Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 maart, 2010 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste lezers,

Het einde van de verbouwingen aan het achterdek zijn in zicht, ben de afgelopen dagen bezig geweest met de cargorails. Nog zo'n 4 cm en dan is het klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast nog even twee motorsteuntjes gemaakt van een plaatje aluminium, de motoren zijn dezelfde als die ik gebruikt heb bij mijn Smit New York (speed 250). Deze motoren zijn me toen erg goed bevallen, ook met slepen ed. zijn ze erg krachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende keer maar weer,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2010 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Een korte update deze keer:

Ben gisteren bezig geweest met het afmaken van de cargorails, heb nu een kant bijna gedaan. Het enige wat hier nog moet gebeuren zijn de aansluitende ''stangen'' die de verhoging met de cargorails verbinden.

De rails zijn niet precies zoals op de Singapore, maar het komt wel in grote lijnen overeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de volgende aflevering, de afwerking van het achterdek gebeuren.

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2010 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste lezers,

De tentamenweek is weer voorbij, en dan doet zich altijd een ideale mogelijkheid voor om lekker te bouwen. Geen lessen maar wel vrij enzo, dus ik heb aardig wat kunnen doen aan de Singapore. Er was echter niet echt een motivatie om nog updates te maken... Dus bij deze eentje met heel wat vooruitgang erin.

Het achterdek is nu volledig voorzien van cargorails, uit een ander kitje heb ik verhaalkoppen gehaald voor de kaapstanders op het dek.

De karmoys zijn geschilderd samen met het witte vlak wat hieromheen zit, ook de sleeppinnen hebben hun ''geblokte'' patroontje gekregen.

Het komt gelukkig allemaal net op tijd, want ik had het nu wel zo'n beetje gehad met het achterdek. Veel werk voor weinig vooruitgang...

Nu gaat het bouwen zich verplaatsen naar het forcastledeck en de opbouw, de opbouw is al een verhaal op zich:

Er moesten een aantal dingen gebeuren:
-Deuren verplaatsen (deze moeten meer richting het achterschip)
-Ramen bijmaken (Er zijn 11 ramen bijgekomen)
-Ramen sluiten (Er zijn 7 ramen afgesloten)
-Houders voor de fenders weghalen
-Brug uitbouwen naar BB en SB (afdakje, en aan elke kant een raam erbij)
-Deuren verplaatsen op de brug
-Boordlichten maken (deze zaten niet in de kit, het was alleen een lege bak)
-Alles in een leuk kleurtje zetten

Al het bovenstaande is nu gedaan, maar we zijn er uiteraard nog lang niet. Maar ze begint nu wel echt haar uiteindelijk vormen aan te nemen.

Wat foto's van de vooruitgang:

Afbeelding
De achterdek wat nu bijna klaar is (alleen nog twee sleeppinnen aan BB en SB, en nog wat sleepgerei aan dek)

Afbeelding
Verschansing van het voordek in de kleur.

Afbeelding
Afbeelding
De deuren verplaatst en enkele ramen gesloten/ bijgemaakt.

Afbeelding
Ramen bijgemaakt en alles wit gespoten.

Afbeelding
Deuren verplaatst op de brug.

Afbeelding
Waterleiding van de fire fighting installatie aangepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het hele gebeuren gemonteerd en deels in de kleur gezet.

Tips, trucs, aanvullingen, of andere vormen van feedback zijn welkom :)

Tot de volgende update,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2010 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Eerwaarde lezers,

Wil graag even biechten, ik heb ''gezondigd''. Had namelijk gezegd dat ik zou gaan wachten met het te water laten van de singapore tot het model volledig af zou zijn.

Echter met het schitterende weer van de afgelopen dagen kon ik een model wat technisch gewoon klaar was gewoon niet stil laten liggen.

Ben gisteren samen met een andere 1:200 scheepje de smit new york als reddingsboot naar een plas geweest voor haar maiden trip:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat is er een om tevreden over te zijn, ze ligt bij windstille omstandigheden veel stabieler dan de romp van de Smit Houston van Revell. Ze helt in bochten minder over.

Echter met een windje dwarsop is het net zo'n drama als alle andere kleine modellen. Maar dat was natuurlijk wel te verwachten van dit soort kleine en lichte modellen.

Naast haar eerste rondje op het grote water heb ik ook nog wat werk verricht aan de relingen ed:

Woensdag is mijn bestelling binnengekomen van photo-etch onderdelen. Ik had nog nooit gewerkt met dit spul dus het was even wennen. Maar het gaat wel vrij vlot nu, met een tangetje en een pincet kan je alles mooi en snel in vorm buigen.

Het topdek, fenderdek, en het achterste deel van de forecastledek is nu wat relingwerk geplaatst. Daarnaast heb ik de kunststof trappen vervangen door photo-etch exemplaren. Het detail van dit geëtste werk is werkelijk prachtig.

Op het topdek zijn ook de fire fighting monitoren geplaatst en is het kompas gemaakt uit wat rest onderdelen. De reling hiervan is ook etswerk.

De fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2010 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Beste lezers,

Ben begonnen aan de mast welke tussen de schoorstenen staat. Lastig klusje omdat alles hier heel erg priegelig is. Daarnaast is het door dit formaat allemaal heel erg kwetsbaar.

Door wat verhoudingen in fotos te bekijken en samen met enkele tekeningen van de mast van de smit singapore tot een redelijk resultaat gekomen.

De meeste onderdelen zijn bij elkaar geraapte reststukjes uit diverse kits.
-De steunen van de radar en het platform zijn stukjes reling uit de revell kit van de smit houston.
-De Satcom satellietbol is de helft van een fender uit de kit van de smit rotterdam.
-De beugel hieromheen is een deel van een DF loop antenne uit de smit rotterdam kit.
-De reling en de beugels met navigatie verlichting zijn weer stukken photo-etch reling.

Afbeelding

Afbeelding

Naast de mast heb ik ook het achterste gedeelte van de brug geplaatst, met een strookje kunstof erachter om het doorlopende dek te simuleren.
Echt op schaal maken gaat niet meer lukken, hiervoor had ik de zijschotten van de brug wat korter moeten maken.

Afbeelding

Het grootste gedeelte waar nu veel vooruitgang in zit is het relingwerk. Photo-etch onderdelen werken heel erg prettig. Alles gaat snel en het resultaat vind ik zelf erg mooi. Het is heel verfijnd en je model wordt er heel strak van.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn er natuurlijk nog veel kleine details toegevoegd zoals de fenders (beplakt met stukjes plastic buis om het effect van banden te krijgen), het reserve anker, de kraan en de sloepen.

Afbeelding

En als laatste nog een overzichtje van het model zoals het er nu voorstaat:

Afbeelding

Zoals te zien is gaat het aftellen nu echt beginnen, dit moet er nog gebeuren:

-Relingwerk op de romp plaatsen.
-Voormast maken met bijbehorende verstaging.
-Kranen op het bootdek.
-pet boven de brug afmaken.
-Belettering plaatsen op de romp zoals scheepsnaam ed.
-Figuren, samen met een soort minidiorama op het achterdek (dit wordt het leukste denk ik :rolleyes:)

En uiteraard last but not least: ROEST (altijd leuk)

Tot de volgende update,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2010 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Een updeetje:

Door de vakantieweek heb ik aardig veel kunnen doen aan de Singapore, aan het eind ga ik met elk schip altijd als een speer.

Het model begint dan eindelijk te worden zoals je het vanaf het begin gedachte had :).

Omdat ik 3 van de 4 benodigde onderdelen van schoorstenen kwijt was moesten deze gescratched worden. Het was een priegelwerkje maar het resultaat mag er zijn. Vind het stiekem ook beter dan het orgineel, maar oordeel zelf:
Afbeelding

Afbeelding

De voormast was wat eenvoudiger, dit bestond gewoon uit het in elkaar zetten van de onderdelen van de kit. Een kleurtje en wat garen en dit was klaar:
Afbeelding

Er moest ook nog het een en ander aan reling geplaatst worden, dit moest op de romp geplaatst worden. Als het dek eruit gehaald wordt blijft deze reling aanwezig op de romp. Dit maakt het erg kwetsbaar, gelukkig gaan er enkele relingsteunen nog ongeveer 5 mm door onder de voetlijst.

Hierdoor krijg je een stevige verankering in de romp (wel eerst wat gaatjes boren natuurlijk ;)).
Afbeelding

Gisteravond was het dan tijd voor de naam, altijd weer een spannend moment. Zeker met de zelfgemaakte decals, deze zijn er kwetsbaar en ik heb dus ook een aantal verspeeld met het zoeken naar de juiste manier van aanbrengen. Toen deze gevonden was ging het allemaal heel snel.

Nog een laag matte lak erover en dan ist klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de kranen op het bootdek wordt gewerkt net als de pet boven de ramen van de brug. Het enige waar ik mijn hoofd nog over aan het breken ben is het volgende:
Afbeelding
Foto: Peter Kuiper

Maar hier gaan we ook wel een oplossing voor vinden.

Nog een overzichtje:
Afbeelding

Tot de volgende update,

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2010 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Vandaag weer een beetje werk verricht aan de Singapore. Een beetje detaillering deze keer.

Heb namelijk de Rhib (rigid hull inflatable boat) gemaakt die op het platform naast sloep ligt gemaakt. Het rompje heb ik gesneden uit een van de Rhibs uit de kit van de Waker van revell.

Omdat deze nogal aan de brede kant zijn heb aan beide zijden een strookje afgesneden. Nu moest de tube nog gemaakt worden van dit bootje.

Dit heb ik gemaakt van hetzelfde soort kunststof stripje als wat ik voor de cargorail heb gebruikt op het achterdek.

Om er voor te zorgen dat het zeil wat erover geplaatst gaat worden op dezelfde manier ligt als in het echt wat interieur gesneden uit 1 mm dik plastic. Dit interieur bestaat uit een stuurconsole en een buitenboordmotor.

Als laatste heb ik de hele bovenkant van dit bootje ingesmeerd met secondelijm. Hier overheen is een stukje aluminiumfolie gelegd. Als alles aangedrukt wordt op de tube en het console vormt dit aluminiumfolie zich heel realistisch.

Nog een likje verf en dan kan het geplaatst worden, het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de rechterkant op de foto is ook nog een loopplank te zien die even snel uit restplastic is gefabriceerd.

Als laatste was ik gisteravond al even begonnen met het aanbrengen van roest. De eerste laag is op de hekrol geschilderd:
Afbeelding

En als laatste nog een leuke vergelijking:

De echte:
Afbeelding

En het modelletje:
Afbeelding

Nu heel even een bouwpauze, heb even genoeg van het gepriegel... :puppydogeyes:

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2010 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Hij wordt mooi, en dat allemaal zo snel! Bravo!

Ik vind alleen dat op sommige plekken je verf wat dik lijkt, zodat je van die strepen krijgt, maar dit kan ook door de foto komen hoor...

Groeten,

Jesse

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement