Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2011 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Tjeemig Peter,

Heb je goede zaken gedaan :lol: Jij kan zeker wel even voorruit. Vooral die interieur kit van CMK is zeer gaaf. Ik ben reeds een aantal modellen tegengekomen met dit interrieur inclusief verlichting en dat zag er zeer realistisch uit. Ben zeer benieuwd hoe die pe buiger bevalt. Tot op heden gebruik ik nog steeds 2 stanleymesjes en ronde metalen pijpjes om een en ander te vouwen en te buigen. Gaat ook prima, maar toch.

Kijk al uit naar je volgende update.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 20 dec, 2011 23:57 pm
Berichten: 1
20) Waterpomp 6V
Afbeelding
Twee verschillende waterpompjes besteld, even kijken wat ik ervan kan gebruiken in de praktijk
waar heb je die weg ??
ik bouw dockwise ms1 alleen zoek nog 6 volt waterpompjes
gr joost
http://www.modelbouwforum.nl/forums/werkschepen/151585-dockwise.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2011 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Hey Joost,

Tik eens in op ebay

water pump 6v

succes :wink:

Groet,

Peter


U-33_Type_VIIA
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Laatst bijgewerkt door SuPer op di 27 dec, 2011 11:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2011 1:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Peter,

ik zie nu pas je update van een maand geleden :? , allemachtig wat een spullen heb je ondertussen verzameld...
Dit is toch wel veruit de grondigste voorbereiding die ik hier op het forum gezien heb :shock:

Een heleboel boeken komen me bekend voor, vooral het dunne boekje `U-boats in action` van Squadron heb ik erg veel aan gehad.
Ik zie ook een zeer betouwbare Badger 150 airbrush, een oerbetrouwbaar werkpaard waar ik na jaren ook nog steeds mee werk.

Verder ben ik ook benieuwd hoe het Rustall setje gaat bevallen, ik lees er veel goeie dingen over.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen :wink:







Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
... vervolg ...

Allereerst...
Ben zeer benieuwd hoe die pe buiger bevalt. Tot op heden gebruik ik nog steeds 2 stanleymesjes en ronde metalen pijpjes om een en ander te vouwen en te buigen. Gaat ook prima, maar toch.

Kijk al uit naar je volgende update.

Ciao Andrew


Hey Andrew,

Als ik ermee aan de gang ga, laat ik je mijn ervaringen weten. Ben zelf ook erg benieuwd naar het PE gebeuren :wink:


Hey Karel,

Tja, jij bent toch wel een van de redenen dat dit project wat meer uit zijn verband is getrokken.
Heb hier lectuur liggen om van te smullen, teminste als je je erin verdiept en het leuk vind is het om te smullen (dit voor de niet u-boot dwazen :wink: ).

Ondertussen zijn de twee helften verlijmd, eerst had ik dit nog niet gedaan van wege PE geloof ik. Nu zie ik eigenlijk geen reden het samenvoegen van de delen niet te doen nadat ik de voorbereiding op de motoren had getroffen.

Heel wat ideeën had ik tav de motoren, ik dacht dat ik met 1 motor wel kon volstaan. Maar de aandrijving bracht mij in de problemen.
Afbeelding

Even wat proberen met tandwieltjes was mijn eerste optie. Dus met een plaatje perspex de hartafstanden van de assen uitmeten.
Om zo met wat tandwielen een overbrenging te verkrijgen

Afbeelding

Op deze manier kan ik ook met 2 motoren een gelijke aandrijving krijgen, waarbij de assen hetzelfde toerental houden.

Afbeelding

Wat ruimte betreft is het niet verkeerd, maar ik ben bang voor storingen bij de tandwielen als het varen in vervuild water gaat gebeuren, bij het minste geringste loopt de boel vast, lijkt mij.

Afbeelding

Dus valt de keuze op 2 motoren die direct de assen aandrijven, later kan ik altijd nog kijken of ik deze motoren paralel of in serie moet schakelen voor een mooie aandrijving (iets wat ik juist wil testen!!!)

Nu het idee om de motoren waterdicht te krijgen, was nogal een klus. Eerst flink ingepakt, maar dat koste veel te veel ruimte.
Een mof 19mm voor elektra pvc bracht uitkomst. Door 2 schijven te maken van perspex zag ik al een mooie afdichting ontstaan.
Zo'n motortje past precies in zo'n mof 19mm.
Afbeelding

Omdat dit constructief nogal ingewikkeld was, had ik eigenlijk een hele simpele oplossing...... plasti dip.
Afbeelding
Spannend dit, had al op youtube gezien wat het deed en nu zelf ermee aan het werk, even het motortje onderdompelen en tja, dat spul leek wel veel te dik. Een grote dikke massa zat om mijn motortje en ik was bang dat ik heel wat weg te snijden had.
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, bij het drogen is het ideale resultaat behaalt!!!
Afbeelding
Een mooie strakke film om de motoren, het enige wat ik vergeten ben is het ontstoren van de motoren :roll:

Nu het plaatsen van de motoren in de romp was nogal een gepas en gemeet, ik wil namelijk zo min mogelijk ruimte verliezen!
Door 3mm messing pijp door te voeren met daarin de 2mm dikke schroefas weet ik de positie te bepalen van de motor.
Afbeelding

De ringen die ik gemaakt had voor het systeem met de 19mm mof kon ik mooi als calibratie ringen gebruiken, de motoren kan ik zo op minimale afstand van de achterkant tegen de romp krijgen zonder spanning op de schroefassen.
Afbeelding
Afbeelding

Door de ringen/schijven met ms-polymeer kit aan de romp te lijmen, kan ik later heel makkelijk de motor in 1 lijn met de schroefas krijgen.
Afbeelding

Nu de positie bekend is kan ik montage plaatjes voor de motoren maken.
Afbeelding

Gaatjes boren in de plaatjes voor motor met bevestigingen 2mm
Afbeelding

Deze met motor in positie brengen en uitmeten, vervolgens het montage plaatje met bouwpakketlijm wat druppeltjes gegeven.
Afbeelding

Daarna is het zeer eenvoudig de "calibratie ringen/schijven" weg te halen, dit omdat de ms-polymeer kit goed hecht, maar ook makkelijk weer te verwijderen is.
Afbeelding
Afbeelding

Het geheel zit nu gelijmd op de juiste plek onder de juiste hoek, alleen vertrouw ik niet op de lijmverbinding en doe er dus een flinke dot kit tegenaan.
Afbeelding

Aan de andere zijde van de romp was het nu eenvoudig om het montage plaatje van de motor te plaatsen. Afstand en maatvoering waren van de eerste al bekend dus moest ik alleen zorgen dat ik de spullen in de juiste positie had en kon ik verder gaan als bij de vorige montage plaat.
Afbeelding

En zo krijg je dan de positie van de motoren als eerste in de boot.
Afbeelding

Een dot (speciale) vet moet straks voorkomen dat de motoren in aanraking komen bij het draaiende gedeelte met water.
De schroefas wordt verbonden met de motor door middel van een siliconeslang. Dit geeft hopelijk ook het voordeel dat er bijna geen trillingen kunnen ontstaan.
Afbeelding
Afbeelding

Nu is het zaak de aandrijving te testen en een eerste proefvaart te gaan maken.
Hierbij is het alleen van belang dat de snelheid een beetje waarheidsgetrouw zal zijn.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken....

...wordt vervolgd...


U-34_Type_VIIA
Afbeelding

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Uhm, even een vraagje over je tandwielen.

Je gebruikt nu pastic, maar is het niet beter om en massive tandwielen in te zetten? Bijvoorbeeld van Meccano of iets wat daarop lijkt?
Het plastic komt zo fragiel over.

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
bravo104 schreef:
Uhm, even een vraagje over je tandwielen.

Je gebruikt nu pastic, maar is het niet beter om en massive tandwielen in te zetten? Bijvoorbeeld van Meccano of iets wat daarop lijkt?
Het plastic komt zo fragiel over.

Greetz


Beste bravo104,

Als je wat beter leest dan kom je er achter dat ik de tandwielen niet (meer) gebruik :wink: , en heb daarvoor ook als reden gegeven dat vervuilt water al snel tot storingen kan leiden. Ook kost het mij ruimte en ik ga liever op zeker ipv het te gokken. Ik heb met dit project geen ruimte om fouten te maken.
Elke stap is nieuw en spannend tegelijk.

Groet,

Peter

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Mooie oplossing Peter, dat Plasti-dip, beter kan eigenlijk niet.
Verder is het mooi om te zien dat de rompdelen tegen elkaar gelijmd zijn, dat geeft toch een gevoel van `nou schiet het op` :)
Slim ook die siliconenslang tussen de motoren en de assen, zeker weten dat dit trillingen tegen gaat.

Heb je trouwens ook al een snelheidsregelaar voor de motoren?, die dingen zijn tegenwoordig superklein.




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
En een oude wekker, zo'n ratelbak, zitten daar geen goede tandwielen in, zijn in principe van metaal. Maar electronisch is de reductie ook op te lossen

Maar wel weer een stapje verder naar de eindfase zo he?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2011 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Citaat:
Als je wat beter leest dan kom je er achter dat ik de tandwielen niet (meer) gebruik


:oops: Ik had het niet goed begrepen.

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement