Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 nov, 2011 13:40 pm
Berichten: 4
Hallo allemaal, even voorstellen; ik ben Mark-Jan, 31 jaar jong en werk in de gezondheidszorg. Ik ben zeer groot liefhebber van het merk Alfa Romeo, zowel 1/1 als kleinschaliger modellen.

Mijn nieuwe project word een body van een Alfa 155 DTM voor mijn 1/10 TT-01 chassis; het thema van deze body word een ''tribute'' aan de in 2010 overleden Bob van der Sluis, een mede-Alfaliefhebber welke in de Alfa Romeo Challenge met een grondig verbouwde Alfa 75 IMSA de concurentie het snot-voor-de-ogen reed. Ik ben van begin af aan zeer geintrigeerd door deze custom-verbouwde racer, welke eruit ziet als een stealth-bommenwerper.

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?album=lastup&cat=14842&pos=1

Daar er bij mijn weten geen body bestaat van een 75, en deze IMSA 75 zeer sterk lijkt op een 155 in DTM-uitvoering, gebruik ik deze body (welke ook maar zeer moeilijk te verkrijgen is, mijn 155-body heb ik net binnen uit Hong Kong!) om er een tribute-versie mee te bouwen; hier de eerste foto met de proefdrukken voor de decals op normaal wit A4-papier om de afmetingen en kleuren in te stellen. Verder gebruik ik HPI-velgen, welke ik nog even antraciet/grafiet moet ''misten'' om de 1/1 auto zoveel mogelijk te benaderen.

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?album=8718&pos=0

De body ga ik vanbinnen zwart spuiten met Tamiya PS-5, de buitenkant van de body spuit ik vervolgens met Tamiya PS-55, dit is een Clear Coat met een matterend effect. De body is op dit moment bijna klaar voor ''prep'', echter zit ik nog het hoe-en-wat uit te knobbelen om bepaalde details toe te voegen; ik wil nog een sparing in de rechter-dorpel maken om hier de side-pipe door te laten steken, welke ik aan het chassis wil bevestigen. De side-pipe moet ik nog bouwen, dus voordat ik m'n body aan patat zaag zorg ik eerst nog daarvoor.

Nou, dit is dus het begin, adhv de foto van het origineel zul je zien dat het eigenlijk en redelijk simpele bouw is, zeker wat betreft decals. En over decals gesproken, hoe maak je nou de witte letters na van de ''driver-name'' op de zijruiten?; nou, daar heb ik verschillende ideeen voor, de beste methode die ik nu kan bedenken is om mbv een Labelwriter met een wit-op-transparant-casette een label te maken en deze te verzegelen op de body met Microscale-fluid... Nou ja, zal vast tijdens de bouw nog wel wat wijzigen, denk ik... Groeten, hoop dat jullie dit ook een leuk project vinden..

_________________
''Remmen is angst, gang is alles...''


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2011 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hallo Mark Jan,

dat is een best project wat je wil maken.

Alleen van een 155 een 75 maken :shock: .
Ik ben geen alfa kenner/liefhebber (sorry :roll: ) maar, als je ze fysiek naast elkaar zet dan zie ik maar weinig overeenkomsten. Het enige wat in mijn optiek enigzins overeenkomst is de neus, maar dan houd het toch op.
De 75 was hoekig en gedrongen en de 155 lang en slank.

Ik ga je volgen, want ben erg benieuwd hoe je deze makeover tot stand gaat brengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 nov, 2011 13:40 pm
Berichten: 4
Okidoki, ff een update.. ben lekker bezig geweest tussen mijn werkdagen door.

Heb de side-pipe gemaakt, body gespoten (vanbinnen zwart met smoke voor de ramen, buitenkant mat gespoten maar de ramen vrij gehouden), side-pipe gemonteerd, en heb vandaag een poging gedaan om de zelfgemaakte decals te plakken, althans de grote stukken... wat een t.kkeklus zeg! Nou ja, hier het voorlopige resultaat..

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?pos=-252883

De Alfa 75 lijkt qua lijnvoering heel sterk op de opvolger, de Alfa 155... En juist wanneer men de IMSA-versie van de 75 naast de DTM-versie van de 155 zet zie je nog meer gelijkenis..

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?pos=-252046
(75 IMSA)

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?pos=-252885
(Alfa 155 DTM/ITC)

Door de laatste afbeelding kreeg ik overigens mede de inspiratie voor dit project; het is een 1/43 schaalmodel van HPI van een 155 DTM in een ''plain flat black''... wow, dacht ik ineens, die wagen doet mij erg veel denken aan de racer van Bob van der Sluis...

Qua model zal het niet een echte 75 worden, het is meer dat ik deze 155 opbouw als een soort van tribute aan de wijlen bouwer/bedenker/coureur van dit monster.. De 75 was van origine een 75 Turbo Evoluzione IMSA, voorzien van een 1.8 turbomotor die in de laatste specs zo'n 450pk leverde! Bob heeft deze auto laten ombouwen naar een buizenchassis met alu/carbon plaatwerk (dus veel lichter..), en heeft er een atmosferische 2.0 16V uit een 155 BTCC (een zogenaamde D2-motor) ingebouwd. Deze motor levert volgens de reglementen van het BTCC waar deze 155's rondreden 296pk, maar ik geloof dat het torretje in de 75 wel iets gekieteld is, temeer daar de 75 met deze motor in een vrijwel open klasse in de Alfa Romeo Challenge werd ingezet... mijn voorzichtige schatting gaat uit naar zo'n 350pk, zeker omdat deze wagen een originele 75 Turbo IMSA (van Harmen van Putten, en waar Olivier Thielemans nog een aantal jaar geleden een demo mee gaf op Bavaria City Racing) met 432pk meestal het ''snot-voor-de-ogen'' reed... Oh ja, ff een plaatje van een 155 BTCC D2;

http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/displayimage.php?pos=-252886

Dusss...

_________________
''Remmen is angst, gang is alles...''


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi spuitwerk en die side pipe...ook erg mooi en goed gelukt :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2011 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 nov, 2011 13:40 pm
Berichten: 4
Thanx Wolf! Ben er zelf ook wel een beetje trots op.. kijk, klaar is anders, nu komt er nog veel detailwerk aan te pas, zoals de naam en het racenummer op de ramen. Hier heb ik een trucje voor bedacht, althans, ik hoop dat het lukt; witte letters op een (semi-)transparante ondergrond... hmm, word wat lastig. Nu beschik ik op mijn werk over een Labelpoint, en heb daar zelf een cartridge wit-op-transparant voor gekocht, dus ik hoop dat dit een mooi resultaat gaat geven... moet deze decals nog wel maken, hoor..

Oh ja, je hoeft je niet te verontschuldigen voor een gebrek aan liefde voor Alfa Romeo; juist omdat er maar een beperkte groep mensen zijn, die overigens net als ik praktisch allemaal hartstikke gestoord zijn, die een zwak hebben voor dit merk maakt dit voor mij juist zulke speciale auto's... er zijn bijv. ook naast de liefhebbers ook 'neutralen', en natuurlijk de mensen die dit merk hartgrondig afkraken... dat vind ik juist wel leuk, en maakt het merk voor mij zo bijzonder, zeker als je ook nog eens de gemiddelde productkwaliteit in ogenschouw neemt (dat bedoel ik eigenlijk te zeggen dat ik en mijn mede-Alfisten knotsgek zijn..). Ennuh, zoek zulke diepgaande liefhebberij eens bij een gemiddeld Koreaans/Japans automerk?!... :mrgreen:

_________________
''Remmen is angst, gang is alles...''


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2011 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hoi MJ,

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat is Alfa verafschuw. Het is nety wat je zegt je hebt bij bepaalde automerken feeling. Nu heb ik dat dan wel met een gemiddeld Japans automerk :lol: :lol: :lol: nl. Mitsubishi.

De Alfa 75 vond ik destijds en als ik nu de Alfalijn bekijk, toch wel een van de betere ontwerpen van Alfa.
Een oom van mij is ook een Alfa freak......Hij had deze, maar dan in een lelijke okerachtige kleur
Afbeelding

toen ik een jochie was van 7 (38 nu :? ), kwam hij me altijd een beetje bang maken, dat hij me zou komen ophalen en dan heel hard ermee gaan rijden op de snelweg :lol: :lol: .

Wbt de decals moet je eens kijken bij

http://www.modelbrouwers.nl/docs/comput ... _decal.pdf

Wellicht kun je je voordeel mee doen.

grt,

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2011 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 nov, 2011 13:40 pm
Berichten: 4
Hahaha, grappig toch! Thnx 4 de link, ik heb inderdaad deze materialen sowiezo al gebruikt bij de decals die er tot nu toe op zitten. Heb ik ff mazzel dat Hanjo z'n toko zo'n 100meter van mijn huisje zit!

Was ook wel grappig, btw.. ik had helemaal nooit iets gehoord van zijn modelbouwshop... tot ik een tijdje geleden ineens een uithangbord met ''Revell'' zag hangen op een pand aan de dijk waarover ik naar mijn werk rijd.. ik eens ff gegoogeld, en zodoende ben ik ook op dit forum terechtgekomen enzo... :idea:

Ik zal binnenkort ook ff foto's plaatsen van de 2 andere kappen (op hetzelfde chassis) die ik gebouwd heb; de eerste zat bij de bouwset, is een Subaru Impreza WRC nieuw model, en de andere is een Lancia Delta Integrale in Martini-trim.. beide modellen heb ik ook ietwat gecustomized; bij de Subaru heb ik in de kap de grote luchtinlaat in de voorbumper opengefreesd, en de schuimbumper die daarachter op het chassis zit aangepast door er een soort spoiler/airduct uit te frezen. Dit had ik bedacht onder het mom van extra downforce op de vooras en koeling voor de electronica... De Delta heb ik bijna geheel volgens boekje gebouwd, echter stoor ik me dan altijd aan die plakplaatjes die dan een uitlaat moeten voorstellen; voor de Delta heb ik dus een custom aluminium uitlaat(sierstuk) gemaakt, van dezelfde pijp waar ik ook een side-pipe voor de Alfa heb gebrouwen.. toch vind ik de Delta ook nog niet helemaal af, ik zit nog uit te knobbelen hoe ik replica's van de achterste spatlappen kan maken enzo.. De Impreza krijgt van mij ook nog een custom uitlaat, wanneer ik precies de vorm weet na te maken(heeft nogal een aparte vorm.. heeft iemand goeie plaatjes?). Foto's plaats ik binnenkort wel ff, moet ze aanpassen aan de limiet van de site.. Weet iemand btw waarom ik alleen linkjes naar mijn album kan plaatsen, en niet de plaatjes zelf(krijg dan in het voorbeeld een wit vlak met rood kruis?!)?

Groeten, MJ

_________________
''Remmen is angst, gang is alles...''


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 16:27 pm
Berichten: 5
abc hobby maakt mooie uitlaat setjes zie m'n R30:
Zitten volgens mij n stuk of 3 soorten in incl. bevestiging.
Afbeelding

Heb hier trouwens ook 'n 155 staan:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement