Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2010 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Beste lezers,

In het voorjaar van 2010 kwam ik het een en ander tegen op internet wat met de duitse u-boten te maken had. Dit herrinderde mij aan een kleine dertig jaar geleden. Als kind van een jaar of acht had ik namelijk voor mijn verjaardag een bouwpakket gekregen van een u-bootje. Het was precies het bootje wat ik toen wilde, het was een duikboot, het had torpedo openingen in de voorkant en het had zwaar geschut op het dek staan. Als acht jarig jongetje had ik daar wel mijn beeld bij hoe dat in de tweede wereld oorlog zou zijn gegaan. Het model was zo'n dertig centimeter lang, vrij eenvoudig in elkaar te plakken en helemaal grijs.

Vol trots plakte ik de onderdelen volgens tekening in en op elkaar. Helemaal goed, alleen nog verven die hap. Ik had al wat legerpoppetjes geschilderd die ik al eerder gekocht of gekregen had en nu was mijn bootje aan de beurt. Toen deze klaar was liet ik het vol trots aan mijn vader en grotere broer zien. Mijn vader schoot in de lach en wist te vertellen dat de boot niet legergroen geschilderd moest zijn maar grijs, dat is de kleur van de marine. Wist ik veel??? De verf was nog nat en met pijn en moeite heb ik de verf van het dek weten te krijgen. Mijn broer vond het wel sneu omdat hij zag dat ik deze vergissing een grote terleurstelling vond van mijn werk. Hij heeft toen heel erg zijn best gedaan het bootje in wat betere kleuren tot zijn recht te doen komen.

Dit bootje heeft jaren op mijn kamer gestaan en ideeen doen creeeren over een vervolg. Ik wilde dit bootje nabouwen en dan moest het kunnen varen en duiken. Van alles bedacht en tekeningen gemaakt, ik was al eens het u-boot model van Robbe tegengekomen en ik zag dat helemaal zitten. Alleen was die wel heel groot met zijn bijna twee meter.
Een meter zou een mooi formaat zijn, moest allemaal net kunnen passen dan dacht ik.

En zo geschiedde het, begin 2010 kwam ik het model tegen wat ik wilde bouwen. Deze meteen gekocht via internet en van daaruit verder. Er moesten servo's, motoren, besturingssysteem en een duikmechanisme komen.

Tevens heb ik besloten dat ik bij elke post die ik doe een historische afbeelding plaats van de eerste U-boot tot zover het mag gaan. Als de historische afbeeldingen op zijn, zal ik verder gaan met de bouwtekeningen te plaatsen bij de posts. Hier dus de eerste historische foto :arrow: U-1 type IIA
Afbeelding
Wordt vervolgd...

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 8:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Leuke introductie zeg!!
Het gaat niet eenvoudig worden om dit model ook duikend te krijgen, maar het kan zeker wel.
Wellicht een goed idee om zo veel mogelijk met micro-servos te gaan werken.
Die zijn lekker klein.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Leuk project ben benieuwd.

Overigens is dit niet eens zo'n heel moeilijk project er is zelfs een standaard ombouwkit op de markt voor dit model.
Deze is kit wordt gemaakt door Norbert Bruggen in duitsland: http://www.modelluboot.de/

Succes met deze kit

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
...vervolg...

Met het model in huis was het uitpakken geblazen. En kijken wat er voor ruimte er is als de twee delen op elkaar zitten. Oei, dat viel tegen. Al had ik al gelezen dat sommige dit lange sigaren noemen, wist ik nu ook waarom. Vele duikboten worden uitgevoerd met een WTC* (had toen ook nog geen idee wat dat was). Maar zelf een wtc maken in deze boot is bijna ondoenlijk. Wist wel dat er wat te koop was (Robin Rozendaal verwijst er ook al naar http://www.modelluboot.de/), maar die weg was te gemakkelijk en prijzig.
Op een ander forum had ik mij aangemeld met mijn ideeen en velen hebben mij een weg gewezen waarvan ze hoopten dat het dan nog een kans van slagen zou krijgen. Ze wensten mij veel succes, maar zagen het somber in.
Na vele posts op dat forum waren de feiten bekend:
Ik ben stronteigenwijs
De boot is onwijs moeilijk en eigenlijk net te klein
Je kan je geen fouten permiteren met dit model
De WTC die ervoor verkocht wordt werkt niet echt goed(tips/klachten van gebruikers)
Gas kan ook, maar daar trekt iedereen zich van terug ivm slechte ervaringen (BOEM!!!)

* WTC is een waterdichte buis die in de boot gaat die je deels kan vullen of legen met water zodat deze kan zinken en ook zitten in deze buis alle besturingsmogelijkheden die dmv asjes en stiftjes aan de uiteindes waterdicht de componenten van de boot bedienen.

Er staat nu een berg met problemen voor mij die ik moet zien te overwinnen, mijn kinderdroom om van die kleine boot een werkend exemplaar te creeeren is niet te stoppen. Gewend om van problemen oplossingen te maken kan ik aan de slag.

Mijn bedrijfje vreet bijna al mijn tijd op en op de avatar hiernaast staat mijn vriendin. Tja, die hebben toch echt voorrang op de boot. Alweer een probleem erbij. Dus elk verloren momentje moet ik benutten om aan de boot te werken. Dat maakt het best lastig. Daarintegen alle tijd om na te denken hoe ik nu het bootje kan laten duiken. Daar ben ik nog steeds niet definitief uit, al heb ik wel al meerdere ideeen die moeten werken.

Eerst maar het werk doen wat je op meerdere brouwverslagen ziet gebeuren, het openen van alle vloedgaten. FoxbaT is op dit forum heerlijk bezig aan hetzelfde model en daar zie ik weer dingen die mij inspireren en homeghost is aan een gelijk soort model bezig geweest, fantastisch werk ook. En zo zijn er nog meerdere verslagen te vinden die mij doen watertanden van genot.

Nu is het FoxbaT geweest die mij motiveerde om van mijn model ook een verslag te maken. Omdat ik nog niet eerder een verslag ben tegengekomen van dit model dat ook kan duiken lijkt het mij leuk om dit dan te delen met een ieder.
Hierbij zal ik proberen om toekomstige brouwers handreikingen te geven, naar aanleiding van ideeen heb opgedaan zo links en rechts met wat aanvullingen van mijzelf.

De doelstellingen:

De boot OOB brouwen, de PE setjes zijn meer dan de moeite waard, maar met het functioneel maken van de boot ook zeer kwetsbaar
Een besturing inbouwen waarbij de boot statisch moet kunnen duiken en de duikroeren voor en achter gescheiden bediend kunnen worden
Airbrush is voor mij een nieuwe wereld en het weatheren zal dan ook gaan plaats vinden

Van de week heb ik besloten dat het de U-997 gaat worden, de camouflage lijkt mij een mooie uitdaging

U-2 type IIA
Afbeelding

Wordt vervolgd...

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Beste Tweety777 (Josse),

Die micro servo's heb ik in huis. Vier stuks. Eén voor het roer en twee voor de diepteroeren, voor en achter wil ik apart kunnen bedienen. Heb er nog één over... (reserve?) De besturing is ook al in bezit net als de ontvanger. Foto's volgen spoedig!

Beste Robin,

Mede door jou link nog even gekeken wat er ook alweer was met die WTC, ik ben er weer achter. Het model wat gebruikt is, heeft een compleet ander dek en daarvan zijn de gaten vrij eenvoudig te openen. Het dek van dit model is compleet anders en vraagt om een andere aanpak. Ook heb ik al vernomen wat ik ook beschrijf, dat gebruikers van dit systeem grote moeite hebben om het passend te krijgen en het dan ook nog niet optimaal functioneert.
Mijn boot doormiddenzagen vind ik ook zonde en wil dat kost wat kost toch proberen te voorkomen.

Dat alles heeft mij weerhouden om voor dit systeem te kiezen en zelf naar een oplossing te kijken.

Groet,

Peter

U-3 type IIA
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Plan van aanpak
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2010 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
...vervolg...

Met de spullen in huis en de mogelijkheden om te passen en meten kan ik een plan van aanpak maken. Heb ondertussen diverse verslagen doorgespit en heb al aardig beeld hoe ik het aan wil pakken.
Het duiksysteem blijft iets wat ik zelf moet maken en met diverse testen zal blijken wat het gaat worden.

Afbeelding
Hier de bekende doos met alvast wat servo's en motors
Afbeelding
Hier de zender, druk en vacuumpomp, regelaars en ontvangers en accupacs.

Eerst maar eens de rompen aanpakken, alle vloedgaten moeten opengemaakt worden. Dit lijkt een enorme klus zo'n paar honderd gaatjes. Toch is dit best eenvoudig te doen. Van binnenuit de frees erop zetten en zorgen dat je licht van onderaf komt. Je ziet dan meteen waar de gaten komen en het kan dan eigenlijk niet meer fout gaan. Ook de kleinste gaten zijn op deze manier open te maken. Wat rest is het afbramen of wegsnijden van de "vlies" met een mesje

Afbeelding
Voorbeeld van wat freeswerk, achterste deel is al zoals het moet worden.
Afbeelding
De rechthoekige gaten al deels uitgesneden, de ronde gaten met een boortje afgebraamd, gaat subliem.
Afbeelding
De frees die heel wat tijd bespaard!
Afbeelding
Het mesje voor het wegsnijden van de vlies.

Als je begint met de vloedgaten dan krijg je daar wat handigheid in. Zo heb ik het opgebouwd naar de kleinere gaten toe tot alles een grote gatenkaas was. Ik heb bewust de gaatjes niet geteld, gewoon doorgaan tot het klaar is. Klaar is het namelijk nog lang niet. Het resultaat is de moeite meer dan waard.

Bij alle verslagen kom ik het "probleem" tegen of de torpedoluiken nu wel of niet geopend moeten zijn, geen, één, meerdere of allemaal? Tja, keuzes. Omdat dit model ook te water gaat is het aannemelijk om alle luiken gesloten te monteren. Dat is toch een zonde. Oplossing die ik hiervoor heb is door middel van een veersysteem de luiken in te kunnen drukken. Ze werken dan zeg maar en je kan zien wat er achter zit. Zodra je de luik loslaat sluit deze. Eens kijken of dit eenvoudig is te doen.

U-4 type IIA
Afbeelding

...wordt vervolgd...

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 12 feb, 2011 12:17 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2010 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Hoi Peter,

ik zie dat je al een topic had geopend, had ik even over het hoofd gezien :wink:
Ik ben redelijk bekend met RC, ik heb vroeger erg veel aan modelvliegen gedaan, ook ben ik halverwege de jaren 80` Nederlands kampioen 1/8 buggy geweest (was fabrieksrijder voor Serpent, jajaja :lol: ).
Mede daarom weet ik hoe moeilijk dit project voor je wordt, veel respect daarom voor je plannen en ik ben heel benieuwd naar je vorderingen.
Vooralsnog heb je een mooie start gemaakt, van die vloedgaten weet ik alles pfff....
Ik neem aan dat je straks eerst moet gaan passen en meten met alle apparatuur hoe je alles kwijt moet in de romp?

Ik kan je trouwens ook aanraden om in het voorjaar eens naar Intermodellbau in Dortmund te gaan, enorm veel spul te koop (ook RC), en er is een groot bassin waar ook demo`s met duikboten worden gegeven.





Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Best Karel,

Ik verwacht niet dat ik Nederlands kampioen word met deze boot :wink: . Begrijp nu wel dat jij behoorlijk in de modelbouwwereld actief bent geweest. Zelf had ik in die tijd de Hornet van Tamia, daar is ook alles mee gezegt. De besturing daarvan heb ik nog altijd klaar liggen voor in een havensleper. Die moet ik ooit nog eens afbouwen... :oops:

Het passen en meten voor de apparatuur kan het beste als alle voorbereidingen aan de rompdelen en het dek zijn gedaan, dan kan ik gaan kijken naar de beschikbare ruimte en de "aansluitingen" van de diverse besturings opties. Voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.

Dortmund zal ik vermoedelijk wel links laten liggen, al lijkt het mij heel leuk daar een keer te kijken.

Je had in jou topic gevraagd of ik ook het canningeffect ging toepassen, eigenlijk was ik dat niet van plan. Maar jou resultaat heeft mij doen besluiten het toch te doen, maar dan op mijn manier. Hopelijk komt het resultaat een beetje in de buurt van jou werkzaamheden.


Groet,

Peter

U-5 type IIA
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
...vervolg...

Alle gaten in de romp zijn gedaan.
Afbeelding
De kleine rechthoekige gaatjes waren behoorlijk lastig, hier heb ik veel met het mesje moeten snijden om via de achterzijde de gaten open te krijgen.
Afbeelding
De rechthoekige gaten onderin waren de lastigste gaten, schuin weglopend in een hoek. Veel moeten snijden en hier heb ik ook moeten boren.
Afbeelding
Duidelijk te zien hoe schuinweg de gaten ook weglopen.
Afbeelding
Hier is links en rechts op de romp onder het vijfde en zesde vloedgat een viertal bulten te zien, die zitten daar vermoedelijk in verband met de torpedobuizen. De functie is mij nog niet duidelijk en ik ben ze ook nog niet opengemaakt tegengekomen. Wie weet heeft iemand hier nog een antwoord op.

De test met beweegbare torpedoluiken is geslaagd, ik had bedacht bij het scharnierpunt een paar pennetjes in te boren als scharnier maar dat was ondoenlijk. Flexibele kit met 400% rek is de oplossing. Een dotje kit op het scharnierpunt werkt prima. Alleen de hechting op het kunststof was een verbetering waard. Kon het er mooi helemaal vanaf trekken, zodat ik eerst verder kan met andere dingen aan de romp. Later zal ik met wat lijm een soort primerlaag creeeren waar de kit prima op hecht. Met een beetje geluk is de kit krachtig genoeg om ook als veersysteem te functioneren, anders zullen er een paar rvs veertjes in gemaakt worden.

U-6 type IIA
Afbeelding

...wordt vervolgd...

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op za 05 feb, 2011 23:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Nou je bent lekker bezig geweest met die gaten, ik kan er over meepraten.... :wink:
Ik moet wel zeggen dat je ze er mooi strak uit hebt gehaald, heel netjes gedaan.
De oplossing met de flexibele kit vindt ik slim, ik hoop alleen dat de kit na verloop van tijd niet toch een beetje uit gaat harden waardoor het zal gaan scheuren of loslaten?

Verder ben ik benieuwd naar je canning effect en hoe je dit aangepakt hebt.




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement