Beste lezers,
De laatste update voor alles weer helemaal up to date is aan de huidige bouw van het model. Let op dit is een mega-update
.
De opbouw van de Singapore is tussen de praktijken op het achterdek door ook al een klein beetje veranderd.
Aan de opbouw zijn nogal wat verschillen tussen deze twee schepen, de schoorstenen zijn bij de Rotterdam meer zichtbaar. Bij de Singapore loopt hier de opbouw verder door naar boven waardoor een deel van de schoorsteen niet meer zichtbaar is.
Verder zitten er op de Singapore meer luchtroosters en is het bouwwerkje op het achterschip (de lierbediening?) iets anders gebouwd.
Twee fotos van de verschillen:
De Rotterdam:
De Singapore:
De verdere update:
Deel 1.
Heb al het een en andere gedaan aan de basis van de opbouw:
De rode gebieden zijn weggesneden en de het groene gebied is er aan gezet.
Deel 2.
De opbouw moest dus verder naar boven doorgetrokken worden.
Eerst ben ik begonnen met het middelste deel:
Omdat het afzagen van de schoorstenen een onnodig gedoe zou veroorzaken heb ik besloten om de schoorstenen gewoon te plaatsen. De verhoogde opbouw zou hier dan omheen geplaatst worden. Om aan de achterkant alles netjes te kunnen afwerken moest er wel een stukje uit de schoorsteen gesneden worden:
Nu moet alles nog wat bijgewerkt worden, netjes schuren ed. Hierna ga ik de opbouw van de brug aanpassen.
Hier zitten ook aardig wat verschillen in met de rotterdam. Verder zijn er heel veel ramen en deuren die verplaatst moeten gaan worden.
Deel 3.
Werk aan de romp gaat weer verder:
De roeren en roerkokers zijn nu gereed.
De plek van de boegschroef is uitgeboord en ik heb de huls van een pen geplaatst.
De mock-up boegschroef is geplaatst en de roosters voor de bescherming ervan zijn gemaakt van dun messingdraad.
Binnenkort wil ik de assen gaan plaatsen zodat ik het achterdek kan plaatsen. Hierna kan ik verder gaan met veranderen van het achterschip, zoals het plaatsen van de rol.
Op mijn stageschip heb ik een draaibank tot mijn beschikking, die heb ik gebruikt om de assen die ik heb in te korten.
Deel 4.
Nog wat veranderingen aan de opbouw:
Hier is goed te zien wat er aan ramen allemaal veranderd is om het model van de Rotterdam meer op de Singapore te laten lijken:
(de rode vlakken waar ramen zaten zijn gesloten, en de groene vlakken zijn ramen gemaakt)
Aanzicht van de andere kant:
En zoals in een vorige update al aangegeven is; de opbouw achterop is bij de Singapore iets anders opgebouwd:
Deel 5.
Vandaag is er weer wat werk verricht aan de singapore.
Het is allemaal nog niet zo spectaculair maar ik heb nu toch wel het gevoel dat ik steeds meer een Singapore in mijn handen heb:).
Enkele fotos van de vorderingen op het bootdek:
En nog een dryfit van de vorderingen tot nu toe:
Deel 6.
De schroeven, schroefassen en de roeren zijn geplaatst. Als alles goed zit kan ik verder gaan met het plaatsen van de roerservo en de motoren.
Maar het belangrijkste is dat dan ook het achterdek dicht kan en ik verder kan met de verdere opbouw van dit model.
Naast dit voortstuwings gebeuren heb ik ook een poging gedaan om een hekrol te maken. Met een vijl een boormachine en een stukje rondhout heb ik het hout iets taps laten toelopen. Toen ik deze twee stukje klaar had heb ik een pen ''vermoord'' voor het tussenstuk.
De drie samengevoegd en zo kwam er een hekrol uit, omdat ik de hekrol niet draaiend hoefde te hebben heb ik er een hoek uitgezaagd.
Door deze hoek er uit te halen hoef ik het achterdek niet uit te zagen, en zo is het makkelijker haar straks waterdicht te maken.
Door het maken van deze hekrol ben ik er ook achter gekomen dat het achterschip heel erg verschilt aan die van de Rotterdam. De vormen en rondingen lopen compleet anders.
Hier gaat dan ook een aardige sloot vulmiddel/ plamuur aan te pas komen om het mooi sluitend te krijgen.
Fotos van de voortgang:
Deel 7.
Vorige week heb ik de ingewanden zover afgemaakt dat het achterdek dicht kon. Heb 25 gram lood onder het achterdek aangebracht om haar straks mooi op de waterlijn te krijgen.
Daarnaast is de servo geplaatst, omdat de ruimte erg beperkt is onder het achterdek door de verbouwingen is deze heel straight forward geplaatst.
Ze is gewoon verlijmd met de romp, dit betekend dat als de servo stuk is ik alleen nog maar een model voor op de kast heb. Dan is het einde verhaal met varen. Dit risico moet ik maar nemen.
Het achterdek heb ik vastgezet met twee componentenlijm (stabilit express). Nu kon ik dus eindelijk weer verder met het leukste van het bouwen, het detailleren van het dek.
Heb eerst het gat in de verschansing gesloten door de hekrol te plaatsen, door dit met een flinke dosis stabilit express te doen is ook de doorvoer naar de binnenkant goed afgesloten.
Toen dit alles goed was uitgehard ben ik verder gegaan met het maken van de verhoging op het achterdek om het lager gelegen dek te verbinden met de hekrol. Hier is voornamelijk gebruik gemaakt van stukjes rest plastic en dunnen plaatjes styreen. De overgebleven kieren zijn opgevuld met vulmiddel/plamuur.
Nu begon het toch langzaamaan weer tijd te worden voor een stukje micromodelbouw. Het werkbankje in de hoek van het achterdek is gemaakt van 0.5 mm styreen en restmateriaal. De reddingsboeien komen een kitje van de Smit Frankrijk(1:200).
En dit laatste geldt ook voor de twee (tja wat zijn het eigenlijk??) ''dingen'' op het achterdek nabij de hekrol. Wie het weet mag het zeggen
.
De oplettende kijker kan zien dat de verhoging hier is aangetast door de verdunde verf...
Als laatste heb ik nog een boog uit deze kit aangepast en over de lieren geplaatst.
Dit was het voor deze update, de volgende update zal gaan over het hermodelleren van het achterschip. Veel plamuur en schuurwerk dus.
Beetje veel, maar wel leuk toch ?
Gr robin