Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 aug, 2010 8:44 am
Berichten: 74
Graag advies van ervarende schippers: zie hier de achterkant van de Smit, welke kant moeten de schroeven draaien!??
is het 1:
Afbeelding
is het 2:
Afbeelding
is het 3:
Afbeelding
of is het optie 4:
Afbeelding
foto staan op hun zij, excusses voor het kijk ongemak. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Zoals ze hier gepresenteerd worden is het optie 4. Doordat ze beide een andere kant op draaien wordt het wieleffect opgeheven.

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Optie 3 werkt hetzelfde als optie 4.
Over dit onderwerp is nogal wat discussie, vooral ook met het oog op achteruit varen.
Als de schroeven tegen elkaar in draaien is de kans op wegdraaien vrijwel nul, maar hoeveel kracht er uiteindelijk naar achteren wordt gezet kan ook weer afhankelijk zijn van de draairichting van de schroeven.
Als de schroeven vooruit naar buiten draaien draaien ze achteruit dus naar binnen, waardoor een groot deel van het water door de romp wordt afgebogen, waardoor er dus wat kracht een kant op gaat waar je niets aan hebt, en is dus verloren kracht.
Er zitten ook weer nadelen aan, maar die weet ik zo even niet op te noemen.
Als het goed is komen alle 4 de opties in het echt voor, maar alle schepen uit de Smit Nederland-klasse zullen vrijwel zeker tegen elkaar in draaiende schroeven hebben.
Beide schroeven naar dezelfde kant laten draaien heeft eigenlijk alleen zin als je altijd aan dezelfde kant moet aanleggen, dan kan je namelijk door achteruit te slaan de kont naar de kant toe trekken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 aug, 2010 8:44 am
Berichten: 74
Duidelijk toch? dacht het wel, dus het wordt tegen elkaar inlaten draaien.
Aan bijde heren mijn dank, nu de draden van een motor om wisselen. :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Even een kleine correctie Josse, optie 3 vaart je scheepje achteruit. Maar het basispricipe blijft wel hetzelfde.

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Robin,

Ik denk dat hier gevraagd wordt welke kant de schroeven op moeten gaan draaien, en dat de schroeven in de foto slechts dienen om het één en ander te verduidelijken.
De schroeven in de foto lijken mij niet geschikt om een model mee aan te drijven.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 aug, 2010 8:44 am
Berichten: 74
Hallo Josse,
De bedoeling is dat ze wel mijn kleine Smit gaat aandrijven, misschien gaat het niet vlot maar toch, of weet jij toevallig waar ze betere schroeven verkopen op zulk mini formaat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 6:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Een beetje rc-zaak zou wel betere schroeven moeten verkopen.
In het uiterste geval kun je een aandrijfset waarmee je de Tamiya King George V in schaal 1:350 door je vijver kun laten varen gebruiken.
Daar zitten namelijk ook al betere schroeven in.
Deze plastic dingen gaan de kracht zeer waarschijnlijk niet lang overleven.

Waarschijnlijk weet Robin wel waar je dergelijke schroeven kan kopen, die bouwt zelf namelijk ook dit formaat modellen (toch?).

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 8:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Deze schroeven zijn op deze schaal meer dan voldoende. Heb al meerdere modellen van dit kitje zien varen met deze schroeven. Ze doen het allemaal perfect, de vorm van deze schroeven is ook erg goed.

Sommige kits die zelfs grotere schroeven hebben zijn zelfs slechter gevormd, neem bijvoorbeeld de smit houston van revell (verschrikkelijk :wink: )

Echt grote krachten komen hier niet op te staan, dus metalen schroeven zijn hier niet nodig. Aangezien je hier ook met het gewicht te maken hebt (mijn laatste drijftest gaf 45 gram aan voor ideaal gewicht).

De schroeven die ik gebruik komen van prop-shop vandaan, dit is onderdeel van het engelse Swan group. Elke schroef die je wilt hebben kun je hier bestellen (maar kwaliteit heeft wel z'n prijs).

Ik zou me er niet aan branden met andere schroeven.

Gr Robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 aug, 2010 8:44 am
Berichten: 74
Hoi Robin,
Het zij zo, dan gaan deze schroeven er gewoon onder, zoals ik al eerder zei, het hoef nie vlot te gaan en sleepen doen we zeker niet :D

Thanks


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement