Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Motoren geïnstalleerd
Een mooi klusje voor de vrijdagavond. De cowlings afgewerkt en in de glans gezet, propellers aangebracht en met zwart potlood de "koelkieren" donker gemaakt. Die rare uitlaten waren lastig aan te brengen. Ze moeten parallel lopen maar zakten steeds scheef. Maar het is gelukt.

PE-ellende
Zaterdagmiddag besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en voor het eerst met PE te werken. Bij White Ensign had ik de set gekocht met de YAGI-antennes en die voor de homing device. Met adviezen van hier in het achterhoofd maakte ik de eerste antenne los. Het werd een klein drama. Als je naar die dingen kijkt alleen al worden ze krom. Na een paar uur stoeien werd me duidelijk dat ik hier geen aanleg voor heb: veel te klein en te teer voor die ouwe vingers van me. En nu die Sunderland een mooi model aan het worden is besloot ik af te zien van de PE-antennes en heb ze aangeboden via de martkplaats alhier voor de liefhebber. Dan maar niet helemaal historisch correct.... :( PE? Ik doe het NOOIT MEER!

Antennedraad
Met de draad van Henny spande ik de antenne van de radiohut naar de staart. (Goed spul, Henny! Hoe heette dat ook alweer? En waar verkijrgbaar?) Dat verliep probleemloos en ik hoefde hem naderhand niet op spanning te brengen. Van tevoren deze keer eerst de draad zwart gemaakt met een CD-marker. Dat was een goeie tip!

Afbeelding
Gemasked en met föhn in de aanslag klaar voor de matte vernislaag.

Masking en matte lak spuiten

En dan volgt het plechtige moment waarop je je model "op slot" zet door de eindlaag erop te spuiten. Ik heb goede ervaringen met Topcoat flat mat van Mr. Hobby en heb op de ESM meteen maar een paar bussen gekocht. Het masken doe ik graag met Masking Fluid van Valejo. Snel aan te brengen e probleemloos te verwijderen. Hoewel... in dat proces drukte ik twee patrijspoorten naar binnen :twisted:
Met tussenpozen bracht ik vier lagen vernis aan en versnelde het droogproces met de "koude föhn". En ja, ik ben tevreden met het resultaat.

Verwering & chipping
Nu laat ik hem 2 dagen drogen en ga dan met de verwering beginnen. Deze foto is daarbij mijn bron, maar ook het artwork op den doosch:

Afbeelding

Ik moet nog een manier bedenken om die beschadigingen bij de waterlijn recht over de gebogen kiel te laten lopen: tips zijn welkom.
Mijn plan is om het hele model met Flex Wash zwart te doen. Daar heb ik goede ervaringen mee bij het opknappen van oudere modellen. Ik hoop dat zo het plaatwerk, klinknagels en paneellijnen scherper in beeld komen, evenals de rooksporen bij de uitlaten. En dan die witte romp..., die is zo, eh, wit... Deze dame mag er best wat "gebruikt" uit zien :lol:
Roestvlekken wil ik met pastelkrijt aanbrengen. Als laatste pas ik met mate chipping toe bij props, motoren en vleugelranden. Tenslotte krijgt al het glaswerk nog een extra kwastje P+ waarna hij in de vitrinekast kan. Hopelijk kan ik de eindfoto's volgend weekend plaatsen.

Groetje,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Het wordt al een hele leuke Sunderland. Het blijft tenslotte een grote imposante vliegboot. :D


Ik ben benieuwd naar je verwering en de weergave van de waterlijn zoals op de foto. Pas wel op met roestvlekken ivm het aluminium. Er zullen vast genoeg plekken zijn wat roestsporen kunnen geven, maar niet zoals op de stalen schepen. Als je begrijpt wat ik bedoel. :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Dat ziet al mooi uit! Jammer vanm de PE... maar ik zelf heb er ok heel weinig ervaring mee.

En je verwering. Dat is wel lastig, het is gewoon uit proberen.
Ikzelf heb eens gewoon met zwart heel erg verdunnen, en die dan aanbrengen. En deze dan uit smeren over je oppervlakte.
Mischien een idee voor de waterlijn?

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2012 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Voor verwering op de waterlijn kan je een zacht potlood gebruiken.
Daarmee teken je de paneellijnen onder de waterlijn af en vervolgens gum je met een zachte gum naar achteren de lijnen uit.
Is het resultaat niet naar je zin dan gum je alles weg en begin je opnieuw.

Afbeelding

Het mooiste effect bereik je op een zijde(matte) ondergrond.

Succes,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2012 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hallo Jan ,
De draad die ik je toestuurde heet "knitting in elastic " en is hier
http://www.knitwell.co.uk/acatalog/KNIT ... ASTIC.html verkrijgbaar.
Tips over verwering zijn er zat op het forum , ikzelf maak meestal een wash van water , plakaatverf en een drupje
afwasmiddel en breng dat dan aan op een glanzend opppervlakte .
Een kwestie van uitproberen wat voor jou het beste werkt.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 13:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Hier is tie dan: mijn "battle- & weather-worn" Sunderland, zoals die er na driekwart jaar intensief patrouilleren boven de Noordatlantische Oceaan en Golf van Biskaie zou kunnen hebben uitgezien. Wat is dit een fantastisch model om te bouwen. En veel geleerd door voor mij nieuwe technieken toe te passen.

Met dank aan de vrienden hier en op het Airfix-forum, de fotografische bronnen en referentieliteratuur van andere enthousiastelingen en de "how to filmpjes" van Flory Models.

vrGr,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er goed uit hoor. Mooie aanwinst voor op de plank.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Dat is wel een hele mooie Sunderland! Verwering ziet goed uit.
Alleen de Aluminum vind ik iets te dik. Ik denk met de kwast gedaan.
Maar dat is meer persoonlijk.

Ik denk dat ik binnen kort toch mijn sunderland eens ga opknappen...

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Allereerst van harte proficiat met dit resultaat Jan , ik vindt het een fantastische sunderland
geworden zeker gezien de leeftijd van de kit .
Misschien op sommige plekken is de chipping iets te overdone, maar voor een eerste keer weatheren
vindt ik het goed gelukt .
Ik heb 4 foto,s "geleend" voor de galerij mocht je andere foto,s van de sunderland in de galerij willen
hoor ik het graag .

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2012 17:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Chipping begin ik niet meer over, maar de verwering vindt ik verder geslaagd.
Zeer nette kist neergezet gezien de kwaliteit van dit oudje.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement