (waaronder een foto van de W 60). Dus krijgt het model ze dan ook maar.

Afbeelding

Het hoogteroer vastgelijmd in de karakteristieke stand: helemaal naar beneden hangend. Omdat de kit ook de scharnieren gemodelleerd heeft, gaat het lijmen makkelijk door een druppeltje secondenlijm op elk "scharnier" aan te brengen, het roer even in de juiste positie vast te houden, en klaar is kees.

Afbeelding

Ook de Scharff ring vastgelijmd. De rolroeren zijn intussen ook afgewerkt met zijdeglans vernis.

Nu al dat spul dat op en tussen de vleugel moet komen. Eerst de generator met propeller op de vleugel gelijmd. Ging lastig omdat de "elektrische" leidingen van 0,25 mm metaaldraad te stijf waren en voortdurend in de weg zaten, waardoor de drie pootjes weer los kwamen van de vleugel. Uiteindelijk toch gelukt ten koste van een gebroken propellerblad en een losgeraakt windscherm, wat ik met veel moeite weer op zijn plek heb gekregen.
Vervolgens de radiator geplaatst en de aan- en afvoer van het koelwater gebogen van 0,4 mm messingdraad. De resin onderdelen in de kit pasten niet (meer) en zijn bovendien vrij grof. Als laatste de uitlaat vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

In dit stadium ook al de kabels voor de rolroeren in de gaatjes bovenop de vleugel gelijmd.
In detail ziet het er redelijk uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of ik de messing draadjes nog ga schilderen. Op foto's lijken de leidingen zwart, maar gezien de vorm moeten ze toch wel van metaal zijn geweest.

Nog te doen: ogen aan de onderkant van de romp, het anker, rolroerkabels onder de vleugel, propeller en verf bijwerken. Met het weekend klaar, denk ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement