Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Smitwijs Singapore 1:200
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste BootjesBrouwers,

Voor de brouwers die ook actief zijn op het modelbouwforum is dit draadje misschien al wel bekend. Maar aangezien hier misschien ook wel geïnteresseerden zijn voor dit project ga ik hier ook een verslagje plaatsen.

Hier zitten tenslotte toch ook de ras-echte plastic kitjes plakkers :lol:.

Het gaat hier om dit schip:
Afbeelding
Bron: tugspotters.com

Afbeelding
Bron: tugspotters.com

De smitwijs singapore is een zusterschip van de smit rotterdam, met als enige verschil dat ze compleet anders is. De romp en de opbouw lijken in grote lijnen op elkaar. Maar schijn bedriegt, naast heel veel verschillen in bouw van de opbouw is het grootste verschil het achterdek. Dit is een compleet open dek met een hekrol, dit in tegenstelling tot het volle achterdek met de sleepbogen van de rotterdam.

Als basis gebruik ik voor dit model een kit van Heller, de smit rotterdam. Alle aanpassingen worden gemaakt aan de hand van vele (detail)fotos, dus volledig zonder tekening. Veel dingen worden dan ook gebouwd naar verhoudingen die op de fotos te zien zijn, afmetingen van bepaalde details worden ook geschat aan de hand van deze fotos.

Het model moet ook op afstand bestuurbaar worden. Op dit gebied is het meer een herhaling van technieken die gebruikt zijn bij mijn twee andere 1:200 slepers (de Smit New york en de WAKER).

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Robin,

Als topic starter op dat ander forum over deze scheepjes en ze om te bouwen naar RC heb ik nog steeds geen tijd en zin ook een beetje :oops: om er mee verder te gaan ( lees andere projecten gaan voor :D ). Maar des al niet te min is het altijd leuk om te zien hoe ze gebouwd gaan worden toch ik zou zeggen vooral doorgaan :lol: Mijn intresse heb je nog steeds.

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2010 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Goed om te weten dat het nog gevolgd wordt Martin, soms moet je modellen ook gewoon voor een tijdje in de hoek stoppen. Ben zelf een redelijk impulsieve bouwer dus dat gebeurt hier regelmatig ;-).
Een eerste update:

De inhoud van de doos:
Afbeelding
De romp in 2 delen.

Afbeelding
Afbeelding
De delen van de opbouw.

Afbeelding
De dekken.

En nu het eerste werk, heb nu bijna alles wat ik wilde verwijderen van het achterdek gedaan. Alleen de verhaalkop staat er nog, maar deze wordt overgeplaatst naar de smit new york van revell.

Best handig 2 vergelijkbare modellen in dezelfde schaal, dingen die bij het ene model missen kun je met het andere model aanvullen.

Genoeg gepraat:
Voor...
Afbeelding

En na...
Afbeelding

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Robin,

Nou het staat niet in de hoek maar recht voor me en wordt er edere keer mee geconfronteerd hahaha maar ja eerst 2 andere modelen :D En als de zin er is zien we wel weer verder. Er is wel wat vervormd aan gekomen ( straalbuizen bv die moet ik dan van Aluminium zien te draaien en heb een hele stapel led verlichting die ook functioneel zou moeten gaan worden. Maar ja dan eerst een microscoop aan schaffen voor het soldeer werk hahaha en verkouden zijn is dan ook uit den boze want het waait zo van tafel en heb ook nog ets delen voor de ladders trappen en reling.

Maar keep up the good work kan ik ook je aandrijving af kijken :wink:

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2010 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Martin,
Ik wacht geduldig op de zin :roll: ,het begin was al erg veelbelovend dus ben ook heel erg benieuwd hoe je dit scheepje uiteindelijk af gaat maken (in een verre toekomst? :P).

@Iedereen,
Heb nog aardig wat in de halen voor de tijdslijn weer aardig in lijn is met de huidige stand van zaken, dus hier een wat langere update:

Deel 1.
Na het volledig platsnijden/ schuren van het achterdek komt het leukste deel:

Het scratchen van een nieuw achterdek, het achterdek van de singapore.

Vrijwel alles wordt gemaakt van evergreen plastic platen. En wat reststukjes van de ex-rotterdam(zoals de luiken).

Afbeelding
Zoals hier mooi te zien is heb ik dikke ''spantjes'' gemaakt van 1 mm dik plastic. Dit is bekleed met 0.5 mm plastic voor de afwerking.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is wat het uiteindelijk moet gaan worden, de luiken op de voorgrond worden nog verhoogd. En naast de steun voor de kraan (links op de foto) wordt het ''gat'' nog netjes dicht gemaakt.

Het houten geval moet een afvalbak worden. Hiernaast komen ook nog luiken.

Ik doe hier helaas wat lang over omdat ik geen tekeningen heb, alles moet op het oog gemaakt worden. Met fotos als referentie.

Deel 2.

Na de ruwbouw beetje aan de details gewerkt. Zo begint het model wel een beetje tot leven te komen.

En een deel staat nu in de verf, er moet nog hier een daar een puntje bij gewerkt worden. Maar dat komt wel goed, de fotos:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De olievaten (die dienstdoen als afvalbakken), heb ik gemaakt van een 3mm plastic O profiel. Deze heb ik uitgeboord zodat de rand minder dik was. Hier heb ik heel dunne strookjes papier tegenaan gelijmd. Geschilderd en klaar( afm. 3 x 5 mm).

Tot de volgende update
Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Een nieuwe update:

Deel1
Gister ben ik begonnen aan het houten achterdek.

Eerst rustig alles opgemeten, en toen samen met de verhoudingen uit fotos en wat ''natte vinger werk'' alles uitgetekend op het achterdek.

Dit was een redelijk lastig karwei omdat er geen rechte lijnen op het achterdek zitten. Hierdoor heeft het timmermansoog aardig wat uurtjes gemaakt ;-).

Als laatste ben ik alvast begonnen met het leggen van het houten dek.

De fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deel2
Haar bijzondere achterdek,
Afbeelding

Afbeelding

Dan wordt het toch zo langzaamaan aan tijd om te beginnen aan de veranderingen aan de romp, dus voornamelijk het achterschip.

Deel3
Na het houten vloertje, heb ik de twee lieren op het achterdek geplaatst.

Er moet nog wel wat detail op komen, en het een en ander moet nog geaccentueerd worden met washes en roest. Maar de basis is er.

Net als op het forecastle-dek, ben begonnen aan de ankerlieren. Ook dit moet nog wat verweerd worden.

De fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was het weer even,
Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Robin,

erg mooi hoor dat gepruts op de millimeter!

succes met het vervolg!

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2010 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste lezers,
De laatste update voor alles weer helemaal up to date is aan de huidige bouw van het model. Let op dit is een mega-update ;-).

De opbouw van de Singapore is tussen de praktijken op het achterdek door ook al een klein beetje veranderd.
Aan de opbouw zijn nogal wat verschillen tussen deze twee schepen, de schoorstenen zijn bij de Rotterdam meer zichtbaar. Bij de Singapore loopt hier de opbouw verder door naar boven waardoor een deel van de schoorsteen niet meer zichtbaar is.

Verder zitten er op de Singapore meer luchtroosters en is het bouwwerkje op het achterschip (de lierbediening?) iets anders gebouwd.

Twee fotos van de verschillen:
De Rotterdam:
Afbeelding

De Singapore:
Afbeelding

De verdere update:
Deel 1.
Heb al het een en andere gedaan aan de basis van de opbouw:
Afbeelding

De rode gebieden zijn weggesneden en de het groene gebied is er aan gezet.

Deel 2.
De opbouw moest dus verder naar boven doorgetrokken worden.

Eerst ben ik begonnen met het middelste deel:
Afbeelding

Afbeelding

Omdat het afzagen van de schoorstenen een onnodig gedoe zou veroorzaken heb ik besloten om de schoorstenen gewoon te plaatsen. De verhoogde opbouw zou hier dan omheen geplaatst worden. Om aan de achterkant alles netjes te kunnen afwerken moest er wel een stukje uit de schoorsteen gesneden worden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet alles nog wat bijgewerkt worden, netjes schuren ed. Hierna ga ik de opbouw van de brug aanpassen.

Hier zitten ook aardig wat verschillen in met de rotterdam. Verder zijn er heel veel ramen en deuren die verplaatst moeten gaan worden.

Deel 3.
Werk aan de romp gaat weer verder:
Afbeelding
De roeren en roerkokers zijn nu gereed.

Afbeelding
De plek van de boegschroef is uitgeboord en ik heb de huls van een pen geplaatst.

Afbeelding
De mock-up boegschroef is geplaatst en de roosters voor de bescherming ervan zijn gemaakt van dun messingdraad.

Binnenkort wil ik de assen gaan plaatsen zodat ik het achterdek kan plaatsen. Hierna kan ik verder gaan met veranderen van het achterschip, zoals het plaatsen van de rol.

Op mijn stageschip heb ik een draaibank tot mijn beschikking, die heb ik gebruikt om de assen die ik heb in te korten.

Deel 4.
Nog wat veranderingen aan de opbouw:

Hier is goed te zien wat er aan ramen allemaal veranderd is om het model van de Rotterdam meer op de Singapore te laten lijken:
(de rode vlakken waar ramen zaten zijn gesloten, en de groene vlakken zijn ramen gemaakt)
Afbeelding

Aanzicht van de andere kant:

Afbeelding

En zoals in een vorige update al aangegeven is; de opbouw achterop is bij de Singapore iets anders opgebouwd:

Afbeelding

Deel 5.

Vandaag is er weer wat werk verricht aan de singapore.

Het is allemaal nog niet zo spectaculair maar ik heb nu toch wel het gevoel dat ik steeds meer een Singapore in mijn handen heb:).

Enkele fotos van de vorderingen op het bootdek:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een dryfit van de vorderingen tot nu toe:
Afbeelding

Deel 6.

De schroeven, schroefassen en de roeren zijn geplaatst. Als alles goed zit kan ik verder gaan met het plaatsen van de roerservo en de motoren.

Maar het belangrijkste is dat dan ook het achterdek dicht kan en ik verder kan met de verdere opbouw van dit model.

Naast dit voortstuwings gebeuren heb ik ook een poging gedaan om een hekrol te maken. Met een vijl een boormachine en een stukje rondhout heb ik het hout iets taps laten toelopen. Toen ik deze twee stukje klaar had heb ik een pen ''vermoord'' voor het tussenstuk.

De drie samengevoegd en zo kwam er een hekrol uit, omdat ik de hekrol niet draaiend hoefde te hebben heb ik er een hoek uitgezaagd.

Door deze hoek er uit te halen hoef ik het achterdek niet uit te zagen, en zo is het makkelijker haar straks waterdicht te maken.

Door het maken van deze hekrol ben ik er ook achter gekomen dat het achterschip heel erg verschilt aan die van de Rotterdam. De vormen en rondingen lopen compleet anders.

Hier gaat dan ook een aardige sloot vulmiddel/ plamuur aan te pas komen om het mooi sluitend te krijgen.

Fotos van de voortgang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deel 7.

Vorige week heb ik de ingewanden zover afgemaakt dat het achterdek dicht kon. Heb 25 gram lood onder het achterdek aangebracht om haar straks mooi op de waterlijn te krijgen.

Daarnaast is de servo geplaatst, omdat de ruimte erg beperkt is onder het achterdek door de verbouwingen is deze heel straight forward geplaatst.

Ze is gewoon verlijmd met de romp, dit betekend dat als de servo stuk is ik alleen nog maar een model voor op de kast heb. Dan is het einde verhaal met varen. Dit risico moet ik maar nemen.
Afbeelding

Het achterdek heb ik vastgezet met twee componentenlijm (stabilit express). Nu kon ik dus eindelijk weer verder met het leukste van het bouwen, het detailleren van het dek.
Afbeelding

Heb eerst het gat in de verschansing gesloten door de hekrol te plaatsen, door dit met een flinke dosis stabilit express te doen is ook de doorvoer naar de binnenkant goed afgesloten.
Afbeelding

Toen dit alles goed was uitgehard ben ik verder gegaan met het maken van de verhoging op het achterdek om het lager gelegen dek te verbinden met de hekrol. Hier is voornamelijk gebruik gemaakt van stukjes rest plastic en dunnen plaatjes styreen. De overgebleven kieren zijn opgevuld met vulmiddel/plamuur.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu begon het toch langzaamaan weer tijd te worden voor een stukje micromodelbouw. Het werkbankje in de hoek van het achterdek is gemaakt van 0.5 mm styreen en restmateriaal. De reddingsboeien komen een kitje van de Smit Frankrijk(1:200).
Afbeelding

En dit laatste geldt ook voor de twee (tja wat zijn het eigenlijk??) ''dingen'' op het achterdek nabij de hekrol. Wie het weet mag het zeggen ;-).

De oplettende kijker kan zien dat de verhoging hier is aangetast door de verdunde verf...
Afbeelding

Als laatste heb ik nog een boog uit deze kit aangepast en over de lieren geplaatst.
Afbeelding

Dit was het voor deze update, de volgende update zal gaan over het hermodelleren van het achterschip. Veel plamuur en schuurwerk dus.
Afbeelding

Afbeelding

Beetje veel, maar wel leuk toch ?

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2010 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Gepruts Koen ?? Dit is volwaardige modelbouw op de millimeter :D :lol:

Bedankt :wink:

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste lezers,

Even over het achterdek en het dichtmaken van de verschansing:

Zoals in het vorige bericht aan gegeven moest heel wat plamuur op om de verschansing mooi te laten doorlopen op de hekrol.

Daarnaast zit er onder de hekrol nog een soort inkeping in de romp. Omdat ik liever niet wilde zagen in de romp vanwege de aantasting van de waterdichtheid, heb ik er gewoon twee verdikkingen aangelijmd.

Hierdoor krijg je toch hetzelfde effect.

Na het vele plamuren en schuren (en enkele herhalingen van dit proces) was het tijd om de romp te gaan spuiten.

Totdat, ik erachter kwam dat de patrijzen in het voorschip niet hetzelfde waren als bij de Singapore. Op het laatste moment nog een raampje gesloten en aan elke zijde nog twee ramen bij geboord.

Toen kon er eindelijk gespoten worden, en alles er helemaal strak uitgekomen. Ben er erg tevreden mee :).

Fotos:

Plamuren enzo:
Afbeelding

Afbeelding

Mooi zwart kleurtje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het totaalplaatje:
Afbeelding

Tot de volgende update,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement