Motoren geïnstalleerdEen mooi klusje voor de vrijdagavond. De cowlings afgewerkt en in de glans gezet, propellers aangebracht en met zwart potlood de "koelkieren" donker gemaakt. Die rare uitlaten waren lastig aan te brengen. Ze moeten parallel lopen maar zakten steeds scheef. Maar het is gelukt.
PE-ellendeZaterdagmiddag besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en voor het eerst met PE te werken. Bij White Ensign had ik de set gekocht met de YAGI-antennes en die voor de homing device. Met adviezen van hier in het achterhoofd maakte ik de eerste antenne los. Het werd een klein drama. Als je naar die dingen kijkt alleen al worden ze krom. Na een paar uur stoeien werd me duidelijk dat ik hier geen aanleg voor heb: veel te klein en te teer voor die ouwe vingers van me. En nu die Sunderland een mooi model aan het worden is besloot ik af te zien van de PE-antennes en heb ze aangeboden via de martkplaats alhier voor de liefhebber. Dan maar niet helemaal historisch correct....
PE? Ik doe het NOOIT MEER!
AntennedraadMet de draad van Henny spande ik de antenne van de radiohut naar de staart. (Goed spul, Henny! Hoe heette dat ook alweer? En waar verkijrgbaar?) Dat verliep probleemloos en ik hoefde hem naderhand niet op spanning te brengen. Van tevoren deze keer eerst de draad zwart gemaakt met een CD-marker. Dat was een goeie tip!
Gemasked en met föhn in de aanslag klaar voor de matte vernislaag.Masking en matte lak spuitenEn dan volgt het plechtige moment waarop je je model "op slot" zet door de eindlaag erop te spuiten. Ik heb goede ervaringen met Topcoat flat mat van Mr. Hobby en heb op de ESM meteen maar een paar bussen gekocht. Het masken doe ik graag met Masking Fluid van Valejo. Snel aan te brengen e probleemloos te verwijderen. Hoewel... in dat proces drukte ik twee patrijspoorten naar binnen
Met tussenpozen bracht ik vier lagen vernis aan en versnelde het droogproces met de "koude föhn". En ja, ik ben tevreden met het resultaat.
Verwering & chippingNu laat ik hem 2 dagen drogen en ga dan met de verwering beginnen. Deze foto is daarbij mijn bron, maar ook het artwork op den doosch:
Ik moet nog een manier bedenken om die beschadigingen bij de waterlijn recht over de gebogen kiel te laten lopen: tips zijn welkom.
Mijn plan is om het hele model met Flex Wash zwart te doen. Daar heb ik goede ervaringen mee bij het opknappen van oudere modellen. Ik hoop dat zo het plaatwerk, klinknagels en paneellijnen scherper in beeld komen, evenals de rooksporen bij de uitlaten. En dan die witte romp..., die is zo, eh, wit... Deze dame mag er best wat "gebruikt" uit zien
Roestvlekken wil ik met pastelkrijt aanbrengen. Als laatste pas ik met mate chipping toe bij props, motoren en vleugelranden. Tenslotte krijgt al het glaswerk nog een extra kwastje P+ waarna hij in de vitrinekast kan. Hopelijk kan ik de eindfoto's volgend weekend plaatsen.
Groetje,
Jan
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden