Afgelopen januari heb ik mijn modelbouw schip
Le Glorieux van Heller afgemaakt.
In juni heb ik mijn hobby weer opgepakt en een Napoleontisch kanon van Mantua in elkaar gezet. Dit
prachtstuk staat nu klaar in mijn kast om bewonderd te worden.

Nu ga ik eens beginnen aan de
BR 18 Bavarian Dream van de Spaanse fabrikant OcCre. Naast zeilschepen heb ik ook altijd een zwak gehad voor locomotieven.
Heerlijke machines zijn het! De BR 18 was een Beierse locomotief die tussen 1908 en 1931 werd gemaakt. Niet alleen was dat destijds de grootste locomotief ooit voor de fabrikant,
maar wordt hij ook als de mooiste locomotief van de Duitse spoorwegen beschouwd. Er zijn er maar liefst 159 stuks van gemaakt, ongekend!
Hij rijdt nog steeds, check deze uit 1918
filmpje.
Schaal 1:32
Lengte 720 mm
Hoogte 53 mm
Breedte 100 mm
Modelspoor schaal 1 (geschikt voor LGB, 45mm spoor)
Hout / metaal
Je ziet dat het met 720 mm een behoorlijk grote locomotief is!! Deze schaal wordt voornamelijk gebruikt voor de tuin. Sommigen leggen daar rails aan als hobby.
Ik weet niet of ik rails ga maken, dat moet ik nog beslissen. Misschien 1 lange ofzo ipv een circuit. Wel ga ik een sokkel maken met daarop 2mm grind en weer daarop rails.
Hier komt dan de locomotief op te staan. Met elektronica wil de wielen laten draaien, dus die wielen moeten niet de rails raken.
Verder wil ik gebruik maken van Arduino. Ik heb er de afgelopen tijd mee geëxperimenteerd. Prachtig spul hoor. Arduino is een verzamelnaam voor allerlei elektronica. Computerboards die je kunt programmeren op de pc via een usb kabel. Hierop sluit je weer een motor shield aan, zodat je motoren kunt aansturen.
Ik wil de JGY-370 DC 12 V motor, Massoth 8310101 rookgenerator 5 V, LED verlichting en geluid inbouwen. Dit is al eerder gedaan door
iemand uit Italië. Hij is mijn voorbeeld voor dit project.
Ik ben er al in geslaagd om een Arduino robot wagentje rond te laten rijden met een zelfgemaakte app. Geluid werkt ook (heb al wat locomotief sounds gedownload en afgespeeld).
Het wordt wel tricky om die elektronica weg te werken in de locomotief. Voor de 12 V motor zal ik een loodaccu nodig hebben die in de tender (=kolenwagen) kan.
Die Italiaanse gozer wilde een rookgenerator inbouwen, maar moest daarvoor de voorkant van de boiler openmaken...
achteraf.
Dat wil dus voorkomen. Hopelijk kom ik er doorheen met een gatzaag. Niet alleen wil ik rook hebben, maar wil ik ook pulserende rook hebben. Daarvoor moet ik iets verzinnen waar een klep, buis en een servo motor bij komt kijken.
De gebruikte verf zal acryl van OcCre zijn, houtlijm van Mantua, superlijm control van Bison.
Primer haal ik wel bij de action. Heb helaas geen airbrush, dus ik gebruik penselen. Eerste keer met acryl ipv enamel, dus ik hoop dat het een beetje gaat.
Hier is mijn huidige setup:

"
Genoeg uitdagingen in het verschiet! Wens me maar succes. Ik houd je op de hoogte.