Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Karel,

Afbeelding
10Amp motor limit
Motor short protection
Forwards & reverse
1.0KHz drive frequency
4.8V - 12.0V input voltage
1.2A BEC
Built in failsafe
26.0mm x 25.6mm x 9.0mm
100% Waterproof
Weight - 23.0g

Hier heb ik er 2 van liggen 8)

Bert Takken,

Die oude wekker is geen slecht idee! Al denk ik dat we het met elkaar eens zijn dat het elektronisch op te lossen is.
Heb al eens de motoren droog laten draaien op de snelheidsregelaar en dat leek wel goed te gaan.
Maar dat moet ik nog wel even testen in de praktijk.

Bravo104,

Ik zal proberen duidelijker te zijn in het vervolg :idea:

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 8:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Ook goede vaarregelaars zijn die uit de Robbe Rocar en Rookie series.
Geen gedoe met instellen, dat doen die dingen automatisch.
Ze zijn ook ruimschoots voldoende beschermd tegen van alles en nog wat, alleen niet tegen water.
Gebruik al vele jaren deze regelaars, en sindsdien heb ik nooit meer 1 hoeven vervangen omdat er 1 de geest gaf.
De versie die je neemt bepaald hoeveel ampère en hoeveel Volt ze kunnen hebben.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Danny, je kan van mij aannemen dat Peter niet de domste is....
Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar alle mogelijkheden en ja, er zijn makkelijker oplossingen, maar juist het feit dat Peter het op zn gemakkie zelf wilt uitvogelen dwingt bij mij respect af, en ik denk dat hij er op deze manier ook meer voldoening uithaalt.
Niet iedereen kiest altijd voor de weg met de minste weerstand...


Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
@Foxbat:
Als ik de dingen lees die Danny aanvoerd zitten er, lijkt mij als leek zijnde, best dingen bij die bruikbaar zouden kunnen zijn.
Dat de toon wat "hard" overkomt geeft Danny zelf ook aan maar hij probeert, als ik het zo lees, Peter te behoeden voor het verliezen van een duikboot.

@Danny:
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat Peter zelf aan het uitvlooien is hoe je een duikboot bouwt en moet daarin met vallen en opstaan leren wat wél en wat niet kan.
Ik ga er vanuit dat hij de boot straks bij een proefvaart niet meteen in het diepe gooit maar dit eerst gaat doen in een bad. De enige schade die er dan kan ontstaan is, imo, een zinkende boot met schade aan de electronica.

Dan heb ik nog een vraag.

Danny, jij schrijft dat de boot ten allen tijde over lucht moet kunnen beschikken. Betekent dit dan dat hij alleen op periscoop of snorkeldiepte kan varen?
Want een luchttank die voldoende volume bevat om de boot weer aan de oppervlakte te brengen aan boord geeft weer erg veel opwaarts vermogen en zal van de boot dan weer een dobber maken.
Hoe heb jij dat opgelost?

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Hey Danny van Dijk,

Bedankt voor je input en je zorgen :wink:

Je liet al weten dat ik op een ander forum vragen had gesteld. Daar was het inderdaad begonnen. Helaas is mijn verslag daar niet zo positief opgevat en heb ik mij daar flink moeten verdedigen ivm de vele commentaren ipv een stukje inovatie te bewerkstelligen. Wie zo gek is om de moeite te nemen dat verslag door te nemen en dit verslag er achteraan, heeft een wat duidelijker beeld van mijn ideeën.

Ik zal een korte samenvatting geven voor allen die dat teveel van het goede vinden.

Ik wilde een boot bouwen, niet te groot en met de bestaande wtc op dit formaat lukt het niet goed. (Eigenlijk niet, voorzichtig gezegd)
Eigenwijs of niet, ik zie andere mogelijkheden om het systeem wat ik in gedachte heb te kunnen laten werken.
Makkelijk? NEE!
Moeilijk? JA! :lol:

Ondertussen heb ik al vele honderden euro's uitgegeven aan materiaal wat ik achteraf niet nodig zal hebben. Erg? Nee, omdat ik er ontzettend veel van leer en nog meer lol in heb. Uberhaubt is het bouwen van een duikboot zonde van de tijd en het geld, en al helemaal wanneer die onderwater vaart :lol:
Door een idee uit te voeren, zie ik de voor en nadelen. Of het werkt gewoon niet (dat kan ook) :wink:

Toevallig heb ik vannacht nog even wakker gelegen van een (briljant) idee :idea: . Of het werkt? Geen idee, denk het wel (anders lig ik er niet wakker van) :lol:

Wat ik dan weer kan doen is testen. Zo heb ik al diverse dingen getest waarvan ik nu ZEKER weet dat ze werken. En soms vallen opties af :(
Wat ik daardoor ook zeker weet is dat een WTC geen optie voor mij is.

De problemen (=uitdaging) :!: waar jij mij voor waarschuwt (Danny) zijn meer dan welkom, ik lees liever 10 problemen die ik al weet dan 1 die niet genoemd is en ik over het hoofd heb gezien. Hier moet ik wel bij vermelden dat jij met het lezen van dit verslag wel wat over het hoofd heb gezien. Ik heb de dekken opengemaakt om lucht te kunnen laten ontsnappen (zie pagina 5 van dit verslag) om te voorkomen dat jij mij daarvoor waarschuwen zou :lol: Nogmaals, liever wel genoemd dan niet :!:


Ook wil ik niet te veel verklappen over mijn ideeën, zo heb ik iets moois bedacht en vervolgens heb ik alweer een verbetering of compleet ander idee. De kunst is om alle elementen samen te kunnen voegen op practische en logische wijze en dat allemaal goed werkend.

Het grote probleem is simpelweg, de zeer geringe ruimte en toegang. Toegang is zeer beperkt omdat ik niet het schip in 2 stukken wil zagen, maar alles van bovenaf wil doen. Tja en dat is erg krap, helaas :wink:

Ohja, mocht ik een duikboot verliezen, (zo gek ben ik nou ook weer niet) ik heb nog een extra model nieuw in doos klaar liggen.

Als het allemaal lukt zal ik duidelijk laten zien hoe ik het gemaakt heb, lukt het niet (en dat staat ook in het andere verslag op het andere forum) heb ik mij bezig gehouden met een hele mooie hobby waarbij ik een stuk wijzer ben geworden.

Nog een speciale dank aan Karel, die het voor mij opneemt. Hij weet inderdaad wat meer dan hier te lezen staat.
En hij heeft gelijk, door simpelweg met de WTC aan de gang te gaan had dit project NOOIT de voldoening gegeven die ik er nu al aan beleef.

Groet,

Peter

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 20:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik denk dat het alleen maar goed is als een ervaringsdeskundige wat neerzet, ik denk dat Peter een goed beeld heeft van wat hij wil doen en aan de hand van de ervaringen en tips van Danny kan hij zijn theorieën testen en andere kunnen hiervan alleen maar leren. Dus beide (Peet en Danny, gewoon posten en discusiëren over alle mogelijkheden en onmogenlijkheden. Ik denk zelfs dat er een symbiose kan ontstaan doordat Danny waarschijnlijk op zijn beurt weer wat kan leren doordat hij sommige zaken dus nu eens out of the box getoond krijgt.
Ik ga dat verslag ook eens lezen, ben benieuwd. Maar ik denk dat we hier, door sommige als kleuterafdeling van de modelbouw genoemd, toch wel veel aardiger zijn en toch iemand op zijn of haar fouten kunnen wijzen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Ik ben het met je eens Bert. Er zijn hier twee totaal verschillende bouwers bezig met hetzelfde einddoel.
En dat is een boot laten zinken. :wink:

Er is ervaring en er is wilskracht. En dat kan wel eens botsen maar dat moet kunnen.
Zolang het maar op een fatsoenlijke manier gebeurd.

Voor nu lijkt het mij dat beiden elkaar een beetje aan het "aftasten" zijn en opzoek zijn naar het punt waar expertise en uitdaging elkaar gaan raken.
Is dat eenmaal gevonden dan kan die combinatie niet meer stuk en maken ze van dit topic waar een enorm mooi stuk kennis vandaan is te halen.

Succes aan beiden. :wink:

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
Heren,

Ik ben gelukkig met de reacties die ik krijg!

Danny heeft behoorlijk wat moeite gedaan om te laten zien wat er moet gebeuren om een duikboot op schaal te kunnen laten functioneren.
Voordat ik aan dit project begon was een WTC voor mij ook onduidelijke taal.

Het is ook prettig om te vernemen dat ik niet de enige ben die moeite heeft op het andere forum.
Als voorbeeld kan ik geven dat ik hier al flink wat reacties heb gehad op mijn laatste foto's, op het andere forum blijft het eigenlijk stil. En iedereen is positief, dat is echt super!

Ook ben ik gelukkig met het feit dat Danny zijn hulp aanbied, alle hulp is welkom en kennis is daar een belangrijk deel van.

Al met al, vanavond heb ik de inrichting van de werf (oftewel mijn werkplek) even aangepakt, zoveel spullen gekocht dat ik wat planken extra heb opgehangen om alles kwijt te kunnen.

Nu nog bouwen :wink:

Groet,

Peter

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Inderdaad erg leuk om te zien dat er steeds meer mensen geinteresseerd raken in je project, altijd motiverend :wink:



Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2012 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 dec, 2010 2:25 am
Berichten: 212
Woonplaats: Enkhuizen/Amsterdam
...Vervolg...

Als laatste had ik de motoren geplaatst, deze had ik paralel en in serie geschakeld. In serie geschakeld liepen de motoren wat rustiger, maar ook niet zo dat de toeren gelijk liepen. Als 1 schroef weerstand krijgt, gaat de andere oplopen in toeren.

Paralel geschakeld, lopen de toeren vrij gelijk en loopt bij weerstand van 1 schroef, het toerental van de andere schroef niet op.

De keuze is een paralelschakeling geworden, de regelaar zal niet veel op vol vermogen gaan in de praktijk. Power genoeg dus :wink:

Waar ik verder mee ben gegaan zijn de duikroeren aan de voorzijde. Het plan begon met een busje over de uitstekende assen die een verbinding met elkaar maken er over te schuiven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een gat boren in het hart van het busje en daar een asje doorsteken zou ideaal geweest zijn voor werking en borging.
Maar toen ik alles met een dry-fit in elkaar zette vond ik het niet echt robuust.

Dus... Een aanpassing gemaakt.
Afbeelding
Op het uiteinde van de as zit nog een kleine uitstulping van 0.5mm die in de "arm" valt die het duikroer steun geeft.
Afbeelding

Bij de dry-fit viel het mij op dat de duikroeren bij de stand "duiken" al vrij snel tegen de romp aankomen. Door de duikroeren iets verder naar buiten te plaatsen heb ik wat meer duikvermogen weten te verkrijgen.
Afbeelding
Afbeelding
De ruimte tussen de armen en de romp is makkelijk weg te plamuren.

Ik heb al vernomen dat de duikroeren weinig doen bij het duiken, omdat de romp de boot opwaarts duwt bij het varen. De praktijk zal uitwijzen wat het effect zal zijn. Ik wacht het af.

Afbeelding
Om de duikroeren zo ver mogelijk naar buiten te plaatsen ivm het raken van de romp bij het duiken ga ik deze borgen met een borgpen
Afbeelding

Hier nog een verzamelfoto van de aangepaste onderdelen, de borgpen en het gat in de "arm" is 0.5mm groot.
Afbeelding

Als laatste een as voorzien van schroefdraad en in het hart van de as (deze is ongeveer 3mm in diameter) een draadgat gemaakt.
Deze maat is kleiner dan een M2 schroefdraad.
Afbeelding



In het verslag was ik al eens begonnen over navigatieverlichting wat ik op mijn boot ga maken. De tip die ik gekregen had, was dat ze voor het toplicht gebruik maakte van de periscoop. Deze periscoop had ik dus ook gemaakt (lees een stuk terug in dit verslag).
Door het vele lezen in de diverse boeken ben ik erachter gekomen dat de navigatieverlichting die werd toegepast niet via de periscoop behoorde te gaan.

Voordat ik met dit project begon dacht ik dat de boot maar 1 periscoop had, ondertussen weet ik beter. De periscoop met het ovale glaasje is de aanvalsperiscoop. Er zit voorop de brug nog een periscoop, dit is de observatieperiscoop. Deze is voorzien van een lens (deze staat een beetje schuin naar voren) die er voor zorgt dat je recht omhoog de hemel in kan kijken en naar voren tot 10graden naar beneden.
Zelf dacht ik altijd dat dit een soort antenne was of iets dergelijks, nu besef ik mij dat DIT juist de periscoop was die ze gebruikten als alternatief voor het toplicht en dus niet de aanvalsperiscoop. En die had ik nu juist al gemaakt :cry:

Ik zit nog te denken om die verlichting door de periscoop te gaan maken in de observatieperiscoop, maar ik weet nog niet of dat wel gaat lukken.
De duitsers hadden voor het toplicht een lamp die ze over de periscoop heen konden schuiven, deze bleef dan klem zitten met 2 beugels op het eind van het conische gedeelte van de periscoop. Hier heb ik geen foto's van kunnen vinden, maar ik heb het wel gevonden op tekeningen.

Eerst ga ik verder met de duikroeren achter en de gewone roeren, die ga ik voorzien van servo's. En zo begint het langzaam wat te worden. :wink:



....wordt vervolgt....

_________________
In progress.... viewtopic.php?f=108&t=30472&p=626925#p626925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement