Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 7:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2010 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 17:00 pm
Berichten: 12
Afbeelding

Ik heb even een schetsje gemaakt van de bovenkant.
De voorkant ga ik bekleden met mahonie latjes om een dekje te creeren.
Deze liggen dan in het verlengde van de vloerlatjes.
Of een andere optie is een carbon plaatje erin leggen. dat zou het wel sportiever maken.
Over hoe ik de raam in die vorm geplooid ga krijgen ga ik ook nog eens goed moeten nadenke :)
voor de rest houd ik me nu vooral bezig met de spanten en derglijke op ware grootte te tekenen enzo.
Helaas heb ik het heel druk nu en niet zoveel tijd om eraan te werken.

Groetjes Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2010 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Stijn,

Dat is een beetje afhankelijk van het weer waarin je wilt varen, en hoe groot de diepgang wordt.
Er zijn een groot aantal modellen met slechts een cm of 2 á 3 vrijboord.
Als alles op het dek goed waterdicht gemaakt wordt kan het prima.
Zeker als je sprayrails gebruikt zal dat niet echt een probleem worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 17:00 pm
Berichten: 12
Bedankt voor het snelle antwoord Josse.

Weet er iemand toevallig een winkel in belgie waar ik de electronica en schroefas en roer ed. kan halen / bestellen?

En wat zou de beste opstelling zijn voor in een bootje?
Prijs liefst niet te duur maar wel iets deftig.

Groetjes Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2010 13:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoe lang gaat het bootje worden?
Als je echt hard wilt gaan is brushless een goede oplossing, wel erg duur.
Anders een snelle Speed 500-serie, moet ook een aardige snelheid op kunnen leveren.
Een niet al te groot schroefje met een grote spoed (bladen die een grote hoek hebben t.o.v. haaks op de as) helpen ook om een hoge snelheid te halen.

Een goede zaak in België weet ik niet, ben toevallig een keer in Brugge tegen een zaak aangelopen, maar die lijken vooral op standmodellen gericht te zijn.
Zelf woon ik in Nederland, dus vandaar dat ik in België niet zo bekent ben.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 17:00 pm
Berichten: 12
Het bootje word zo'n 60cm lang en 220 cm breed.
en van welk mer enzo is dat dan? en kun je daar eender welke ontvanger ed voor gebruiken.
ben niet echt bekend in al die dingen.

Groetjes Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 19:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Stijn,

Ik neem aan dat je bij de breedte een nul teveel hebt getypt?
Anders zijn de lengte en breedte omgewisseld, en heb je een aardig formaat bootje.

Voor de motoren is bijna elk merk geschikt.
Merken voor electronica kan gewoon door elkaar heen gebruikt worden, de signalen zijn bij alle merken geschikt.
Alleen de kleuren van de draden verschillen, dus als je daar wat mee wilt doen is het handig daar even goed op te letten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 17:00 pm
Berichten: 12
ja inderdaad een 0 te veel :p

en ik zal eens beginne zoeken dan op het internet. ik zal mijn selectie hier wel plaatsen dan :)

groetjes Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2010 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Als het geen al te zware motor is (tot zo'n 30 á 40 Ampere) kan ik de Robbe Rookie en Rocar-series regelaars aanraden.
Deze zijn voor de meer gebruikte modelbouw-motoren (Brushed, dus niet brushless), en zijn gunstig geprijsd en hebben toch een hoop extra veiligheden ingebouwd.
Daardoor spaar je een hoop kosten en heb je toch een merk-regelaar met goede kwaliteit.
Zelf gebruik ik momenteel alleen maar regelaars uit die 2 series, en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ze zijn erg simpel in te stellen (je zet de voeding ervoor aan en dan past 'ie zich meteen aan op je zender, iedere keer dat de regelaar aangaat weer), en zijn erg makkelijk in gebruik.
Mijn ervaringen met Graupner-regelaars is dat die in verhouding fors duurder zijn, en alsnog niet over extra veiligheden beschikken waardoor deze zeer zeker van een zekering voorzien moeten worden die minder dan het maximum amperage van de regelaar moet kunnen hebben, omdat anders de regelaar doorbrand.
De Graupner regelaar die ik ooit gehad heb was ook erg moeilijk in te stellen, en heeft het binnen een jaar tijdens de zoveelste poging om deze goed in te stellen de geest gegeven.
Daarvoor heb ik een Tamiya regelaar gebruikt, die koste nog niet de helft van wat de Graupner-regelaar koste, maar was wel iets beter.
De Robbe-regelaars zijn overigens te koop vanaf €25,-, afhankelijk van welke versie (de ene versie kan een hogere stroom aan dan de andere).

Wellicht een goed idee om, als je je boodschappenlijstje af hebt, deze hier even te posten zodat andere kunnen kijken of het gaat werken.
Uiteraard blijft dit een kwestie van wat je zelf het prettigst vindt, maar we kunnen wellicht vertellen of je de gewenste prestaties kunt halen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2010 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 17:00 pm
Berichten: 12
Zo ik heb even wat rondgezocht en heb deze dinge gevonden om in de boot te zetten.

Motor
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=motorenelectro&articleid=142

as
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=botenaccesoires&articleid=992

roer
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=botenaccesoires&articleid=2422

verstelbare drive
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=botenaccesoires&articleid=2419

zender / ontvanger
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=zenders&articleid=2371

regelaar
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=electronikaregelaars&articleid=1455

accu
http://www.2brothersrc.com/main.php?typeofform=productdescription&subject=accusliposoftcase&articleid=1996

Groetjes Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2010 17:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Stijn,

Het grootste deel ziet er goed uit.
Je mist echter nog de schroef, en die is in grote mate bepalend voor de te gebruiken motor.

De regelaar is voor boten minder geschikt, er zit namelijk een rem-werking bij.
Het remmen werkt bij boten door gas achteruit te geven, niet door de motor stil te houden.
Een rem-functie in de regelaar is bij boten (en zeker bij speedboten) gevaarlijk, aangezien bij een dreigende aanvaring niet op tijd gas achteruit gegeven kan worden om zo de vaart eruit te halen.
Robbe heeft vergelijkbare regelaars voor een vergelijkbare prijs en die hebben deze rem-functie niet.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement