Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 5:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2012 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Mooi scratchwerk wat je ons laat zien, Rob. Ik heb ook bewondering voor het tempo waarmee je allerlei modellen op tafel zet.
Modellen die menigeen nog maar even voor zich uitschuift.
Je schrijft dat je de romp al in de glanslak heb staan, ik ben heel benieuwd naar de kleurstelling die je voor ogen hebt en wat je daarvoor wilt gaan gebruiken.

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2012 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dag Paul,

Voor de kleuren volg ik meestal (vrij klakkeloos) de IPMS Stockholm site van Bouko de Groot. Die geeft voor de romp en ondervleugel Marinegrijs aan (FS 36440; Light (Gull) Grey; Humbrol 129) en voor de bovenvleugel en horizontale staartvlakken Donkergrijs (FS 36118; Dark (sea) Grey; Humbrol 125 of 164). De drijvers en alle struts zwart (blijkt ook duidelijk uit de foto's). Het is goed dat je ernaar vraagt, want ik was helemaal vergeten dat er ook nog donkergrijs aan moest.

Ik ben overigens erg benieuwd naar de Van Berkel WA, die de LHS aangekondigd heeft. Hoe meer ik bezig ben met dit model, hoe meer verschillen met de H-B W.12 ik tegenkom, en de neiging van CMR zal toch waarschijnlijk zijn om zo dicht mogelijk bij hun bestaande kits te blijven. Bovendien bestond een standaard WA geloof ik niet. Zelfs bij de originele houtbouw is er een grote variatie van luiken, uitrusting enz.

M.b.t. de uitvoering (oranje ballen of NL rozetten) twijfel ik nog. Ik wil wel een machinegeweer inbouwen, en dat zou logischerwijs moeten leiden tot rozetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2012 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moet nu echt beslissen welke uitvoering van de WA ik ga maken. Een keus is al gemaakt door de CMR Hansa-Brandenburg W.12 kits als basis te gebruiken: houtbouw (richtingsroer, Mercedes motor en koeler op de vleugel) en de WA in Nederland gestationeerd (kleine koeler). Blijft nog de keus oranje ballen of rood-wit-blauwe rozetten. Ik heb een voorkeur voor de oranje ballen, want in mijn verzameling barst ik al van de rozetten. Dus zoeken naar foto's van houten WA's met ballen. In het boek van Kees Aarssen staan een paar foto's van die kisten (bijvoorbeeld de W 57 en de W 60). Op geen van die foto's zijn boven- en onderkant van de vleugels zichtbaar, dus ook niet of daar oranje ballen op geschilderd waren. Ook mijn andere marine referentiewerken geven geen uitsluitsel.
Foto's van rozetten op vleugels zijn er genoeg; daar wordt het traditionele patroon aangehouden van een rozet op de tip van elke bovenant van de bovenvleugel en van elke onderkant van de ondervleugel. Maar foto's van andere vliegtuigen uit WW I die met oranje ballen gevlogen hebben tonen een oranje bal op de onderkant van elke boven en elke ondervleugel.
Uiteindelijk toch maar weer eens gekeken in Hugo Hooftman's Van Farman tot Neptune. Naast pagina 44 staan zowaar een aantal foto's waar de ballen wel goed zichtbaar zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus oranje ballen op dezelfde positie als de rozetten. De foto's zijn van een WA met een grote radiator, dus bestemd voor Nederlands-Indie; waarschijnlijk de W.1, w2aarvan hieronder een foto uit Geldhof, 70 jaar Marineluchtvaartdienst.

Afbeelding

Ik denk dat we mogen aannemen dat de Nederlandse WA's hun kentekens op dezelfde plek hadden. Als iemand over andere informatie beschikt, houd ik me aanbevolen. Verder kies ik tamelijk arbitrair voor de W.60, waarvan op pagina 50 van Kees Aarssen's boek een aardige foto staat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2012 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
ik kan dit vliegtuig nu kopen op Rise of flight zal ik...

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2012 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Het beter scratchwerk wat je weeral laat zien, ik zit steeds ademloos toe te kijken 8)

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 27 feb, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ karel1c: Ik moest eerst even opzoeken wat Rise of flight was, maar nu weet ik het: Het is een H-B W.12 serie III simulator. Uit de literatuur heb ik begrepen dat de W.12 een geduchte tegenstander was van de vroege Britse vliegboten o.a. de Felixstowe, dus misschien best de moeite waard.
@ zimmermaniac: Ik moet zeggen, het kleine prutswerk ligt me wel. Ik kijk echter met veel bewondering naar het levensechte detail, dat de bouwers van grotere schalen op tafel leggen. Dat ga ik nooit redden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Romp en vleugels zijn in de zijdeglans gezet en zijn klaar om in de Aeroclub samenbouwmal gezet te worden. De bovenvleugel heeft een positieve stagger van 1,5 mm en de vleugelafstand is 24 mm. Ik krijg de indruk, dat de mal wat speling begint te vertonen, want ik moest steeds trial-and-error de goede afmetingen instellen aan de hand van metingen aan het model. De vorige keren kon ik de mal van te voren op maat maken, en was het meteen goed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb meteen gecheckt of de vleugelstijlen pasten. Die waren OK, en kunnen nu dus vastgelijmd worden. Dat is anders met de N-stijlen tussen romp en middenvleugel. Die passen van geen kant, vooral de achterste stijl niet. Was te verwachten, want daar zijn natuurlijk de machinegeweerfairings weggehaald. Wordt weer scratchen.

Ik heb de N-stijlen tussen romp en drijvers opgemeten uit de tekening van Willem Vredeling en vergeleken met de lengte van de stijlen in de kits. Gemiddeld voor de zes stijlen een lengteverschil van 0,4 mm, met een uitschieter van 1,1 mm. Klopt goed genoeg, die kan ik dus direct gebruiken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dat is een erg mooie mal Rob , het ideale ding om de vleugels vast te zetten tijdens het lijmen
denk ik , staat er een schaalverdeling op de verticale stijlen ??
Je Van Berkel begint ook al aardig op te schieten .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Henny: De mal is inderdaad een uitkomst, niet alleen om precies te bouwen, maar ook om van het gerotzooi af te zijn van het balanceren van vleugels op wiebelige vleugelstijlen. Een tijdlang heb ik "custom"" malletjes gemaakt, maar dit werkt toch wel erg veel makkelijker.
Op alle stijlen zijn halve centimeters en mm geetst, maar ik gebruik die hooguit als ruwe instelling. De precieze plek meet ik toch liever uit. Ik weet niet of de mallen nog te koop zijn, want Aeroclub doet niets of niet zoveel meer. Op Internet kon ik er geen vinden.
Ik moet zeggen dat het me van de CMR kit meeviel, dat drie van de vier vleugelstijlen zomaar pasten bij de correct ingestelde ruimte tussen de vleugels; dat heb ik wel anders meegemaakt. Eentje was een beetje te lang, maar dat is beter dan te kort, hè.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2012 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugelkstijlen zitten op hun plek. Om het een beetje stabiel te krijgen, moeten ook de stijlen tussen romp en middelvleugel er in geplakt worden.

Afbeelding

Ik heb nog eens gecheckt met de kit, maar de romp-vleugelstijlen zijn echt fout. Ze zitten niet op de plek van de mitrailleur fairings; ze zijn gewoon minstens 2 tot 3 mm te kort. Er zit dus niets anders op dan nieuwe te maken. Ook heb ik een montagepunt voor de voorste stijl in de onderkant van de bovenvleugel geboord volgens de maatschets en een malletje voor de correcte afstand tussen voor- en achterligger gemaakt. Voor de voorste stijl gebruik kan ik de extra vleugelstijlen, die bij serie V van de W.12 tussen de ailerons zaten gebruiken. Voor de lange dwarsstijl heb ik nog wat stroomlijnprofiel over.

Afbeelding

Boven de N-stijl uit de kit, onder de nieuwe, langere V-stijl. De achterste stijl maak ik pas als de V-stijl vast zit en het model uit de mal kan. Ook daarvoor kan ik resin vleugelstijlen gebruiken, nu uit de W.12/III kit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement