ZO!.. Ziezo.. sowieso.. ofzo.. dus..
Ga er maar weer eens lekker voor zitten.. ik ga je netvliezen vanavond bombarderen met:
44 foto's en 13954 lettertjes..de langste post tot nu toe..
Omdat ik er ondanks mijn lenige ledematen wel zo ongeveer tabak van begon te krijgen alle werkzaamheden aan de MiniMonster op de knietjes gezeten ten uitvoer te brengen, heb ik mijn toevlucht gezocht in de hulp van de heren Black en Decker..
de "trusty ol' workmate" uit de schuur gesleurd, en het paddockbokkie middels een lijmtang aan het werkblad gebevestivastmaakt.. aldus.
Teveneens middels een reststukkie MDF er voor zorggedragen dat het voorwiel niet in het ravijn tussen de werkplanken zou wegzakken..Ik heb alleen de foto gemaakt voordat ik dat tenuitvoergebracht heb.. Mea Vulv.. eh Culpa..
Waarom al deze voorbereidingswerkzaamheden?.. welnu. er zijn nog wat inkopen gedaan.. Remleiding, aansluitwartels en Banjo's
En.. in de verpakking van al dat moois troffen we tevens aan..
Een Manual!
en een Zakkie!
Had u geroepen?Jeess!.. ik schrik me lam.. waar kom jij inene vandaan?..
Nou!.. ik hoorde mijn naam !Ja.. maar ik bedoelde jou helemaal niet.. ga terug naar Plaktakkuh.. die heeft jouw hulp harder nodig..
Uh... Ok.. sorry..Is al goed Zakkie...'t ging dus om DIT zakkie..
Met daarin allemaal mooi spul, waar het voor dient.. dat staat dus allemaal op dat meegeleverde papiertje.. mooi.. eens zien..wat hebben we hier?
een soort van hol Naaldje, die moet dus in de leiding komen..
Dus.. na enkele ferme tikken met een kunststof hamertje.. zit't naaldje daar waar ie zitten moet.. IN de leiding.. Mooi...
Aan die kant van de leiding, die straks in de rempomp geschroefd gaat worden, ook een wartel, om de schroefverbinding tot stand te brengen, en een "olijf".. nou ben ik niet vies van Olijven, maar deze is niet te kanen.. dus monteer ik em maar op de leiding..
de leiding voor de achterrem maar even losjes aan de pomp geschroefd, om de lengte van de achterremleiding te kunnen bepalen..
Die leiding moet dus ergens langs het frame komen, en wel zo dat het stuur nog kan draaien zonder dat de leiding knikt, en zodanig dat ie niet tegen de uitlaat aan komt..
zo ongeplusminus dus.. even provisorisch met tape vastgekleefd, en er een stukkie tape aangeplakt om te markeren waar we de leiding moeten doorsnijden..
Daar dus.. en is het dus zaak om de aansluiting voor de remtang erop te ztten, dus de slang afgesneden en gebanjoot
Maar... in de remtangen zelf zit M10 schroefdraad, voor de oude 10 mm banjo's.. dus moesten we daar een verloop je op maken om de nieuwe banjo's met M6 vast te kunnen zetten..
Dus.. 2 boutjes uit het 1000-dingen-doosje gegrabbeld, en er even een centergaatje in getimmerd.
Om ze daarna met de kolomboor voor te boren
en op te boren.. waarna we gaan...
Tappen!
nee.. straks.. als we klaar zijn..
eerst SCHROEFDRAAD tappen dus..
M6, met een zogenaamde "Blinde"tap, deze heeft tandjes tot aan de punt, zodat je schroefdraad krijgt tot helemaal onderin het gat..
Na die operatie zijn de verloopbouten met een Aluminihilium pakkingringetje op de achterremtang..
en de voorremtang geschroefd..
Waarna ik 2 inbusboutjes M6 heb opgeofferd om te verbouwen tot Banjo-boutjes, gaatje van onder erin geboord tot vlak onder de kop, en op die hoogte een gaatje dwars erdoor.. zodat de remvloeistof door de leiding, via de banjo door de bout naar de remtang kan stromen..
En dan hebben we dus dit.. 2 banjoboutjes M6, met Inbus.. makkelijk bij het ontluchten.. het inbussleuteltje blijft gewoon in 't zeskante gaatje hangen.. en je hoeft dus niet bang te zijn dat ie op de grond klettert als je em los laat bij het ontluchten van de remmen om het reservoirtje bij te vullen..
Dus.. deze werkzaamheden uitgevoerd hebbende, werd het zo zoetjes aan even tijd om te kijken of ik de lengte van de beide leidingen goed gegokt had..
Voorkant..
en achterkant..
Jottem!.. ze passen.. Mooi..
Ook aan't stuur zitten ze netjes zonder knikken, en rare bochten.. Arie is tevree..
dus.. toen werd het tijd om de leiding naar achter definitief vast te leggen met een paar tie-raps.. zodat ie niet tegen de uitlaat aanhangt.. blijft de leiding mooi van, en de vloeistof koel.. is ook belangrijk..
Na dit klusje geklaard te hebben, ben ik het systeem gaan vullen met "vertragingswater", en daarna is de boel grondig ontlucht.. ik heb van die exercitie geen foto's, Mamma Kabaalstra was naar de Keukenhof vandaag.. bloemetjes kijken, en Pappa Kabaalstra was druk met andere klusje op en rond het schuurdak.. en.. omdat het ontluchten van remmen een "vette-fikke-klus" is had ik geen zin om mijn kostbare digi te bepotelen met remvloeistofplektengels.. waarvan akte.. neem maar van mij aan dat de lucht eruit, en het vertraagwater erin is.. en dat ze 't doen..
Ik kon namelijk de verleiding NIET weerstaan.. 't blok draaide weer, de remmen deden het.. dus.. Hoppetee..
een greep uit het onderdelendoosje genomen, 4 korte inbusboutjes en 2 voetsteuntjes.. rechterkant eraan geschroefd.
en de linkse er ook tegenaan gegooid, en er 2 van de voornoemde 4 boutjes ingezwengeld..
Waarna ik dus.. 't ding van de werkmaat gesleurd heb, en op de grond heb gezet..
de tuin uit, ehh.. hoe was't ook al weer?.. Kraantje open.. Choke indrukken op de Carburaterreur *klik* , 3 stappen lopen.. in Amazonezit op het zadel neerploffen, en de koppeling inknijpen.. RRRRR..POF..RR..POFPOF.. RRAAAAAHHH!!!.. Ja!.. ze "leeft!".. voorzichtig een paar stoten gas.. *klik* .. de Choke springt er weer af.. nog een paar stoten gas.. ze klimt steeds makkelijker in toeren.. Ik neem plaats op't kleine zadeltje.. en ik geef gas.. 't machien begint zachtjes te rollen, en stapvoets rij ik de poort achter het huis uit.. de straat op.. geen verkeer.. geen politie.. mooi.. open die kraan.. ze klimt gretig in toeren, en ze begint behoorlijk aan mijn armen te sleuren.. YES!!.. zo was het.. daarom was ik zo gek op het rijden met Minibikes.. de koppeling komt tot volledige aangrijping, en de machine sleurt me richting de hoek van de straat.. Ok.. Remmen testen.. dat gingen we doen..
Ik leg twee vingers op het remhendel aan de rechter clipon. de voorrem.. Ik knijp zachtjes, en meteen begint de machine voorover te duiken, en duidelijk te vertragen, ik vergroot de kracht, en de machine staat in een keer "op zijn neus".. het achterwiel blijft ternauwernoods aan de grond.. Mooi... die doet het..
Ik geef wederom gas.. en probeer de achterrem.. zelfde resultaat.. alleen duikt de machine nu minder.. maar vertragen doet ie.. ik weet de machine op de hoek van de straat tegen blokkeren aan tot stilstand te brengen..
Nog een stukje.. ik draai de hoek om, de straat in voor het huis.. daar is een stuk met garages.. daar komt weinig verkeer.. ik draai het gas vol open, en vlieg de straat in.. de hobbelige klinkers lijken gladgestreken te worden door de vering.. ik voel bijna niets van de hobbels in het stuur, en omder mijn achterwerk voel ik hoe de achtervering zijn werk doet.. , ik draai rechtsaf tussen de garages.. 't geluid van het gillende blokje weerkaatst tegen de stalen deuren.. achterin rem ik wederom krachtig, en maak gebruik van het duiken van de voorkant om een korte bocht van 180° te maken, en terug te rijden.. VOLGAS de straat weer in.. vol in de remmen voor de hoek.. en stapvoets terug naar achteren.. de poort in.. halverwege druk ik op het rode knopje midden op het stuur.. 't blokje zwijgt.. 't zingen van de ketting is alles wat ik nog hoor.. als in een roes.. ik rem zodat ik bij onze poortdeur tot stilstand kom..
Ik rol de machine de tuin weer in.. en draai het benzinekraantje dicht.. er is nog meer te doen.. zoals?
zoals het bevestigen van de stuurkuip..!!
Dus.. voor de zoveelste keer.. even passen.. even kijken.. ja.. zo ligt ie wel aardig..
even "ogelen" vanaf de achterkant van de machine.. ja.. ook hiervandaan ziet het er goed uit..
Nu zien 4 ogen altijd meer dan 2.. dus..
RINKEL!!Pappa kabaalstra werpt een blik.. en hij zag dat het goed was..
Nog even wat andere onderdelen erbijgepakt, zoals het achterspatbordje, dat inmiddels met 2 boutjes vastzit aan het frame..
Toen even het achterlichtje gepast.. daar moet ik nog even wat gaatjes voor boren morgen.. maar zo ongeveerplusminus moet ie komen..
even wat plaatjes voor de leuk.. zoals de eerder in dit topic bewierrookte Bing 17 verstelbare Carburatoeter
de messing schroef die naar de zijkant uitsteekt, dat is dus de regelschroef van de sproeier.. als je em indraait krijgt ie minder kabaalwater, als je em uitschroeft krijgt ie meer... 't werkt net als een airbrush eigenlijk..
't nikkelkleurige schroefje is voor het afstellen van het stationair toerental... hoe verder je em indraait, hoe hoger de gasschuif komt te staan, en hoe meer mengsel er naar binnen kan.. en daar gaat ie dus harder van lopen.. momenteel staat ie nog wel vrij hoog, maar dat maakt dat ie ook sneller oppakt..
Kinky.. Upskirt.. even een shotje van achter.. hier is goed te zien hoe de machine toch smal is gebleven.. iets waar ik bij het bouwen 17 jaar geleden naar gestreeft heb, en waar ik ook in geslaagd ben.. zodoende kon ik de grip van de bandjes ten volle benutten..
En ook aan de voorkant zie je hoe smal ze is.. ze krijgt morgen een iets smaller voorbandje.. zodat ze weer op vers rubber staat..
Man oh man..
't kaartje op de tank, is het circuit op het Eiland Man, in de Ierse Zee. sinds 1908 wordt er op dit circuit geraced.
in 1978, na 9 jaar niet meer met motoren te hebben geraced, keert "Mike the Bike" Hailwood terug op het eiland om met een Ducati 900 SS de TT te gaan rijden.. tegen ieders verwachting in, de machine had geen beste reputatie, en Mike was duidelijk een paar jaartjes ouder geworden.. inmiddels kalend, en een buikje, wist hij de race te winnen.
Ook George Fogarty, de vader van Superbike kampioen Carl Fogarty, reed races met zo'n zelfde machine als Mike Hailwood
het Succes van Mike Hailwood bracht ducati ertoe om een replica van de winnende machine als straatfiets uit te brengen, de Ducati 900 Hailwood Replica.
en omdat ik die machine in die kleurstelling wel mooi vond, en omdat ik ZELF in 1995 ('t jaar waarin ik 2de werd in het NK 70cc ) op vakantie ben geweest naar "The Isle of Man TT" heb ik mijn monstertje dezelfde kleuren meegegeven, met midden op de tank een kaartje van het zevenendertigendriekwartmijl lange circuit.
de groene stippen duiden enkele "belangrijke" herkenningspunten in het circuit aan.. te beginnen rechtsonder.. "Bray Hill, net na de start duik je in de hoofdstad Douglas een heuvel af.. en onderaan die heuvel zit een verraderlijke knik, er ligt namelijk een putdeksel op de "schijnbare ideale lijn.".. daar moet je dus echt omheen sturen.. anders heb je een probleem.. , dan ga je dus rechtsaf, naar Ballacraine, de stip linksonder..je krijgt daar na een snel stuk, met vloeiende bochten, een haakse knik voor je kiezen.. je komt vol in 6 aan tetteren.. en dan moet je terug naar 2.. dan ga je de heuvels in.. langs laurel banks, en Sarah's cottage naar de volgende stip.. een snelle rechterbocht in het dorpje Kirkmichael.. en dan door naar één van de bekendste plekjes van het circuit.. Ballaugh Bridge... hier komen alle rijders met 2 wielen los over het brugje als je het plaatsje Ballaugh inrijdt..
vervolgens door naar het noordelijkste plaatsje op de baan.. Ramsey, hier hebben we 1 van de 2 hairpins in het circuit.. de Ramsey hairpin.. waarna we de bergen in gaan.. tot aan de volgende stip "mountain box" is het klimmen geblazen.. en Na the mountainbox krijgen we een redelijk vlak, maar bloedsnel en gevaarlijk stuk. met onderandere "Windy Corner" waar je van de ene heuvelflank overgaat op de andere.. het waait er altijd.. maar je weet nooit vanuit welke richting. altijd spannend dus.. en even later ga je volgas over een SPOORWEG OVERGANG!.. de treintjes die in de heuvels rijden naar Mount Sneafell stoppen voor de race. tijdens een race blijven de treinen daar staan.. , tenslotte Creg-ny-Baa, na een duizelingwekkende afdaling (het snelste stuk van het circuit) waar je grote kans loopt om met 240+ per uur een flinke wheelie te maken omdat de weg daar ineens steiler wordt, is het terugschakelen naar 2 geblazen om de bocht rechtsaf richting Brandish te nemen..
Echt.. Been there.. Done That. de Nurburgring is een Kartbaantje vergeleken met dit circuit.. ik hou er zo van..
Maargoed... genoeg gemijmerd.. jelui weet nu hoe ik aan dat kleurenschema gekomen ben. de schuur in nu..
stukkie kunststof gezaagd, en daarna met een freesje van 6 millimeter in de Beagle omgevormd tot twee kuipbevestigingsblokjes..
Waarna we de 2blokjes op de kuipsteunen geschroefd hebben, en met 2 schroefjes en 2 ringetjes de kuip aan de 2 ingelamineerde stalen spaken hebben vastgezet..
dus..Kuipje gemonteerd
en zo ziet dat er schuin van achter uit.. de stand is mooi zo.. ze ligt vrij van de rempompen en andere onderdelen.. ik heb nog een stukje rubberslang opengesneden en op de alu kuipsteuntjes gelegd, zodat de leidingen niet beschadigen..
Hier is dus te zien hoe dat in het kuipje allemaal een plekkie gevonden heeft..
en ik ben nog even op het schuurdak gaan zitten om een shotje van bovenaf te maken.. ik krijg gewoonweg geen genoeg van het machientje..
En.. tot slot nog een shot van het achterremmetje als je in de tang kijkt, zie je dat de 2 zuigertjes een stukje uitsteken.. de blokjes zijn al een stukkie afgesleten.. vandaar..
Ok.. tijd om te gaan pitten.. morgen moet 't maar eens klaar zijn.. kroonplaten even "opnetteren"middels een welgemikte veeg van een stuk schuurpapier, en een neveltje zilvergrijs..
voor nu?. weltrusten en..
Arie is tevree...