Ok, dan gaat het eerste brouwverslag in deze GB maar eens van start. De timing was fantastisch - ik had twee actieve projecten liggen waarvan de eerste een week of 2 terug af was en de ander gisteren. Vandaag ging ie de blanke lak in, en dan alleen nog wat clearparts.
En ja, dan ben je klaar met twee projecten, en ik weet niet hoe dat bij jullie loopt, maar mijn werkblad ziet er dan ongeveer zo uit:
Eerst maar eens opgeruimd dus, en vervolgens de doos uitgepakt
En laten we eens kijken wat we zoal krijgen.
Om te beginnen natuurlijk weer zo'n leuke Revell doos met leuke boxart
Drie sprues met grijs plastic en eentje met twee heldere onderdeeltjes
Natuurlijk een leuk decalvelletje, en gelukkig een stuk kleiner dan dat A-tje van mijn vorig project
En de gebruikelijke Revell-bouwinstructies
En dan kunnen we beginnen. En stap 1 en 2 zijn voor mij altijd dezelfde.
Stap 1: de doos van revell ombouwen van een zij-lader tot een boven-lader:
en stap 2: de benodigde verf bij elkaar zoeken, en dan bij voorkeur niet in de Revell-lijn, maar als het even kan Gunze of Tamiya. Dus afgelopen week wat potjes Gunze besteld bij ASA, de rest bijeen gezocht, en een kleurtje Alclad II erbij gesprokkeld
Ik had nl. in het
brouwverslag van Weust gezien dat hij de panelen langs de uitlaten een metaalkleur had gegeven, en ondanks dat de bouwbeschrijving dit niet aangeeft leek me dat toch wel aardig..
Het plan is verder simpel: kitje bouwen, kitje in de witte surface primer, dan de gele banden spuiten en afplakken (wellicht het niet-gele spul eerst afplakken), dan de Alclad black primer op dat deel wat metallic wordt, de Alclad erop, die ook weer afplakken, en dan de camo eroverheen. Moet kunnen toch...
Tot slot wacht achtergrondinfo voor zij die geïnteresseerd zijn:
prototype V1: ongemotoriseerd zweeftoestel gebouwd door HortenDe Horten H.IX (Ho 229 of Gotha Go 229) was een prototype jager/bommenwerper uit de late jaartjes van WOII. Het toestel werd ontworpen door Reimar en Walter Horten en werd gebouwd door Gothaer Waggonfabrik. Het was de eerste van de Flying Wing toestellen die aangedreven werd door een straalmotor, en het eerste toestel dat werd ontworpen om slecht door de radar te worden opgepikt - het eerste Stealth toestel. Het toestel vwas een persoonlijke favoriet van Luftwaffe Reichsmarschall Hermann Göring, en was het enige toestel dat in de buurt kwam van zijn "3x1000" prestatie eisen (geladen met 1.000 kg aan bommen, met een bereik van minstens 1.000 km en een snelheid van 1.000 km/h of meer). De Gotha heeft een geschatte maximum snelheid van 1.024 km/h, een maximum hoogte van 15.000 meter.
prototype V2 gebouwd door Gothaer WaggonfabrikDe H.IX was goed handelbaar met een beperkte laterale instabiliteit (gewoon voor toestellen zonder verticale stabilisator). De eerste testvlucht vond plaats op 2 februari 1945 bij Oranienburg De tweede testvlucht verliep succesvol, al werd het landingsgestel beschadigd bij de landing. Er zijn berichten dat de Gotha tijdens een testvlucht tegen een Messerschmitt Me 262 (de eerste echte straaljager) als duidelijke winnaar uit de bus kwam.
Tijdens de derde testvlucht op 18 februari 1945 vatte een van de motoren vlam. Ondanks verschillende manoeuvres van testpiloot Lt Erwin Ziller wilde de motor niet gherstarten, en het toestel stortte neer en werd volledig vernietigd. Ziller overleed twee weken later aan zijn verwondingen.
prototype V3 zoals hij er tegenwoordig uitziet, met de vleugels apart opgeslagenHet derde prototype dat werd gebouwd na deze crash werd door de Amerikanen onderschept voor hij gereed was en naar Northrop gestuurd. Zij bouwden later een replica van dit derde prototype. Deze slijt zijn tijd tegenwoordig in het San Diego Air and Space Museum.
De getalletjes:
Bemanning: 1
Lengte: 7,47 m
Spanwijdte: 16,76 m
Hoogte: 2,81 m
Vleugeloppervlak: 50,20 m²
Leegewicht: 4.600 kg
Maximum gewicht: 8.100 kg
Motoren: 2 × Junkers Jumo 004B turbojet, 8,7 kN elk
Maximum snelheid: Mach 0,92, 977 km/h op 12.000 m
Actieradius: 1,000 km
Plafondhoogte: 16.000 m
Klimsnelheid: 22 m/s
Bewapening: 2 × 30 mm MK 108 kanon, R4M rockets, 2 × 500 kg bommen