Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 11:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ok, dan gaat het eerste brouwverslag in deze GB maar eens van start. De timing was fantastisch - ik had twee actieve projecten liggen waarvan de eerste een week of 2 terug af was en de ander gisteren. Vandaag ging ie de blanke lak in, en dan alleen nog wat clearparts.

En ja, dan ben je klaar met twee projecten, en ik weet niet hoe dat bij jullie loopt, maar mijn werkblad ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeelding

Eerst maar eens opgeruimd dus, en vervolgens de doos uitgepakt

Afbeelding

En laten we eens kijken wat we zoal krijgen.
Om te beginnen natuurlijk weer zo'n leuke Revell doos met leuke boxart

Afbeelding

Drie sprues met grijs plastic en eentje met twee heldere onderdeeltjes

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk een leuk decalvelletje, en gelukkig een stuk kleiner dan dat A-tje van mijn vorig project

Afbeelding

En de gebruikelijke Revell-bouwinstructies

Afbeelding

En dan kunnen we beginnen. En stap 1 en 2 zijn voor mij altijd dezelfde.
Stap 1: de doos van revell ombouwen van een zij-lader tot een boven-lader:

Afbeelding

en stap 2: de benodigde verf bij elkaar zoeken, en dan bij voorkeur niet in de Revell-lijn, maar als het even kan Gunze of Tamiya. Dus afgelopen week wat potjes Gunze besteld bij ASA, de rest bijeen gezocht, en een kleurtje Alclad II erbij gesprokkeld

Afbeelding

Ik had nl. in het brouwverslag van Weust gezien dat hij de panelen langs de uitlaten een metaalkleur had gegeven, en ondanks dat de bouwbeschrijving dit niet aangeeft leek me dat toch wel aardig..

Het plan is verder simpel: kitje bouwen, kitje in de witte surface primer, dan de gele banden spuiten en afplakken (wellicht het niet-gele spul eerst afplakken), dan de Alclad black primer op dat deel wat metallic wordt, de Alclad erop, die ook weer afplakken, en dan de camo eroverheen. Moet kunnen toch...

Tot slot wacht achtergrondinfo voor zij die geïnteresseerd zijn:

Afbeelding
prototype V1: ongemotoriseerd zweeftoestel gebouwd door Horten

De Horten H.IX (Ho 229 of Gotha Go 229) was een prototype jager/bommenwerper uit de late jaartjes van WOII. Het toestel werd ontworpen door Reimar en Walter Horten en werd gebouwd door Gothaer Waggonfabrik. Het was de eerste van de Flying Wing toestellen die aangedreven werd door een straalmotor, en het eerste toestel dat werd ontworpen om slecht door de radar te worden opgepikt - het eerste Stealth toestel. Het toestel vwas een persoonlijke favoriet van Luftwaffe Reichsmarschall Hermann Göring, en was het enige toestel dat in de buurt kwam van zijn "3x1000" prestatie eisen (geladen met 1.000 kg aan bommen, met een bereik van minstens 1.000 km en een snelheid van 1.000 km/h of meer). De Gotha heeft een geschatte maximum snelheid van 1.024 km/h, een maximum hoogte van 15.000 meter.

Afbeelding
prototype V2 gebouwd door Gothaer Waggonfabrik

De H.IX was goed handelbaar met een beperkte laterale instabiliteit (gewoon voor toestellen zonder verticale stabilisator). De eerste testvlucht vond plaats op 2 februari 1945 bij Oranienburg De tweede testvlucht verliep succesvol, al werd het landingsgestel beschadigd bij de landing. Er zijn berichten dat de Gotha tijdens een testvlucht tegen een Messerschmitt Me 262 (de eerste echte straaljager) als duidelijke winnaar uit de bus kwam.

Tijdens de derde testvlucht op 18 februari 1945 vatte een van de motoren vlam. Ondanks verschillende manoeuvres van testpiloot Lt Erwin Ziller wilde de motor niet gherstarten, en het toestel stortte neer en werd volledig vernietigd. Ziller overleed twee weken later aan zijn verwondingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
prototype V3 zoals hij er tegenwoordig uitziet, met de vleugels apart opgeslagen

Het derde prototype dat werd gebouwd na deze crash werd door de Amerikanen onderschept voor hij gereed was en naar Northrop gestuurd. Zij bouwden later een replica van dit derde prototype. Deze slijt zijn tijd tegenwoordig in het San Diego Air and Space Museum.

De getalletjes:

Bemanning: 1
Lengte: 7,47 m
Spanwijdte: 16,76 m
Hoogte: 2,81 m
Vleugeloppervlak: 50,20 m²
Leegewicht: 4.600 kg
Maximum gewicht: 8.100 kg
Motoren: 2 × Junkers Jumo 004B turbojet, 8,7 kN elk
Maximum snelheid: Mach 0,92, 977 km/h op 12.000 m
Actieradius: 1,000 km
Plafondhoogte: 16.000 m
Klimsnelheid: 22 m/s
Bewapening: 2 × 30 mm MK 108 kanon, R4M rockets, 2 × 500 kg bommen

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2011 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Okee, ook eentje die je niet vaak ziet op dit forum!
Hmm, veel plastic voor zon klein kitje, goede kwaliteit hoop ik!
Maak er wat moois van!

Gj

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 14:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Afijn, eerst maar eens wat detail shotjes:

Afbeelding

Deze komen in de axhausts te zitten straks. De kleppen van die wielbakken zijn ook leuk bewerkt voor deze schaal. Geen flauw idee of het klopt, maar het volstaat wel.

Afbeelding

Zelfs de wielen zijn voorzienj van een leuk profiel. Als de helften nou goed aansluiten zodat dat niet weggeschuurd behoeft te worden...

Afbeelding

Pilootje wil natuurlijk ook zitten. Een simpel stoeltje, maar wel met riempjes erbij...

Afbeelding

en de exhaust

Afbeelding

Het ziet er al met al uit als een uitstekend OOB gevalletje.

En dus zijn we maar eens voortvarend van start gegaan. Wellicht een ietsje te voortvarend, want we begonnen met dit onderdeel:

Afbeelding

Volgens de bouwbeschrijving moest dat vierkante ding met dat gat eraf, dus vlotjes eraf gesneden. Om er daarna achter te komen dat dit dus alleen nodig is als je hem wheels-up bouwt. Dat ding dat ik nu niet meer heb was dus de nok waar de wielpoot in moet komen. Ayayay. Dus maar een nieuwe gemaakt:

Afbeelding

En snel iets gedaan wat je met de beste wil van de wereld niet kunt verknallen: de vleugels in elkaar gezet:

Afbeelding

En dan was het toch echt tijd om wat kleur aan te gaan brengen. Dus uit het verleden wijs geworden zijn we eerst op ons gemakkie maar eens de bouwbeschrijving geen bestuderen, om te zien wat er allemaal in de cockpit kleur gespoten moest worden, en een voor een de onderdeeltjes aan het gietraam gemarkeerd met wat tape. Straks bij het spuiten kun je dan eenvoudig zijn wat wel en wat niet moest, en de kans dat je er een vergeet is ook weer wat kleiner.

Afbeelding

Daarna wat van de interne structuur al in elkaar gelijmd, dat leek me toch handiger voor het spuiten.

Afbeelding

en de bewapening in elkaar gezet. Daar ga je dus straks niks meer van terug vinden...

Afbeelding

En na wat verf ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

De intakens werden vervolgens in aluminium gespoten, en afgeplakt. Die worden straks op hun plek gelijmd, en dan kan er rustig camo worden gespoten zonder dat de metaalkleur ten onder gaat.

Afbeelding

De exhaust werd gespoten met Alclad's Black Primer, en daarna voorzien van wat laagjes Alclad Steel

Afbeelding

En ook de stoel werd voorzien van een basiskleur. vervolgens de hoofdsteun en zitting gepenseeld, de riempjes een ander kleurtje gegeven, en daar gaan we het mee doen.

Afbeelding

Ook de cockpit is erg basic: stoeltjes, stokje, en decals voor de instrumenten:

Afbeelding

En dan konden boven en onderkant alweer op elkaar gelijmd:

Afbeelding

Vervolgens de neus erop, en daar zal toch echt wat gewerkt moeten gaan worden vrees ik:

Afbeelding

Aan de onderkant vinden we een gapend gat terug. Zal ook bijna wel moeten om dat neuswiel kwijt te kunnen...

Afbeelding

En vanaf de zijkant gezien is het redelijk gedetailleerd. Wederom, ook hier zie je als de vleugel erop zit dus niks meer van. Wellicht gedaan voor mensen die hem zonder vleugel willen bouwen als op een van de foto's?

Afbeelding

Stap laatst voor vandaag is het glaswerk. Eerst maar eens in de Future, paar daagjes laten uitharden, buitenkant afplakken, en als experiment daarna de binnenkant ook afplakken, en de binnenkant spuiten in de cockpitkleur en dan weer de tape verwijderd. ben benieuwd hoe dat er straks uitziet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 20:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En nog wat werk verzet - eerst maar eens wat dingen uitgeboord. Ziet eruit als een of andere intake...

Afbeelding

Afbeelding

En daarna de vleugels erop. De canopy zit er ook op, dus het is herkenbaar als een horten :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet zeggen, de pasvorm is uitsteken, daar moet maar heel weinig opknaopwerk worden verricht aan de naad met de romp...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dat gaat al rap en ziet er goed uit. Ik kan me zo herinneren dat dit destijds inderdaad een fijne Revell kit zonder echte problemen was.

Mooi glaswerk!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2011 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 jun, 2010 0:45 am
Berichten: 146
Woonplaats: Den Haag
Op IRC al gesproken over dit geval. Heb 'm vorig jaar gemaakt als twee kit na de terug keer in de modelbouwerlaarij.

Zelf heb ik de voorkant apart gedaan ivm het geel, maar aangezien de aansluiting nog al te wensen over laat, ben ik erg benieuwd hoe jij deze gaat doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 8:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Afplakken en spuiten...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik zou voor het spuiten de Alclad licht opschuren met korrel 2000, bij mijn S-58 had ik last van slechte hechting van enamel verf op Alclad.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2011 10:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Gaat nog een laag primer op eerst... maar dat was al wel de bedoeling ja :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2011 18:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En de volgende staop - spuiten die hap...

Stap 1 is de primer. De witte. Anders doet je geel het zo belabberd

Afbeelding

Dan de eerste kleuren erop: het geel zodat de Duitsers op de grond weten dat je deze dus niet moet neerhalen, en daarna blueish gray op de onderkant.

Afbeelding

Vervolgens de bovenkant. Eerst voorzichtig met potlood de camo lijnen uitgezet

Afbeelding

En dan lijntjes trekken met RLM 81

Afbeelding

En dan is het een kwestie van vlakken vullen. Deze manier van spuiten is een experimentje, voorheen zou ik gewoon dat hele ding groen hebben gespoten. Maar zo komt er mkinder verf op, en da's voor een eventuele preshade op een volgend model weer interessant...

Afbeelding

Daarna gaan we het groen afplakken

Afbeelding

Afbeelding

en gaan we de resterende witte vlakken kleuren met RLM 82

En als je dan uiteindelijk de afplaksels eraf haalt zie je dit:

Afbeelding

Met twee probleempjes:

Afbeelding

Afbeelding

Dat laatste wordt morgen lichtjes opschuren en bijspuiten, dat eerste is waarschijnlijk weinig anders dan afplakken en nog eens langs de lijntjes spuiten. Volgende keer dus toch dit eerste deel maar gewoon afplakken, en niet meer op deze wijze.
En zo in de closeup met de macro stand erop ziet het er toch niet zo glad uit als ik had gewild. *Zucht*

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement