Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Citaat:
Ben wel benieuwd of de "wrijvingskracht" tussen de motoras en het eerste schoepje voldoende is om de twee keer zo grote kracht te kunnen hebben.


Nee dus...heb hem vanavond getest, op 6 volt geen problemen, maar op 12 volt, de voltage die de boot gaat krijgen begonnen ze te verschuiven ten opzichten van elkaar.

Citaat:
Seconde lijm is per definitie niet waterdicht. Na voldoende lange blootstelling aan water laat het gewoon los.


En ook daarin was je kennis mijn hoop ver vooruit, voor de test de hele zooi het hele weekend in het water gehad, en de secondenlijm laat inderdaad weer erg snel los. Voor de rest draaide het systeem lekker dus ik zal alles uit elkaar halen en met twee componentenlijm terug in elkaar zetten, gezien de plaatsing in de boot komt alles toch muur vast te zitten en zal ik alleen maar met groot sloopwerk alles weer eruit kunnen krijgen mocht het ooit nodig zijn, dus dan maar liever alles helemaal vast.

mvg Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2010 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 04 jan, 2009 20:19 pm
Berichten: 18
De deksels zou je beter waterdicht kunnen maken met een vloeibare pakking of vet.
De motor as zou ik voorzien van een plat kantje en goed opruwen.
Het gat in de schoepas een beetje opruwen met schuurpapier.
Vervolgens de het gat van de schoepas voorzien van een twee componenten lijm (geen Stabilit Expresse want die is op termijn ook niet water vast) en dan de boel in elkaar lijmen.
En dan maar duimen dat het wel heel blijft.

Zit net nog even naar je foto's te kijken.
Volgens mij zou je beter één lange doorlopende as kunnen nemen die buiten het eerst (het dichtste bij de motor) "pomphuis" uitsteekt.
De motor bevestig je dan niet direct op het "pomphuis" maar op een aparte steun.
Tussen de motor een de motor as maak je dan een losse koppeling.
Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van de wrijving tussen de motoras en het eerste schoepje.
Daarnaast zou je indien je de motor naar de voorzijde van het schip plaatst nog altijd de boel uit elkaar kunnen halen.
En geloof me, daar ben je alleen maar blij mee als één van de boegschroeven het niet meer doet.
Ik spreek uit ervaring, heb er inmiddels twee met heel veel hak-, en breekwerk vervangen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2010 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Citaat:
De motor as zou ik voorzien van een plat kantje en goed opruwen.
Het gat in de schoepas een beetje opruwen met schuurpapier.


Weet niet of ik het daar helemaal mee eens kan zijn, ten eerste is gehard staal een beetje moeilijke op te ruwen, maar vooral de schoepen zullen erg onnauwkeurig worden als je de boorgaten eerst opruwd met schuurpapier. En een plat kantje op de as maken heeft erg weinig nu daar ik het tegenliggende gedeelte nu niet meer kan maken in de as en het dus alleen maar gevuld zou gaan worden door lijm, kan ik beter een materiaal op materiaal verbinding hebben.

Citaat:
Volgens mij zou je beter één lange doorlopende as kunnen nemen die buiten het eerst (het dichtste bij de motor) "pomphuis" uitsteekt.
De motor bevestig je dan niet direct op het "pomphuis" maar op een aparte steun


Een verlokkelijk idee, maar welk gedeelte van de installatie is er bij u dan kapot gegaan als ik mag vragen? Naar mijn gevoel is de hele plastiek installatie het zwakke punt, en niet de motor. Als alleen de motor vervangen moet worden vind ik het een goed idee, als de installatie het snelste kapot gaan maakt het dus niet uit. Probleem is namelijk dat als ik de as vervang ik ook aan beide zeiden iets van kogellagers nodig heb om de as op zijn plek te hebben, als als ik daaraan ga beginnen kan ik hem beter helemaal uit messing maken...

mvg Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2010 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 04 jan, 2009 20:19 pm
Berichten: 18
Artimes schreef:
Weet niet of ik het daar helemaal mee eens kan zijn, ten eerste is gehard staal een beetje moeilijke op te ruwen, maar vooral de schoepen zullen erg onnauwkeurig worden als je de boorgaten eerst opruwd met schuurpapier. En een plat kantje op de as maken heeft erg weinig nu daar ik het tegenliggende gedeelte nu niet meer kan maken in de as en het dus alleen maar gevuld zou gaan worden door lijm, kan ik beter een materiaal op materiaal verbinding hebben.

Het asje is met een schuurrolletje of slijpschijfje op een Dremel/Proxxon redelijk simpel op te ruwen. Ook is met een slijpschijfje gemakkelijk een plat kantje aan de as te maken
De boor gaten van de schoepen zullen niet zo erg onnauwkeurig worden van een schuurpapiertje er door heen.
Voordeel is namelijk dat de lijm hierdoor veel beter zal houden.
Het platte kantje op de as zorgt er dan voor dat de uitgeharde lijm niet over de as heen kan draaien, en als de hechting van de lijm aan de schoep dan voldoende is kan de as dus niet meer doorslippen in het schoepje

Bij mij heeft éénmaal de motor het begeven, en éénmaal is het schoepje afgebroken.
Ik heb daarom nu Raboesch boegschroeven gekocht, die zijn van bovenaf open te maken, in plaats van de Graupners waar de schroeven aan de onderzijde zitten, en waar je dus niet meer bij kunt als je de boegschroef rechtop monteerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2010 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 12:27 pm
Berichten: 16
Woonplaats: pernis
beste artimes

nog even over je verlichting van je boot

zelf werk ik op de veerhaven 6 dat is de haven duwer in de dintelhaven voor veerhaven.

en nu zie ik toch dat je een paar lampjes verkeerd hebt

een duwboot zonder bakken moet een toplicht voeren zijn bijde boordlichten en 1 heklicht

als de duwboot bakken bij zich heeft dan heeft de bakboordbak vanaf de duwboot gezien een triangel en de stuurboordbak een toplicht

op de achterste bakboorbak een boordlicht en op de achterste stuurboordbak een boordlicht

op de boot zelf worden er 3 heklichten gevoerd.

het blauwe licht waar jij over spreekt zegt mij helemaal niets ik weet wel dat je een blauw bord aan stuurboord hebt met een wit rondomschijnend knipperlicht

de rode verlichting wat ik ook gelezen heb bij anderen is in de binnenvaart niet van toepassing

het oranje knipperlicht is alleen tijdens nood als teken van niet te dicht bijkomen (oftewel oprotten met je schip want het is hier gevaarlijk)

als je wilt kan ik wel een tekening voor je maken hoe het er allemaal ophoort te zitten

gr herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2010 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Ah kijk, altijd goed om op fouten gewezen te worden voor je bezig gaat.

Ik denk dat ik het nu allemaal snap, maar als je een tekening voor mij zou kunnen maken zou ik dat erg op prijs stellen.

Want als ik het nu goed snap:

-is de blauwe lamp binnen het blauwe scherm dus wit.

-als er over boordlichten gesproken word bedoelt men dus de boeglamp (op de stuurhut), de heklamp (de middelste van de drie achterop) en de bakboord (rood) en Stuurboord (groen) lamp.

-de drie heklampen worden alleen gevoerd als de veerhaven aan het duwen is, ongeacht de hoeveelheid bakken.

-bij het duwen word de boeglamp uitgedaan, en krijgen de bakken voorop een boeglamp (driehoek of toplicht naverhand welke bak)

Dus als we nog een keer naar mijn plaatje kijken:
Afbeelding

Blijft alleen de vraag waar die twee lampen aan de stuurboord kant van de stuurhut voor zijn (5,6) daar die blauwe lamp een witte is en in een scherm zit en dus niet op mijn tekening staat.

Hartelijk bedankt Herman, dit helpt me weer een stap verder in de draadjes regen en schakeling oorlog.

Voor alle andere mensen die met interesse deze bouw volgen: Ik weet dat het erg rustig is, maar heb het al maanden erg druk met mijn werk, de beursen (waar ik mijn geld voor een gedeelte verdien zijn weer begonnen, en daar ik mijn eigen producten maak voor de verkoop) zijn weer begonnen en dat betekend dat er helaas erg weinig tijd voor de bouw is.

Ik hoop binnen kort wel weer wat dingen te kunnen laten zien, want de boot staat naast mijn computer, en elke keer als ik ernaar kijk krijg ik weer jeuk om verder te gaan.

MvG Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2010 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 sep, 2007 16:02 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Alblasserdam
Kijk een op deze link

http://www.vaarbewijs-on-line.nl/les4.htm

En inderdaad zoals Herman het schrijft klopt het helemaal.

Blauw is voor gevaarlijke( 1 licht) /schadelijke ( 2 Lichten) en ontplofbare(3) stoffen als lading
een wit knipperlicht is verkeerde wal varen dit licht zit in het blauwe bord verwerkt (aan stuurboordzijde)

_________________
Mvg Pjotr

Huidig Project : Yacht America


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2010 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 12:27 pm
Berichten: 16
Woonplaats: pernis
gaat de bouw nog voorspoedig ???

als je meer foto's wilt moet je het maar ff zeggen dan klik ik er nog een paar extra

ik heb deze link van het bouwverslag doorgegeven aan de veerhaven 7 en ze vonden het heel leuk dat hun boot nagebouwt werd.

als je meer info nodig bent willen zij ook wel helpen.



gr herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 1:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Hey, leuk om te horen dat ze het op de boot leuk vonden.

Helaas zal de bouw de volgende 4 weken minimaal nog stil liggen daar dit zo een beetje de drukste periode voor mij is met betrekking op het werk.

Naar de 4 weken zal ik weer verder gaan bouwen, want het jeukt nu al, maar ik wil niks verknallen door nu in de kleine uurtjes nog dingen te gaan doen waar ik spijt van ga krijgen.

Ik ga wel binnen kort eens pijlen hoe het met de romp staat die ik in bestelling heb staan zodat die er misschien zou kunnen zijn op het moment dat ik weer een beetje tijd heb.

Dus ik moet helaas iedereen die het bouwverslag volgt om nog een beetje geduld te hebben.

met voorbaat dank hiervoor,

mvg Gérard Gooijer

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2010 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Gegroet dames en heren,

lang verhaal kort, 2010 mag uit mijn herinneringen geschraapt worden. Gezondheidlijke problemen, herhaaldelijk erg slecht nieuws uit de familie cirkel terwijl het werk maar bleef komen. Dat laatste is niet erg, maar een paar klanten willen niet betalen, dus mijn vertrouwen in de mensheid heeft ook weer een deuk opgelopen.

Dat waren de excuses waarom het zo lang stil is geweest, en meer ga ik er niet over delen.

Maar we zijn er weer, en we gaan weer verder!

Ik heb in de tussentijd helemaal niks gedaan, en heb dus ook niks te laten zien. Ook ben ik vergeten na mijn aangename telefoon gesprek met Huub erachter aan te bellen om de romp te laten maken, dus ook op dat gebied is er geen nieuws, slechte nog, ben ook het nummer van Huub kwijt, dus daar gaan we binnen kort weer achteraan...

Tevens heb ik nog een paar mailtjes met informatie en foto's die aardige mensen mij hebben gestuurd die ik nog moet uitwerken en hier plaatsen, dus dat gaat er allemaal nog aan komen.

Ik hoop dat de interesse nog een beetje leeft, naja, en anders ga ik zonder lezers verder, ik kan het ze niet kwalijk nemen.

mvg Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement