Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 21:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Tijdens mijn laatste bezoek aan het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg enkele weken geleden kreeg ik eindelijk een kit te pakken, die ik altijd al eens had willen maken: de Short Sunderland Mk. III. Van Airfix, dat dan weer wel, het merk waarmee ik een haat/liefde verhouding heb. Als jochie van 12 had ik hem midden jaren zestig al eens zien staan in een mooie doos:

Afbeelding

maar veel te duur voor mijn bescheiden zakgeld. In die dagen was ik aangewezen op de Airfix kitjes in plastic zakjes, die je toen voor F 1,45 kon kopen, en waarmee ik mijn eerste schreden zette op het modelbrouwerspad. Toen ik de Sunderland in 2002 in “levende lijve” zag in het RAF museum in Hendon en er door heen kon lopen was ik zo onder de druk van de afmetingen en de complexiteit van deze jongen, dat de prikkel om hem zelf eens te bouwen weer gewekt werd. Ik vind het bijzonder dat het vliegtuig ondanks zijn afmetingen een zekere gratie en statuur heeft.

Nu, 47 jaar later, kan ik er eindelijk aan beginnen. Daar er bij mijn weten geen enkele ander merk is dat de Sunderland in 1/72 heeft uitgebracht en ik sinds het werk aan de Bv 138 (zie: viewtopic.php?f=1&t=33613) gefascineerd ben geraakt door vliegboten en watervliegtuigen uit WOII, was er een reden temeer om de droom tot werkelijkheid te maken.

De kit is oorspronkelijk door Airfix uitgegeven in 1959 en was tot 1983 verkrijgbaar. Mijn exemplaar (A06001) is een reïssue uit de periode 1986-2003, waarvoor overigens dezelfde mallen zijn gebruikt. En dat is te zien. Toen ik de doos opende trof ik een plastic zak aan waarin de meeste onderdelen los waren geraakt van de gietbomen. Het merendeel van de onderdelen bevat flash en alleen de romp telt al 13 deuken. Dat belooft een behoorlijke klus te worden: uitsnijden, bijvijlen, schuren, plamuren… ja, het leven is mooi als je er maar oog voor hebt.

Afbeelding

De kwaliteit van het plastic valt me mee. Het lijkt allemaal wat aan de harde kant, maar zo op het eerste oog zijn de details mooi meegekomen. De komende dagen ga ik mijn research doen: sites met goede foto´s zoeken om een zo realistisch mogelijk model te maken van deze formidabele vliegboot. Zo wil ik ook nagaan welke onderdelen ik er zelf bij kan maken. Daarnaast zitten er fouten in het model, die ik hoop te corrigeren. Nieuw voor mij is deze keer het leren aanbrengen van spandraden bij de drijvers. En ik wil me verder bekwamen in het verweren. Kortom: een uitdaging! :D

Afbeelding

Het kleurenschema bestaat uit een camouflagepatroon van extra dark sea grey en RAF dark green aan de bovenzijde en wit aan de onderzijde. De kiel is lichtgrijs.

Voor belangstellende liefhebbers zal ik nog een stukje schrijven over de bijzondere geschiedenis van deze specifieke vliegboot voorzien van foto´s. Een model wordt voor mij pas interessant als je ook iets weet over de historie en operationele inzet weet. Zo krijgt ieder model een eigen gezicht. Bij wijze van voorproefje is er hier vast eentje: deze bemanning keert net terug van een patrouille boven zee.

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 09 feb, 2012 13:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een kit waar nogal wat werk aan zit , de losse onderdelen in de doos ,het glaswerk wat er ergens
tussendoor zwerft , allemaal bekende dingen van het oude airfix .
Gelukkig is het meestal zacht plastic wat zich makkelijk laat bewerken .
Maar als hij eenmaal af is heb je wel wat bijzonders staan Jan , als ik naar je Bv 138 kijk gaat het
helemaal goed komen en met je heinkel 111 heb je bewezen dat je je niet zomaar gewonnen geeft.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 0:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Prachtbak blijft dit, ik ben daarnaast erg benieuwd naar de nieuwe Italeri Sunderland.
Veel succes met je stekelvarken!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 9:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
dave the doctor schreef:
Prachtbak blijft dit, ik ben daarnaast erg benieuwd naar de nieuwe Italeri Sunderland.
Veel succes met je stekelvarken!

Dave


Dave, je bedoelt deze, denk ik?

Afbeelding

Er zijn wat CAD-tekeningen naar buiten gebracht, maar ik heb niet kunnen achterhalen wanneer deze Mk. I uitkomt. Het ziet er wel veelbelovend uit:
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=9327

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Jammer genog alleen maar CAD Tekeningen van de Short Sunderland van Italeri. Ik ben er ook benieuwd naar.

Ene over jou Sunderland, ik kan je verhaal helemaal in denken. Op Duxford staat er ook een. Echt een prachtboot. Door een bezoek daar aan wilde ik hem ook brouwen. Maar heb toen de kit verknald. Hij ligt nu uit elkaar ergens in een doos, om ooit opnieuw gemaakt te worden.

Tijdens mijn stage op duxford heb ik een walkaround geprobeerd te maken, zal ik die voor je online zette?

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 20:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel graag, Freddie! Alle beetjes info (ook visueel) helpen om de details goed in beeld te krijgen. Is dat toevallig een Mk. III? Die op Hendon is een Mk.V en mist details die ik zoek.

Trouwens, wat leuk om stage te hebben gelopen op Duxford! Ik ben er nog nooit geweest, maar mijn buurman vindt het het mooiste vliegtuigmuseum van Europa. Ik moet er toch eens naar toe.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 22:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Een stukje luchtvaarthistorie - zoals beloofd.
Veel lees- en kijkplezier!


Vliegboten bij gebrek aan vliegvelden
In de jaren dertig van de vorige eeuw groeide het luchtverkeer enorm. Naast postvluchten werd ook personenvervoer steeds belangrijker. Er ontstond vooral in Engeland, Nederland, Italië en Frankrijk met hun enorme en talrijke koloniën een probleem: er waren te weinig vliegvelden beschikbaar en het zou nog wel even duren voordat er genoeg waren om luchtlijnen op te zetten. Dat gold ook voor militaire vluchten, met name voor verkenningen en militaire transporten. Ook in de VS en de Sovjet Unie werd dit probleem onderkend. Het zal daarom niemand verbazen dat dat er in die jaren talloze vliegboten en watervliegtuigen werden ontworpen. Rivieren, meren, havens en baaien bleken immers goed te kunnen voldoen als “vliegveld” en water is immers altijd wel ergens in de buurt. Met name de ontwikkeling van grote vliegboten nam een vlucht: die hadden een groot laadvermogen en een voor die tijd maximale actieradius. In Engeland was de firma Short Brothers de belangrijkste producent van vliegboten. En dat brengt ons bij de Sunderland.

Afbeelding
Het prototype van de Sunderland (1936)

Een militaire versie
Ontworpen als civiele vliegboot met de aanduiding Short S.25 maakt het prototype in 1936 haar eerste vlucht. De RAF toonde al spoedig belangstelling zodat Short Brothers met een militaire conversie kwamen: de Sunderland I, die in 1937 haar eerste vlucht maakte en in 1938 in dienst kwam van de RAF.

Afbeelding
De Sunderland Mk.1 met ´gebruikssporen´

Op basis van gevechtservaringen kwamen er nieuwe versies met krachtiger motoren, radar, extra brandstoftanks en zoveel bewapening dat de Duitsers de Sunderland het Vliegende Stekelvarken noemde. De laatste versie beschikte over maar liefst 18 mitrailleurs! De meest befaamde versie was de Sunderland III, die onderwerp is van de kit die ik bouw. De laatste versie, de Sunderland V liep in 1946 van de band. Deze toestellen zijn nog gebruikt tot 1959 door de Engelse, Franse, Australische en Nieuwzeelandse luchtmachten.

Afbeelding

Afbeelding
Het interne bommenruim tussen de vleugels. Bij een aanval werd het hele bommenrek langs een rail naar buiten geleid waarvoor een zijpaneel in de romp verwijderd moest worden.

Operationele betekenis
Al aan het begin van de oorlog werd de Sunderland beproefd. Het net opgerichte Coastal Command kreeg de beschikking over enkele exemplaren, waarmee bemanningen van de RAF en de RCAF hun eerste ervaringen opdeden. Aanvankelijk bestond de taak vooral uit het uitvoeren van zeepatrouilles, het escorteren van de geallieerde konvooien en reddingsoperaties. Dat waren langdurige, eentonige vluchten die soms meer dan 14 uur duurden, vaak in storm en regen. Door een bemanning van 11 tot 13 koppen mee te nemen kon er worden afgelost. De vliegboot was voorzien van een kombuis, bedden en een ontspanningsruimte. (zie: http://www.castlearchdale.net/id13.html )

Afbeelding
Een Sunderland vliegt aan voor een reddingsoperatie

In Europa zijn de Sunderlands met name ingezet om de Western Approaches (de konvooiroutes uit de VS en Canada naar de UK) te beschermen en werkten daarbij samen met Amerikaanse en Canadese Liberators en Catalina´s en oppervlakteschepen. Zij moesten met name het “gat” tussen de Far Oereilanden en IJsland bewaken. In 1943 bleek het efficiënter om ze vanuit hun basis in Noord Ierland en Reykjavik heen en weer te laten vliegen. In datzelfde jaar hebben Sunderlands patrouilles gevlogen boven de Golf van Biskaye om terugkerende of vertrekkende U-boten te onderscheppen. Dat kwam ze op confrontaties met de Luftwaffe te staan, wat aan beide zijden slachtoffers opleverde. Ook in de Middellandse Zee was de Sunderland actief en zij verwierf o.a. roem door de evacuatie van Britse troepen van Kreta, toen de Duitsers dat veroverde. In de Indische en Stille Oceaan werd de Sunderland vooral gevlogen door Nieuwzeelandse en Australische bemanningen.

Afbeelding
Sunderland in de start op Lough Erne

Maar echte offensieve taken boven de oceaan kreeg de Sunderland pas in 1941, toen de duikbotenoorlog en de aanvallen van de Focke Wulf FW 200 Kondors Engeland volledig dreigde te isoleren. Aanvankelijk had men daar veel pech mee. Averij, motorstoringen door extreme belasting, beschadigingen aan de romp door starten en landen bij ruwe zee leidde tot verlies van veel vliegboten en hun bemanningen. Er werd voortdurend aan de vliegboten gesleuteld om de tekortkomingen op te lossen. Dat is goed te zien op foto´s van de Mk. III: sommogen hebben radarantennes, andere weer radarpods of interne radarapparatiuur. Andere hadden Lewis search lights, een raam voor de bommenrichter, maar dat gold iet voor alle Mk. III´s. Als je de historie van 423 Sqn leest valt op dat het onderhouden van de vliegboten een nachtmerrie was, die het uiterste van de technische mensen vroeg. Ondanks haar robuuste structuur bleek de Sunderland toch een gevoelige dame met kuren.

Afbeelding
De U-71 wordt aangevallen door een Sunderland

Afbeelding
Een ´vroege´ uitvoering van de Sunderland III

De Sunderland werd uitgerust met bommen, mijnen of dieptebommen en speurde de oceaan af naar U-boten. Pas in 1941 kwamen de Sunderland-squadrons op sterkte. Door de hevige bombardementen liep de productie bij Short Brothers vertraging op en door de productie grotendeels over te brengen naar o.a. Noord Ierland kon men dat probleem omzeilen. De komst van de ASV-radar maakte van de Sunderland een meer een effectief wapen bij het opsporen en vernietigen van U-boten. Door de steeds beter wordende samenwerking tussen Coastal Command, de Royal Navy en de USAAF en het indelen van de oceaan in quadranten werd het patrouillesysteem verbeterd en werden de U-boten naar de periferie van de Oceaan verdreven. Met name de noordelijke konvooien naar Moermansk en Archangelsk, zoals PQ17, kregen het toen zwaar te verduren, maar ook in de Caribische Zee probeerden de U-boten te scoren. Het aanvankelijke succes liep terug toen de U-boten betere dekbewapening kregen en in staat bleken de radarsignalen van de Sunderland op te pikken. Ze gingen boven water de confrontatie met de vliegboten aan. Dat loste men op door een nieuw type radar (de antennemasten verdwenen omdat de apparatuur binnenboord werd meegenomen) en de vliegboot kreeg 4 vaste, zware mitrailleurs in de neus. De komst van snellere U-boten, uitgerust me snorkel, leek aanvankelijk goed te werken, maar uiteindelijk werden er zoveel U-boten opgeruimd, dat de Duitsers de slag om de oceaan verloren.

Afbeelding
Late Mk. III´s in formatie. Let op de pods onder de vleugels, die de radarantennes vervingen en een nieuw type radar herbergden

Over deze kit: Sunderland III, Royal Canadian Air Force, Squadron 423, registratie: R*G, b/n DD867

Afbeelding
Sunderlands in onderhoud op basis Castle Archdale, Lough Erne. Op de voorgrond een Consolidated Catalina van de RAF.

Dit squadron werd in mei 1942 in Oban, Schotland, opgericht en in november daarna overgeplaatst naar Castle Archdale aan het Lough Erne in Noord Ierland. Meteen werd gestart met een intensief trainingsprogramma van air-to-air en air-to-ground aanvallen. Pas in de loop van voorjaar 1943 kwam het op volledige sterkte nadat er voldoende vliegboten en aanvullende bemanningen van de RAF waren toegevoegd en squadron 422 zich erbij voegde. Tot haar opheffing in augustus 1945 hebben de Sunderlands van 422 en 423 sqn 300 konvooien begeleid.

Afbeelding
Het embleem van 423 Sqn

Aanvankelijk had het squadron weinig succes en leverden de lange opsporingsvluchten niets op. De eerste “U-boat kill” kwam op naam van onze Sunderland R*G, b/n DD867, die later onderwerp werd voor deze Airfix kit. Ik citeer uit de geschiedenis van 423 Sqn:
“F/L J. Musgrave and crew had set out on the night of 12-13 May 1943 for an escort mission for convoy HX 237 and was only fifteen minutes into the mission when his crew caught U-456 by surprise on the surface. Again, the submarine crew chose to "slug it out" with the attacking aircraft. While the convoy and its escorts were informed of the submarine, the Sunderland's gunners were giving the sub their own dose of hospitality; over 2000 rounds were fired, with hits observed on and around the conning tower. In reply, the sub managed to hit the aircraft with a cannon shell, but did not cause any serious damage.
The willingness of U-boats to trade fire with attacking aircraft resulted in a Coastal Command policy which directed that surface combatants be brought in to fight the surfaced submarine. Accordingly, the corvettes HMCS DRUMHELLER and HMS LAGAN came within gunnery range and added their three-inch guns to the fray. The U-boat decided it had seen enough and quickly submerged. Musgrave saw the sub's violent turn to port and dropped two depth charges slightly ahead of the swirl. Soon the corvettes were in place and they added their own patterns of depth charges to the attack.
The lack of immediate evidence of effect on the submarine was, in the Squadron Commander's words, "disappointing," but it would later be confirmed that the submarine had indeed been sunk. F/L Musgrave had provided the squadron with its first official kill, shared with the two ships.”


De DD867 beleefde op 24 oktober 1943 nog een hachelijk avontuur, toen zij de propeller verloor van haar buitenste bakboordmotor, die vervolgens door de binnenste sloeg, maar de vlieger wist het toestel toch thuis te brengen waar het een ´major overhaul´ kreeg en nog tot medio 1944 operationeel bleef om tenslotte totaal uitgewoond gesloopt te worden. Sunderlands brachten - al of niet in samenwerking met andere eenheden - 27 U-boten tot zinken.

Afbeelding
De volledig gerestaureerde Sunderland Mk.V (een verbouwde Mk. III) in het RAF-museum Hendon, Noord Londen

Nog wat Youtube-fimpjes van de Sunderland in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=xInYiiwtUDw
http://www.youtube.com/watch?v=0lLlIRki_xY
http://www.youtube.com/watch?v=hu2qxgtFvW8
http://www.youtube.com/watch?v=Di-tShoowGo
http://www.youtube.com/watch?v=0ZfVEoZm ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=_jS4V3wPtRg
http://www.youtube.com/watch?v=lFH2OZD-TcU

Bronnen en referenties:
* The encyclopedia of aircraft of WWII, Paul Eden, London 2008 (reprint 2003)
* Jane´s fighting aircraft of World War II, London 1994 (reprint 1946/47)
* http://www.shearwateraviationmuseum.ns.ca/squadrons/423chapter1.htm
* http://www.manitobamilitaryaviationmuseum.com/PDF/423Squadron.pdf

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 27 dec, 2011 0:35 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hier is de walkaround:

Short Shunderland V ML796

Het is jammer genog wel een -V versie.

De stage op duxford was in een woord geweldig. Ik wou er dat ik erlanger kon blijven! Was echt super!
Ik heb stage gelopen bij het bedrijf The Fighter Collection, deze vliegen met warbirds, zoals de spitfires en P-51's.
Zijn een hoop brouwers jarloers op, daarom deel ik graag de foto's die ik daar heb gemaakt:

viewtopic.php?f=71&t=28273

En wat die vriend van jou zegt klopt: Het is een van de mooiste museums van europa!
ALs je wilt gaan, ga dan 30juni/1 juli! Flying Legends is dan, alleen maar WOII vliegtuigen en oudere.

Succes met de bouw

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk stuk heb je gemaakt over de Short Sunderland!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2011 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Prachtige bak, die Sunderland. Wat me bij het bekijken van Freddies Walkaround opviel waren de vier .303's in de rompzijkanten.
Het was met recht een vliegend stekelvarken.
Wat ook opvalt is het ontbreken van de gele propellertips op de ML796.
Er zit trouwens een heel gezellig kombuis in dit ding.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement