Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 08 dec, 2021 18:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 7:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Update
Het chassis is bijna klaar. Op de volgende foto's zie je de draaistellen die hem houden:

Afbeelding

Afbeelding

De remmen:

Afbeelding

Op dit frame zal straks het aandrijfmechanisme gemonteerd worden:

Afbeelding

Dit mechanisme staat ook bekend als de Walschaertsstoomverdeling . Wanneer stoom in de cilinders aankomt, zal het de zuiger heen en weer duwen. Deze beweging wordt overgebracht op de wielen.
Hier een gif hoe het werkt:

Afbeelding

Idee is simpel toch? En dat gifje moeilijker dan nodig? Laten we het eens in de praktijk brengen:



Oeps. dat werkt niet echt. :lol: Wat we hier missen is het zogenaamde 'quartering'. Ik kan even niet op de Nederlandse term komen, maar doordat de krukken op de drijfas aan de ene zijde van de loc 90 graden (een kwart) verdraaid staan t.o.v. de andere zijde van de loc, zal de gehele loc uit zichzelf aanlopen en een gelijkmatige gang hebben. Hier nog even een plaatje hoe het werkt:

Afbeelding

Dat werkt ook voor echte locomotieven. Ik heb de aandrijfstangen aan de andere zijde bevestigd en een kwart gedraaid:



Da's beter he :brouw: .
De zuiger is nu naar het uiteinde van de cilinder bewogen en zal de stoom naar de schoorsteen leiden. Als dit gebeurt hoor en zie je een puf
Omdat er elke kwartslag van een wiel een zuiger de stoom eruit laat, zal je 4 puffen per wielrotering horen.

En hoe zet je zo'n locomotief in z'n achteruit? Er is een hendel waar de machinist aan kan trekken, die is direct gekoppeld aan het mechanisme:

Afbeelding

Geniaal toch?

Hier is de volledige set:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Werk aan de cabine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OcCre houdt alle onderdelen netjes in vakjes gelukkig:

Afbeelding

Dat was ie weer voor nu. Volgende keer een filmpje hoe het volgende werkt:

Afbeelding


Tot de volgende keer!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2021 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Update
Meer werk aan de cabine. Het interieur krijgt de kleur: wit.
Ik heb echter geen acrylverf wit gekocht, omdat ik nog enamel had liggen.
Witte verf en dan ook nog eens van enamel type is echter superlangzaam..

Dak van de cabine:

Afbeelding

Houten skelet met metalen plaatjes bevestigd zoals gebruikelijk bij dit pakket:

Afbeelding

Afbeelding

Priming + houten vloer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevernisd:

Afbeelding

Ik ben ook begonnen met het werk aan het achterste gedeelte van de boiler, waar je de vuurkamer hebt.
Dit ziet er bij een echte BR 18 zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat tot zover:

Afbeelding

Niet het definitieve resultaat, dus ik laat jullie nog even in spanning!

Zijn er hier Train Simulator fans? Ze hebben een BR 18 dlc waar je de echte BR 18 kan rijden.

Afbeelding

Meer volgende keer.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3060
Woonplaats: nieuw vennep
Eerlijk gezegd vind ik het detailwerk te groot. De leidingen lijken niet op schaal te zijn.
Wat echt opvalt is dat jij de vuurdeur een scharnier aan de rechterkant hebt gegeven en dat deze deur de cabine indraait.. Op het voorbeeld scharniert deze deur aan de bovenkant naar binnen. Je hebt een mooie voorbeeldfoto, probeer daar gebruik van te maken.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2021 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Hij is prima hoor, vergeet niet dat er van de BR-18 159 stuks gemaakt zijn in maar liefst 15 verschillende uitvoeringen.

Update

Het aandrijfmechanisme is nu volledig geassembleerd. Blijft toch mooi altijd bij stoomlocomotieven. Het maakt dat magisch effect. Stel je je ook eens een koude wintermorgen voor, waar de hele locomotief in stoom gehuld is. Mooi toch!




Werk aan de cabine is nu ook voltooid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cabineverlichting geinstalleerd:

Afbeelding

Afbeelding


Vanaf dit punt heb ik de gaten tussen de balken en het dak opgevuld:

Afbeelding

Afbeelding


Nu is het tijd om alle delen (cabine, chassis en boiler) samen te voegen tot het een echte locomotief wordt.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Update

Ik heb een paar daagjes vrij, dus ik kan mooi verder werken aan de loc.
Nu zijn eindelijk alle onderdelen samengevoegd tot één geheel:

Afbeelding

Cabine... zie die ladders eens. Er zijn ook deuren die open en dicht kunnen, maar die zet ik later erin.

Afbeelding

Afbeelding

Loc is nogal kaal nu. Deze kleine onderdelen komen er straks op:

Afbeelding

Nu gaat het een echte locomotief worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een stekker gesoldeerd, zodat straks contact gemaakt kan worden met alle electronica in de kolenwagen.
Daar heb ik namelijk de batterijen en de microcontroller.

Afbeelding

Afbeelding

Het solderen kostte me wat tijd, maar dan heb je ook wat. Resultaat ziet er puik uit met die lichten aan!

Afbeelding

Ik heb wat gaatjes geboord voor de buizen die er nu op komen.

Afbeelding

Deze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Geverfd en gelijmd:

Afbeelding

Er zijn een hoop buizen die erop moeten. Daar ben ik nu mee bezig.

Tot de volgende keer weer.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 7:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 20567
Woonplaats: Bodegraven
Tis echt wel een mooi model, mooi werk zo met de ketelplaten, eenmaal gespoten ziet het er erg realistisch uit

Qua cabine en leidingwerk moet ik FDVM wel een beetje bijstaan, ik denk dat je emt een maatje dunnere leidingen een veel beter effect gehad zou hebben, zeker omdat het in het koper er naar voren springt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Dankje! Ik vond die klinknagels ook goed gelukt.
Cabine is klaar hoor, daar verander ik niets meer aan. Heb gewoon de handleiding aangehouden voor die leidingen.

Update

De locomotief is klaar!! Geen onderdelen meer om te maken / te bevestigen. Ik moet alleen nog een vernislaagje aanbrengen.
Ik denk dat ik voor zijdeglans ga en misschien hoogglans voor bepaalde onderdelen.
Verder heb ik nog even de naamplaatjes opnieuw gedaan. Deze keer met de juiste drybrushing techniek.

Rechts:

Afbeelding

Links:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om mijn rook genereer spulletjes erbij te halen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Live action:



Nu is het tijd om de kolenwagen in elkaar te zetten. Verder moet ook alle electronica gekoppeld worden. Dat wordt weer een tijdje solderen denk.
Verder heb ik ook LGB rails besteld. We zien hem straks rijden!

Tot de volgende keer weer, ik houd jullie op de hoogte.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1597
Woonplaats: Aalten
Mooi hoor, top! :D prachtig resultaat :brouw:

Quintillius schreef:
Dankje! Ik vond die klinknagels ook goed gelukt.
Nu is het tijd om de kolenwagen in elkaar te zetten.


Als treinliefhebber een kleine correctie; tender :wink:

_________________
Grtz, Ronald

Mijn Blog: http://metusajunction.blogspot.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 27
Dankje! Klopt helemaal wat je zegt, maar dacht dat 'kolenwagen' de leken onder ons wat meer zegt.

Update
Tot dusver ben ik aan het werk geweest aan de tender. Deze bevat niet alleen kolen om het vuur heet te houden, maar ook water - veel water.
Stoomlocomotieven verbruiken een hoop water. Deze wordt in de boiler met stoomdruk gepompt.

De basis is hout as usual:

Afbeelding

Vervolgens metalen plaatjes:

Afbeelding

Ik heb een tuimelaar bevestigd in het design. Hiermee kan de electronica in- en uitgeschakeld worden (klein foutje, beide draden moeten of rood zijn; of zwart).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat hout weggesneden om plaats te maken voor de batterijen en eletronische boards. Ik moet erbij kunnen, dus ik heb verwijderbare plankjes gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bestelde rails zijn binnen:

Afbeelding

Ik heb de locomotief getest en hij loopt super op rechte stukken. Echter blijft hij vastzitten in de bocht (R1). De grote drie wielen in het midden staan vast en zijn recht. Deze draaien niet mee met de bocht. Hier zit het probleem. Heb wat research gedaan hierop. Toch knap hoe ze die wielen weer ontworpen hebben. Ze lijken cilindrisch te zijn, maar zijn in feite conisch. Kijk maar naar dit plaatje:

Afbeelding

Dit filmpje is nog inzichtelijker:



Kleine tegenslag tot nu toe. Ik heb geprobeerd de bochten minder scherp te maken met deze techniek (vanaf 2:09):



De locomotief kan er nu doorheen, maar de diameter die nodig is - is gigantisch.. Ik wil eigenlijk de bochten zelf maken van hout. Maar die diameter wil ik onder de 2m houden.
Voorlopig maar even experimenteren.

Ideeën zijn welkom.

See you next time!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 nov, 2021 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1597
Woonplaats: Aalten
De bochten die je besteld hebt zijn de standaard LGB bochten zo te zien. Die zijn echt veel te krap voor jou model. Je zou eens kunnen kijken naar de 1:29 Aristocraft rails. Kun je eens proberen bij https://bigtrainworld.com/ hier in NL. Is de expert op het gebied van grootspoor :)

_________________
Grtz, Ronald

Mijn Blog: http://metusajunction.blogspot.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement